Kategorie

Używany Renault Clio III (2005 - 2012) - "mieszczuch" z ambicjami

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Renault Clio III - stonowana stylistyka powoduje, że auto podoba się szerokiemu gronu odbiorców. Nawet po latach wygląda ładnie. Awaryjny bo francuski? To już nieaktualne.
Renault Clio III - stonowana stylistyka powoduje, że auto podoba się szerokiemu gronu odbiorców. Nawet po latach wygląda ładnie. Awaryjny bo francuski? To już nieaktualne.
Renault Clio III to pierwszy model francuskiego koncernu po zapowiedzi wprowadzenia nowej jakości do produktów tej firmy. Sprawdź czy to się udało i jakie usterki ciągle trapią francuskiego "mieszczucha".

Renault Clio III miało swój debiut w 2005 roku. To pierwszy model koncernu, w którym zapowiedziano poprawę jakości i niezawodności. Czy rzeczywiście się ona dokonała? W porównaniu do poprzednika różnica jest kolosalna. Potwierdzają to zarówno raporty TUV jak i opinie użytkowników.

Renault Clio III: nadwozie

Zobacz też: Używana Mazda 2 DY: japoński Ford Fusion?

Karoserię zaprojektowano bez typowej dla Francuzów awangardy. Do wyboru mamy wersje 3 - i 5 - drzwiowe. Łagodne linie i przetłoczenia zwieńczone trapezowymi kloszami reflektorów z przodu i owalnymi z tyłu nadają sylwetce małej „renówki” stonowany styl, który może się podobać szerokiemu gronu odbiorców. 2009 rok przyniósł modernizację auta. Przód upodobnił się zgodnie z nową filozofią projektową Renault do innych modeli marki (Megane III i Laguna III). W porównaniu do Clio II, następna generacja mocno wyrosła i osiągnęła rozmiary kompaktów z przed kilku lat. Ciągle jest to autko miejskie, które spokojnie jednak sprawdzi się także jako samochód na niedługie wypady poza miasto. Do tego najlepiej nadaje się wprowadzono 3 lata po debiucie wersja Grandtour (kombi). Niestety większe gabaryty mają wpływ na masę pojazdu, która w porównaniu do poprzednika jest większa aż o ponad 130 kg w zależności od wersji silnikowej. Cieszy bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne i 5 gwiazdek w teście Euro NCAP. Pomimo dobrego spasowania elementów nadwozia, zdarza się że tylna klapa stuka (pomaga nasmarowanie zamka), często przepalają się żarówki H7.

Renault Clio III: wnętrze

Zobacz też: Używany Mitsubishi Colt VI: ze wszech miar solidny

Wnętrze Clio III jest bardzo obszerne i dobrze wykończone, zwłaszcza w bogatszych wersjach wyposażenia np. Dynamique, gdzie środek pokryto miękkim tworzywem. Deska rozdzielcza jest ergonomiczna, a większość egzemplarzy posiada dużo dodatków ułatwiających i umilających jazdę. Standardem było 6 airbagów i układ ESP. Podczas jazdy jest bardzo cicho, nawet jazda na wysokich obrotach nie męczy kierowcy. Elektronika ciągle może zepsuć nam humor, na szczęście awarie są rzadkie. Jak zwykle w Renault szwankować może karta „Hands Free”, czasami może zawieść oprogramowanie jednego z wielu czujników elektroniki pokładowej np. kostki wiązki elektrycznej airbagu znajdującej się pod fotelami czy ABS-u. Dbać należy o klimatyzację, ponieważ zaniedbując jej serwis bardzo łatwo możemy uszkodzić drogi w wymianie kompresor. Ile rzeczy zapakujemy do Clio III? Całkiem dużo! Obszerne wnętrze sprawia, że nawet z tyłu pasażerowie mogą czuć się całkiem swobodnie (przynajmniej jak na auto klasy B), bagażnik w hatchbacku ma 288 litrów co jest przyzwoitym wynikiem, a w kombi 439 litrów.Tak duża pojemność tej ostatniej odmiany stawia ją w roli auta adresowanego zwłaszcza dla rodzin.

Renault Clio III: silniki

Zobacz też: Używany Nissan Micra III: pasuje do szpilek

Renault tradycyjnie oferuje szeroką gamę silników do swoich samochodów. Większość z jednostek to niewysilone motory wolnossące. Do oferty trafił już jednak downsizingowy motor 1.2 TCE o bardzo dobrym stosunku osiągów do spalania.

benzynowe

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Przegląd silników benzynowych stosowanych w Renault Clio III zaczynamy od jednostek 1.2. Występują one w 3 wariantach mocy: 65, 75 oraz 78 koni mechanicznych. Ostatnia z nich współpracuje ze skrzynią zautomatyzowaną Quizkshift. Są to proste konstrukcje, od lat montowane w samochodach francuskiego producenta, nie mające wielkich problemów z trwałością. Najczęściej zawodzi osprzęt silnika. Awaria cewek zapłonowych, alternatora, zabrudzenia przepustnicy czy regulatora napięcia nie jest niczym nowym. Wszystkie te usterki naprawimy małym kosztem nie nadwyrężając zbyt mocno domowego budżetu. Niestety wzrost wagi spowodował, że z tą jednostką Clio nie jest już tak zrywny jak poprzednik. Brakuje mocy zwłaszcza w dolnym zakresie obrotów. 13,4 sekundy w sprincie do „setki” wystarczy do miasta, w trasie jazda będzie trudniejsza. Miejskie Renault z silnikiem 1.2 to większość oferty aut używanych. Jeśli komuś nie zależy na osiągach, będzie zadowolony z niezawodności i niskiego spalania tego silnika. Oczekujący lepszej dynamiki powinni rozejrzeć się za doładowanym 1.2 Tce bądź wolnossącymi 1.4, 1.6 bądź 2.0. Wszystkie te silniki nie powodują wielkich problemów swoim użytkownikom, przede wszystkim jednak więcej palą. W 1.2 TCE po większych przebiegach konieczna może być wymiana turbosprężarki na nową. Poza tym to dobry wybór. Zapewnia osiągi na poziomie większych „braci”, a pali znacznie mniej paliwa. Najmocniejsze 2 – litrówki to jednostki wyczynowe. Około 200 koni wyciśniętych z tej pojemności bez doładowania obiecuje znakomitą zabawę w okolicach czerwonego pola obrotomierza.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 km/h [s] v-max [km/h] śr. spalanie [l/100km]
1.2 65 105 14,9 157 5,9
1.2 75 105 13,4 167 5,9
1.2 Quickshift 78 108 14,9 171 5,6
1.2 Tce 101 145 11,1 184 5,9
1.4 98 127 11,3 183 6,6
1.6 88 140 12 177 6,6
1.6 111 151 10,2 190 6,6
1.6 automat 111 151 12,2 186 7,5
1.6 GT 128 155 9,3 197 6,9
2.0 139 194 8,5 205 7,3
2.0 Sport 197 215 6,9 215 8,4
2.0 Sport 203 215 6,9 225 8,2

Diesle

Zobacz też: Używana Honda Civic VI: nie zawiedzie!

Możemy zdecydować się na jednego z diesli pod warunkiem…że to 1.5 dCi. Firma ograniczyła wybór do jednej jednostki, ale w 3 wariantach mocy. 68, 85 i 106 KM wystarczy, aby każdy dobrał coś do swoich potrzeb. Przy wyborze bądźmy uważni. O 1.5 dCi nie raz już pisaliśmy na łamach naszego portalu. Problemy z panewkami zdarzają się ciągle jednak obecnie są to jedynie przypadki. Jeśli decydujemy się jednak na silnik wysokoprężny z początku produkcji ryzyko ciągle jest spore. Dlatego uwagę szczególnie zwrócić powinny auta z przebiegiem ok. 120-150 tys. kilometrów. Prewencyjnie możemy wymienić panewki za ok. 1000 złotych. Ciągle zdarzają się problemy z nietrwałymi wtryskiwaczami. Problem dotyczy głównie zasilania firmy Delphi, te Siemensa działają całkiem dobrze. Oprócz tego może zepsuć (zabrudzić) nam się zawór EGR czy „dwumasa”. Jeśli nie chcemy ryzykować dodatkowych kosztów, zdecydujmy się na 68 konna odmianę. Pozbawiona jest koła dwumasowego, a realne spalanie przy oszczędnej jeździ może wynieść poniżej 5 l ropy na każde 100 kilometrów. Nie montowano fabrycznie filtru cząstek stałych, co pozytywnie wpływa na koszty eksploatacji.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 km/h [s] v-max [km/h] śr. spalanie [l/100km]
1.5 dCi 68 160 15,2 162 4,5
1.5 dCi 85 200 12,7 174 4,4
1.5 dCi 106 240 11,1 190 4,6

Renault Clio III: zawieszenie

Zobacz też: Używana Skoda Felicja: nieskomplikowana a przez to tania w eksploatacji

Zawieszenie to prosta i trwała konstrukcja. Z przodu zastosowano kolumnę MacPhersona (w wersji Sport wielowahaczowe), a z tyłu belkę skrętną. W polskich warunkach dość często będziemy zmuszeni do wymiany elementów przednich wahaczy i łączników stabilizatora. Z tyły podstawowy element jakim są silentblocki belki wytrzymują bardzo duże przebiegi.

Renault Clio III: skrzynia biegów

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

W zależności od wersji mamy do czynieni z 5- i 6-biegowymi „manualami” oraz klasyczną 4-biegową skrzynią automatyczną (z silnikiem 1.6) i zautomatyzowaną 5-biegową (quickshift z silnikiem 1.2 78 KM). Zdarza się, że przy przełączaniu biegów czujemy opór, czasami dochodzi do wycieków ze skrzynki.   

Renault Clio III: części zamienne, przeglądy

części  ASO [PLN] Zamienniki [PLN]
filtr powietrza 68 od 40
klocki hamulcowe 200 od 90
tarcze hamulcowe 520 od 200
cewka zapłonowa 250 od 180
rozrząd 560 od 300

Renault Clio III: okresy między przeglądowe

przeglądy benzynowe diesle
olej silnikowy co 20 tys. km co 20 tys. km
filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km co 20 tys. km
filtr powietrza co 60 tys. km co 60 tys. km
napęd rozrządu 120 tys. km/ 6 lat 120 tys. km/ 6 lat

W silnikach diesla warto skrócić interwał wymiany oleju, co korzystnie odbije się na jego trwałości i pozwoli mieć nadzieje, że problem z panewkami nie wystąpi.

Podsumowując

Mało które auta wychodzą francuzom tak jak miejskie. Renault Clio III to bardzo dopracowane auto, nie sprawiające wielu problemów jego użytkownikom. Dodatkowym atutem jest jego niższa cena w porównaniu do konkurencji. Za 20 tys. złotych możemy kupić całkiem młode auto z bardzo bogatym wyposażeniem, które będzie świetnym towarzyszem w mieście, a okazjonalnie spełni się również w roli samochodu wyjazdowego.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Renault Clio III Sport
newspress.co.uk
Renault Clio - lifting
Wnętrze Clio Sport zdominowane jest przez sportowe fotele Recaro. Fot. Renault
Renault
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    31 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.