Kategorie

Volkswagen Passat B5 (1996-2005)

Tomasz Korniejew
Volkswagen Passat B5
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5 wciąż cieszy się sporym zainteresowaniem na rynku samochodów używanych. Ale mimo legendarnej trwałości modelu, jego zakup jest obarczony sporym ryzykiem. Wszystko przez dużą podaż mocno wyeksploatowanych egzemplarzy. Na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań wymarzonej „Bepiątki”?

Volkswagen Passat piątej generacji zadebiutował na rynku w 1996 r. i od razu wzbudził duże zainteresowanie. Przede wszystkim przyciągał dość odważną, jak na Volkswagena linią nadwozia. Od 1997 r. w ofercie pojawiła się odmiana kombi z przepastnym jak na tamte czasy, liczącym aż 495 l bagażnikiem. W 2000 r. przeprowadzono modernizację modelu, która ograniczyła się głównie do zmian w stylizacji nadwozia, oraz wykończenia i wyposażenia wnętrza, nie pociągając za sobą modyfikacji technologicznych.

Istotną zaletą Passata B5 jest solidne zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia. W efekcie, nawet egzemplarze z początku produkcji (o ile od nowości nie miały uszkodzonej powłoki lakierniczej) wciąż prezentują się atrakcyjnie, a blask nowości łatwo z nich wydobyć stosując powszechnie dostępne środki do pielęgnacji nadwozia. 

Zobacz też: Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wady i zalety

Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – wnętrze

Reklama

Wnętrze Passata może być sztandarowym exemplum niemieckiej poprawności, jest przestronne i dobrze wyciszone, co wraz z ergonomicznie wyprofilowanymi fotelami (zwłaszcza w najbogatszych wersjach wyposażeniowych) zapewnia wysoki komfort nawet podczas długich podróży. 

Poszczególne elementy kokpitu zostały solidnie spasowane i wykonane z tworzyw wysokiej jakości, co skutkuje tym, że po latach eksploatacji przedział pasażerski zazwyczaj wciąż prezentuje się bardzo dobrze. Nawet w egzemplarzach intensywnie eksploatowanych np. przez korporacje taksówkarskie ślady wytarcia kierownicy, czy przycisków wciąż są na akceptowalnym poziomie.

Zdaniem użytkowników najsłabszym ogniwem przedziału pasażerskiego okazują się być wewnętrzne klamki, którym zdarza się pękać w pojazdach z początku produkcji.

Poziom wyposażenia standardowego wzrastał z biegiem czasu i był uzależniony także od rynku, na który trafiało dane auto. Na tzw. Zachodzie klienci nie musieli dopłacać za boczne poduszki powietrzne, system ESP czy klimatyzację. Przy czym lista wyposażenia standardowego wydłużyła się przy okazji wprowadzenia na rynek modelu po liftingu (w 2000 r.). Najbogatsze wersje wyposażeniowe to Highline.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat B8 2.0 TDI 150 KM DSG

Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – gama silnikowa

Reklama

W gamie silnikowej Volkswagena Passata B5 znalazło się wiele silników, zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych. Większość jest warta polecenia, a wystrzegać należy się wyjątków. Osoby, które dla których największe znaczenie mają niskie koszty eksploatacji mogą wziąć pod uwagę zakup podstawowej jednostki benzynowej o pojemności 1.6 litra, w której dobrze spisze się instalacja LPG. Jednymi z najpopularniejszych benzynowych wersji silnikowych, które można spotkać w ofertach sprzedaży są te wyposażone w turbodoładowaną, dwudziestozaworową jednostkę 1,8 l o mocy 150 KM. Wspomniana wersja jest powszechnie chwalona za ponadprzeciętną dynamikę i umiarkowane zużycie paliwa, ale niesie ze sobą ryzyko związane z uszkodzeniem turbiny.

W ofercie rynkowej można również spotkać wersje napędzane przez sześciocylindrowe, a niekiedy nawet ośmiocylindrowe jednostki napędowe. Te ostatnie były w sprzedaży bardzo, krótko. Oznaczone symbolem W8 dysponowały napędem na obie osie. Ze względu na znikomą popularność wersji W8, koszty jej eksploatacji są wysokie (nie wspominając zużycia paliwa silnika o pojemności 4l).

Z kolei wśród benzynowych jednostek sześciocylindrowych w ogłoszeniach wciąż można spotkać egzemplarze napędzane znanym silnikiem 2.8 V6. Jest to silnik trwały i dobrze znany wielu mechanikom, więc nie będzie problemu z ewentualnymi naprawami.

Zdecydowaną większość ofert sprzedaży Volkswagena Passata B5 stanowią egzemplarze wyposażone w silniki wysokoprężne. W tym, legendarny już 1,9 TDI. Choć występował w wielu odmianach mocy, w zasadzie każda jest godna polecenia. Bez wątpienia najtrwalszymi wersjami są te w odmianach 90 i 110 KM, co nie oznacza że nie należy zachować ostrożności przy ich wyborze. Problemem jest ich wiek, co często przekłada się na znaczny przebieg (powyżej 400-500 tys. km). A w przypadku mocno wyeksploatowanego silnika utrapieniem stają się m.in. usterki osprzętu.

Tym samym warto wziąć pod uwagę zakup nowszych wersji 1.9 TDI o mocach 101 lub 130 KM z pompowtryskiwaczami. Zwłaszcza słabsza odmiana o mocy 101 KM jest powszechnie chwalona za znikome zużycie paliwa.

Innym popularnym silnikiem wysokoprężnym jest sześciocylindrowa jednostka 2.5 TDI. Niestety, okazała się konstrukcją awaryjną a przy tym kosztowną w naprawach. W końcowych latach produkcji Passata B5 pojawił się jeszcze silniki 2.0 TDI, ale również nie jest on polecany m.in. ze względu na obecność przysparzającego kłopoty filtra cząstek stałych. Ponadto silnik ten relatywnie często miewa problemy z układem smarowania.

Zobacz też: Test Volkswagen Passat Alltrack: lepszy niż SUV?

Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – jaki silnik wybrać?

Z jednostek benzynowych najtrwalszy jest silnik 1,6l/101 KM. Dobrze znosi eksploatację na LPG i ma prostą konstrukcję, co przekłada się na tanie naprawy.

W przypadku silników Diesla, najlepszym wyborem będzie którakolwiek wersja silnika 1.9 TDI (np. 130-konna, bo najbardziej dynamiczna).

Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – która skrzynia biegów?

Zdecydowanie manualna. W niektórych wersjach Passata można spotkać skrzynie automatyczne (czterobiegowe), a także Tiptronic. Bezproblemowe działanie przekładni jest uzależnione od regularnej wymiany oleju i filtrów (co ok. 60 tys. km jeżeli producent nie zaleca inaczej) oraz sposobu eksploatacji.

Zobacz też: Używany Volkswagen Touran I (2003-2010) – usterki

Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – typowe usterki

Największą bolączką Volkswagena Passata B5 jest mało trwałe i kosztowne w naprawach przednie zawieszenie. Producent zastosował tam układ wielowahaczowy, wykonany ze stopów lekkich. Przy czym, praktyka pokazuje, że rzadko kiedy jest w stanie wytrzymać przebieg większy niż 60 tys. km. Wtedy konieczna jest wymiana kompletnych elementów, co kosztuje zazwyczaj 1000-1500 zł. Ponadto trwałością nie grzeszą osłony przegubów półosi napędowych, bardzo łatwo je uszkodzić. 

Sporo usterek modelu B5 wynika nie tyle z wad konstrukcyjnych ile z ogólnego wyeksploatowania poszczególnych, leciwych już egzemplarzy. Użytkownicy sygnalizują np. problem ze sparciałymi uszczelkami, w konsekwencji czego na dywanikach kierowcy i pasażera może pojawiać się woda. Z wymianą odpowiednich uszczelek nie należy zwlekać, gdyż duża ilość wody jest w stanie zalać komputer silnika.

Pocieszający za to jest fakt, iż dostęp do części zarówno oryginalnych jak i zamienników jest praktycznie nieograniczony, a warsztatów specjalizujących się w obsłudze Volkswagena w całej Polsce nie brakuje.]

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf V: zdecydowanie nowy Golf

Volkswagen Passat B5 – co się najczęściej psuje?

Przednie zawieszenie: stosunkowo szybko się zużywa, ze względu na skomplikowaną konstrukcję jest drogie w naprawie.

Usterki głowic: w silnikach 1.8T/150 KM

Wycierające wałki rozrządu: Dotyczy jednostek 2.5 TDI/150 KM

Osprzęt silnika: ze względu na duże przebiegi egzemplarzy usterkom ulegają typowe elementy eksploatacyjne w silnika Diesla: dwumasowe koła zamachowe, wtryskiwacze, turbiny

Zobacz też: Volkswagen Passat B7 (2010-2014)

Używany Volkswagen Passat B5 (1996-2005) – opinia

Na rynku wtórnym jest bardzo duży wybór używanych egzemplarzy Passata B5, co wbrew pozorom sprawia, że znalezienie zadbanego auta nie jest łatwym zadaniem. Podczas poszukiwań nierzadko spotkamy się z modelami ubogo wyposażonymi, powypadkowymi oraz z ogromnymi przebiegami. Ponadto ceny aut są dosyć wysokie jak na ich wiek, szczególnie w przypadku wersji z silnikiem 1.9 TDI. Tym, co nie działa na korzyść kupującego, jest fakt, że Passat od lat jest w czołówce najczęściej kradzionych samochodów w Polsce. Kiedy już zdecydujemy się na zakup Passata B5 to warto wybierać jak najmłodsze, poliftingowe modele, produkowane po roku 2000, które są lepiej wyposażone i wykończone materiałami lepszej jakości. Ale bezwzględnym priorytetem podczas zakupów powinna być ogólna kondycja samochodu.

Zalety: przestronne wnętrze, wysoka jakość wykończenia, komfort jazdy, oszczędne silniki

Wady: przedwcześnie zużywające się zawieszenie przednie, duże ryzyko zakupu mocno wyeksploatowanego egzemplarza

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: zaraża niczym gRypa

Ceny części do Volkswagena Passata B5 1.9 TDI 110 KM

Zestaw naprawczy wahaczy zawieszenia na przód: od ok. 1300 zł

Amortyzator przedni: od 200 zł

Klocki hamulcowe (przód): od 200 zł

Tarcze hamulcowe (przód): od 120 zł

Sprzęgło (zestaw): od 530 zł

Rozrząd (pasek i zestaw rolek): od 330 zł

Zobacz też: Test Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM

Volkswagen Passat B5 historia modelu:

1996: Prezentacja i wprowadzenie do sprzedaży

1997: Wprowadzenie do oferty wersji kombi

2000: Modernizacja modelu, Volkswagen Passat B5 FL

2001: Wprowadzenie do oferty wersji W8

2005: prezentacja następcy modelu, Passata B6

Volkswagen Passat B5 - dane techniczne

Volkswagen Passat B5 - najpopularniejsze silniki
Silnik 1.6 1.8 1.8T 2.0
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy, turbo benzynowy
Pojemność  1595 ccm 1781 ccm 1781 ccm 1984 ccm
Układ cylindrów/zawory R4/8 R4/20 R4/8 R4/8
Maksymalna moc 101 KM 125 KM 150 KM 115 KM
Maksymalny moment obrotowy 140 Nm 168 Nm 210 Nm 172 Nm
V-max 192 km/h 206 km/h 223 km/h 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s 10,9 s 8,7 s 11,2 s
Śr. zużycie paliwa 8 l/100 km 7,9 l/100 km 8,5 l/100 km 8 l/100 km
Volkswagen Passat B5 - najpopularniejsze silniki
Silnik 1.9 TDI 1.9 TDI 1.9 TDI 2.0 TDI 2.5 TDI 2.5 TDI
Zasilanie turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Pojemność  1896 ccm 1896 ccm 1896 ccm 1968 ccm 2496 ccm 2496 ccm
Układ cylindrów/zawory R4/8 R4/8 R4/8 R4/8 V6/24 V6/24
Maksymalna moc 90 KM 115 KM 130 KM 136 KM 150 KM 180 KM
Maksymalny moment obrotowy 210 Nm 310 Nm 310 Nm 335 Nm 310 Nm 370 Nm
V-max 184 km/h 200 km/h 208 km/h 211 km/h 220 km/h 226 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,5 s 10,7 s 9,9 s 9,8 s 9,6 s 8,7 s
Śr. zużycie paliwa 5,3 l/100 km 5,4 l/100 km 5,7 l/100 km 6,1 l/100 km 6,9 l/100 km 7,6 l/100 km

Tekst: Tomasz Korniejew, współpraca: Kamil Borowski

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Volkswagen
Volkswagen Passat B5
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    1 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.