Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Citroen Berlingo II Multispace XTR 1.6 HDi 112 KM

Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace w wersji XTR dysponuje bagażnikiem o pojemności 675 l, prześwitem wynoszącym 15 cm i rewelacyjnym systemem MODUTOP.
Citroen Berlingo Multispace w wersji XTR dysponuje bagażnikiem o pojemności 675 l, prześwitem wynoszącym 15 cm i rewelacyjnym systemem MODUTOP.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo II Multispace w wersji XTR adresowany jest głównie do dużych rodzin, oczekujących przede wszystkim wysokiej funkcjonalności i ogromnej przestrzeni. Jak zatem sprawdza się on w takiej roli? Co oferuje wersja XTR?

Citroen Berlingo II Multispace XTR: nadwozie

Nadwozie Citroena Berlingo Multispace podporządkowane zostało przede wszystkim funkcjonalności. Dostrzec to można zwłaszcza w tylnej jego części, która zaprojektowana została do transportu naprawdę dużych przedmiotów. Z zewnątrz Berlingo w wersji XTR odróżnia się od pozostałych jego odmian prześwitem podwyższonym do 150 mm, atrapą osłony silnika pod przednim zderzakiem i przestylizowanymi kilkoma innymi elementami. W połączeniu z masywnymi relingami dachowymi i osłoną pod silnikiem sprawia wrażenie pojazdu uterenowionego. Mimo że próby pokonania nim trudniejszego terenu będą dowodem niepoczytalności jego kierowcy, to trzeba przyznać, że Berlingo dojedzie zapewne znacznie dalej niż większość przeciętnych aut osobowych.

Zobacz też: Test Chevrolet Cruze 1.4 T kombi: chce być trendy

Citroen Berlingo II Multispace XTR: wnętrze

Po zajęciu miejsca czy to w przedniej czy w tylnej części kabiny Citroena Berlingo Multispace, nie sposób nie poczuć ogromnej swobody ruchów jakie ono zapewnia. Miejsca jest pod dostatkiem w obu rzędach siedzeń. Każdy z pięciu pasażerów dysponuje indywidualnym fotelem. Tylne posiadają regulację pochylenia oparcia, a gdy trzeba można je także szybko złożyć lub całkowicie wyjąć z pojazdu. W rezultacie można powiększyć standardową pojemność bagażnika z 675 litrów do nawet 3000 litrów. Ze środkowego siedziska pasażerowie mogą zrobić wygodny stolik z dwoma uchwytami na napoje. Tych ostatnich nie brakuje we wnętrzu Citroena Berlingo II. Miejsce na puszki ulokowano nawet w boczkach przednich drzwi! Dodatkowo w oparcia przednich foteli zainstalowano stoliki lotnicze dla pasażerów tylnych siedzeń. Bardzo funkcjonalny jest także ruchomy schowek między fotelem kierowcy i pasażera. Z łatwością pomieści 2-litrową butelkę i wiele innych drobiazgów. Poza tym pod przednimi fotelami znajdują się praktyczne szuflady na drobiazgi.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów

Citroen Berlingo II Multispace XTR: system MODUTOP

Największe wrażenie we wnętrzu Citroena Berlingo II-generacji robi jednak system MODUTOP, który został stworzony dla zagospodarowania ogromnej przestrzeni tuż pod dachem auta. W jego skład wchodzą zarówno cztery okna dachowe, dodatkowo przyciemnione dla zredukowania nagrzewania się kabiny, jak i nawiew powietrza dla pasażerów siedzących z tyłu wraz z dodatkowymi półkami na drobiazgi. Tuż nad bagażnikiem jest jeszcze 60-litrowy schowek, wyposażony w podwójne drzwiczki, do którego dostęp w czasie jazdy mają także pasażerowie. Maksymalnie udźwignie on ciężar 10 kg. Ciekawym dodatkiem jest dozownik zapachu, który za pomocą systemu wentylacji potrafi wypełnić kabinę przyjemną, kwiatową wonią.

Zobacz też: Test Volkswagen Sharan 2.0 TDI DSG: niemiecki porządek

Citroen Berlingo II Multispace XTR: miejsce kierowcy

Miejsce pracy kierowcy jest wygodne i przypomina to jakie ma dyspozycji kierowca miejskiego autobusu. Przyzwyczaić się trzeba tylko do wyprostowanej pozycji na siedzeniu. Lewarek skrzyni biegów jest tuż pod ręką, podobnie jak sterowanie układem klimatyzacji, radiem i nawigacji satelitarnej. Materiały wykończeniowe są twarde, ale zróżnicowane pod względem kolorystycznym. Nie przekonuje mnie za to sposób regulacji głośności systemu audio za pomocą przycisku zamiast pokrętła oraz zbyt bliskie umieszczanie pedałów, zwłaszcza sprzęgła. W trakcie manewrowania na parkingu noga po prostu bardzo często ześlizguje się z niego i zamiast palcami, kierowca musi obsługiwać go środkową częścią stopy. Układ klimatyzacji działa sprawnie, ale w upalny dzień potrzeba czasem nawet 10 minut, aby wystarczająco schłodzić ogromną kabinę.

Zobacz też: Porównanie małych aut dostawczych

Citroen Berlingo II Multispace XTR: silnik 1.6 HDi 112 KM

W testowanej wersji Citroena Berlingo XTR pracował silnik 1.6 HDi o mocy 112 KM. Pasuje on do charakteru auta, ale ma wyraźną turbodziurę. Poniżej 1700 obr. / min. nie dzieje się nic. Dopiero gdy gazy spalinowe napędzą turbinę, silnik ożywa. Jego dynamika wystarczy do sprawnego poruszania się na drodze. Nawet autostradowe prędkości nie stanowią dużego problemu dla Berlingo. Zakup słabszych wersji będzie jednak błędem. Szkoda, że Citroen nie zaoferował do tego modelu świetnego silnika 2.0 HDi. Trzeba bowiem pamiętać, że 112 KM musi napędzić pojazd o masie ponad 1500 kg. Cieszy natomiast bardzo dobry dostęp do poszczególnych podzespołów w komorze silnikowej.

Citroen Berlingo II Multispace XTR: skrzynia biegów

Skrzynia biegów jest tylko pięciostopniowa. Szkoda, bowiem szósty bieg ograniczyłby spalanie i poprawił dynamikę auta przy wyprzedzaniu. Poza tym lewarek skrzyni biegów porusza się z charakterystycznym dla francuskich aut luzem. Jeśli ograniczymy obroty silnika do ok. 1800 obr. /min. to spalanie będzie oscylować w przedziale 4,5-5,5 litra, nawet w mieście. Jeśli jedziemy szybciej, a obroty przekroczą ten poziom, to spalanie wzrośnie do ok. 7 litrów w mieście. Średnio Citroen zużył w teście 6,6 litra ropy na 100 km (na dystansie 650 km).

Zobacz też: Test Ford B-Max: dobry dla rodziny?

Citroen Berlingo II Multispace XTR: zawieszenie

Zawieszenie Berligo II-generacji opiera się na kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu. Gdy auto jest puste, tył lekko podskakuje na dużych nierównościach, co jest zjawiskiem normalnych w pojazdach tego typu. Po obciążeniu auta poprawia się jego trakcja i wybieranie nierówności, choć nadal większe dziury przypominają o sobie wibracjami, jakie auto przenosi do wnętrza kabiny. Komfort jest jednak dobry. Układ kierowniczy zapewnia niezłą komunikację z autem i czuć, że został stworzony do dostojnego i płynnego przemieszczenia pojazdu na drogach. Cieszy zaskakująco wysoka stabilność Berlingo w trakcie jazdy na autostradzie. Nawet przy bardzo dużych prędkościach pojazd jest stabilny i płynnie reaguje na polecania kierowcy.

Citroen Berlingo II Multispace XTR: układ hamulcowy

Hamulce tarczowe w Citroenie Berlingo II XTR, z przodu wentylowane, z tył lite, cechuje wysoką czułość i bezpośredniość w działaniu oraz niezła skuteczność hamowania. Auto pewnie wytraca swą prędkość i nie ma skłonności do myszkowania po drodze nawet wtedy, gdy kierowca mocno wciśnie pedał hamulca (skuteczny system EBD).

Zobacz też: Test Skoda Rapid 1.2 TSI 85KM Elegance: przestronnie!

Citroen Berlingo II Multispace XTR: cena i wyposażenie

Testowany egzemplarz Citroena Berligo występował w wersji XTR wraz silnikiem 1.6 HDi 112 KM. W standardzie na jego pokładzie znalazła się automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, system ABS z EBD i BAS, kolumna kierownicza regulowana w dwóch płaszczyznach, system audio z czterema głośnikami (spisuje się lepiej niż wiele 6-głośnkowych rozwiązań konkurencji), 4 poduszki powietrzne, światła do jazdy dziennej LED, 3 indywidualne fotele w drugim rzędzie siedzeń, 16” koła stalowe z oponami 215/55. Dodatkowo Berlingo wzbogacono o MODUTOP (+2900 zł), nawigację satelitarną (+3700 zł) i pakiet Parkowanie (czujniki parkowania z tyłu, tempomat, elektrycznie składane lusterka za 2100 zł). Wszystkie dodatki można teraz nabyć w promocji za 3300 zł (zamiast 8700 zł). Łączna kwota jaką trzeba przeznaczyć na zakup Citroena Berlingo XTR 1.6 HDi to zatem 87 500 zł. Sporo, ale warto pamiętać, o wysokich promocjach jakie oferuje francuski producent. Obecnie rabat na tą wersję sięga 14 000 zł! Dodatkowo za 3500 zł można dostosować Berlingo do przewozu 7-osób!

Citroen Berlingo II Multispace XTR: opinia

Muszę przyznać, że Citroen Berlingo Multispace XTR to niesamowicie funkcjonalne auto. Spisze się świetnie w roli samochodu rodzinnego dla dużej rodziny, która na wakacje lubi zabierać ogromne ilości bagażu. Praktyczne schowki ułatwią segregację rzeczy i zadbają o ich bezpieczny przewóz. Podwyższone zawieszenie ułatwi pokonanie leśnych duktów, a system MODUTOP dostarczy więcej światła do ogromnej kabiny Berlingo. Obszerny bagażnik o niskim progu załadunku to także świetne rozwiązanie dla osób, które muszą transportować wielkogabarytowe przedmioty. Do pełni szczęścia zabrakło bardziej ergonomicznie zaprojektowanych pedałów, trochę lepszych jakościowo plastików i systemu stabilizacji toru jazdy. W ostatecznym rozrachunku stawiam Berlingo jako jednego z moich głównych faworytów do tytułu najlepszego pojazdu na wakacyjne wojaże.

