REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast elektronicznego podpisu "zaufany profil"

REKLAMA

Za kilka miesięcy osoby pragnące załatwiać sprawy urzędowe przez internet nie będą musiały kupować elektronicznego podpisu. Zastąpi go "zaufany profil", czyli konto w specjalnie utworzonej bazie, za które nie trzeba będzie płacić. Projekt przygotowuje MSWiA.

Projekt "zaufany profil" ma ułatwić kontakt obywatelom z instytucjami administracji publicznej w załatwianiu urzędowych spraw - powiedział PAP radca ministra departamentu informatyzacji MSWiA Adam Kuczkowski. Zamiast fatygować się osobiście z dokumentami i własnoręcznym podpisem do urzędu, będzie można to zrobić przez internet w domu - zaznaczył.

REKLAMA

REKLAMA

Warunkiem korzystania "zaufanego profilu", który de facto w kontaktach z urzędem może być używany jak własnoręczny podpis, jest posiadanie konta na ePUAP, czyli w bazie ministerstwa. Umożliwia ono komunikację z urzędami. Użytkownik konta na ePUAP może poprosić np., aby zamiast otrzymywać dokumenty z urzędu skarbowego tradycyjną pocztą, mógł je dostawać w formie elektronicznej na swoje konto.

Osoba z dokumentem tożsamości będzie musiała pójść do tzw. punktu potwierdzenia, gdzie wyznaczony urzędnik stwierdzi, czy dane, które taka osoba umieściła na swoim koncie ePUAP, są zgodne z danymi w jego dokumencie. "Jeśli okaże się, że tak, wtedy profil takiej osoby będzie zaufany. Dokumenty wysyłane z tego konta będą traktowane, jako podpisane przez właściciela konta" - powiedział Kuczkowski.

Przykładem może być zgłoszenie rozpoczęcia budowy. Wysyłając ten dokument za pomocą swojego "zaufanego profilu", nie będzie trzeba iść do urzędu z własnoręcznie podpisanymi dokumentami.

REKLAMA

Tzw. punkty potwierdzenia będą mieściły się w oddziałach ZUS-u, urzędach skarbowych oraz w niektórych urzędach wojewódzkich. Ma ich być kilkaset w całym kraju. Informację, gdzie dokładnie będą się znajdowały, będzie można znaleźć na stronach internetowych MSWiA. Kuczkowski zapewnił, że wszystkie czynności związane z profilem powinny być wykonywane przez już zatrudnionych urzędników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaletą "zaufanego profilu" - przekonywał radca ministra - jest to, że nie trzeba za niego płacić, tak jak za kwalifikowany podpis elektroniczny. Ma być przyznawany na dwa lata. Ważność profilu będzie można przedłużać przez internet. Natomiast, jeśli ktoś zmieni swoje dane np. nazwisko, czy miejsce zamieszkania, będzie musiał jeszcze raz przyjść do punktu potwierdzenia, by informacje te uaktualnić.

Kuczkowski zwraca jednak uwagę, że podpis elektroniczny można używać na całym świecie, a "zaufany profil" jest stworzony tylko do kontaktu na linii obywatel-administracja państwowa. Podkreślił, że powstał z myślą zarówno o obywatelach, jak i pracownikach administracji publicznej, którzy załatwiają sprawy między sobą.

Do wdrożenia projektu potrzebne jest jeszcze przyjęcie trzech rozporządzeń. Jednak, jak przewiduje Kuczkowski, jeśli nie zdarzy się nic niespodziewanego "zaufany profil" zacznie działać pod koniec roku.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA