REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wymiana opon parami – o czym warto pamiętać, kiedy można wymienić opony na osi, a kiedy trzeba wszystkie naraz?

Max Trela
Wymiana opon parami – o czym warto pamiętać, kiedy można wymienić opony na osi, a kiedy trzeba wszystkie naraz? Fot. Fotolia
Wymiana opon parami – o czym warto pamiętać, kiedy można wymienić opony na osi, a kiedy trzeba wszystkie naraz? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polskie przepisy dopuszczają jazdę z różnymi oponami na poszczególnych osiach pojazdu. To daje kierowcy możliwość wymiany opon/kół stopniowo – parami. Warsztaty wulkanizacyjne patrzą na taką formę „oszczędzania” bardzo nieprzychylnie. Dlaczego? Czy chodzi tylko o sprzedanie nam od razu czterech opon?

Twarde prawo, ale prawo...

Tu jednak podkreślamy stwierdzenie „NA JEDNEJ OSI”. Można zatem legalnie i bez obawy o zabranie nam przez policję dowodu rejestracyjnego (nawet policję u naszych zachodnich sąsiadów) mieć inne opony na przedniej, a inne na tylnej osi. Nie można mieć innych opon po prawej i lewej stronie jednej osi.

REKLAMA

Zobacz też: Jak wybrać ciche opony? Jakie opony są bardziej ciche i dlaczego?

Nie oznacza jednak, że takie rozwiązanie jest optymalne. Nie jest. Montowanie różnych opon na przedniej i na tylnej osi nie jest niebezpieczne samo w sobie, jednak zmienia nieco charakterystykę auta. Zwłaszcza na mokrym, kiedy to różnice między przyczepnością opon stają się o wiele bardziej widoczne.

Czy można mówić o zaletach wymieniania kół parami? Można. Takie rozwiązanie wcale nie jest złe jeśli w ten sposób wyposażymy się (w dwóch turach) w zestaw lepszych opon niż od razu w jeden komplet najtańszych gum wielosezonowych.

Szczególnie jeśli okres pomiędzy wymianą opon na jednej i drugiej osi nie jest zbyt długi. Rozwiązanie takie jest jak najbardziej zgodne ze sztuką.(Przyjmując, że przeciętny przebieg opony to ok 35 tysięcy można powiedzieć, że różnica przebiegów opony pomiędzy osiami nie powinna być większa niż 20 procent).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wady takiego rozwiązania?

Wymiana opon parami ma oczywiście i wady. Zacznijmy od tej ekonomicznej. Dwa razy odwiedzamy warsztat wulkanizacyjny i dwa razy płacimy (przy komplecie często dostaniemy niedużą – ale jednak – zniżkę).

Teraz względy eksploatacyjne: Stosowanie opon o różnym bieżniku na osiach będzie powodowało gorsze zachowanie się opon niż przy komplecie identycznych i może powodować nierównomierne zużycie (nawet jeśli różnice rzeźby są minimalne).

Zobacz też: Indeks prędkości opon – jak odczytać, co oznaczają poszczególne znaki, jaki indeks powinny mieć opony do auta rodzinnego?

Nie powinno się tez stosować opon o różnych bieżnikach na dwóch osiach w samochodach ze stałym napędem na 4 koła. Niby różnice w oporach toczenia mogą sięgać maksymalnie 1,5 procenta, ale szczególnie dla zużytych skrzyń rozdzielczych nie jest to zdrowe i wskazane. W przypadku takich aut nie jest zresztą wskazane, aby różnice w zużyciu tych samych opon na przedniej i tylnej osi były

Pamiętajmy też, aby mniej zużyte opony montować na przedniej osi, która wykonuje większość pracy podczas hamowania.

Aby zachować właściwą charakterystykę prowadzenia pojazdu na kołach tylnej osi nie powinno się stosować opon:
- diagonalnych, gdy na kołach przednich znajdują się opony radialne,
- o wyraźnie bardziej agresywnym bieżniku w porównaniu z przednimi oponami,
- wyraźnie węższych lub o wyraźnie wyższym profilu w porównaniu do opon przednich,
- o wyraźnie gorszych parametrach drogowych w porównaniu do opon przednich (np. opon komfortowych, gdy na kołach przednich zamontowane są opony o charakterystyce sportowej).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

REKLAMA