Kategorie

Test Volkswagen Golf VII R 2.0 TSI 300 KM 4x4: zaraża niczym gRypa

Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM
Kamil Fraszkiewicz
To z jaką skutecznością przekonuje do siebie Golf VII R największych przeciwników tego modelu jest zaskakujące. Ten najmocniejszy w historii Golf z silnikiem o mocy aż 300 KM niepostrzeżenie atakuje ich wrodzony układ odpornościowy i niezwykle skutecznie zaraża pasją do siebie. Czy jest to najdoskonalszy z hot hatchy?

Test Volkswagen Golf VII R: nowy wirus grypy

Sportowe odmiany Volkswagena Golfa można porównać do wirusa grypy. Pojawiają się na drodze sezonowo, sporadycznie i choć są bardo niepozorne, przy bliższym kontakcie potrafią być niezwykle zaraźliwe. W ostatnich miesiącach pojawił się wyjątkowo niebezpieczny ich szczep – zmutowana wersja R!

Na pierwszy rzut oka  VW Golf VII R to delikatnie zmodyfikowana wersja Golfa VII GTI. Nowy wzór potężnych 18-calowych obręczy kół z oponami Bridgestone Potenza S001 225/40, masywniejsze progi, powiększone wloty powietrza w przednim zderzaku oraz srebrne lusterka nie sugerują drastycznych różnic w osiągach wersji R na tle klasycznego GTI .

Test Volkswagen Golf VII R: wnętrze

Jeszcze gorzej jest we wnętrzu Golfa R. Kabina potraktowana została w sposób zbyt powściągliwy przez projektantów, dlatego proces implementacji sportowych atrybutów nie poszedł najlepiej. Na pierwszy rzut oka praktycznie nie widać elementów odróżniających R-kę od dobrze wyposażonych, „cywilnych” wersji Golfa.

Zobacz też: Test Toyota GT86 TRD: sportowiec czystej krwi

Uporządkowany kokpit częściowo polakierowany podatnym na zarysowania lakierem, wysokiej jakości ekran systemu multimedialnego, porządne materiały wykończeniowe, świetne spasowanie oraz kabina mieszcząca w komfortowych  warunkach 4 osoby o wzroście 185 cm to cechy wspólne dla słabszych wersji Golfa. Jedynie bagażnik uległ skurczeniu z 380 l do 343 l bowiem pod jego podłogą znalazł się mechanizm napędzający tylne koła.

Dopiero zajęcie miejsca za kierownicą Golfa R pozwala dostrzec kilka sportowych „smaczków” które odróżniają go od pozostałych Golfów w gamie. Przednie fotele są fantastyczne – wzorowo podpierają zarówno uda jak i barki kierowcy, są przyjemnie miękkie i świetnie spisują się zarówno na torze jak i w kilkugodzinnej trasie. Inna jest także spłaszczona u dołu kierownica pewnie leżąca w dłoniach, ale uprzykrzona niestety zbyt dużą liczba przycisków. To co jednak budzi największe zdziwienie to nowe zegary, z totalnie zwariowanym prędkościomierzem wyskalowanym aż do 320 km/h! Z początku wywołuje on co najwyżej szyderczy śmiech, ale po chwili wzbudza pewien niepokój co do autentycznych możliwości auta. Ten ostatni narasta wraz z chwilą, gdy kierowca odpala silnik a kabinę przeszywa gardłowy jego pomruk wydobywający się z poczwórnego układu wydechowego.

Zobacz też: Test Seat Leon FR 1.8 TSI - wyraźna alternatywa

„R-ka” brzmi bardzo groźnie, wręcz ostentacyjnie przez co niezwykle skutecznie przyciąga uwagę postronnych osób. Choć buńczuczne dźwięki wydają się być nieco przerysowanymi, w końcu pod maską pracuje zaledwie 2-litrowy motor a sam Golf przytył w stosunku do wersji GTI o bagatela 113 kg, to w rzeczywistości dźwięk ten jest zapowiedzią istnego huraganu!

Test Volkswagen Golf VII R: silnik 2.0 TSI o mocy 300 KM i napęd 4x4

Sercem układu napędowego nowego Golfa R 7-generacji jest przekonstruowany silnik z Golfa GTI. Motor 2.0 TSI z najnowszej serii EA888 wyposażony w potężną turbosprężarkę IHI, wzmocnioną głowicę i zawory, nowe tłoki oraz podwójny układ wtryskowy (MPI i TSI) generuje aż 300 KM mocy w zakresie od 5500 do 6200 obr./min i 380 Nm momentu obrotowego pomiędzy 1800 a 5500 obr./min. W połączeniu z 6-biegową przekładnią DSG i najnowszą generacją napędu wszystkich kół 4motion (Haldex 5) silnik wydaję się kpić ze sporej masy tego 3-drzwiowego hatchbacka.

Zobacz też: Test MINI Cooper 1.5 136 KM: mały, drogi, rewelacyjny!

W trybie „Race” Golf R rozpędza się 0-100 km/h w zaledwie…4,9 sekundy! To dokładnie taki sam wynik jak w przypadku Porsche Caymana w wersji S! Ciąg silnika jest tak potężny, że nawet przy 160 km/h wciśnięcie gazu w podłogę dociąga plecy kierowcy do oparcia fotela. W stosunku do Audi S3 Limousine, które posiada identyczny układ napędowy, Golf R ma znacznie bardziej rasowy dźwięk i dużo mocniej zachęca do sportowej jazdy. Aktywny wydech w połączeniu z imponującymi osiągami odziera ze złudzeń większość drogowych „mistrzów kierownicy”.

Test Volkswagen Golf VII R: tryby jazdy

W zależności od wybranego przez kierowcę trybu jazdy (Comfort, Normal, Race, ECO, Indyvidual) zmianie ulega siła progresywnego wspomagania kierownicy, twardość amortyzatorów (o ile auto wyposażone jest w zawieszenie adaptacyjne DCC) oraz reakcja silnika i skrzyni biegów na położenie pedału gazu. Zupełnie inne jest także brzmienie jednostki napędowej jakie wypełnia kabinę, choć w dużej mierze jest to zasługa sztucznego modulatora dźwięku umieszczonego pod przednią szybą.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB MultiAir Q2 170 KM

Do jazdy sportowej dedykowany jest tryb Race, który automatycznie przestawia skrzynię biegów w tryb sportowy (niestety DSG samoczynnie zmienia biegi gdy obroty sięgną czerwonego pola obrotomierza), utwardza zawieszenie niwelując w ten sposób przechyły nadwozia w zakrętach, zmniejsza siłę wspomagania kierownicy, aktywuje modulator dźwięku w kabinie i otwiera klapy w wydechu. „R-ka” z głębokim warkotem nabiera prędkości, a w ciasnych zakrętach lub na starcie spod świateł napęd 4motion przenosi nawet do 100 % momentu obrotowego silnika na tylne koła. Auto reaguje bardzo gwałtownie na każde wciśnięcie gazu i choć czuć delikatną bezwładność turbiny, to Golf przyspiesza na poziomie zarezerwowanym dla stricte sportowych samochodów. Ceną za osiągi jest wysokie spalanie z jakim trzeba się liczyć w tym trybie. W mieście wyniki na poziomie 13-16 litrów na 100 km nie są czymś niezwykłym.

Im gorsze warunki pogodowe, im więcej wody na drodze tym bardziej docenić można świetny napęd wszystkich kół oraz zaskakująco neutralne prowadzenie Golfa R. Zawieszenie obniżone w stosunku do standardowego Golfa o 25 mm a do GTI o 5 mm, w połączeniu z napędem 4MOTION i elektroniczną szperą XDS+ tworzą bardzo zgrane trio. Golf precyzyjnie atakuje ciasne zakręty i sprytnie żongluje mocą na poszczególnych kołach. Trudno go sprowokować zarówno do nad- jak i podsterowności. Na nawrotach jest co prawda mniej zwinny niż Golf GTI Performance ze szperą, a układ kierowniczy pracuje z nieco przesadnie zawyżonym oporem, ale łatwość z jaką auto katapultuje się na wyjściu z łuku i precyzja prowadzenia są imponujące. Dopiero na mokrej nawierzchni można wyczuć, że przednie koła rządzą w tym tandemie, ale dość łatwo można odciążyć ich z tego obowiązku, mocno dociskając gaz, angażując w ten sposób do pracy tylną oś (w Golfie R, w przeciwieństwie do GTI i GTD można wyłączyć w pełni ESP). Co najbardziej zaskakujące Golf R jest dużo mniej podsterowny od Audi S3 Limousine i ma zdecydowanie lepszy układ kierowniczy od swojego bardziej prestiżowego brata. Ten ostatni nadal jednak nie dorównuje przekładni jaką dysponuje chociażby Toyota GT86.

Zobacz też: Test BMW 435i: przepiękna moc!

Test Volkswagen Golf VII R: tryb ECO i Comfort

Wieczni malkontenci tego typu „wydmuszek” będą mocno rozczarowani faktem, że Golf VII R wcale nie jest tylko weekendową zabawką. Zawieszenie w trybie Comfort bardzo dobrze radzi z poprzecznymi nierównościami, a mniej wygodnie robi się tylko na wyjątkowo głębokich studzienkach (efekt krótkiego skoku amortyzatorów), na których tylna oś lekko podskakuje. We wnętrzu jest relatywnie cicho do ok. 160 km/h, a przy dużej dozie powściągliwości auto potrafi zadowolić się racjonalnymi ilościami paliwa. W trybie ECO wyniki spalania na poziomie 10,8 l benzyny w mieście i 8,0 l na trasie są absolutnie realne do osiągnięcia, a sam tryb ECO nie obniża w sposób drastyczny dynamiki pojazdu.

Test Volkswagen Golf VII R: wzorowe hamulce

Kapitalnie ze swoich obowiązków wywiązuje się układ hamulcowy Golfa VII R. Lepszy rozkład mas na obu osiach w połączeniu z potężnymi hamulcami o średnicy 340- z przodu i 310-milimetrów z tyłu dają poczucie ogromnej pewności przy hamowaniu nawet z dużych prędkości. Pozytywną cechą Golfa jest także bardzo niewielka skłonność do nurkowania w trakcie intensywnego wytracania prędkości oraz łatwy do wyczucia pedał hamulca.

Zobacz też: Test Volkswagen Scirocco R - anwantuRnik!

Test Volkswagen Golf VII R: stabilność

Godna pokreślenia jest stabilność Golfa R przy bardzo wysokich prędkościach. Przy ok. 200 km/h samochód sprawia wrażenie niezwykle mocno przywartego do drogi. Kompletnie nie czuć, że mamy do czynienia bądź co bądź  z autem kompaktowym. Samochód prowadzi się precyzyjnie, nie myszkuje a jego przód nie ma tendencji do unoszenia.

Test Volkswagen Golf VII R: cena i wyposażenie

Dla przeciętnego kierowcy cena prezentowanego Golfa VII R na poziomie 185 640 zł jest abstrakcyjna. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że pod względem osiągów jakie auto oferuje, wyposażenia i funkcjonalności Golf R jest prawdopodobnie najciekawszą propozycją na rynku. Dla porównania gorzej wyposażone Audi S3, wyposażone w identyczny układ napędowy kosztuje ok. 220 tys. zł.

W Golfie R za niższą cenę klient otrzymuje napęd 4x4, automatyczną skrzynię biegów DSG, system multimedialny z nawigacją GPS i dyskiem twardym 64 GB (6380 zł), reflektory bi-ksenonowe z asystentem toru jazdy (2530 zł), adaptacyjne zawieszenie DCC (4250 zł), panoramiczny dach (3740 zł), aktywny tempomat z dynamicznymi systemami bezpieczeństwa (3650 zł) i inne. Podstawowy Golf R kosztuje 147 490 zł co czyni go jednocześnie najtańszym, 300-konnym autem na polskim rynku.

Test Volkswagen Golf VII R: opinia

Volkswagen poszedł bardzo odważną drogą wprowadzając na rynek 300-konnego Golfa R. Jest on zdecydowanie szybszy od wersji GTI, lepiej prowadzi się na śliskiej nawierzchni a dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu DCC potrafi być zadziwiająco wygodny na gorszych jakościowo drogach. Szkoda, że w jego wnętrzu brakuje bardziej wyrazistych akcentów sportowych, ale perfekcyjne przednie fotele w połączeniu z groźnie brzmiący wydechem wynagradzają to z nawiązką. Trudno także nie wspomnieć o przestronnej kabinie, która połączeniu z aktywnych zawieszeniem pozwalają na bardzo wygodną, codzienną eksploatację tego samochodu. Choć na tle Toyoty GT86 czy BMW M135i, Golf  jest autem o zdecydowanie spokojniejszej naturze, to ma w sobie coś szalonego co sprawia, że chętnie powracasz za jego kierownicę. Czymże jest bowiem widok sfrustrowanego właściciela Porsche uparcie próbującego nadążyć za szybko oddalającym się Golfem jak nie czystą abstrakcją? Tyle tylko, że w przypadku Golfa R, totalnie realną.

Dane techniczne: Volkswagen Golf R 2.0 TSI 300 KM 4x4 3d

Samochód Volkswagen Golf R 2.0 TSI 300 KM 4x4 3d
Rodzaj silnika benzynowy z turbosprężarką
Kod silnika CJXC
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa pośredni i bezpośredni (MPI+TSI)
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1984 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 221/300 kW/KM przy 5500-6200 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 380 Nm w zakresie 1800-5500 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): b.d.
Napęd  4x4 (Haldex 5)
Skrzynia biegów automatyczna DSG 6. biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 4,9 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie)  8,8/5,9/6,9 l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: wielowahaczowe (po 4 wahacze)
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 340 mm
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 310 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 276/1 790/1 436 mm
Rozstaw osi 2630 mm
Masa własna 1 420 kg (dow. rej.)
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 343/1233 l
Ładowność 560 kg
Liczba obrotów kierownicy 2,1
Średnica zawracania 12,1 m
Pojemność baku 55 l
Cena od 147 490 zł

Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM alufelgi
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM wnętrze
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM zegary prędkościomierz
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM ESP
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM tryby jazdy
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM zaciski i tarcze hamulcowe
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM silnik
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 2.0 TSI 300 KM
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 300 KM tył
Kamil Fraszkiewicz
Volkswagen Golf VII R 3d 2014 300 KM aktywny wydech
Kamil Fraszkiewicz
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    27 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.