REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 11 lipca informacje o stratach spowodowanych przez bakterię E.coli

REKLAMA

Agencja Rynku Rolnego do 11 lipca będzie przyjmowała wnioski dotyczące strat poniesionych przez rolników w produkcji warzyw w związku z wystąpieniem bakterii E.coli.

 

REKLAMA

Rolnicy powinni przekazać do Agencji informacje o wielkości strat. Pozwoli to Komisji Europejskiej oszacować straty poniesione we wszystkich krajach UE. Jeżeli okaże się, że są one wyższe niż 210 mln euro - bowiem tyle przeznaczyła KE na rekompensaty dla producentów warzyw - to zastosowany zostanie współczynnik redukcji. Oznacza to, że kwota ta może być podzielona na większą grupę producentów.

 

Jak poinformował minister rolnictwa Marek Sawicki, KE wydała rozporządzenie w sprawie rekompensat dopiero 18 czerwca i na tej podstawie Rada Ministrów w trybie obiegowym we wtorek przyjęła polskie przepisy.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Mimo że rozporządzenie zostało opublikowane dopiero w środę, to rolnicy bardzo aktywnie takie informacje przesyłają" - mówił. Do godz. 16 w środę oświadczenia przesłało już ok. 1500 producentów.

 

Takie zgłoszenie można było przesłać w środę do godz. 21 do Agencji drogą elektroniczną. ARR ma powiadomić niezwłocznie o tych szacunkach KE.

 

Jeżeli rolnik nie przesłał w środę informacji, nie poniesie żadnych konsekwencji i będzie mógł starać się o rekompensatę za straty, składając wniosek w określonym terminie, czyli do 11 lipca - zapewniła rzeczniczka ARR Iwona Ciechan.

 

Rekompensatą są objęte straty poniesione przez producentów ogórków, sałaty, pomidorów, endywii, papryki oraz cukinii. O pomoc będą mogli wystąpić producenci, a także organizacje producentów owoców i warzyw, którzy stracili z powodu trudności w sprzedaży swojej produkcji bądź zaniechania zbiorów w okresie od 26 maja do 30 czerwca br.

 

Gdy producenci wykażą takie straty, będą mogli dostać maksymalnie w przypadku produkcji pomidorów - 33,2 euro za 100 kg, sałaty - 38,9 euro za 100 kg, ogórków - 24,0 euro za 100 kg, papryki - 44,4 euro za 100 kg; cukinii 29,6 euro za 100 kg.

 

Pieniądze za straty Agencja będzie wypłacała do 15 października br.

 

Jak zaznaczył Sawicki, trudno powiedzieć, jaka ostatecznie będzie kwota odszkodowań. Według założeń KE straty miały pokrywać 50 proc. strat, ale jeżeli zgłoszenia przekroczą 210 mln euro, to rekompensata będzie mniejsza.

 

W ocenie ministra "wysokość środków, jaka Komisja przewidziała na rekompensaty, jest niewystarczająca". Dodał, że ma nadzieję, że "jakieś dodatkowe środki" KE jeszcze na ten cel przeznaczy.

 

Poinformował, że sprawa ta prawdopodobnie będzie jednym z tematów przyszłotygodniowego posiedzenia unijnych ministrów rolnictwa w Luksemburgu. Sawicki uważa, że powinno być ono poświęcone m.in. sprawie wypracowania trwałych mechanizmów ubezpieczeń i rekompensat na wypadek takich zdarzeń.

 

Sawicki oszacował, że straty poniesione w wyniku pojawienia się epidemii E.coli wynoszą w przypadku polskich producentów 160-180 mln zł. Zostały one spowodowane "dekoniunkturą" na rynku oraz brakiem możliwości eksportu warzyw na rynki europejskie.

 

Ciechan poinformowała PAP, że Agencja Rynku Rolnego oszacowała na podstawie zgłoszonych przez producentów warzyw strat, że w Polsce ich maksymalna wartość wyniesie 56 mln euro, a dotyczą one 1300 ha upraw warzyw.

 

Wnioski o rekompensaty oddziały terenowe Agencji przyjmują od piątku, 24 czerwca.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA