REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Konstrukcja Mazdy 2 opiera się w na Fordzie Fusionie. Wiele podzespołów jest wymiennych między tymi atami.
Konstrukcja Mazdy 2 opiera się w na Fordzie Fusionie. Wiele podzespołów jest wymiennych między tymi atami.
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

W chwili swojego debiutu Mazda 2 nie cieszyła się wielkim zainteresowaniem ze strony klientów. Na rynku aut używanych może być jednak ciekawą propozycją dla osób poszukujących przestronnego auta, które ma im służyć głównie w mieście.

Japoński koncern Mazda przyzwyczaił swoich klientów, że produkowane przez niego auta należą do ścisłej czołówki pod względem bezawaryjności.  Ich solidność była nieodłącznie wiązana z miejscem ich produkcji czyli Japonią. W pewnym momencie w celu obniżenia kosztów produkcji, Mazda zdecydowała się połączyć swoje siły z Fordem, a jednym z pierwszych owoców ich współpracy była Mazda 2. Auto produkowane było od 2002 do 2007 roku w hiszpańskiej fabryce Forda w Almussafes w Walencji. Jest to konstrukcja bliźniacza w stosunku do Forda Fusiona. Z amerykańskiego brata Mazda przejęła m.in. płytę podłogową, zawieszenie i silniki. Czy warto więc zapłacić więcej za japońskiego Fusiona?

REKLAMA

Nadwozie

Pod względem stylistyki auto prezentuje nieco odmienny charakter w stosunku do Fusiona. Karoseria auta, mimo że wyższa i krótsza od Forda, jest bogatsza w opływowe linie i kształty, co wyraźnie wpływa na bardziej dynamiczny charakter auta. To co łączy oba modele to oprócz bezpiecznej konstrukcji nadwozia, ocenionej na 4 gwiazdki w testach zderzeniowych Euro NCAP, drobne problemy z rdzą, której ogniska pojawiają się na tylnych nadkolach,klapie bagażnika i dolnych rantach drzwi.

Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko

Wnętrze

Z zewnątrz Mazda wydaje się obszerna, jednak tak naprawdę jest to auto miejskie. Miejsca w kabinie wystarczy dla maksymalnie czterech osób. Bagażnik jest mały, raptem 270litrów (w Fusionie 337l). Można go powiększyć poprzez złożenie oparć tylnej kanapy , ale powstaje wtedy wyraźny próg. Lepiej prezentuje się za to kokpit Mazdy, który jest czytelny oraz wykończony w dwubarwnej kolorystyce. Również wyposażenie auta jest dobre, dlatego nie powinno być problemu ze znalezieniem auta z klimatyzacją manualną, elektrycznym sterowaniem szyb i lusterek czy czterema poduszkami powietrznymi.

Silnik i skrzynia biegów

To co wyraźnie łączy Mazdę 2 i Forda Fusiona to zastosowane w nich silniki. Japoński micro-van występował na rynku z trzema benzynowymi jednostkami Forda: 1.25 16V 75KM Zetec-S, 1.4 16V 80KM Duratec i 1.6 16V 100KM Duratec. Najsłabsza jednostka, przy projektowaniu której swój wkład mieli m.in. inżynierowie Yamahy, zapewnia Mazdzie przyzwoite osiągi (0-100km/h w 15,1 sekundy, V-Max 163km/h) i kierowany jest do kierowców jeżdżących przeważnie w mieście. Silnik 1.4 16V jest tak naprawdę niewiele mocniejszy i raczej nie ma sensu na siłę poszukiwać tej wersji. Jeśli podróżujemy autem poza obszarem zabudowanym i zależy nam na dobrych osiągach powinniśmy skupić się na wersji 1.6 16V 100KM, znanej chociażby z Forda Focusa. Silnik ten oprócz większej mocy, ma przede wszystkim większy moment obrotowy (146Nm przy 4000obr./min), co zapewnia lepsze przyspieszenie przy większych prędkościach. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Typowe usterki w silnikach benzynowych:

  • awaryjne pompy paliwa;
  • usterki alternatorów, rzadziej rozruszników;
  • usterkowe pompy wody;
  • szybkie zużycie cewki i przewodów wysokiego napięcia.

Amatorzy silników diesla mają do wyboru tyko jedną opcję do wyboru- silnik 1.4 MZ-CD o mocy 68KM. Wyposażony jest we wtrysk typu common rail oraz turbosprężarkę i podobnie jak jednostki benzynowe, tak i on pochodzi od Forda. Katalogowe dane opisują jego dynamikę na równi z wersją 1.25 16V, ale w praktyce silnik wysokoprężny jest znacznie bardziej dynamiczny, zwłaszcza podczas wyprzedzania.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz A-klasa W168: mało komfortowy i trudny w naprawie

Typowe usterki z jakimi trzeba się liczyć przy eksploatacji Mazdy 2 1.4 MZ-CD to :

  • nieszczelność wtryskiwaczy spowodowana zużytymi podkładkami pod wtryskiwaczami;
  • awarie koła pasowego paska klinowego;
  • problemy z wybieraniem przełożeń w ręcznej skrzyni biegów;
  • szybki zużycie sprzęgła i koła dwumasowego;
  • częste przypadki uszkodzeń czujnika temperatury cieczy.

Skrzynie biegów to w większości ręczne przekładnie o pięciu przełożeniach. Skrzynia automatyczna (a właściwie zautomatyzowana), pięciobiegowa dostępna była w opcji dla obu silników o pojemności 1,4 litra. W silniku wysokoprężnym częstym mankament jest kiepska praca ręcznej skrzyni biegów, objawiająca się wyraźnym zgrzytaniem przy próbie wybrania biegu.

Zawieszenie

Mimo zapożyczenia zawieszenia z Fusiona, Mazda 2 jest znacznie bardziej komfortowa niż Ford, co lepiej pasuje do jej miejskiego charakteru.  Zaletą układu jezdnego jest możliwość jego taniej naprawy, bowiem np. sworznie nie są integralnie połączone z przednimi wahaczami, dzięki czemu można je wymieniać indywidualnie. Problemem jaki zgłaszają powszechnie użytkownicy zarówno Fusiona jak Mazdy, są słabej jakości tylne amortyzatory. Przeciętnie wytrzymują zaledwie 60 tys. km (dla porównania w Hondzie Civic VI są bezawaryjne przez ok.150tys.km). Często też awarii ulegają gumowe odboje amortyzatorów.

Awaryjność

Tak naprawdę jakość Mazdy 2 jest minimalnie wyższa niż jej brata Fusiona, ale nie rekompensuje to wyższej ceny zakupu. Oba auta zajmują czołowe lokaty w rankingach bezawaryjności (TUV 2011: Mazda 6.miejsce w kategorii aut 4-5 lat, Fusion 8.miejsce). Praktycznie większość problemów jest znana posiadaczom obu tych aut.

Zobacz też: Używany Nissan Micra III: pasuje do szpilek

Ceny wybranych części zamiennych do Mazdy 2 1.25 16V 75KM:

  • amortyzator przód/tył: 400zł/360zł;
  • zestaw sprzęgła(tarcza+docisk): od 500zł;
  • cewka zapłonowa: 230zł;
  • pompa cieczy chodzącej: 320zł
  • zestaw rozrządu(pasek+rolka): 220zł

Podsumowanie

Mazda 2 DY to auto, które jest japońską wizją Forda Fusiona w Europie. Oba auta mają większość podzespołów technicznych identycznych ze sobą, a w sposób zdecydowany odróżnia je przede wszystkim karoseria, wnętrze i praca zawieszenia. Oba samochody borykają się z podobnymi problemami i oba stanowią odmienną koncepcję na auto tego samego segmentu. O wyborze któregokolwiek z nich mogą zatem śmiało zadecydować względy estetyczne czy finansowe.

Konkurenci:

- Opel Agila (1.0 TWINPORT 60KM, 1.2 TWINPORT 80KM, diesel: 1.3CDTI 75KM)

- Mercedes A-klasa W168(m.in. silniki benzynowe 1.4 V 82KM, 1.6 8V 102KM, 2.1 8V 140KM, diesel 1.7CDI 75KM lub 95KM)

- Mitsubishi Colt (silniki benzynowe 1.1 16V 75KM, 1.3 16V 95KM, 1.5 16V 109KM, 1.5Turbo 150KM, diesel: 1.5DI-D 68KM lub 95KM)

Wnętrze Mazdy 2, zwłaszcza po liftingu, jest ergonomiczne i dobrze wyposażone.
Po liftingu auto zyskało m.in. nowe przednie oraz tylne lampy, inny grill na masce oraz nowe kolory nadwozia.
Mazda 2 po liftingu - tył.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA