reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Technika jazdy > Bezpieczeństwo > Jak jeździć z ESP?

Jak jeździć z ESP?

ESP, czyli Elektroniczna Kontrola Toru Jazdy, to układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.

Obecnie większość nowych samochodów wyposażonych jest w ten system.

Do czego służy ESP?

Zadaniem systemu ESP jest wyprowadzenie samochodu z poślizgu. Po wykryciu poślizgu, ESP przyhamowuje odpowiednio koła samochodu, aby przywrócić go na prawidłowy tor jazdy. Problem pojawia się jednak, gdy kierowca świadomie chce przejechać zakręty szybciej.

Jak jeździć z ESP?

Najlepiej jeździć tak, aby system ESP się nie włączał. Najlepszym na to sposobem jest poprawa techniki jazdy na zakrętach. Im płynniej pokonujemy zakręt, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że ESP się włączy. W zakręt należy wjeżdżać z prędkością mniejszą niż z niego wyjeżdżamy. Jeżeli samochód stanie się podsterowny, nie należy w znacznym stopniu dokręcać kierownicy. Jeżeli w momencie włączenia się ESP będziemy mieć dokręconą kierownicę, system sprawi, że odzyskamy przyczepność i samochód skieruje się w stronę, w którą są skierowane koła. I jest prawie pewne, że wjedziemy w rów albo na krawężnik. Dlatego należy pamiętać, że w przypadku podsterowności nie można dokręcać kierownicy. Powinniśmy zdjąć nogę z gazu i lekko przyhamować. 

Zobacz też: Jak przewozić długi ładunek?

Jeżdżąc samochodem z ESP nie powinnyśmy dodawać gazu w poślizgu. Podczas poślizgu powinniśmy zdjąć nogę z gazu i próbować celować kierownicą w zakręt. W takiej sytuacji ESP powinno zadziałać i wyprowadzić samochód z poślizgu.

Zalety i wady sytemu ESP

System ESP posiada wiele zalet, m.in. dzięki jego zastosowaniu zwiększa się sterowność oraz stateczność samochodu, zdecydowanie poprawia się bezpieczeństwo czynne. Ponadto poprawia się skuteczność hamowania. Ważną zaletą jest również brak konieczności korygowania kursu samochodu kierownicą podczas poślizgu. Wadami natomiast są: wysoka cena systemu oraz brak sygnalizacji działania układu (światła hamowania) dla innych użytkowników drogi.

Zobacz też: Jak ustalić kto ma pierwszeństwo?

System ESP łączy w sobie zalety wielu układów: układu ABS, elektronicznej regulacji rozkładu siły hamowania między osiami, układu kontroli momentu obrotowego, systemu kontroli trakcji ASR. Czujniki ESP ciągle monitorują następujące wartości:
- prędkość obrotową każdego koła poprzez czujniki ABS
- kąt skrętu kierownicy
- przyspieszenie poprzeczne samochodu
- ciśnienie płynu hamulcowego w przewodach
- prędkość obrotową wokół osi pionowej samochodu
- aktualną prędkość jazdy samochodu
- aktualny moment obrotowy, przekazywany na oś napędzaną
- aktualne przełożenie wybrane przez kierowcę lub przez komputer sterujący automatyczną skrzynią biegów.

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Po co nam ESP?; fot. Newspress
Po co nam ESP?; fot. Newspress

Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Anna Kubicz

Doradca podatkowy, Partner Kancelarii LTCA odpowiedzialny za Dział Cen Transferowych i Compliance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama