REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Skoda Felicja: nieskomplikowana a przez to tania w eksploatacji

Skoda Felicia w wersji kombi potrafi zmieścić nawet 445 litrów bagażu.
Skoda Felicia w wersji kombi potrafi zmieścić nawet 445 litrów bagażu.

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Felicja kilkanaście lat temu była jednym z najchętniej kupowanym przez Polaków autem. Zastosowanie sprawdzonych rozwiązań z koncernu VW, zaowocowało jej wysoką trwałością. Psują się zazwyczaj drobiazgi a najpoważniejszym problemem jest korodujące nadwozie.

Skoda Felicia zadebiutowała na rynku w 1994 roku a więc 3 lata po tym, gdy czeska marka została przejęta przez koncern Volkswagena. Dzięki  temu, auto otrzymało część rozwiązań technicznych od niemieckiego producenta, zyskując tym samym na jakości. W stosunku do swojej poprzedniczki czyli Skody Favorite, Felicia to znacznie nowocześniejsze auto. Samochód ten, na przestrzeni kolejny lat produkcji,  zyskiwał coraz to więcej nowoczesnych rozwiązań, zarezerwowanych dotąd dla pojazdów VW.  Początkowo oferowany był tylko jeden silnik o pojemności 1,3 litra. W 1995 roku pod maskę Felicji trafiły sprawdzone jednostki Volkswagena. Trzy lata później przeprowadzono face lifting jej nadwozia, który upodobnił ją do bardziej prestiżowej Octavii. Pojawiły się także zmiany w wyposażeniu auta. Warto pamiętać też o tym, że popularność Felicji była na tyle duża, że Skoda zdecydowała się przygotować nawet jej rajdową wersja, która udanie rywalizowała na wielu prestiżowych odcinkach specjalnych.

REKLAMA

Nadwozie

Skoda Felicja występowała  w trzech wersjach nadwoziowych. Najpopularniejszy był 5-drzwiowy hatchback, który dysponował bagażnikiem o pojemności 270l.  Większe rodziny chętnie decydowały się na odmianę kombi, która zdolna była zmieścić nawet 445l bagażu. Rzadkością stanowią wersje Pickup, które pełniły rolę aut firmowych.  Zarówno kombi jak i hatchback oferują naprawdę sporo miejsca w środku i nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na dyskomfort. Wadą zasadniczą nadwozia Felicji jest jej bardzo słabe zabezpieczenie przed korozją. Rdza atakuje zwłaszcza tylną klapę w okolicach zamka, nadkola a nawet dach. Czesi produkowali nawet plastikowe tylne klapy aby zaradzić nadmiernej korozji.

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Silniki

REKLAMA

Najpopularniejszym silnikiem spotykanym w Felicji jest wersja 1.3/68KM. Jest to zmodernizowana jednostka napędowa, stosowana jeszcze w modelu Favorite, a zasadniczym usprawnieniem w stosunku do poprzedniczki,  było zastosowanie w niej wtrysku wielopunktowego.  Zapewnia ona wystarczające osiągi do poruszania się autem w mieście, choć na trasie w trakcie wyprzedzania trzeba zazwyczaj zredukować bieg (0-100km/h w 13,5 sekundy, V-Max 162km/h). Lepszym wyborem jest silnik 1.6 8V/75KM, znany chociażby z Golfa III.  Pozwala on Felicji, w wersji hatchback, na sprint  0-100km/h w 12 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 170km/h. Zasadnicza korzyścią niemieckie jednostki napędowej jest przede wszystkim jej znacznie lepsza elastyczność, która wpływa na większe bezpieczeństwo w trakcie wyprzedzenia. Poza tym, silnik ten bardzo dobrze współpracuje z instalacją LPG. Dla amatorów siników wysokoprężnych Skoda oferowała silnik 1.9SDI(w sprzedaży od 1995r.) dysponujący mocą 64KM. Auto w tej wersji nie jest demonem szos(0-100km/h w 16 sekund, V-Max 156km/h) ale jest praktycznie bezawaryjne i ma małe zapotrzebowanie na paliwo-średnio spala 6,3 litra oleju napędowego.

Silniki Volkswagena zastosowane w Felicji są raczej bezawaryjne. Najczęstsze awarie w silnikach benzynowych dotyczą niesprawnego aparatu zapłonowego, uszkodzonych cewek zapłonowych czy problemów z termostatem. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

Zawieszenie

Felicja ma prostą konstrukcję zawieszenia jednak trzeba przyznać, że jeśli jest ono w dobrym stanie, to zapewnia autu dobre trzymanie się drogi. Samochód ma co prawda skłonność do wyraźnych przechyłów nadwozia w zakrętach, ale mimo tego pewnie trzyma się zamierzonego kierunku. Dużą zaletą nieskomplikowanej budowy zawieszenia jest jego bardzo duża trwałość. Silentblocki, nawet na polskich dziurawych drogach, spokojnie wytrzymują 100tys.km. Amortyzatory trzeba wymienić na nowe średnio dopiero po ok. 150tys. km.

Zawieszenie w Felicji jest trwałe a ewentualne naprawy tanie. Własnie dlatego, nawet  jeśli w konkretnym egzemplarzu wymaga ono naprawy, nie warto go dyskwalifikować z tego powodu.

Wnętrze/Wyposażenie

W ergonomicznie zaprojektowanym wnętrzu Felicji, króluje twardy plastik o czarno-szarej kolorystyce. Projekt deski rozdzielczej jest jednak ciekawy i nawet pomimo upływu lat, może się podobać. Widoczność we wszystkich kierunkach jest wzorowa, co na pewno docenią zwłaszcza świeży kierowcy. Większość Felicji ma ubogie wyposażenie. Zazwyczaj ogranicza się ono do wspomagania kierownicy(standardowe w silniku 1.6) i centralnego zamka. Zdecydowanie więcej oferują modele po face liftingu. Najbogatsze są odmiany GLX Active, które oferują już dwie poduszki powietrzne, immobiliser, welurową tapicerkę, elektryczne sterowanie przednimi szybami, regulowany na wysokość fotel kierowcy i radio wraz z czterema głośnikami. Klimatyzacja manualna, ABS czy boczne poduszki powietrzne stanowiły opcję dodatkową.

Zobacz też: Używany Nissan Micra III: pasuje do szpilek

Warto poszukać odmiany GLX Active, która oferuje przyzwoite wyposażenie i większy komfort podróży. Poza tym występuje ona tylko z lepszymi silnikami VW- 1.6MPI i 1.9SDI.

Wybrane części zamienne do Skody Felicji 1.6MPI:

-amortyzator przedni/tylny: 210zł/160zł

-cewka zapłonowa z modułem: 385zł

-klocki hamulcowe przednie: 90zł

-tarcza hamulcowa przednia 90zł

-tłumik tylny 200zł

Zobacz też: Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze

Podsumowanie

Skoda Felicja swój sukces rynkowy zawdzięczała korzystnie skalkulowanej cenie w stosunku do oferowanej przez nią przestronności wnętrza. Istotne też było wsparcie jej sprawdzonymi rozwiązaniami stosowanymi w Volkswagenie. Także po latach te same cechy nadal przesądzają o sporym zainteresowaniu nią na rynku samochodów używanych. Wciąż poszukiwane są wersje z volkswagenowskimi silnikami 1.6MPI i 1.9SDI, wciąż auta te są tanie w zakupie. Jedyny prawdziwy problem jaki trapi ten model to korodujące nadwozie. Reszta awarii jest stosunkowo tania w naprawie i jest możliwa do przeprowadzenia przez prawie każdy warsztat mechaniki pojazdowej.

Wybrani klasowi konkurenci

-Daewoo Lanos

-Fiat Punto

-Opel Astra I

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA