Kategorie

Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

Hamuj bezpiecznie z ABS; Fot. newspress
ABS to układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania. Wyposażone w niego są obecnie wszystkie auta sprzedawane na terenie Unii Europejskiej od 1 maja 2004 roku.

ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu czy utrata kontroli nad kierowaniem samochodem. Czy powinniśmy inaczej hamować samochodem wyposażonym w ten system?

Techniki hamowania w samochodzie z ABS i bez ABS

Technika hamowania samochodem wyposażonym w ABS jest inna niż samochodem pozbawionym tego systemu. W samochodach bez systemu ABS kierowca musi starać się hamować tak, by utrzymać kontrolę nad samochodem. Zbyt słabe hamowanie wydłuża drogę hamowania, a zbyt mocne prowadzi do utraty sterowności.

Zobacz też: Jaki jest czas reakcji człowieka na sytuację na drodze?

Reklama

Hamując samochodem bez ABS powinniśmy, w razie konieczności nagłego zahamowania, zastosować hamowanie pulsacyjne. Polega ono na intensywnym wciśnięciu hamulca, a w momencie, gdy koła przestają się obracać, odpuszczeniu hamulca, by natychmiast znowu silnie nacisnąć hamulec. W momentach silnego naciśnięcia hamulca uzyskuje się dużą siłę hamowania, a w momentach puszczenia hamulca niesymetria oporów toczenia hamuje ruch poprzeczny samochodu, co umożliwia jego sterowanie.

W samochodzie wyposażonym w system ABS najefektywniejszym sposobem hamowania awaryjnego jest jak najszybsze i najmocniejsze wciśnięcie pedału hamulca. Następnie należy wcisnąć pedał sprzęgła. Kierowca może wcisnąć pedał hamulca bez obawy wpadnięcia w poślizg. Pedału sprzęgła nie należy naciskać przed pedałem hamulca ani jednocześnie, gdyż ruch dwiema nogami jednocześnie zmniejsza siłę nacisku na pedał hamulca w pierwszych chwilach hamowania. Wciśnięty pedał sprzęgła zapewnia minimalnie krótszą drogę hamowania oraz po zatrzymaniu silnik w samochodzie nadal pozostanie uruchomiony.

Zobacz też: Jak hamować z ABS?

Układ ABS ogranicza siłę hamowania tak, aby nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu. W czasie poślizgu i zablokowania się kół, nie działa kierowanie samochodem, następuje zmiana toru jazdy lub obracanie się pojazdu. ABS pomaga odzyskać sterowność przy poślizgu bocznym, co znacznie ułatwia pokonywanie zakrętów. Gdy pojazd wpada w poślizg boczny, to po naciśnięciu hamulca, system ABS będzie kontynuować hamowanie zgodnie z zasadą działania ABS.

Reklama

W pewnych sytuacjach system ABS wydłuża drogę hamowania, np. gdy na nawierzchni o dobrej przyczepności znajduje się cienka warstwa luźna, np. liście, piasek, śnieg, błoto. W samochodzie bez ABS, zablokowane koła przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania, natomiast w samochodzie z układem ABS, koło hamuje na warstwie o niższym współczynniku przyczepności.

Podczas hamowania zwykłego układ ABS nadzoruje tylko prędkości obrotowe kół, jeżeli nie wykryje zablokowania kół, to nie zaingeruje w ciśnienia płynu hamulcowego w układzie hydraulicznym. Hamowanie takie nie różni się od hamowania samochodem bez ABS.

Zobacz też: Dobre nawyki na drodze

Samochód z ABS, tak jak i samochód bez ABS, skuteczniej hamuje poruszając się po prostej drodze, niż biorąc zakręt. Jeśli porusza się w zakręcie, to ważniejszym dla układu ABS jest zachowanie toru jazdy samochodu niż hamowanie. Nie można wykorzystać całej przyczepności opony do nawierzchni na hamowanie, gdyż jej część trzeba pozostawić, aby na styku opona/nawierzchnia, mogła powstać siła równoważąca siłę odśrodkową. Dzięki temu jednak, kierowca samochodu z ABS, może bez obawy hamować na zakręcie.

Jakie są korzyści z zastosowania systemu ABS?

ABS umożliwia utrzymanie kierunku ruchu samochodu oraz kierowanie nim. Ponadto daje możliwość hamowania bez konieczności kontrolowania, czy koło jest zablokowane, czy nie. Dzięki temu kierowca skupia się tylko na kierowaniu samochodem. Zaletą ABS jest również uniknięcie niebezpieczeństwa uszkodzenia opony podczas hamowania z zablokowanym kołem.

Co pomaga dobrze hamować?

Aby móc prawidłowo hamować, ważna jest prawidłowa pozycja za kierownicą. Oparcie fotela powinno być prawidłowo odchylone od pionu o ok. 15 - 20 stopni. Takie ustawienie fotela gwarantuje najlepsze odczuwanie zachowania się samochodu. Poza tym ważna jest prawidłowa odległość kierowcy od kierownicy. Prawidłowa odległość umożliwia sprawne wykonywania manewrów i gwarantuje prawidłową pracę poduszki powietrznej.

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    8 maja 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć wyząbkowane opony? Czy się da?

    Jak założyć wyząbkowane opony? To o tyle zasadnicze pytanie, że ząbkowanie oznacza uszkodzenie bieżnika w ogumieniu.

    Kto płaci za parking policyjny po wypadku?

    Kto płaci za parking policyjny po wypadku? To postanowiliśmy sprawdzić dziś. Odpowiedź na pytanie jest o tyle ważna, że koszty mogą być wysokie!

    Wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym: czym jest?

    Wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym: czym jest, do czego może być potrzebne i czemu ułatwia załatwienie sprawy kierowcy? Sprawdziliśmy to.

    Jazda na suwak a wymuszanie. Kiedy kierowcy łamią przepisy?

    Jazda na suwak a wymuszanie, czyli dziś opowiemy o przypadkach, w których kierowca nie ma obowiązku ustąpienia pierwszeństwa.

    Test: Audi Q2 po liftingu. Recepta jest prosta: benzyniak i automat

    Audi Q2 po liftingu w czerwonym kolorze stanęło przed redakcją. Recepta na sukces? Półtoralitrowy benzyniak, automatyczna skrzynia i wyposażenie.

    Co druga Toyota w Polsce jest... hybrydowa!

    Sprzedaż hybryd Toyoty w Polsce wzrosła do poziomu 30 316 sztuk. W efekcie co drugi model opuszczający salon japońskiej marki ma eko-napęd.

    Ile kosztuje doba na parkingu policyjnym?

    Ile kosztuje doba na parkingu policyjnym? Od 1 stycznia kierowcy powinni się liczyć z wyższymi opłatami. O ile wzrosły i ile teraz wynoszą?

    Brak nalepki na szybie 2021 r. Ile wynosi mandat?

    Brak nalepki na szybie: 2021 r. coś zmienia? Ile wynosi mandat? Jakie jeszcze konsekwencje czekają na kierowcę? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Kupno auta z parkingu policyjnego: co musisz wiedzieć?

    Kupno auta z parkingu policyjnego? Tak jest możliwe. Atrakcyjna cena to jednak nie wszystko. Kupujący musi też pamiętać o wadach takich pojazdów.

    Mandat za dwie naklejki na szybie. Czy jest możliwy?

    Mandat za dwie naklejki na szybie. Czy jest możliwy? I ile może wynosić? Poszukajmy odpowiedzi na te pytania.

    Auta luksusowe: Polacy kupują je coraz chętniej!

    Auta luksusowe zdają się być... korona-odporne w Polsce. Bo pomimo pandemii rynek samochodów premium ma się świetnie. Na ile świetnie? Oto raport.

    Przejęcie leasingu samochodu przez osobę prywatną

    Przejęcie leasingu samochodu przez osobę prywatną: na czym polega, czy jest możliwe i co musisz o nim wiedzieć? Na te pytania odpowiemy w tekście.

    Jak odebrać auto z parkingu policyjnego?

    Jak odebrać auto z parkingu policyjnego? Podstawą są dokumenty uprawniające do odbioru, ale także... wniesienie opłaty za holowanie i postój.

    Porzucony samochód na terenie prywatnym. Da się go usunąć?

    Porzucony samochód na terenie prywatnym? Niestety jego usunięcie nie jest takie łatwe. Bo w większości przypadku płaci za nie właściciel parkingu!

    Jak odebrać prawo jazdy starszej osobie? Da się to zrobić?

    Jak odebrać prawo jazdy starszej osobie? Jest to możliwe. Gdy kierowca nie popełni rażącego wykroczenia, uprawnienia odebrać może tylko... lekarz.

    Volkswagen ID.4 GTX - pierwszy elektryczny GTI ma 300 KM!

    Volkswagen ID.4 GTX został oficjalnie zaprezentowany. Elektryczny GTI ma 300 koni mocy, napęd na cztery koła i krwisty, czerwony lakier.

    Obowiązkowe badania kierowców po 60. roku życia?

    Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia miały być, ale czy będą? Na razie niestety nie. A czemu mogą poprawić bezpieczeństwo na drogach?

    Umorzenie opłaty za holowanie pojazdu. Czy to możliwe?

    Umorzenie opłaty za holowanie pojazdu jest możliwe? W pewnym sensie tak. Niestety droga do uniknięcia wysokiej opłaty nie jest ani krótka, ani łatwa.

    Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie?

    Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie oznacza że nie można nim jeździć? Na szczęście nie. Mimo wszystko kierowcy dotyczą ograniczenia.

    Wyząbkowane opony: naprawa jest możliwa?

    Wyząbkowane opony: naprawa jest możliwa? W pewnym sensie tak. Dyskusyjna jest jednak skuteczność tej metody. Co zatem powinien zrobić kierowca?

    BMW M5 CS w Polsce! Ma 635 koni i 750 Nm!

    BMW M5 CS to najmocniejszy produkcyjny model z Bawarii. Sedan jest napędzany 4.4-litrową V-ósemką. Ma 635 koni mechanicznych mocy!

    Test: Toyota Land Cruiser - w starym stylu, ale nadal urzeka!

    Toyota Land Cruiser jest bardziej terenówką czy rodzinnym SUV-em? A może jednym i drugim? Sprawdziliśmy to w czasie naszego testu.

    Do jakiego wieku można zdawać na prawo jazdy?

    Do jakiego wieku można zdawać na prawo jazdy? Prawo nie przewiduje ograniczeń. To jednak nie oznacza, że do egzaminu może przystąpić każdy.

    Czy pasy z tyłu są obowiązkowe?

    Czy pasy z tyłu są obowiązkowe? Oczywiście. I przepisy w tym zakresie obowiązują od roku 1991! Jaka kara grozi za brak pasów? Sprawdźmy.

    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: SUV dostępny w polskich salonach

    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV został oficjalnie zaprezentowany w Polsce. Co musisz wiedzieć o SUV-ie plug-in? Ile kosztuje Eclipse PHEV?