Kategorie

Używany Seat Leon II (2005 - 2012) - hiszpański golf

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Seat Leon - Walter da Silva twórca m.in Alfy Romeo 156 wykonał kawał dobrej roboty. Auto jest odporne na upływ lat.
Seat Leon - Walter da Silva twórca m.in Alfy Romeo 156 wykonał kawał dobrej roboty. Auto jest odporne na upływ lat.
newspress.co.uk
Seat Leon uważany jest za bardziej sportową wersję VW Golfa. Sprawdź jakie jeszcze posiada walory.

Hiszpańska marka dzięki mariażowi z koncernem Volkswagena wypłynęła na szerokie wody. Pierwszy Leon był wielkim hitem sprzedażowym Seata. Łączył w sobie sportowy styl, niezłą trwałość i dobre walory użytkowe. Czy kolejna odsłona tego auta przejęła dobre geny poprzednika?

Seat Leon: nadwozie

Zobacz też: Seat Toledo III (2004 - 2009) - brzydkie kaczątko

Karoseria auta zaprojektowana przez Waltera da Silvę cały czas świetnie wygląda. Smukła i dynamiczna linia, ukryte w słupkach klamki tylnych drzwi sprawiają wrażenie, że mamy do czynienia ze sportowym samochodem. Mimo upływu lat to ciągle jeden z ładniejszych kompaktów poruszających się po drogach. Zastrzeżeń nie budzi jakość zabezpieczenia antykorozyjnego. Niskiej jakości lakier podatny na odpryski.Leon produkowany był tylko w jednej 5-cio drzwiowej wersji nadwoziowej. W 2009 Leon przeszedł facelifting zmieniający detale (np. kształt tylnych lamp).

Zobacz też: Używana Skoda Octavia II (2004 - ) - pojemna "Czeszka"

Seat Leon: wnętrze

We wnętrzu zerwano z typowo niemiecką, zimną stylizacją. Oko cieszy ciekawie zaprojektowana deska rozdzielcza, która jest łatwa w obsłudze. Na uwagę zasługują sportowo wystylizowane zegary podświetlane już nie jak w poprzedniku krwistym czerwonym kolorem (męczącym w nocy),a neutralnym białym. Niestety plastiki użyte do wykonania wnętrza są słabej jakości. Łatwo je zarysować i usłyszeć trzaski dobiegające z okolic kokpitu. Może to i dobrze, w aucie o sportowym zacięciu lepiej skupić się na drodze, a nie na wnętrzu! Miejsca w środku jest mało. Zwłaszcza pasażerowie tylnej kanapy będą narzekać na ciasnotę i mocno opadającą linię dachu. Denerwuje typowa przypadłość aut grupy Volkswagena czyli ścieranie się metalizowanych powłok elementów wnętrza np. klamek.

Zobacz też: Używany Peugeot 308 (2007 - )- francuski Golf

Seat Leon: silniki

W Seacie montowano całą gamę silników znaną z koncernu VW. Najbezpieczniejsze są więc wolnossące motory.

Seat Leon: benzynowe

Zobacz też: Używane Renault Megane III (2008 - )-nowe otwarcie

Reklama

Mówiliśmy o sportowym zacięciu Leona zapomnijmy więc przy wyborze silników o jednostce 1.4. Nie zapewnia ona choćby odrobiny dynamiki, a o wyprzedzaniu lepiej zapomnieć. Lepiej sprawa ma się z silnikiem 1.6. Ta sprawdzona 8-zaworowa konstrukcja radzi sobie o wiele lepiej z napędzaniem auta i do tego jest to najbezpieczniejszy wybór z pośród oferowanych silników benzynowych. Eksploatacja przebiega właściwie bezproblemowo, typową usterką było falowanie obrotów na biegu jałowym, które eliminowano zmieniając oprogramowanie sterujące silnikiem. Świetnie współpracuje z LPG co pozwala obniżyć koszt przejechania 1 kilometra.

Na rynku spotkamy także jednostki wyposażone w bezpośredni wtrysk benzyny oznaczone jako FSI. Byłaby to świetna alternatywa dla starszych „benzyniaków” gdyby nie problem z osadzającym się nagarem na zaworach ssących. Jeśli znajdziemy egzemplarz, w którym problem ten nie występuje warto się nim zainteresować. Lepsze osiągi i niższe spalanie to nagroda za ponoszone ryzyko wystąpienia tej usterki. Nawet 150 konne 2-litrowe FSI realnie spala w mieście ok. 10 l benzyny na 100 kilometrów co jest dobrym wynikiem. Z punktu widzenia suchych danych technicznych, bardzo obiecująco prezentują się silniki z rodziny TSI. Ich duża moc generowana z małej pojemności połączona z niskim spalaniem i dobrymi osiągami to najmocniejsze atuty jednostek TSI. Leon napędzany motorem 1.4 TSI o mocy 125 koni osiąga „setkę” w mniej niż 10 sekund spalając przy tym ok. 8l/100km. Niestety uważać trzeba na modele z pierwszych lat produkcji. Przede wszystkim nietrwałe są łańcuchy rozrządu, które mogą przeskoczyć o "ząbek" i spowodować uszkodzenie silnika (wadliwy napinacz). Koszt wymiany to ok. 3 tys. złotych. Znaną usterką jest także psucie się magnetycznego sprzęgła pompy wody objawiające się piszczeniem dobiegającym z pod maski po przekroczeniu 2000 obr/min. Za naprawę trzeba zapłacić ok. 800 złotych. Rzadko kiedy zawodzi układ wtryskowy, ale jeśli do tego dojdzie liczy się z wydatkiem na poziomie 1000 złotych za jeden wtryskiwacz. Większość usterek wyeliminowano do 2008 roku. Ciężko jednak przewidzieć jak bardzo poprawiła się ogólna trwałość silników TSI. Budzącą największe emocje wersją jest oczywiście Cupra. Do jej napędu posłużył 2-litrowy silnik TSI rozwijający najpierw 240KM, a później 265KM (Cupra R) czyli znacznie więcej od bratniego Golfa V GTI. Ich osiągi nie różnią się jednak znacząco, ponieważ ciężko jest przenieść tak dużą moc tylko za pośrednictwem napędu na jedną oś.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100km/h [s] v-max [km/h] śr.spalanie [l]
1.4 85 132 14,1 172 6,3
1.6 102 148 11,5 184 7,5
1.6 FSI 115 160 10,3 190 7
2.0 FSI 150 200 8,8 210 8,2
1.2 TSI 105 175 10,9 187 5,7
1.4 TSI 125 200 9,8 200 6,2
1.8 TSI 160 250 8 213 6,8
2.0 TSI 200 280 7,4 230 7,9
2.0 TSI 240 300 6,4 247 8,1
2.0 TSI 265 350 6,2 250 8,2

 Seat Leon: diesle

Zobacz też: Używany Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 KM - koszty eksploatacji

Wybór jest spory, ale bezproblemową eksploatacją cieszyć się będziemy tylko w przypadku nielicznych silników. Przede wszystkim 1.9 TDI PD. Ten motor ma swoje problemy ale na tle dzisiejszych konstrukcji wypada znakomicie pod względem trwałości. Popsuć się mogą pompowtryski, przepływomierze, zawory EGR. Zdarza się podwyższone zużycie oleju. Niestety nie montowano go do końca produkcji, więc egzemplarze napędzane nim mają wysokie przebiegi. Zdecydowanie omijajcie motory 2.0 TDI PD. Spotkamy je w Leonach, które zjeżdżały z taśm do 2007 roku i są wyjątkowo awaryjne. Pisaliśmy o nich już nie raz (przy okazji Skody Octavii II czy VW Passata) więc wymienię tylko co może się w nich przytrafić. A więc pękają głowice, wadliwy napęd pompy oleju może doprowadzić do braku smarowania i zatarcia jednostki, niską trwałością odznaczają się pompowtryskiwacze, koła dwumasowe, przy większych przebiegach trzeba zająć się turbiną czy zaworem recyrkulacji spalin. Nawet w przypadku jasnej historii serwisowej ryzyko usterek jest zbyt duże by na poważnie brać pod uwagę ten napęd. Znacznie lepszym wyborem jest 2.0 TDI CR pozbawiony wad poprzednika. Wymiana wtryskiwaczy czy „dwumasy” może być niezbędna, ale jest to typowe dla dzisiejszych konstrukcji wysokoprężnych. Poza wszelkimi niedomaganiami, Leon z 2.0 TDI pod maską jeździ bardzo szybko i oszczędnie. Dlatego warto zapłacić trochę więcej za pewny egzemplarz. Zostaje jeszcze najmniejszy motor o pojemności 1,6 litra. To dobry wybór dla oszczędnych kierowców. Na razie niewiele słychać o awaryjności tej konstrukcji. Jedynie wtryskiwacze są wrażliwe na słabej jakości paliwo. Osiągami dorównuje jednostce 1.9 TDI.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100km/h [s] v-max [km/h] śr.spalanie [l]
1.6 TDI 105 250 11,5 185 4,5
1.9 TDI 90 210 12,7 180 5,1
1.9 TDI 105 250 11,3 185 5,2
2.0 TDI 140 320 9,3 205 5
2.0 TDI 170 350 8 214 5,7

Seat Leon: zawieszenie

Zobacz też: Używany Saab 9-3 Turbo X – wady i zalety

Zawieszenie oparto na kolumnie MacPerhsona z przodu i układzie wahaczy z tyłu. Takie rozwiązanie pozwala na bardzo dynamiczną jazdę hiszpańskim kompaktem bez obawy o utratę kontroli nad pojazdem. Nastawy zawieszenia są jednak twarde więc na polskich drogach o komforcie podróżowania możemy zapomnieć. Najczęściej do wymiany w układzie jezdnym kwalifikują się łączniki stabilizatorów z tyłu i tuleje wahaczy z przodu.

Seat Leon: skrzynia biegów

Zobacz też: Używany Volkswagen Golf hitem polskiego Internetu

W zależności od wersji silnikowej spotkamy w skrzynie 5-cio lub 6-cio biegowe manualne bądź skrzynię automatyczną DSG o 6-ciu przełożeniach. Skrzynie DSG miały swoje problemy. Po pierwsze przy ostrym traktowaniu zdarzało się przegrzewanie oleju w skrzyni co groziło uszkodzeniem przekładni. Druga sprawa, że zdarzało się iż Leony wyposażone w nią po prostu szarpały przy zmianie biegów. Panaceum na tę dolegliwość była aktualizacja oprogramowania sterującego.

Seat Leon: Ceny części zamiennych dla wersji 1.4 TSI 125 KM

części cena [PLN]
filtr oleju od 25
napinacz łańcucha rozrządu  od 182
amortyzator tył od 132
sprzęgło kpl. od 1018
zestaw łozyska koła od 250
cewka zapłonowa  od 150
klocki hamulcowe kpl. od 129

Przeglądy należy wykonywać nie rzadziej niż co 15 tys. kilometrów, co 30 tys. warto skontrolować geometrię tylnej osi.

Podsumowanie

Seat Leon mimo upływu lat to jeden z najładniejszych kompaktów poruszających się obecnie po drogach. Nie jest mistrzem przestronności ani ergonomii, ale zapewnia dużą frajdę z jazdy. Jeśli wybierzemy odpowiedni napęd będziemy cieszyć się bezproblemową eksploatacją.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Seat Leon - tył
newspress.co.uk
Seat Leon - wnętrze
Seat Leon - linia boczna
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    25 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.