REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niewiele czasu na zmianę formy opodatkowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymborska-Sutton Agata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana formy opodatkowania. Tylko raz w roku, w styczniu, przedsiębiorcy mogą zmienić formę opodatkowania na korzystniejszą. Wybór nie jest łatwy, bo prowadzący działalność mają do wyboru aż cztery formy rozliczeń z fiskusem.

W styczniu każdego roku przedsiębiorcy mają jedyną szansę na zmianę formy opodatkowania. Przepisy przewidują, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą to zrobić do 20 stycznia każdego roku podatkowego. W 2013 r. termin ten wydłuża się jednak do 21 stycznia, ponieważ dwudziesty przypada w niedzielę. Do tego czasu o zmianie formy opodatkowania mogą zdecydować nie tylko przedsiębiorcy, ale także osoby nieprowadzące działalności gospodarczej i uzyskujące przychód z tytułu najmu prywatnego.

REKLAMA


Cztery sposoby dla przedsiębiorców

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w przeciwieństwie do zwykłych podatników, zarabiających na przykład tylko na etacie, mają aż cztery sposoby na płacenie podatków: skalę podatkową (rozliczenie według stawek 18 proc. i 32 proc.), 19-proc. podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz kartę podatkową. Z kolei osoby nieprowadzące działalności gospodarczej i osiągające przychody z najmu prywatnego mogą rozliczać się z fiskusem na dwa sposoby: za pomocą skali podatkowej i zryczałtowanej, 8-5 proc. stawki podatku. Każda ze wspomnianych form rozliczeń z fiskusem ma swoje plusy i minusy, dlatego każdy z podatników powinien uważnie przeanalizować, która z nich będzie dla nich najbardziej opłacalna.


Możliwe formy opodatkowania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Forma opodatkowania

Stawki podatkowe

Skala podatkowa

18% - dla dochodu do 85 528 zł

32% - dla dochodu powyżej 85 528 zł*

Podatek liniowy

19% - niezależnie od dochodu

Ryczałt ewidencjonowany

3%, 5,5%, 8,5%, 17%, 20% - w zależności od rodzaju działalności gospodarczej

Karta podatkowa

nie ma określonej stawki procentowej - przedsiębiorca na karcie płaci co miesiąc taką samą kwotę podatku, uzależnioną od  rodzaju i zakresu działalności gospodarczej, liczby pracowników oraz liczby mieszkańców miejscowości, w której działa firma

* w przypadku przedsiębiorców, którzy wybrali skalę podatkową, a mają także dochód z innego źródła (np. z etatu), o stawce podatku decyduje łączny dochód ze wszystkich źródeł z całego roku


Możliwe formy opodatkowania osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i osiągających przychód z najmu prywatnego

 

 

Forma opodatkowania

Stawki podatkowe

Skala podatkowa

18% - dla dochodu do 85 528 zł

32% - dla dochodu powyżej 85 528 zł*

Ryczałt

8,5% - niezależnie od zarobków

* w przypadku osób, które wybrały skalę podatkową, a zarabiają nie tylko na najmie prywatnym, ale pracują np. także na etacie, o stawce podatku decyduje łączny dochód ze wszystkich źródeł z całego roku

REKLAMA


Osoby, które kontynuują działalność gospodarczą i chcą zmienić dotychczasową formę opodatkowania, muszą poinformować o tym fiskusa pisemnie - nie ma co prawda oficjalnego formularza, ale urzędy skarbowe mają zazwyczaj przygotowany w tym celu specjalny druk. Wyjątkiem jest przedsiębiorca, który chce wybrać kartę podatkową. W takim wypadku musi złożyć w urzędzie skarbowym PIT-16. Jeśli natomiast przedsiębiorca nie zamierza zmieniać dotychczasowej formy opodatkowania, nie musi informować o tym fiskusa.

Pisemną informację można złożyć osobiście lub wysłać ją pocztą. W tym drugim wypadku należy poprosić o potwierdzenie nadania, szczególnie w sytuacji, gdy przesyłkę zamierzamy przesłać w ostatnim dniu wyznaczonego terminu, czyli w tym roku 21 stycznia.


Nowi przedsiębiorcy na skali nie informują fiskusa

W odmiennej sytuacji będą przedsiębiorcy, którzy dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą. Jeśli decydują się na opodatkowanie według skali podatkowej, nie muszą informować o tym fiskusa. Mają jednak taki obowiązek, jeśli chcą rozliczać się z fiskusem w inny sposób - w takiej sytuacji zaznaczają odpowiednią wybraną formę opodatkowania na formularzu CEIDG-1, składanym w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej.


Agata Szymborska-Sutton

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA