REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od firm za 2008 r. wyniósł ponad 31,1 mld zł

REKLAMA

W 2008 r. polskie firmy zapłaciły ponad 31,1 mld zł podatku. Około 20 proc. tej sumy pochodzi od banków i instytucji finansowych, które stanowią 1,24 proc. podatników CIT. Przeciętny podatek od przedsiębiorstwa wyniósł 253 tys. zł - poinformowało w czwartek Ministerstwo Finansów.

Resort opublikował na swojej stronie internetowej statystykę dotyczącą rozliczenia CIT za 2008 r. Wynika z niej, że po uwzględnieniu wszelkiego rodzaju odliczeń i kosztów uzyskania przychodu, łączne dochody firm do opodatkowania (netto) wyniosły ponad 165,1 mld zł, a podatek należny (po odliczeniach) - 31 mld 197 mln 708 tys. zł. Z obliczeń ministerstwa finansów wynika, że efektywna stawka podatku wyniosła 17,91 proc., a zyskowność polskich firm - 4,63 proc.

REKLAMA

REKLAMA

CIT za 2008 r. rozliczyło 312 tys. 356 firm. Z tego 3 tys. 877 podatników to banki i pozostałe instytucje finansowe (1,24 proc.). Dochody do opodatkowania wykazało 226 tys. 289 firm, w tym 2 tys. 199 przedsiębiorstw sektora finansowego. Przeciętny dochód firmy spoza tej branży wyniósł 790 tys. zł, a banków i innych instytucji finansowych - 16 mln 271 tys. zł.

Łączne przychody firm rozliczających się CIT wyniosły 4 bln 966 mld 701 mln 88 tys. zł, a przeciętne przychody firmy wyniosły 15 mln 922 tys. zł. Niemal połowę wszystkich przychodów osiągniętych w 2008 r. wypracowały banki i instytucje finansowe - 2 bln 472 mld 287 mln 194 mln zł. W tej grupie średnie przychody wyniosły 716 mln 397 tys. zł.

Ze statystyki wynika, że 80 tys. 852 przedsiębiorstwa wykazały stratę. Wśród instytucji finansowych firm takich było 1394. Z danych MF wynika ponadto, że 450 podatników wykazało dochody wolne od podatku, a ich łączna kwota wyniosła 5,8 mld zł. Chodzi głównie o firmy działające w specjalnych strefach ekonomicznych. 6 tys. 943 firmy skorzystały z możliwości przekazania wszelkiego rodzaju darowizn (np. na organizacje charytatywne i cele kultu religijnego), co kosztowało budżet ponad 55 mln zł.

REKLAMA

Dane porównawcze resortu finansów pokazują, że obecnie przedsiębiorcy płacą niemal dwa razy niższy podatek niż w 1998 r. Stawką CIT w wysokości 19 proc. firmy rozliczyły się w już po raz piąty. W 2003 r. obowiązywała stawka 27 proc., w latach 2001-2002 - 28 proc., w 2000 r. - 30 proc., 1999 r. - 34 proc., a w 1998 r. - 36 proc. W latach wcześniejszych stawki CIT wynosiły 38 proc. (w 1997 r.) i 40 proc. - w latach poprzednich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wraz ze spadkiem nominalnej stawki opodatkowania zmienia się stawka efektywna podatku CIT. W rozliczeniu za rok 2008 r. wyniosła 17,9 proc., w poprzednim roku - 17,7 proc., w latach 2005-2006 wynosiła 16,7 proc., a w latach 1992-2003 wahała się między poziomem 35,9 proc. a 23,7 proc.

Z roku na rok rośnie liczba podatników rozliczających się CIT. W 2007 r. było ich ok. 288 tys., w 2006 - ok. 276 tys., w 2005 r. - ok. 264 tys., 2004 r. - ok. 249 tys., a w 2003 r. - ok. 236 tys.

Co roku rośnie też kwota podatku od firm, która zasila budżet. Za 2007 r. dochody państwa z tytułu podatku od firm wyniosły 31 mld 52 mln zł (o 0,4 proc. więcej niż w rozliczeniu za 2008 r.) W 2006 r. podatek należny od przedsiębiorstw sięgnął 22 mld 194 mln zł. W 2005 r. CIT wyniósł 20 mld 578 mln zł, rok wcześniej - 16 mld 915 mln zł, a w 2003 r. - 16 mld 651 mln zł.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA