Kategorie

Używany Volkswagen Phaeton (2002 - 2016) – wady i zalety

Bartłomiej Jakubiec
Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton
newspress.co.uk
Volkswagen Phaeton, mimo iż nie osiągnął rynkowego sukcesu stanowi ciekawą alternatywę w gronie luksusowych limuzyn. W porównaniu do klasowych rywali używanego Phaetona cechuje trwałość i relatywnie niska cena.

Debiutujący w 2002 roku Volkswagen Phaeton był najbardziej luksusowym modelem w całej historii firmy. Powstał pod rządami Ferdinanda Piecha, któremu przyświecała idea stworzenia najbardziej zaawansowanej technicznie limuzyny segmentu F. Wyzwanie było ogromne – Phaeton musiał konkurować z Mercedesem klasy S W220, BMW serii 7 E65 i Audi A8 D3. Auto z Wolfsburga miało przekonać klientów stonowaną linią nadwozia, bogatym wyposażeniem, a przede wszystkim ceną niższą od konkurentów. W praktyce okazało się, że przywiązanie klientów do marek „Premium” było zbyt silne. Choć sprzedaż modelu była poniżej oczekiwań Volkswagen konsekwentnie modernizował auto. Łącznie przeprowadzono aż 3 faceliftingi.

Zobacz też: Używane limuzyny premium za 50 000 zł

Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) – wygląd zewnętrzny i wnętrze

Auto w podstawowej odmianie (standardowy rozstaw osi) mierzyło 5055 mm, od 2010 roku 5059 mm. Dostępna była także wersja przedłużana LONG z rozstawem osi i długością całkowitą powiększoną o 12 cm. Wygląd zewnętrzny auta przypomina nieco Passata B5 w wersji XXL. Linie są eleganckie, a zarazem dyskretne. Niewprawne oko może pomylić Phaetona z mniejszym „bratem”. Przedział pasażerski podobnie jak w innych autach segmentu nie pozostawia wiele do życzenia. Zastosowano materiały najwyższej jakości. Spasowanie jest idealne, a dzięki bardzo dużej wytrzymałości skrętnej nadwozia do uszu pasażerów nie dostają się żadne trzaski. Deska rozdzielcza jest prosta i elegancka. Wyposażenie auta obejmowało telefon, nawigację satelitarną z 7-calowym wyświetlaczem, telewizor, podgrzewane i wentylowane fotele, czterostrefową klimatyzację ochładzającą wnętrze pojazdu bez odczuwalnego podmuchu powietrza, system kontroli wilgotności powietrza, fotele z 12 lub 18-punktową regulacją, skórzaną tapicerkę i pneumatyczne zawieszenia Airmotion. W 2007 roku zaprezentowano auto po face liftingu. Zastosowano lampy z technologią diod LED, nowe zderzaki, system multimedialny z nawigacją i  czytnikiem DVD oraz tempomat adaptacyjny. Rok później ponownie wprowadzono zmiany, które objęły wprowadzony wcześniej system multimedialny - zwiększono rozmiar pamięci do 30GB, wprowadzono szybki mobilny Internet w technologii UMTS, kamerę cofania oraz ceramiczne hamulce w topowej wersji. W 2010 roku przeprowadzono trzeci facelifting w ramach, którego zmieniono atrapę chłodnicy, zamontowano nowe reflektory biksenonowe doświetlające zakręty, światła przeciwmgielne w technologii LED oraz zestaw głośnomówiący. Auto od początku produkcji, bez względu na rozstaw osi, można było skonfigurować w wersji 4 lub 5-cio osobowej.

Zobacz też: Audi A8 vs. Mercedes-Benz S-klasse W220

Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) - technika

Na początku produkcji model oferowany był z 3 silnikami benzynowymi i jednym silnikiem diesla. Gama silników benzynowych składała się z: motoru 3.2 V6 (241 KM), 4.2 V8 (335 KM) oraz 6.0 W12 (420 KM). Jedyny silnik diesla miał pojemność 4.9 litra V10 i moc 313 KM. Najsłabszy silnik był seryjnie łączony z manualną skrzynią biegów i napędzał przednią oś. Pozostałe jednostki seryjnie dysponowały napędem na 4 koła 4Motion – bliźniaczy z napędem Audi wykorzystującym mechanizmy różnicowe Torsen, oraz posiadały automatyczne skrzynie biegów. W 2005 roku wycofano diesla V10 i zastąpiono go jednostką V6 o pojemności 3 litrów i mocy od 225 do 240 KM.  Ciekawostkę stanowi fakt, że innowacyjny system klimatyzacji testowano w bardzo trudnych warunkach. Auto musiało (w wersji W12) przez 24 godziny poruszać się bez przerwy (poza tankowaniem) z prędkością 300 km / h w temperaturze zewnętrznej sięgającej 50 ˚C utrzymując przy tym temperaturę 22 ˚C wewnątrz. Auto standardowo wyposażone było w pneumatyczne zawieszenie.

