REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czasy kryzysu to pora na porządki

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Kryzys to doskonały moment na porządki w firmach. To czas na analizy, które pomogą wypracować optymalne rozwiązania w obszarze podatków.

• Od kilku tygodni jesteśmy świadkami kryzysu finansowego. Sytuacja ta skłania do zastanowienia się nad tym, jaka jest rola dyrektora podatkowego w każdej firmie. Jak pan ją ocenia?

REKLAMA

- Rola dyrektora podatkowego powinna skupić się przede wszystkim na wspieraniu celów biznesowych firmy. Tradycyjne myślenie o doradztwie podatkowym sprowadza się często wyłącznie do zarządzania ryzykiem, rozwiązywania bieżących problemów.

• Czy tradycyjne podejście do doradztwa podatkowego w firmie nie ma już dzisiaj racji bytu?

- Oczywiście, że ma, tylko że rola dyrektora podatkowego nie może ograniczać się do rzeczy podstawowych. Jeśli w danej firmie rola zespołu podatkowego jest definiowana tylko w kategoriach podstawowych, to istnieje ryzyko, że w trudnych czasach zarząd ograniczy funkcję, aby zmniejszyć koszty.

• A to nie jest dobry pomysł dla firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nie jest.

• Czym w takim razie ten dyrektor podatkowy w firmie powinien się zająć, aby zarząd nie miał pokus ograniczania jego zadań?

- Przede wszystkim dyrektor podatkowy powinien skupić się na zrozumieniu obecnych wyzwań stojących przed firmą. Musi wiedzieć, co zarząd chce osiągnąć. Dziś dyrektor podatkowy nie może być tylko wyspecjalizowanym w podatkach księgowym. On musi wiedzieć, jak wygląda kwestia gotówki w firmie, jak jest z finansowaniem, jakie firma ma plany.

• Mówimy chyba o planowaniu podatkowym?

- Tak. Przy czym przy planowaniu podatkowym dominują dwa tory myślenia. Pierwszy to skupianie się na efektywnej stawce podatkowej. I ten sposób myślenia dominował w dobrych czasach. Drugi aspekt to przepływy. W cięższych czasach przepływy są kluczowe.

• Czy czas kryzysu powinien być czasem porządków w firmie?

- To dobry czas na porządki w firmie. Czas na analizę, czy są wykorzystywane wszystkie korzyści podatkowe. Naturalnie wszystko w ramach dozwolonych prawem środków. Podatki jako takie mogą być świetnym źródłem finansowania. Osoby odpowiedzialne za podatki w firmie nie mogą więc tylko monitorować zmian w przepisach i rozwiązywać powstających problemów. Funkcja podatkowa w przedsiębiorstwie jest tak samo ważna jak sprzedaż.

Fot. Wojciech Górski

Jackem Kędzior, partner Ernst & Young

Rozmawiała Ewa Matyszewska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA