Kategorie

Używana Skoda Felicja: nieskomplikowana a przez to tania w eksploatacji

Kamil Fraszkiewicz
Skoda Felicia w wersji kombi potrafi zmieścić nawet 445 litrów bagażu.
Skoda Felicia w wersji kombi potrafi zmieścić nawet 445 litrów bagażu.
Skoda Felicja kilkanaście lat temu była jednym z najchętniej kupowanym przez Polaków autem. Zastosowanie sprawdzonych rozwiązań z koncernu VW, zaowocowało jej wysoką trwałością. Psują się zazwyczaj drobiazgi a najpoważniejszym problemem jest korodujące nadwozie.

Skoda Felicia zadebiutowała na rynku w 1994 roku a więc 3 lata po tym, gdy czeska marka została przejęta przez koncern Volkswagena. Dzięki  temu, auto otrzymało część rozwiązań technicznych od niemieckiego producenta, zyskując tym samym na jakości. W stosunku do swojej poprzedniczki czyli Skody Favorite, Felicia to znacznie nowocześniejsze auto. Samochód ten, na przestrzeni kolejny lat produkcji,  zyskiwał coraz to więcej nowoczesnych rozwiązań, zarezerwowanych dotąd dla pojazdów VW.  Początkowo oferowany był tylko jeden silnik o pojemności 1,3 litra. W 1995 roku pod maskę Felicji trafiły sprawdzone jednostki Volkswagena. Trzy lata później przeprowadzono face lifting jej nadwozia, który upodobnił ją do bardziej prestiżowej Octavii. Pojawiły się także zmiany w wyposażeniu auta. Warto pamiętać też o tym, że popularność Felicji była na tyle duża, że Skoda zdecydowała się przygotować nawet jej rajdową wersja, która udanie rywalizowała na wielu prestiżowych odcinkach specjalnych.

Nadwozie

Skoda Felicja występowała  w trzech wersjach nadwoziowych. Najpopularniejszy był 5-drzwiowy hatchback, który dysponował bagażnikiem o pojemności 270l.  Większe rodziny chętnie decydowały się na odmianę kombi, która zdolna była zmieścić nawet 445l bagażu. Rzadkością stanowią wersje Pickup, które pełniły rolę aut firmowych.  Zarówno kombi jak i hatchback oferują naprawdę sporo miejsca w środku i nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na dyskomfort. Wadą zasadniczą nadwozia Felicji jest jej bardzo słabe zabezpieczenie przed korozją. Rdza atakuje zwłaszcza tylną klapę w okolicach zamka, nadkola a nawet dach. Czesi produkowali nawet plastikowe tylne klapy aby zaradzić nadmiernej korozji.

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Silniki

Najpopularniejszym silnikiem spotykanym w Felicji jest wersja 1.3/68KM. Jest to zmodernizowana jednostka napędowa, stosowana jeszcze w modelu Favorite, a zasadniczym usprawnieniem w stosunku do poprzedniczki,  było zastosowanie w niej wtrysku wielopunktowego.  Zapewnia ona wystarczające osiągi do poruszania się autem w mieście, choć na trasie w trakcie wyprzedzania trzeba zazwyczaj zredukować bieg (0-100km/h w 13,5 sekundy, V-Max 162km/h). Lepszym wyborem jest silnik 1.6 8V/75KM, znany chociażby z Golfa III.  Pozwala on Felicji, w wersji hatchback, na sprint  0-100km/h w 12 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 170km/h. Zasadnicza korzyścią niemieckie jednostki napędowej jest przede wszystkim jej znacznie lepsza elastyczność, która wpływa na większe bezpieczeństwo w trakcie wyprzedzenia. Poza tym, silnik ten bardzo dobrze współpracuje z instalacją LPG. Dla amatorów siników wysokoprężnych Skoda oferowała silnik 1.9SDI(w sprzedaży od 1995r.) dysponujący mocą 64KM. Auto w tej wersji nie jest demonem szos(0-100km/h w 16 sekund, V-Max 156km/h) ale jest praktycznie bezawaryjne i ma małe zapotrzebowanie na paliwo-średnio spala 6,3 litra oleju napędowego.

Silniki Volkswagena zastosowane w Felicji są raczej bezawaryjne. Najczęstsze awarie w silnikach benzynowych dotyczą niesprawnego aparatu zapłonowego, uszkodzonych cewek zapłonowych czy problemów z termostatem. 

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

Zawieszenie

Felicja ma prostą konstrukcję zawieszenia jednak trzeba przyznać, że jeśli jest ono w dobrym stanie, to zapewnia autu dobre trzymanie się drogi. Samochód ma co prawda skłonność do wyraźnych przechyłów nadwozia w zakrętach, ale mimo tego pewnie trzyma się zamierzonego kierunku. Dużą zaletą nieskomplikowanej budowy zawieszenia jest jego bardzo duża trwałość. Silentblocki, nawet na polskich dziurawych drogach, spokojnie wytrzymują 100tys.km. Amortyzatory trzeba wymienić na nowe średnio dopiero po ok. 150tys. km.

Zawieszenie w Felicji jest trwałe a ewentualne naprawy tanie. Własnie dlatego, nawet  jeśli w konkretnym egzemplarzu wymaga ono naprawy, nie warto go dyskwalifikować z tego powodu.

Wnętrze/Wyposażenie

W ergonomicznie zaprojektowanym wnętrzu Felicji, króluje twardy plastik o czarno-szarej kolorystyce. Projekt deski rozdzielczej jest jednak ciekawy i nawet pomimo upływu lat, może się podobać. Widoczność we wszystkich kierunkach jest wzorowa, co na pewno docenią zwłaszcza świeży kierowcy. Większość Felicji ma ubogie wyposażenie. Zazwyczaj ogranicza się ono do wspomagania kierownicy(standardowe w silniku 1.6) i centralnego zamka. Zdecydowanie więcej oferują modele po face liftingu. Najbogatsze są odmiany GLX Active, które oferują już dwie poduszki powietrzne, immobiliser, welurową tapicerkę, elektryczne sterowanie przednimi szybami, regulowany na wysokość fotel kierowcy i radio wraz z czterema głośnikami. Klimatyzacja manualna, ABS czy boczne poduszki powietrzne stanowiły opcję dodatkową.

Zobacz też: Używany Nissan Micra III: pasuje do szpilek

Warto poszukać odmiany GLX Active, która oferuje przyzwoite wyposażenie i większy komfort podróży. Poza tym występuje ona tylko z lepszymi silnikami VW- 1.6MPI i 1.9SDI.

Wybrane części zamienne do Skody Felicji 1.6MPI:

-amortyzator przedni/tylny: 210zł/160zł

-cewka zapłonowa z modułem: 385zł

-klocki hamulcowe przednie: 90zł

-tarcza hamulcowa przednia 90zł

-tłumik tylny 200zł

Zobacz też: Używany Opel Omega B: luksus za rozsądne pieniądze

Podsumowanie

Skoda Felicja swój sukces rynkowy zawdzięczała korzystnie skalkulowanej cenie w stosunku do oferowanej przez nią przestronności wnętrza. Istotne też było wsparcie jej sprawdzonymi rozwiązaniami stosowanymi w Volkswagenie. Także po latach te same cechy nadal przesądzają o sporym zainteresowaniu nią na rynku samochodów używanych. Wciąż poszukiwane są wersje z volkswagenowskimi silnikami 1.6MPI i 1.9SDI, wciąż auta te są tanie w zakupie. Jedyny prawdziwy problem jaki trapi ten model to korodujące nadwozie. Reszta awarii jest stosunkowo tania w naprawie i jest możliwa do przeprowadzenia przez prawie każdy warsztat mechaniki pojazdowej.

Wybrani klasowi konkurenci

-Daewoo Lanos

-Fiat Punto

-Opel Astra I

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    26 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.