Polacy nie doceniają przedsiębiorców
REKLAMA
Jak wynika z najnowszego badania Eurobarometru „Przedsiębiorczość w Unii Europejskiej i poza nią”, zaledwie 33 proc. Polaków pozytywnie ocenia rodzimych przedsiębiorców. Jest to jeden z najgorszych wyników spośród przepytanych mieszkańców 27 krajów członkowskich.
REKLAMA
Badani przyznają wprawdzie, że właściciele firm tworzą miejsca pracy, nowe produkty, nawet że są budowniczymi dobra narodowego, ale i tak darzą ich niechęcią. Jest to wynik stereotypów, które niestety wciąż dominują w społeczeństwie. Od lat walczą z nimi Pracodawcy RP.
REKLAMA
Najnowsze badania pokazują, że osoba prowadząca działalność gospodarczą wciąż kojarzy się Polakom z wyzyskiwaczem, żyjącym z cudzej pracy, czy też bezwzględnym kapitalistą dbającym tylko o swój zysk. A przecież to właśnie dzięki ogromnemu wysiłkowi polskich pracodawców nasz kraj jest jednym z liderów rozwoju przedsiębiorczości i to nie tylko na swoim kontynencie.
Magdalena Janczewska, ekspert ds. społeczno - gospodarczych Pracodawców RP uważa, że w dużym stopniu winę za problemy w postrzeganiu relacji pracodawca - pracownik należy przypisać także mediom, które często z założenia uznają, że w przypadku jakiegokolwiek konfliktu winny jest właśnie pracodawca, który z pewnością chciał kogoś oszukać, czy też wykorzystać.
Z drugiej strony również pracownicy bardzo często są w Polsce traktowani stereotypowo. Utrwalił się wizerunek obiboka, który niewiele z siebie daje, ale ma wysokie wymagania odnośnie swojego wynagrodzenia. Janczewska zwraca jednak uwagę na to, że statystyki zadają temu kłam, gdyż z wielu badań wynika, że wprawdzie jeszcze sporo brakuje nam do osiągnięcia efektywności pracy krajów „starej” Unii, ale od kilku lat jesteśmy liderami jej wzrostu.
oprac. Alicja Fal
REKLAMA
REKLAMA