Zobacz też: Zawieszenie pneumatyczne – czy jest bardziej awaryjne od konwencjonalnego?

Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) - słabe strony

Ze względu na niewielką popularność modelu ciężko jest określić typowe usterki tego modelu. Z raportu DEKRY, którego wycinek przedstawiamy poniżej wynika, że w kategorii aut segmentu F, o przebiegu 100 – 150 tysięcy kilometrów używany Volkswagen Phaeton wypada ponadprzeciętnie dobrze.

Rodzaj usterki

Eegzemplarze z usterką (Phaeton)

Egzemplarze z usterką (segment F)

Układ kierowniczy

5,1 %

11,8 %

Silnik z osprzętem

6,7 %

7,0 %

Karoseria i wnętrze

2,5 %

2,2 %

Układ hamulcowy

6,2 %

8,6 %

Układ elektryczny

13,3 %

14,3 %

Ze względu na naszpikowanie systemami wspomagania kierowcy najczęściej awariom ulega układ elektryczny. Wpływ masy widać także na przykładzie zużycia elementów układu hamulcowego i zawieszenia. Często wymianom podlegają tarcze i klocki hamulcowe oraz wahacze zawieszenia. Cena wahacza wynosi (w zależności od producenta) od 200 do 1000 zł. Najwięcej problemów, sprawiał silnik wysokoprężny o pojemności 4,9 litra – oznaczenie 5.0 V10 TDI. Został wycofany w 2005 roku, a jego miejsce zastąpił 3.0 V6 TDI, znany między innymi z Audi A4,A6 i A8. Ze względu na mniejsze rozmiary i mniejszą liczbę cylindrów jego obsługa serwisowa jest  mniej pracochłonna i tańsza. Wszystkie silniki są paliwożerne. Diesle zużywają średnio 9-13 litrów ON na każde przejechane 100 kilometrów, natomiast silniki benzynowe od 12,5 do nawet 20 litrów (wersja W12). Alternatywą jest założenie instalacji gazowej. Co ciekawe, według użytkowników silnik V8 zasilany LPG zużywa mniej paliwa niż motor V6. Koszt założenia instalacji gazowej jest wysoki i w zależności od komponentów i liczby cylindrów silnika waha się od 3000 do nawet 6000 zł.

Ceny części:

  • Tarcza hamulcowa przednia Bosch – od 400 zł
  • Klocki hamulcowe przednie Ferodo – od 500 zł
  • Tarcza hamulcowa tylna Bosch – od 200 zł
  • Klocki hamulcowe tylne Ferodo – od 250 zł

Zobacz też: Jak wybrać luksusowe auto?

Używany Volkswagen Phaeton (2002 - ) - podsumowanie

Używany Volkswagen Phaeton stanowi ciekawą alternatywę dla niemieckiej konkurencji w segmencie aut luksusowych. Ze względu na niską podaż ceny są atrakcyjne. Wykonanie i wyposażenie auta stoi na najwyższym poziomie. Ze względu na bardzo wysokie koszty obsługi lepiej zrezygnować z silników 5.0 V10 TDI oraz 6.0 W12. Osobom zależącym na możliwie najekonomiczniejszym wariancie polecić można silnik 3.0 V6 TDI. Motor ten dostępny jest w modelach Audi, dzięki temu znalezienie części zamiennych nie będzie stanowiło problemu, a naprawy silnika można zlecić niezależnemu serwisowi. Dla wielbicieli silników benzynowych godny polecenia wydaje się być silnik 4.2 V8 znany z modelu Audi A8. Silnik ten dobrze znosi zasilanie LPG. Bez względu na wybór wersji silnikowej należy spodziewać się wysokich kosztów utrzymania. Skomplikowane usterki naprawimy jedynie w autoryzowanych serwisach mających dostęp do narzędzi przeznaczonych do tego modelu. Poszukując tak luksusowego i rzadkiego auta należy dokładnie sprawdzać historię serwisową oglądanego egzemplarza.

Ceny modelu w porównaniu do konkurencji (w tys. złotych)

Rocznik / model

Volkswagen Phaeton

Audi A8 (D3)

BMW serii 7 (E65)

Mercedes klasy S (W220/W221)

2003

40 - 60

40 - 60

35 - 70

30 - 80

2005

50 - 70

55 - 90

50 - 100

50 - 100

2007

60 - 80

70 - 140

70 - 150

80 - 200

Volkswagen Phaeton
newspress.co.uk
Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    17 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.