Kategorie

Alfa Romeo Brera/Spider (2005 - 2012) - klasyk w momencie debiutu

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Brera
newspress.co.uk
Alfa Romeo Brera jest niezwykle rzadkim samochodem. Oprócz pięknej, którym emanuje może pochwalić się także niezawodnością.

Niektóre samochody projektuje się z myślą o pokonywaniu setek tysięcy kilometrów, inne głownie po to by cieszyć właściciela swoim wyglądem i pieścić jego ego. Takim wozem jest Alfa Romeo Brera. Klasyk już w momencie debiutu. Warto przyjrzeć się tej propozycji gdyż ciągle małe zaufanie do włoskiej marki powoduje, iż ceny egzemplarzy na rynku wtórnym mocno spadają.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: karoseria

Zobacz też: Używany VW Corrado (1988-1995) – czy warto kupić?

Nie wiem jak zabrać się do opisu wyglądu tego auta. Jest po prostu piękne. Połączenie przodu znanego ze 159-tki i obłego tyłu owocuje niesamowitymi wrażeniami estetycznymi. Nie ma osoby, która przeszłaby obojętnie obok tego auta. Równie dobrze prezentuje się kabriolet. Do tej pory mało jest na rynku samochodów z odkrytym dachem z tak proporcjonalną sylwetką.  Karoserię przeciętnie zabezpieczono przed korozją, więc mogą pojawić się pierwsze oznaki rdzy w nadkolach bądź pod maską. W oczy rzuca się niska jakość znaczków firmowych, które bardzo szybko płowieją. W Spiderze dodatkową opieką należy otoczyć materiałowy dach.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: wnętrze

Zobacz też: Używany Volkswagen Scirocco III (2008 - ) – budzi emocje

Nie sposób odmówić tablicy przyrządów oryginalności. Nie najgorzej jest także z ergonomią i trwałością. Konsola środkowa zwrócona w stronę kierowcy sprawia, że prowadzący czuje się jakby znajdował się w naprawdę sportowym modelu. Umieszczono na niej nawet wskaźnik ciśnienia doładowania. Na rynku wtórnym nie znajdziemy dwóch takich samych egzemplarzy. Możliwości konfiguracji było wiele i stąd owa różnorodność. Dla kupującego to dobrze, gdyż każdy egzemplarz posiada bardzo bogate wyposażenie. Skórzana tapicerka czy pakiet „Turismo Internazionale” nie są rzadkością. Na minus detale. Samo ich wzornictwo jest mocną stroną koncernu z Mediolanu, ale beznadziejnej jakości przyciski na kierownicy czy podobnej trwałości kluczyk są ryską na obrazie całości Brery. We wnętrzu nie jest przesadnie dużo miejsca. Z tyłu pasażer nie ma go do dyspozycji więcej niż w przeciętnym kompakcie. Ale auto należy traktować bardziej jako 2+2 do lansowania się po mieście niż rodzinny wóz. Bagażnik? A czy to istotne? (Brera Coupe - 300 l, Spider 235 l).

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: silniki

Zobacz też: Używany Seat Leon II (2005 - 2012) - hiszpański golf

W Brerze montowano znacznie mniej jednostek napędowych niż w Alfie 159. Do wyboru mamy trzy silniki benzynowe i 2 wysokoprężne.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: silnik benzynowe

Spośród silników benzynowych wybór jest dość prosty. Należy postawić na potężne 3.2 V6 pochodzące od Holdena, albo przygotować więcej gotówki i kupić 1.75 TBi. Są to jednostki, które świetnie radzą sobie z napędzaniem ciężkiej Brery. Są przy tym trwałe, choć w doładowanym TBi może dojść do szybkiego zużycia turbosprężarki. 3.2 V6 to propozycja dla tych, którzy uwielbiają rozkoszować się pięknym dźwiękiem silnika i nie liczą z astronomicznym spalaniem. Pozostaje jeszcze jednostka o pojemności 2.2 litra. Silnik nowoczesny, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. Nowoczesny, ospały, paliwożerny i… kłopotliwy. Na zaworach osadza się nagar, poza tym motory te borykają się z nietrwałymi łańcuchami rozrządu.

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
2.2 JTS 185 230 8,7 224 8,7
1.75 Tbi 200 320 7,7 235 8,1
3.2V6 260 322 7 250 11,1

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: silniki diesla

Zobacz też: Używane Subaru Impreza GD (2000 – 2007) – opnie użytkowników

Mimo iż mamy do czynienia z autem pozornie sportowym, silnik wysokoprężny jest w tym przypadku świetną propozycją. Oferowano 2.0 JTDm oraz 2.4 JTDm. Oba silniki są świetne i zapewniają bardzo dobre osiągi. W przypadku większej jednostki nie ma liczyć na spalanie rzędu 7 litrów na 100 kilometrów, a raczej liczyć na to, że po dynamicznej jeździe zamkniecie się w 10. Jaki są najczęstsze awarie występujące w opisywanych jednostkach? Niewiele. Oba są odporne na zużycie układu wtryskowego, po większych przebiegach trzeba będzie wymienić koło dwumasowe. W 2.4 JTDm może dojść do urwania klap dolotowych w kolektorze ssącym, jednak są to incydentalne przypadki.

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
2.0 JTDm 170 360 8,8 218 5,5
2.4 JTDM 200 400 8,3 225 7,9
2.4 JTDM 210 410 8,1 231 7

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: układ jezdny

Zobacz też: Używany Volvo C30 (2006 - 2013) - koniec mody na kanty?

Zastosowanie układu wielowahaczowego sprawia, że samochód sprawia wrażenie „przyklejonego” do drogi. Prowadzenie jest jednak uzależnione od jednostki znajdującej się pod maską. Ciężkie 3.2 V6 powoduje, że na każdym zakręcie auto „ciągnie” w kierunku przeciwnym niż skręcamy. Ogromna nadsterowność, z którą przychodzi nam walczyć psuje wrażenia z jazdy. Znacznie lepiej jest w przypadku 1.75 TBi, napędu równie mocnego i zarazem lżejszego. Same elementy zawieszenia okazują się zaskakująco trwałe. Wahacze wytrzymują ponad 100 tysięcy kilometrów jazdy po polskich drogach, co okazuje się bardzo dobrym wynikiem. Gdy już zajdzie konieczność wymiany będzie drogo. Wahacz dolny kosztuje w granicach 1000-1200 złotych. W Brerze tak jak w 159 powtarza się usterka przekładni kierowniczej. Wyjąca pompa i wycieki mogą prowadzić do uszkodzenia przekładni. Koszt regeneracji? 1000 złotych. Czasem pomaga wymiana zbiorniczka wyrównawczego. Rzadkością na rynku wtórnym są egzemplarze z napędem Q4. To trwały napęd na 4 koła z dyferencjałem Torsen.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: skrzynia biegów

Zobacz też: Używana Honda Prelude V (1996 – 2001) – usterki

Wszystkie jednostki napędowe obsługiwane są przez 6-cio biegowe skrzynie manualne (biegi „ciężko wskakują). Za dopłatą dostępne były „automaty”, z których znacznie lepszy jest „Q-Tronic”. „Selespeed” bywa awaryjny.

Używana Alfa Romeo Brera/SPider: podsumowanie

Warto zastanowić się nad Brerą. To piękne auto za kilka lat stanie się klasykiem, a jego ceny są okazyjne. Najstarsze modele możemy nabyć za ok. 40 tysięcy złotych. Do zakupu zachęca także trwałość. Alfy wreszcie nie tylko wyglądają, ale także jeżdżą dobrze.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Alfa Romeo Brera
newspress.co.uk
Alfa Romeo Brera Spider
Alfa Romeo
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    2 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!