Kategorie

Test Toyota GT86 TRD: sportowiec czystej krwi

Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 udoskonalona przez specjalistów z TRD to auto stworzone według najlepszych sportowych wzorców. Jazda nim uczy pokory i pozwala przypomnieć sobie czym jest samochód sportowy i jak wiele straciły dzisiejsze auta tego segmentu.

Toyota GT86 TRD: sportowa indywidualność

Toyota GT86 to auto, które stało się kultowym jeszcze za życia. W chwili debiutu, w 2012 roku, błyskawicznie zdobyła ona serca dziennikarzy motoryzacyjnych zostając okrzykniętym najlepiej prowadzącym się tylnonapędowym samochodem w swojej klasie. Świetne recenzje i dobrze skalkulowana cena nie przełożyły się jednak na wysoką sprzedaż tego modelu. Aby znaleźć przyczyny tego stanu rzeczy postanowiliśmy sprawdzić jej najnowszą wersję, udoskonaloną dodatkowo przez specjalistów z TRD (Toyota Racing Development).

Zobacz też: Pakiet TRD dla Toyoty GT 86

Toyota GT86 to klasyczne coupe z tylną klapą unoszoną bez szyby. Jej niska sylwetka wyróżnia się stonowaną i lekką linią. Aby nadać autu agresywności, specjaliści z TRD wyposażyli je w potężny układ wydechowy z czterema końcówkami, delikatny tylny spoiler, ostrzejsze dokładki zderzaków i masywniejsze progi. Na dość mało wyszukane alufelgi założono opony Michelin Primacy HP w rozmiarze 215/45/R17. Stosunkowo wąskie opony, o przeciętnej przyczepności w połączeniu z 200-konnym silnikiem i tylnym napędem zapowiadają spore wrażenia, ale zanim te nastąpią należy zasiąść w kabinie GT86.

Toyota GT86 TRD: wnętrze

Często spotkać się można z opinią, że wnętrze Toyoty GT86 jest wykończone nieco zbyt spartańsko, surowo jednak jest to spore nadużycie. W rzeczywistości królują w nim bowiem materiały daleko lepsze aniżeli w nowej RAV4 czy Aurisie. Deska rozdzielcza pokryta jest w górnej swej części miękkim plastikiem, a dodatkowo niektóre jej elementy obszyto skórą. Ten sam materiał dostrzec można także na boczkach drzwi. O charakterze tego auta decydują jednak zupełnie inne jego cechy. Sportowe fotele o świetnym trzymaniu bocznym, leżąca pozycja za kierownicą, szeroki tunel środkowy, idealnie ułożony pod ręką hamulec awaryjny, masywna gałka krótkiej dźwigni zmiany biegów i czarna podsufitka nadają kabinie GT86 prawdziwy sportowy klimat. Nawet zegary z centralnie umieszczonym białym obrotomierzem i motocyklowym wskaźnikiem prędkości nie pozostawiają złudzeń z jakiej klasy autem mamy do czynienia.

Oczywiście kabina Toyoty GT86 ma też kilka wad, które są wypadkową segmentu do jakiego przynależy japońskie auto. Miejsca w drugim rzędzie siedzeń jest wystarczająco dużo raczej tylko dla osób o wzroście do ok. 130-150 cm (choć nieporównywalnie więcej niż w Peugeocie RCZ), kilkugodzinna jazda na sportowych fotelach nadwyręża odcinek lędźwiowy a oparcia siedzeń nie mają pamięci ustawień. Na nieco zbyt dużej kierownicy nie odnajdziemy przycisków do sterowania radiem czy tempomatem (w tej klasie aut jest to jednak zaleta), wyciszenie kabiny jest dobre tylko do ok. 130 km/h, plastikowy schowek hałasuje na nierównościach, a komputer pokładowy jest trudny do obsługi nocą (przycisk na desce rozdzielczej nie ma podświetlenia) i pozbawiony funkcji zasięgu.

Bagażnik jest całkiem pojemny (243 l) i wyposażony w teleskopy (!), ale dostęp do niego jest ograniczony. Plusem za to jest zupełnie płaska podłoga jaka powstaje po złożeniu oparć tylnej kanapy (!). Wszystkie wady GT86 błyskawicznie jednak bledną, gdy tylko jego kabinę wypełni dźwięk wkręcanego na obroty silnika.

Toyota GT86 TRD: układ napędowy

Motor o pojemności 2-litrów i mocy 200 KM to jednostka typu boxer opracowana w wyniku kooperacji Subaru i Toyoty. Charakteryzuje ją przeciwsobne, poziome ułożenie cylindrów oraz podwójny układ wtryskowy D-4S. Pierwsze rozwiązanie pozytywnie wpływa na prowadzenie auta w zakrętach, bowiem wyraźnie obniża środek ciężkości pojazdu, natomiast nowatorski wtrysk paliwa D-4S opracowany przez Toyotę poprawia osiągi silnika i obniża jego spalanie. To co wyróżnia zespół napędowy w wersji TRD to sportowy układ wydechowy. Zapewnia on silnikowi większa moc (o ok. 3 KM) i moment obrotowy (25 Nm więcej przy ok. 2000 obr./min) oraz nadaje autu znacznie bardziej agresywny dźwięk.

Poprawiony przepływ spalin powoduje, że na tle klasycznej 200-konnej odmiany, silnik w TRD lepiej pracuje na niskich obrotach (od ok. 2200 obr./min) i płynniej wkręca się w obroty. Prawdziwa frajda z jazdy rozpoczyna się po przekroczeniu 3800 obr.min. Akustyka silnika wypełnia się niskimi tonami, motor z impetem i rumorem nabiera obrotów, a wskazówka obrotomierza coraz szybciej przemieszcza się ku czerwonemu polu jego tarczy. Gdy dociera do ok. 7500 obr./min na kokpicie rozbłyska pomarańczowa kontrolka ostrzegająca o osiągnięciu kresu możliwości silnika i konieczności błyskawicznej zmiany biegu.

Toyota GT86 TRD: manualna skrzynia biegów

Aby wykrzesać cały potencjał z silnika Toyoty GT86 należy utrzymywać go na wysokich obrotach. Dzięki świetnie działającej skrzyni biegów jest to czynność niezwykle przyjemna, a na dłuższą metę wręcz uzależniająca. Lewarek nie dość, że leży tuż pod ręką, to na dodatek pracuje ze specyficznym oporem, pozwalającym wyczuć mechaniczną pracę przekładni. Potężny, nieco metaliczny warkot silnika w połączeniu z niezwykle surową, ale i lekką pracą skrzyni biegów pozwala czerpać ogromną przyjemność z jazdy i poczuć klimat aut typowo torowych. W żadnym innym samochodzie z tego segmentu nie uświadczycie takich wrażeń!

Toyota GT86 TRD: osiągi i zużycie paliwa

Choć przyspieszenie 0-100 km/h na poziomie 7,6 s nie robi wrażenia w erze dzisiejszych hot-hatchy, to sposób rozwijania mocy, niespotykany i donośny dźwięk motoru oraz jego wysokoobrotowa charakterystyka napawają kierowcę żywą ekscytacją. Wkręcający się z furią w obroty silnik nadaje jeździe Toyotą dodatkowej dynamiki a kierowca ma wrażenie poruszania się ze znacznie wyższą prędkością niż jest to w rzeczywistości. Aby poczuc emocje nie trzeba nawet przekraczać 100 km/h, choć trzeba przyznać, że auto bardzo dobrze przyspiesza do ok. 180 km/h. Później jego wigor opada.

Godny podkreślenia jest wyjątkowo mały apetyt 2-litrowego silnika na 98-oktanowe paliwo. Przy dynamicznej jeździe miejskiej nie przekracza ono 10,0 l benzyny na 100 km, a przy spokojniejszej oscyluje w okół 8,5l /100 km. Na trasie zużycie paliwa spokojnie można ograniczyć do ok. 7,0-7,5 l/100 km, natomiast przy czysto sportowej jeździe trudno przekroczyć 13,0 litrów "na setkę". Możecie być pewni, że wszędobylska Octavia 1.4 TSI 122 KM przy podobnym stylu jazdy spali o 3-4 litry paliwa więcej!

Toyota GT86 TRD: prowadzenie

To co decyduje w największym stopniu o wyjątkowym charakterze Toyoty GT86 to jej prowadzenie. Tylny napęd, świetny rozkład mas pomiędzy przednią a tylna osią (53:47), sztywne zawieszenie oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu przesądzają o niespotykanym sposobie prowadzenia tego samochodu. Po wyłączeniu wszystkich elektronicznych systemów stabilizacji toru jazdy, GT86 pozwala na zaskakująco łatwą i płynną jazdę w kontrolowanym poślizgu, pozostając przy tym cały czas posłuszną kierowcy i jego woli.

Gdy priorytetem jest natomiast szybki przejazd po torze, Toyota potrafi zachwycic swoją stabilnością. Ma niezwykłą łatwość do zacieśnia zakrętów i świetne radzi sobie z nimi nawet wtedy, gdy kierowca dość wyraźnie przesadzi z prędkością. Podsterowność jest praktycznie niewyczuwalna, a lekka nadsterowność GT86 jest niezwykle łatwa do opanowania. Sztywne zawieszenie i krótki rozstaw osi dają o sobie za to znać znać na zniszczonych lub nierównych nawierzchniach. Auto podskakuje, a komfort jazdy jest mocno ograniczony.

Toyota GT86 TRD: układ kierowniczy

Ogromne słowa uznania należą się inżynierom Toyoty GT86 za opracowanie praktycznie perfekcyjnej przekładni kierowniczej wyposażonej w elektryczne wspomaganie. Za sprawą siły z jaką obraca się kierownica, szybkości z jaką auto reaguje nawet na minimalny ruch kierownicy oraz informacji zwrotnych dostarczanych z przednich kół, kierowca ma wrażenie, że aucie pracuje przekładnia o wspomaganiu hydraulicznym! Na tle BMW 435i czy nawet Porsche Boxstera S rozwiązanie Toyoty jest absolutnie doskonałe.

Toyota GT86 TRD: hamulce

Elementem jaki można by poprawić w Toyocie jest za to układ hamulcowy. O ile dozowanie siły hamowania jest niezwykle precyzyjne i łatwe, o tyle skuteczność z jaką auto wytraca prędkość powinna być nieco większa w dobie dzisiejszych standardów w tej klasie. 294-milimetrowe przednie tarcze nieco odstają od tego, do czego przyzwyczaiła nas np. francuska konkurencja w postaci Peugeota RCZ i jego 340- a nawet 380-milimetrowych tarcz (RCZ R).

Toyota GT86 TRD: cena i wyposażenie

Toyota GT86 to relatywnie tanie auto sportowe jeśli uwzględnimy jego wyposażenie oraz stopień zaawansowania konstrukcji. Najtańsza wersja za 119 900 zł oferuje tylny napęd wyposażony w blokadę mechanizmu różnicowego LSD, sportowe fotele, 7 poduszek powietrznych w tym kolanową, klimatyzację manualną, skórzane wykończenie kierownicy, dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego, elektrycznie regulowane lusterka, systemy stabilizacji toru jazdy VSC, 17-calowe alufelgi. Za niewielką dopłatą możemy zyskać układ nawigacji czy automatyczną klimatyzację (wersja Premium). Drogie właściwie są tylko dodatki firmowane logiem TRD. Sportowy układ wydechowy to koszt 6500 zł a profesjonalny układ hamulcowy to bagatela...40 000 zł! Nasza wersja była jednak wyposażona w klasyczne hamulce. Rynek części zamiennych do GT86 jest ogromny dzięki czemu łatwo można zmienić wygląd pojazdu bądź jego osiągi.

Toyota GT86 TRD: opinia

Oddając do parku prasowego Toyotę GT86 długo zastanawiałem się co jest przyczyną jej przeciętnej sprzedaży na świecie. W czym GT86 przegrywa z wszędobylskim Golfem GTI czy Peugeotem RCZ? Przecież na ich tle jest konstrukcją dojrzalszą, bardziej rasową i profesjonalną. Daje poczucie absolutnej kontroli nad sobą oraz świadomość obcowania z prawdziwie sportową maszyną. Wyróżnia się świetną pozycją za kierownicą, rewelacyjną skrzynią biegów, kapitalnym układem kierowniczym (najlepszy jakim miałem okazję testować) a przy tym jest autem, które można wykorzystywać w codziennej eksploatacji. Sądzę, że wina  leży bardziej po stronie klientów niż samego auta. Osoby poszukujące sportowego samochodu, często skupiają się wyłącznie na jego osiągach zapominając, że to wcale nie one są najważniejsze w tej klasie pojazdów. Samochód sportowy musi odznaczać się bowiem wysoką komunikatywnością z kierowcą, być dla niego nieco wymagającym, a przy tym na tyle łatwym w opanowaniu, aby cieszyć go jazdą i poprawiać jego umiejętności. Toyota GT86 czyni to w sposób na tyle doskonały, że nawet nieco słabsze osiągi nie są w stanie pomniejszyć frajdy jakie daje to auto. Jest to bezsprzecznie król sportowych samochodów dostępnych za rozsądne pieniądze. Toyota, gratulacje!

Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota GT86 TRD 2014
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    20 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.