REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

EGR a klapy wirowe - czemu psują się nowoczesne kolektory dolotowe?

Gdy zamknięta jest klapa wirowa wydłużeniu ulega długość kanału. W rezultacie silnik ma większy moment obrotowy przy niższych obrotach silnika. To tzw. doładowanie dynamiczne.
Gdy zamknięta jest klapa wirowa wydłużeniu ulega długość kanału. W rezultacie silnik ma większy moment obrotowy przy niższych obrotach silnika. To tzw. doładowanie dynamiczne.
Fot. Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

W nowoczesnych silnikach wysokoprężnych ogromną rolę odgrywają kolektory dolotowe. Niestety są one też coraz bardziej zawodne. Co wpływa na ich podwyższoną usterkowość? Co ma z tym wspólnego zawór EGR?

Kolektor dolotowy o zmiennej długości

Kolektor dolotowy wyposażony w klapy wirowe to nic innego jak kolektor dolotowy o zmiennej długości kanałów (kolektorów). Rozwiązanie to pozwala poprawić zachowanie jednostki napędowej w określonym zakresie obrotów. W celu zwiększenia momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotomierza, klapy kolektora zamykają się, przez co powietrze porusza się w długim kanale ssącym. Przy wysokich obrotach czas napełniania cylindra powietrzem jest krótszy, przez co lepszy efekt zapewniają krótsze kolektory (klapy się otwierają).

REKLAMA

Awarie klap wirowych

Problem polega na tym, że klapy wirowe w kolektorach dolotowych z czasem ulegają zatarciu (zapieczeniu) co może się skończyć ich oderwaniem.  Wtedy wędrują wraz z powietrzem do komory spalania i najczęściej uszkadzają poważnie silnik (problem znany posiadaczom np. silnika Fiata 1.9 JTD 150 KM czy BMW 2.0d N47). Większość osób, aby zapobiec urwaniu klap wymienia zawczasu kolektor na nowy. Niestety, operacja ta nie chroni w pełni przed ewentualną usterką silnika.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47

EGR i odma - czemu szkodzą kolektorom dolotowym?

Winą za zacieranie się klap wirowych w kolektorze dolotowym obarcza się dwa inne podzespoły silnika – zawór recyrkulacji spalin EGR oraz odpowietrzenie skrzyni korbowej (odmę).  Jak to możliwe? Trzeba wiedzieć, że olej w odmie nie skrapla się w pełni, a pewna jego cześć w formie oparów dostaje się do kolektora ssącego. Następnie zostaje wprawiony w ruch w wyniku pracy turbosprężarki. Gdy taka mieszanka powietrza i oleju dostaje się w okolice zaworu EGR, wtłaczającego rozgrzane powietrze z kolektora wydechowego (częściowo schłodzone przez chodnicę EGR), olej zostaje mocno podgrzany i osadza się na klapach wirowych w postaci sadzy. Rezultatem całego procesu jest stopniowe zacieranie mechanizmu poszczególnych klap.

Zapobieganie awarii klap wirowych kolektora dolotowego

Aby zapobiec temu zjawisku większość osób decyduje się albo na zakup nowego kolektora (2000-4000 zł), albo po prostu usuwa zawór EGR (najczęściej programowo z uwagi na błędy jakie komputer może wykryć poprzez sondę lambda w związku z innym składem powietrza). Innym rozwiązaniem jest jeszcze zaślepieniu otworów klap wirowych (powietrze porusza się w długich kolektorach ssących). Koszt usługi to ok. 600 zł.

Przy otwartej klapie kolektora długość kanału się skraca, przez co silnik uzyskuje większą moc.
Fot. Mercedes-Benz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

REKLAMA

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

REKLAMA