Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksploatacja silnika 1.6 HDI

Jakub Miłkowski
Stosunkowo niskie zużycie paliwa, oraz dobre osiągi to cechy diesla HDI o pojemności 1.6 litra. Jest to jednostka w miarę udana, jednak należy o nią dbać.

Motor diesla o pojemności 1.6 HDI to bardzo popularny silnik w pierwszej dekadzie XXI wieku. Został on stworzony przez francuski koncern PSA przy współpracy inżynierów z Forda. Silnik ten spotkamy pod maską: Peugeotów, Citroenów, Fordów, Mazd, Suzuki, Volvo, a nawet Mini.

Tak naprawdę był to drugi wspólny projekt PSA i Forda, pierwszym ich dzieckiem był mniejszy diesel o pojemności 1.4 HDI. Dzięki współpracy tych firm powstały także inne jednostki takie jak: 2.0 HDI, 2.2 HDI, czy też 3.0 HDI. Jak możemy się domyśleć współpraca tych dwóch firm pozwoliła rozłożyć ciężar finansowy, dzięki czemu możemy kupić taniej wybrane modele.

Zobacz też: Jak działają pompowtryskiwacze w silnikach Diesla?

Wysokoprężny motor powstaje we francuskiej fabryce zlokalizowanej w miejscowości Tremery. Pierwsza 16-zaworowa generacja (DV6) występuje w kilku wersjach mocy: 75, 90 i 109 KM, natomiast nowszy, debiutujący w 2010 roku 8-zaworowy motor 1.6 HDI (DV6D) rozwija również zbliżoną moc: 75, 92 lub 112 KM. Wszystkie te motory wyposażone są we wtrysk common rail. Jego producentem jest firma Bosch, która stosuje wtryskiwacze elektromagnetyczne. Dla użytkownika jest to bardzo duża zaleta, ponieważ jeżeli uszkodzi się wtryskiwacz możemy go naprawić za 450 zł. Natomiast w systemach Siemensa wykorzystywane są wtryskiwacze piezoelektryczne, których niestety się nie naprawia, a ich cena wynosi około 3078 zł. Koszty naprawy układu wtryskowego są dość wysokie w autach z przebiegiem zbliżającym się do 200 tys. km. Jest to również moment, w którym w większości nowoczesnych diesli ujawniają się jeszcze inne dość kosztowne problemy, takie jak np. zużyta turbosprężarka czy koło dwumasowe zamachowe.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przyjrzeć się jednostce o mocy 90 KM oznaczonej symbolem 9HX (DV6ATED4), ponieważ nie występuje w niej dwumasowe koło zamachowe, ani turbosprężarka ze zmienną geometrią. Dzięki temu jest to jeden z nielicznych diesli, w których duży przebieg nie musi oznaczać wysokiej awaryjności i dużych wydatków. Nawet, jeśli konieczna już będzie wymiana turbosprężarki, to nową kupić można już za 1700 zł, a jej regeneracja kosztuje od 600 do 1200 zł. Ceny turbin ze zmienną geometrią zaczynają się natomiast od 2700 zł i nie powinno się tych elementów regenerować (pojawia się tu problem z regulacją). Spotkamy je w dieslu 90 KM (9HV) i standardowo w 109 KM (9HZ, 9HY).

Zobacz też: W jaki sposób oczyszczane są spaliny w silnikach Diesla?

Tematowi awarii turbosprężarek warto przyjrzeć się dokładniej, ponieważ w silniku 1.6 HDI zdarza się to częściej niż w wersji 2.0 HDI. Jednak nie jest temu winna turbina jak można by myśleć (firmy MHI lub Garett), a jej pogarszające się z czasem smarowanie.

Dokładniej chodzi o to, że niedrożny staje się przewód doprowadzający olej lub zapycha się sitko na jego wejściu. Jedną z przyczyn takiego stanu jest krystalizowanie się oleju w specyficznych warunkach jazdy. Może to być zbyt duże obciążenie, jazda na krótkich odcinkach. Jest to proces długi i niezauważalny, dlatego właściciele aut z motorem 1.6 HDI raz na jakiś czas, np., co 50 tys. km, powinni zainwestować w nowy przewód olejowy – koszt jego jest bardzo niski i niewspółmierny do ceny turbosprężarki.  Ważnym elementem jest również to, aby częściej niż zaleca producent zmieniać olej, najlepiej nie rzadziej, niż co 15 tys. km. Nie jest to duży koszt, bo w najpopularniejszych wersjach potrzeba tylko 3, 75 l oleju, a w autach dostawczych do 5 l.

Na przebieg eksploatacji aut z silnikiem wysokoprężnym 1.6 HDI wpływ ma także to, czy ma on zamontowany filtr cząstek stałych FAP? Niestety, możliwe było to w wersjach 90 i 109 KM.

Obsługa tego systemu polega na wymianie filtra i uzupełnianiu specjalnego dodatku do paliwa (Eolys), co 120 tys. km. Koszt takiej operacji wyniesie nas w ASO około 3, 5 tys. zł, chociaż może się w istotny sposób różnić w zależności od marki auta.

Zobacz też: Ford – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Koszty te są jednak przewidywalne, ale układ ten czasami zaskakuje też nieoczekiwanymi usterkami. Ma np. problem z wypaleniem sadzy podczas zbyt długotrwałej jazdy miejskiej. Może wtedy przejść w tryb awaryjny i ograniczyć moc silnika. Zdarzają się też uszkodzenia czujnika różnicy ciśnień, lub czujnika obecności korka wlewu paliwa. Wszystko to sprawia, że najspokojniejszą eksploatację gwarantuje najprostsza 90-konna wersja. Oferuje nieco gorsze osiągi, ale ma za to bardzo niskie zużycie paliwa.

Pierwszy silnik wysokoprężny 1.6 HDI (DV6)powstał w 2002 roku i spełniał normę Euro 4. Jest to 4-cylindrowa jednostka wysokoprężna, z 4 zaworami na cylinder i wtryskiem common rail. Występuje on w kilku wariantach mocy. Najpopularniejsze są odmiany 90 i 109 KM. Nawet silniki o tej samej mocy mogą się różnić osprzętem, np. rodzajem turbiny. 90-konny diesel może być wyposażony w turbinę o zmiennej geometrii TGV (DV6TED4 – 9HV, dwumasowe koło zamachowe), lub turbinę ze stałą geometrią TGF z zaworem upustowym west gate  (DV6ATED4 – 9HX, jednomasowe koło zamachowe). Mocniejsza, 109-konna (DV6TED4 – 9HY, 9HZ) wersja występuje tylko z turbiną o zmiennej geometrii i dwumasowym kołem zamachowym, ale podobnie jak słabsza odmiana, może współpracować z filtrem cząstek stałych (FAP) lub nie

Co możemy naprawić sami w silniku 1.6 HDI?

Zobacz też: Peugeot – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Proponujemy, aby obsługę zlecić profesjonalnemu warsztatowi naprawczemu.  Jednostka ta jest bardzo nowoczesna, naszpikowana elektroniką i przypadkowymi działaniami możemy jej tylko zaszkodzić. Sami możemy wykonać wymianę filtra powietrza, olej też możemy wymienić sami. Ale uwaga trudniej będzie zamontować nam filtr oleju, drugi problem to, co zrobić ze zużytym olejem.

W motorze 1.6 HDI musimy koniecznie pilnować wymiany oleju. Najlepiej robić to nie rzadziej, niż co 15 tys. km. Zdarzają się też usterki takie jak: uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego, nieszczelność wtryskiwaczy, awaria zaworów ciśnieniowych w układzie common rail, rozciągnięcie łańcucha łaczącego wałki rozrządu, wycieki oleju. Na szczęście na tle innych ceny części do silnika 1.6 HDI nie są wygórowane.

   Orientacyjne ceny części (w złotych)

                                                  ASO                                        Zamienniki

Filtr oleju/powietrza              47/44                                       od 17/ od 26

Klocki hamulcowe(przód)    170                                          od 86

Sprzęgło                                 600                                          od 467

Reflektor                                 550                                          od 235         

Zobacz też: Eksploatacja silników 1.4 HDI

Czynności obsługowe silnika 1,6 HDI:

Wymiana oleju:, co 20 tyś. km

Wymiana świec zapłonowych:, co 60 tyś. km

Wymiana filtra powietrza:, co 60 tyś. km

Jeżeli chcemy mieć przyjemność z jazdy lepiej wypada silnik 1.6 HDI o mocy 110 KM, ale ze względu na koszty serwisowania i awaryjności warte polecenia są najprostsze wersje o mocy 90 KM, w których niema turbosprężarki ze zmienną geometrią, dwumasowego koła zamachowego czy filtra cząstek stałych FAP. Awaryjność nie jest jednak bardzo duża, ale należy pamiętać o częstej wymianie oleju.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • moj
    2022-08-15 20:54:21
    Spoko silnik 450k nalotu na org turbo i sprzegle mimo 2/3kierowcow przez 400k teraz jestem jedynym uzytkownikiem i 2wlascicielem i silnik grama oleju nie bierze berlingo 10r 90km
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Toyota Proace Verso kamper. Oto nowa zabudowa Tanuki

Toyota Proace Verso kamper zyskała nową wersję. Auto otrzymuje wyposażenie kempingowe skonfigurowane przez doświadczonych podróżników.

Auta elektryczne we flocie. AstraZeneca kupiła 190 Volkswagenów

Auta elektryczne we flocie? Tak, mogą się sprawdzić. AstraZeneca kupiła właśnie 190 e-Volkswagenów z rodziny ID. Choć raczej nie kupiła, a wynajęła.

Jak wybrać nowe opony? Wybór sercem czy rozumem?

Jak wybrać nowe opony? Właściwie dobrane opony skrócą drogę hamowania pojazdu nawet o kilkanaście metrów. Warto pamiętać też o zasadzie 3P.

Łapki na kierownicę. Nowa akcja policji. O co w niej chodzi?

Łapki na kierownicę to akcja policji, która ma uświadomić jakie zagrożenia niesie za sobą używanie telefonu komórkowego w czasie prowadzenia pojazdu.

Amarok 2023. Cena modelu startuje od 229 000 zł netto

Amarok 2023. Cena nowego pick-up`a Volkswagena przestała być tajemnicą. Co więcej, zamówienia na model można już składać u dealerów marki.

Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną kolejnym punktem na mapie

Odcinkowy pomiar prędkości. Tunel pod Świną zostanie włączony do sieci pomiarowej GITD. W Świnoujściu na odcinku drogi DK93 rusza budowa OPP.

Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?

Samochód do strefy czystego transportu. O czym pamiętać kupując auto używane?

Samochód do strefy czystego transportu to pojęcie, którym Polacy interesują się coraz mocniej. O czym powinien pamiętać podczas zakupu mieszkaniec SCT?

Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa...

Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa? To zdanie idealnie opisuje zeszłoroczną sytuację na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.

Polskie drogi są dziurawe. Nawet 40 proc. wymaga remontu!

Polskie drogi są dziurawe. Jak duża jest skala zjawiska? Potężna! Nawet 9000 km jezdni w naszym kraju pilnie wymaga remontu.

BMW serii 5 G60. Wersja M5 będzie... elektryczna! Piekło zamarzło?

BMW serii 5 G60 szykuje się do rynkowego debiutu. Marka przekazuje zatem pierwsze informacje o modelu. A te brzmią dość rewolucyjnie.

Elektryczne ciężarówki w Polsce? DHL kupiło właśnie pięć Volvo FM Electric

Elektryczne ciężarówki w Polsce? Powoli stają się elementem drogowego krajobrazu. A zakupy DHL nie ograniczają się do pięciu Volvo FM Electric.

Kręci nas recykling. Oponeo i druga odsłona jego akcji

Kręci nas recykling? Oponeo ma zamiar dokładnie dziś odpalić drugą edycję swojej akcji. W jej ramach będzie sprzątać odpady i sadzić drzewa.