REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy źle dobrane opony mogą mieć negatywny wpływ na działanie systemów ESP czy TC?

Skuteczność działania układów stabilizacji toru jazdy auta jest ściśle powiązana z rozmiarem i jakością zastosowanych w nim opon. Fot. Fotolia
Skuteczność działania układów stabilizacji toru jazdy auta jest ściśle powiązana z rozmiarem i jakością zastosowanych w nim opon. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno rozmiar kół jak i rodzaj opon w danym modelu auta jest ściśle powiązany z działaniem elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Czy zmiana rozmiaru opon może zakłócić działanie ESP i współpracujących z nim pozostałych układów bezpieczeństwa?

Współczesne auta są wręcz naszpikowane nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa, które mają na celu uchronić podróżujących autem przed kolizją bądź niekontrolowanym poślizgiem. Mało kto zdaje sobie sprawę, że działanie takich systemów jak ESP, TC (kontrola trakcji) czy ABS, jest ściśle powiązane z oponami jakie do danego auta dostarcza jego producent.  Radość z zamontowania większych kół z szerszymi oponami jest często krótkotrwała, bowiem niesie za sobą wiele problemów.

REKLAMA

Zobacz też: Przyczepność: czym jest przyczepność opon do drogi, jak wpływa na bezpieczeństwo, jak ją zmaksymalizować?

Rozmiar i szerokość opon

Działanie systemu ESP jest ściśle powiązane z pozostałymi układami auta takimi jak kontrola trakcji, czy ABS. Niejednokrotnie zdarza się, że nawet zmiana opon na jednej z osi na nowe, o większym profilu powoduje, że auto zaczyna samo przyhamowywać, bowiem system wykrywa różnicę w prędkości poruszania się kół na poszczególnych osiach. Poza tym, także różnica w szerokości opon na poszczególnych osiach, wpływa na wystąpienie podobnych problemów i nawet jadąc ze stałą prędkością, zwłaszcza po mniej przyczepnej nawierzchni, na desce rozdzielczej zapalają się kontrolki od systemu kontroli trakcji czy ESP. Wiele osób dopatruje się w pierwszej chwili usterki jednego z czujników zamontowanych przy kołach, nie zdając sobie sprawy, że problem wynika z zupełnie czego innego.

Zobacz też: Jak jeździć z ESP?

Zużycie opon

Warto pamiętać, że na danej osi powinny być opony o zbliżonych stopniu zużycia. Jeśli różnica w wysokości bieżnika pomiędzy nimi przekroczy 2-3 mm, to może się okazać, że systemy typu TC czy ASR będą odpowiednio albo przyhamowywały jedno z kół, albo obniżały moc silnika (poprzez wpływ na elektroniczną przepustnicę paliwa), by opanować „teoretyczny” poślizg. Co więcej, stosowanie niskiej jakości opon, (tzw. budżetowych), których przyczepność jest zdecydowanie niższa niż tych, które posiadał pierwotnie samochód, także będzie zakłócało działanie pokładowych systemów utrzymujących trakcję auta. Jest to szczególnie niebezpieczne na śliskiej nawierzchni, bowiem silnik jest często zbyt silnie „przyduszany”, a my nie możemy w sposób bezpieczny włączyć się do ruchu czy wyprzedzić wolniej jadącego pojazdu. Poważne problemy występują także w trakcie podjazdów pod zaśnieżone wzniesienia, kiedy systemy typu ESP i TC wykrywają niebezpieczeństwo i przyhamowują pojazd. W skrajnych przypadkach może to uniemożliwić  pokonanie danej przeszkody. W takich sytuacjach bardzo pomaga całkowite dezaktywowanie ESP i TC i wzięcie sprawy w swoje ręce ( i nogi).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

Programowanie systemu stabilizacji toru jazdy ESP

Istnieje jednak możliwość by entuzjaści dużych rozmiarów kół w swoich autach, mogli bezproblemowo korzystać z nich na co dzień. ESP i pozostałe układy wspomagające jazdę, można programować pod konkretny rozmiar kół. Dzięki temu, nie ma konieczności rezygnowania z poprawy wyglądu auta na rzecz zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

REKLAMA

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA