REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy innowacyjne lepiej znoszą kryzys finansowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firmy prowadzące aktywną działalność innowacyjną w Polsce w ograniczony sposób odczuły w 2008 roku skutki kryzysu finansowego; średnio wydawały na badania i rozwój 6,85 mln zł - podał we wtorek Instytut Nauk Ekonomicznych PAN.

Rok wcześniej przedsiębiorstwa przeznaczały na ten cel średnio 5,61 mln zł.

REKLAMA

W ankiecie Instytutu przeprowadzonej od marca do kwietnia br. wzięło udział 40 firm.

"Wyniki finansowe przedsiębiorstw jednoznacznie wskazują, że innowacyjne firmy w 2008 roku rozwijały się szybciej niż w latach poprzednich. Przychody ze sprzedaży badanej grupy wzrosły średnio o 17,2 proc., (...) zaś sprzedaż eksportowa, przy silnych zawirowaniach na rynkach walutowych - które mogliśmy obserwować zwłaszcza w drugiej połowie 2008 roku - wzrosła o ponad 8,97 proc. w stosunku do 6,82 proc. rok wcześniej" - podkreślają autorzy ankiety.

"Ponad 78 proc. spółek wykazało w ujęciu jednostkowym dodatnią dynamikę sprzedaży, a ponad 93 proc. przedsiębiorstw dodatni wynik finansowy netto" - dodają.

Prawie 30 proc. innowacyjnych firm nie wskazało żadnych negatywnych skutków kryzysu finansowego, a ok. 20 proc. zaliczyło do skutków osłabienia gospodarczego spadek popytu na oferowane produkty innowacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponad 90 proc. badanych podmiotów przeznaczyło większość nakładów inwestycyjnych na prace badawczo-rozwojowe.

REKLAMA

"Choć co trzecie przedsiębiorstwo deklarowało ograniczanie projektów związanych z innowacjami, to jednak w 2008 roku wydały one na tę działalność prawie 24 proc. środków więcej niż rok wcześniej, a na prace badawczo-rozwojowe prawie 22 proc. więcej" - komentują autorzy badania.

"Jeśli mamy do czynienia z kryzysem w otoczeniu makro to stawimy mu czoło aktywną polityką innowacyjną; jeśli kryzysu nie ma to tylko przyspieszymy swój własny rozwój" - zalecają eksperci.

Komentujący wyniki badania na wtorkowej konferencji prasowej prof. INE PAN Tadeusz Baczko wyjaśnił, że dramatycznie niski poziom inwestycji zagranicznych występuje w województwach: podlaskim i świętokrzyskim.

"W województwie mazowieckim jest sześćdziesiąt razy więcej firm z kapitałem zagranicznym, niż w województwach podlaskim i świętokrzyskim" - powiedział Baczko.

Najbardziej atrakcyjnym inwestycyjnie regionem jest województwo mazowieckie m.in. w branżach: handel, naprawy, pośrednictwo finansowe, usługi dla biznesu oraz edukacja.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA