REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus chce zarabiać na kontraktach menedżerskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Organy podatkowe żądają VAT od udostępnianego menedżerom sprzętu biurowego. Eksperci podatkowi twierdzą, że opodatkowanie VAT biurek i laptopów jest niedopuszczalne. Spółka, której fiskus kazał zapłacić podatek, wygrała spór przed sądem administracyjnym.


Fiskus żąda VAT od firm, które udostępniają menedżerom zatrudnionym na kontraktach biurka, laptopy i inny sprzęt biurowy. Twierdzi, że udostępnianie składników majątkowych podatnika stanowi odrębną usługę opodatkowaną VAT. Interpretację tę krytykują eksperci podatkowi. Ostrzegają przed konsekwencjami, jakie mogłaby mieć ona w praktyce. Prowadziłaby do absurdalnych sytuacji, gdzie VAT należałoby naliczać od firmowego odkurzacza wydawanego sprzątaczce, która sprząta biura, czy pędzla, wykorzystywanego przez malarza do odnowienia pomieszczeń firmy. W tej sprawie zapadł też pierwszy wyrok. Spółka, której fiskus kazał płacić VAT, wygrała spór.

REKLAMA


Użyczenie laptopa to nie usługa

REKLAMA


W praktyce gospodarczej często zdarza się, że zlecający usługę udostępnia na rzecz wykonawcy składniki własnego majątku w celu realizacji zleconych usług. Może to dotyczyć np. udostępnienia firmowego komputera menedżerowi, który działając jako podatnik VAT, świadczy dla nas usługi, kierując zespołem wdrażającym system informatyczny.


- Zdaniem niektórych organów podatkowych w takiej sytuacji mamy do czynienia ze świadczeniem usług bez wynagrodzenia, które powinno podlegać opodatkowaniu VAT - mówi Janina Fornalik, doradca podatkowy w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.


Urzędnicy wiedzą lepiej

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Taką praktykę potwierdzają także inni eksperci.


- W niektórych sytuacjach organy podatkowe uznają, że udostępnienie majątku podatnika podmiotom świadczącym na jego rzecz usługi stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT - twierdzi Maciej Jaworowski z krakowskiego biura PricewaterhouseCoopers.

REKLAMA


O tym, że niekorzystne stanowisko nie jest papierową fikcją, przekonała się jedna ze spółek, która o swoje racje musiała walczyć w sądzie administracyjnym. Spółka podpisała umowę o zarządzanie. Menedżer i jednocześnie prezes zarządu korzystał z majątku spółki. Firma ponosiła koszty jego podróży służbowych. Zdaniem organów podatkowych od majątku i usług udostępnianych na rzecz menedżera spółka powinna zapłacić VAT.


- Organy podatkowe przyjęły w tej sprawie dość sprytną strategię - tłumaczy Marek Kolibski, doradca podatkowy z Kancelarii Ożóg i Wspólnicy. Ich zdaniem zarządzana spółka w ogóle nie świadczyła nieodpłatnie usług na rzecz zarządzającego menedżera. Zdaniem naszego rozmówcy organy podatkowe dokonały twórczej wykładni umowy łączącej spółkę z menedżerem będącym członkiem jej zarządu. Uznały, że wynagrodzenie, na jakie faktycznie umówiły się strony, nie wynosiło np. 5 tys. zł, lecz 7 tys. zł, gdzie 2 tys. zł stanowi miesięczna wartość otrzymanych od spółki różnych dodatkowych świadczeń. Upraszczając, fiskus stwierdził, że strony ustaliły wynagrodzenie na 7 tys. zł, a jego zapłata miała nastąpić w części w pieniądzu, a w części w świadczeniach spółki w naturze.


VAT płacić nie trzeba


Zdaniem ekspertów nie można zaakceptować zastosowanej przez fiskusa interpretacji.


- W sytuacji gdy np. firma przekazuje menedżerowi składniki majątku do używania i świadczy usługi na jego rzecz bez zapłaty celem wykonywania usług na rzecz przekazującego, bez odrębnej umowy, nie można mówić o wystąpieniu usługi ani też w ogóle o opodatkowaniu - podkreśla Mirosław Siwiński, doradca podatkowy, kierownik Zespołu VAT/Akcyza z Kancelarii Prawnej Witold Modzelewski. Dodaje, że przekazanie materiałów menedżerowi, czy wynajętemu malarzowi nie będzie opodatkowane VAT. Opodatkowanie wystąpiłoby w przypadku, gdyby przekazanie usługi czy towaru nastąpiło na cele osobiste m.in. podatnika lub jego pracowników. Warunkiem zatem opodatkowania jest cel osobisty i bycie określonym podmiotem. Te warunki nie są spełnione przy zamawianej usłudze.


Podobnego zdania są pozostali eksperci. Janina Fornalik podkreśla, że w omawianym przypadku nie można w ogóle mówić o usłudze - tj. odrębnym świadczeniu, które przynosi korzyść świadczeniobiorcy. Korzyści takie odnosi właściciel majątku w postaci wykonanej przy wykorzystaniu tego urządzenia usługi.


Spółka spór z fiskusem wygrała. WSA w Białymstoku uchylił niekorzystną dla niej decyzję. Sąd uznał, że wykorzystanie majątku spółki nie może być uznane za odpłatne świadczenie usług, gdy składniki te są wykorzystane jedynie do celów służbowych.


Jak podkreśla Marek Kolibski, wyrok innej treści musiałby oznaczać, że w całej Polsce wszyscy przedsiębiorcy świadczą odpłatnie usługi na rzecz ich zleceniobiorców, menedżerów i współpracowników, tj. wszystkich osób, z którymi przedsiębiorca nie podpisał umowy o pracę.


Czy menedżer zapłaci VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


POSTULUJEMY

Mając na celu zapewnienie jednolitej praktyki stosowania przepisów prawa, Ministerstwo Finansów powinno przedstawić swoje oficjalne stanowisko w sprawie udostępniania majątku firmy menedżerom.


Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA