Kategorie

Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

Za sprawą specyficznych przednich lamp, do Polo IV generacji przytknął przydomek "okular".
Za sprawą specyficznych przednich lamp, do Polo IV generacji przytknął przydomek "okular".
Volkswagen Polo IV generacji to auto poszukiwane na rynku wtórnym. W opinii użytkowników swoją renomę zawdzięcza swym poprzednikom.

Volkswagen Polo IV generacji, oznaczany fabrycznie jako 9N, zadebiutował na rynku w 2001 roku. Powstał na płycie podłogowej wspólnej ze Skodą Fabią I. Z czeskim autem współdzielił także jednostki napędowe, oraz wiele innych elementów. W 2006 roku auto przeszło face lifting (ozn.9N3)oraz pojawiły się nowe silniki w ofercie(m.in. popularny w Polsce 1.4 16V 80KM). Samochody koncernu Volkswagena jeszcze do niedawna uznawane były za wzór pod względem solidności ich montażu i bezawaryjnej eksploatacji. Niestety, w ostatnich latach zauważalny jest wyraźny spadek jakości aut niemieckiego producenta, także w przypadku modelu Polo 9N. Jest jednak szansa, by dzięki odpowiedniej wiedzy, znaleźć egzemplarz, który posłuży nam dobrze jeszcze przez kilka, a może nawet kilkanaście lat. Trzeba tylko wiedzieć, czego dokładnie szukać.

Zobacz też: Mercedes-Benz klasy C W204: luksus kosztuje

Nadwozie

Elementem zewnętrznym, wyróżniającym IV generację Polo od jej poprzedników, są jej charakterystyczne przednie lampy, dzięki którym przytknął do niej przydomek „okular”.  Poza tym auto nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle klasowych rywali. To prostu klasyczny mały hatchback, występujący w nadwoziu zarówno 3-, jak i 5-drzwiowym. Na rynku spotkać tez można wersję sedan, która pojawiła się w 2004 roku jednak jej dostępność jest mocno ograniczona. Zaletą samego nadwozia jest jego bardzo dobre zabezpieczenie przed korozją oraz wysoki poziom bezpieczeństwa jaki zapewnia pasażerom pojazdu( 4 gwiazdki w teście Euro NCAP).

Zobacz też: Używany Peugeot 206: tani, ale mało solidny

Wnętrze

Wszelkie testy nowych aut zapewniały o wysokiej jakości materiałów użytych do wykończenia wnętrza w Polo IV generacji. Trzeba jednak podkreślić, że opinie te były jednak trochę na wyrost, bo w wielu egzemplarzach widać już poważne ślady ich zużycia. Plastiki dosyć łatwo się rysują, gałka skrzyni biegów potrafi popękać, podobnie jak jej mieszek. Właściciele skarżą się także na trzaski dochodzące z deski rozdzielczej w trakcie jazdy na nierównościach. Także materiał na drzwiach bocznych potrafi się powycierać. Do listy wad należy dodać częste przypadki uszkodzenia potencjometru silniczków sterujących nawiewem(także w autach z klimatyzacją), usterki podnośników szyb, immobilisera czy regulacji wysokości świateł. Do zalet należy zaliczyć przede wszystkim sporą ilość miejsca dla podróżnych i bagażnik o pojemności 270litrów(430l w sedanie). W autach importowanych jest również szansa na znalezienie dobrze wyposażonej wersji, w której nie zabraknie automatycznej klimatyzacji, 4 poduszek powietrznych, systemów ABS i ESP, 8-głośnikowego zestawu audio czy dwukolorowej deski rozdzielczej.

Zobacz też: Używany Ford Escort: ekonomia w niemieckim wydaniu

Silniki

Wybór odpowiedniej jednostki napędowej w przypadku Polo IV, to kluczowa sprawa w kontekście jego przyszłej, bezproblemowej eksploatacji. Tak naprawdę, niezależnie od przebiegu, należy omijać obie wersje benzynowego silnika 1.2 ze względu na jego wadę fabryczną. Silnik ten ma problem z zaworami wydechowymi(ulegały wypaleniu),co objawia się spadkiem kompresji, najczęściej na 3 cylindrze. Gdy  dojdzie do takiej sytuacji, należy przygotować się na regenerację głowicy(koszt od 900-3000zł). Poza tym, problem ten, nawet po naprawie, może pojawić się ponownie w przyszłości. Innymi, notorycznie powtarzającymi się usterkami w tym silniku, są awarie cewek zapłonowych oraz przeskakiwanie rozrządu. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie sprawdzony silnik 1.4 16V/75KM, który zapewnia przyzwoite osiągi i akceptowalne spalanie(0-100km/h 12,9 sekundy, średnie spalanie 6,3l na 100km). Jeśli dynamika tej wersji nie zachwyca, warto poszukać odmiany 1.4 16V 101KM, która pozwala na sprint 0-100km/h w równe 10 sekund i potrafi rozpędzić Polo do prawie 190km/h. Dla osób poszukujących małego sportowego hatchbacka warto polecić wersję GTI opartą o sprawdzony, dwudziestozaworowy silnik 1.8T, który z pomocą turbosprężarki generuje 150KM. W późniejszym okresie pojawiła się także wersja GTI Cup Edition, w której ten sam silnik legitymował się mocą 180KM. Odradzamy silnik 1.4FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który nie dość, że utrudnia montaż instalacji LPG to dodatkowo sprawia kłopoty eksploatacyjne.

Radzimy unikać jak ognia Polo 9N z benzynowymi silnikami o pojemności 1,2litra. Są bardzo awaryjne, zapewniają słabe osiągi i cechuje je niska kultura pracy.

Zobacz też: Używana Toyota Celica VII: sportsmenka dla cierpliwych

Reklama

Silniki wysokoprężne zawsze były mocną stroną koncernu VW. W Polo to się nie zmieniło, jednak należy pamiętać o tym, że jeśli oczekujemy niezawodności powinniśmy wybrać przestarzały technologicznie silnik 1.9SDI. Zapewnia on równie niskie osiągi(0-100km/h w 17sekund) co i spalanie(średnio 4,7l na 100km). Jest on solidny a brak turbosprężarki czy nowoczesnych wtryskiwaczy typu common rail, wyraźnie ogranicza ryzyko ewentualnych jego napraw. Najlepiej prezentuje się silnik 1.9TDI o mocy 100KM, który co prawda może wymagać okresowej regeneracji turbiny ale zapewnia naprawdę dobre osiąg(0-100km/h w 10,7s)i i niewiele większe zużycie paliwa(średnio 4,8l/100km) od odmiany 1.9SDI. Zdecydowanie rzadziej na rynku występuje wersja mocy 130KM. Najmniejszy diesel w Polo ma pojemność 1,4litra, 3 cylindry, turbosprężarkę i moc 75KM(są też wersje o mocy 70 bądź 80KM). Cieszy się dobrą opinią użytkowników, jednak trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na stan turbosprężarki oraz zawór EGR, który stwarza czasem problemy.

Silniki 1.4 TDI mogą mieć problemy z luzem na wale korbowym. Jest to sporadyczne zjawisko, ale jeśli wystąpi, należy liczyć się z naprawą opiewającą na ponad 5tys.zł. Wersje 80-konne posiadają turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek, która nie lubi eksploatacji w mieście, gdyż zaciera się w niej kierownica powietrza(można stosować do niej specjalny środek w spraju).

Zawieszenie

Mimo prostej budowy, kolumny McPhersona z przodu, belka skrętna za tyłu, Polo dość przeciętnie spisuje się na polskich drogach. Nadmiernemu zużyciu ulegają przede wszystkim przednie wahacze(a właściwie ich tuleje) oraz amortyzatory. Za sprawą dobrze rozwiniętego rynku części zamiennych do Polo IV, koszt naprawy nie jest jednak duży.

Zobacz też: Używany Fiat Uno: miejskie auto za grosze

Układ kierowniczy i hamulcowy

Większy problem stanowi awaryjna maglownica. Tyczy się to zarówno wersji benzynowych jak i wysokoprężnych. Jej stan jest jednak łatwy do zdiagnozowania(ewidentny luz i stuki na przekładni kierowniczej w trakcie dynamicznego obracania kierownicą w miejscu). Inną nieprzyjemną cechą Polo IV-generacji jest szybkie zużywanie się układu hamulcowego.

LPG

Wszystkie silniki benzynowe montowane w Polo 9N mają plastikowy kolektor, dlatego wymagają montażu sekwencyjnej instalacji gazu. Koszt jest większy ale i działanie bezpieczniejsze dla silnika. Poza tym praca na takiej instalacji nie wpływa drastycznie na pogorszenie dynamiki danej jednostki.

Zobacz też: Używany Peugeot 406 Coupe: cień Ferrari

Przykładowe części zamienne do Volkswagena Polo 9N w wersji 1.416V 75KM

-cewka zapłonowa(z modułem): 160zł(480zł)

-silentblock wahacza- 40zł

-wahacz przedniego zawieszenia- 310zł

-amortyzator przedni/tylny:300zł/220zł

-maglownica- 1200zł         

-tarcza hamulcowa przód/tył: 160zł/110zł

-klocki hamulcowe na oś: 160zł

Podsumowanie

Volkswagen Polo IV generacji zaskakuje skalą problemów jakie trapią ten model. Poczynając od niskiej jakości materiałów użytych do wykończenia jego wnętrza, poprzez wrażliwe przednie zawieszenie a kończąc na fatalnej jakości 3 cylindrowych silników benzynowych, widać jak na dłoni, że ten model nie jest tak solidny jak można by spodziewać się autach koncerny VW. Aby eksploatacja nie okazałą się zbyt kosztowna, należy wziąć pod uwagę zwłaszcza benzynowe silniki 1.4 16V(poza FSI), 1.6 8V/102KM bądź wysokoprężny silnik 1.9SDI. Trochę droższe w eksploatacji będą dynamiczne odmiany 1.8T 150KM oraz 1.9TDI(100 lub 130KM), ale je także można śmiało polecić. Jeśli funduszy starczy nam tylko na benzynową wersje 1.2 8V/12V, to lepiej będzie pomyśleć o innym modelu auta.

Zobacz też: Toyota Land Cruiser J120: nie potrzebuje reklamy

Wybrani, klasowi konkurenci:

- Toyoto Yaris II (benz. 1.0/69KM, 1.3/87KM, 1.33/100KM,1.8/133KM; diesel 1.4D4-D)

- Opel Corsa D(benz. 1.0/60KM, 1.2/70KM, 1.4/100KM, 1.6T/192KM; diesel 1.3CDTI/70KM,90KM,95KM, 1.7CDTI/125KM,130KM)

- Suzuki Swift(benz. 1.3/92KM, 1.5/102KM, 1.6/125KM; diesel 1.3DDiS/70,75KM)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
VW Polo w wersji hatchback ma pojemność 270 litrów.
Materiały użyte do wykończenia wnętrza okazują się słabej jakości.
Volkswagen
Sedan to bardzo rzadko występujący model Polo IV generacji.
Volkswagen
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    28 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?