Dane techniczne Citroen Berlingo Mutlispace XTR 1.6 HDi 112KM

Citroen Berlingo Multispace XTR 1.6 HDi 112KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność 1560 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/8V
Maksymalna moc 115 KM/3600 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 240(270 overboost) Nm/1500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 5+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 4380/1810/1862 mm
Rozstaw osi 2728 mm
Masa własna 1549 kg
Maksymalna ładowność 516 kg
Średnica zawracania 11,0 m
V-max 173 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,1 s
Zużycie paliwa* 6,1/4,9/5,3 l
Pojemność bagażnika (wyjęte fotel.) 675/(3000) l
Cena od 85 150 zł (bez promocji i rabatów)
Cena prezentowanej wersji 87 500 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Citroen Berlingo Multispace - tylna klapa jest ogromna i pozwala włożyć do bagażnika wielkogabarytowe przedmioty.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - przedni zderzak wyposażono w lampy diodowe do jazdy dziennej.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - funkcjonalność zwiększają relingi dachowe.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - testowana wersja posiada dwoje przesuwnych drzwi.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - uwagę zwraca duża, tylna szyba.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace- deska rozdzielcza jest masywna i bardzo czytelna. Dźwignia biegów jest tuż pod ręką kierowcy.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - duży i funkcjonalny schowek między kierowcą a pasażerem.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - świetny system MODUTOP z czterema oknami dachowymi, systemem wentylacji i kilkoma praktycznymi schowkami
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - tylny schowek mieści 60 litrów bagażu o wadze nie większej niż 10 kg.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - nawigacja GPS to koszt 3700 zł.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - w tej wersji drugi rząd siedzeń stanowi trzy odrębne fotele.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - środkowy fotel można złożyć tworząc stolik.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - stoliki lotnicze przydadzą się zwłaszcza dzieciom.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - standardowa pojemność bagażnika wynosi 675 litrów.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace - fotele można złożyć lub całkowicie wyjąć.
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace
Kamil Fraszkiewicz
Citroen Berlingo Multispace dzięki prześwitowi wynoszącemu 15 cm pokona nawet trudniejszy, leśny teren bez obawy o uszkodzenie podwozia.
Kamil Fraszkiewicz
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na czym polega inteligentne parkowanie?
    Sektor zautomatyzowanych technologii sukcesywnie rośnie, a automatyzacja jest jednym z kluczowych elementów strategii rozwoju firm. Przedsiębiorstwa świadome nadchodzących wyzwań przyspieszają przebieg swoich inicjatyw biznesowych w zakresie cyfryzacji po kryzysie gospodarczym wywołanym pandemią.
    Europa i Polska przechodzi na transport intermodalny
    Bezpieczeństwo stało się kluczowym aspektem w biznesie. W tym kontekście coraz częściej mówi się o transporcie intermodalnym, który w Polsce wciąż ma ogromny potencjał rozwoju. To rodzaj transportu, który tworzy nowoczesne łańcuchy zespajające kilka rodzajów transportu w jeden system, dzięki czemu zapewnia większą przewidywalność i regularność przejazdów niż sam transport drogowy.
    Nowe radiowozy dla policji. Uważajcie na te SUV-y na drogach!
    Nowe radiowozy dla policji? Tak, funkcjonariusze dostali właśnie oznakowane Kie. Cała partia kosztowała w sumie prawie 13 mln zł.
    Jazda z telefonem? Policyjny dron ujawnia wykroczenia
    Jazda z telefonem nie jest wcale taka trudna do wykrycia. Szczególnie że dziś policjanci mogą obserwować kierowców z ukrycia. Korzystają z dronów!
    Rynek motoryzacyjny. Wyprzedaże na koniec roku
    Czy jest szansa na wyprzedaże samochodów? Rok 2022 był wyjątkowo trudny na rynku motoryzacyjnym: kolejki oczekujących na odbiór auta, anulowane zamówienia, a to wszystko w warunkach rosnących cen oraz podwyżek rat za samochód.
    Kolejki do wymiany opon? Kierowcy znaleźli na nie sposób
    Kolejki do wymiany opon pojawiły się przed zakładami wulkanizacyjnymi wraz z pierwszymi objawami zimy. Trzeba stać i czekać? Nie zawsze!
    Mandat za ośnieżone tablice rejestracyjne. 2022 rok z nową karą?
    Mandat za ośnieżone tablice rejestracyjne. 2022 rok przynosi podwyżkę. Wykroczenie oznacza teraz więcej punktów karnych. Dużo więcej!
    Samochody polskich piłkarzy. Ile kosztuje ich ubezpieczenie?
    Samochody polskich piłkarzy. To panteon najszybszych i najdroższych modeli. Ile każdego z zawodników kosztuje ubezpieczenie auta? Sprawdźmy.
    Nowa hybryda Toyoty. 5. generacja jest odporna na ceny paliw
    Nowa hybryda Toyoty w poliftingowej Corolli potrafi przez 80 proc. czasu jeździć na silniku elektrycznym. Tak wynika z naszego testu.
    Toyota GR Yaris: ile sztuk trafi do Polski? Mamy nowy "przydział"
    Toyota GR Yaris. Ile sztuk trafiło do tej pory do Polski? 1078. Sprzedała się każda! Teraz dostaniemy jednak kolejną partię. Mowa o 100 egzemplarzach.
    Progi zwalniające na autostradach? To bzdura! GDDKiA dementuje
    Progi zwalniające na autostradach pojawią się w Polsce? To absolutna bzdura. GDDKiA ma inny pomysł, ale nie dotyczy progów spowalniających.
    Niska rata i możliwość zwrotu auta – tego chce rynek w czasach inflacji
    Auto jest dobrem pierwszej potrzeby zarówno w domu, jak i w firmie, badani oczekują: gwarancji niskiej i stabilnej raty, możliwości zawieszenia spłaty, a także prawa do rezygnacji z umowy i zwrotu pojazdu bez konsekwencji finansowych.
    Konfiskata auta za jazdę po pijanemu
    Konfiskata auta za jazdę po pijanemu - to jedna ze zmian zaproponowana w nowelizacji Kodeksu karnego. Przepadek auta ma być stosowany w przypadkach, gdy kierowca ma co najmniej 1,5 promila lub jeśli spowoduje wypadek przy zawartości co najmniej 0,5 promila alkoholu we krwi lub też w sytuacji recydywy.
    Peugeot 408. Cennik modelu znany. Kwoty startują od 143 tys. zł
    Peugeot 408. Cennik sportowego SUV-a został opublikowany przez polski oddział marki. Auto zadebiutuje w trzech wersjach silnikowych. Dwie to hybrydy.
    Toyota Prius. Nowy model stanie się wyłącznie hybrydą plug-in
    Nowy Prius 2023? Toyota właśnie zaprezentowała piątą generację legendarnej już hybrydy. Auto otrzymało najbardziej wydajny napęd w historii modelu.
    Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8. Lifting dodał mu charakteru?
    Test: Opel Grandland 1.2 Turbo AT8 po liftingu. Co można powiedzieć o tym aucie? Czerwono-czarna stylizacja z 19-caowymi felgami to sztos.
    Gdzie jest najdroższe paliwo w Polsce? Lista miast.
    Gdzie jest najdroższe paliwo w Polsce? Nie mamy dobrych informacji dla mieszkańców Gorzowa Wielkopolskiego, Torunia i Wrocławia.
    Postępowanie na miejscu wypadku. O czym pamiętać?
    Postępowanie na miejscu wypadku? Są pewnie zasady, o których każdy kierujący musi pamiętać. Dziś przypomnimy je.
    Nowe fotoradary w Polsce. GITD zmodernizuje 147 urządzeń
    Nowe fotoradary w Polsce, czyli właśnie zaczyna się wymiana 147 urządzeń rejestrujących. Nowe będą skuteczniejsze. Lokalizacje? Prawie te same.
    Mandat za przekroczenie DMC. 2022 r. ze zmianami?
    Mandat za przekroczenie DMC. 2022 r. i nowy taryfikator mandatów zwiększył wysokość kary? Dziś sankcja jest drastycznie bardziej surowa.
    Odszkodowanie z OC sprawcy. Kolizje BMW są "najdroższe"!
    Odszkodowanie z OC sprawcy? Wniosek jest jeden. Kierowcy BMW powodują zdecydowanie "droższe" kolizje od kierujących Hyundai`ami.
    Tunel na Zakopiance. Odcinkowy pomiar prędkości już działa!
    Tunel na Zakopiance. Odcinkowy pomiar prędkości wystartował wraz z nowym fragmentem trasy S7. Ile wynosi ograniczenie na tym odcinku?
    Wykroczenia na przejściach dla pieszych. Mimo kar nagminne!
    Wykroczenia na przejściach dla pieszych? Oznaczają 1500 zł mandatu i 15 punktów karnych. Niestety nawet taka kara nie odstrasza kierujących.
    Wyższe stawki w transporcie sprzyjają inflacji. Zmowa cenowa?
    Koszty stawek frachtowych od kilku miesięcy spadają i są już o ponad 70 proc. niższe niż we wrześniu 2021 roku. To jednak nie oznacza, że rekordowe szczyty z końcówki poprzedniego i początku tego roku przestały oddziaływać na gospodarkę. Konsumenci odczują je w postaci podwyżek cen dóbr dopiero zimą 2023 roku.
    Jak obniżyć ratę za auto o jedną trzecią?
    Aż 62% osób zainteresowanych zakupem auta obawia się wysokiej raty. Tymczasem ratę za samochód można obniżyć w prosty sposób. Wystarczy ustanowić wykup auta na poziomie 50%, aby miesięczne obciążenie z tytułu 3-letniego leasingu spadło aż o jedną trzecią. Aby jednak takie rozwiązanie nie przysporzyło późniejszych problemów nabywcom aut, musi być spełniony jeden istotny warunek. Jaki?