Kategorie

Test Ford B-Max: dobry dla rodziny?

Tomasz Korniejew
Ford B-Max - przód
Ford B-Max - przód
Moto.wieszjak.pl
W czasach spowolnienia gospodarczego w Polsce i kryzysu w Europie konsumenci dwa razy oglądają każdego euro centa zanim przeznaczą go na zakupy. Jest presja, żeby kupić możliwie tanio produkty, które znajdują szerokie zastosowanie. Jedną z propozycji dla powściągliwych klientów jest B-Max, który łączy w sobie cechy kompaktowego minivana z samochodem miejskim, czyli umiarkowanie tanim w eksploatacji. Czy takie połączenie ma sens?

Linia nadwozia Forda B-Max przywodzi na myśl modele, które zadebiutowały nieco wcześniej C-Max i Grand C-Max. Jednak bryła nadwozia i rozsuwane tylne drzwi (podobieństwo do Grand C-Max) to jedyne podobieństwa do starszych modeli. Konstruktorzy posunęli się o krok dalej i w B-Maxie zrezygnowali ze środkowego słupka. Tym samym otwór dostępu do wnętrza ma średnicę aż 1,5 m. Ze względu na praktyczność jest to rozwiązanie genialne w swojej prostocie. Ale nie pozbawione kilku drobnych wad.

Zobacz też: Test Mazda5: zoom zoom van

Wnętrze

Reklama

Wnętrze Forda B-Max jest przestronne i wykonane starannie. Kokpit na wzór tego z Focusa jest zaprojektowany ciekawie i bardzo funkcjonalny. Widoczność z miejsca kierowcy jest dobra i to we wszystkich kierunkach, ale kierowcy którzy nie czują się pewnie podczas parkingowych manewrów mogą doposażyć B-Maxa w kamerę cofania (1000 zł).

Podczas zapinania pasów daje się zauważyć pierwsza niedoskonałość, która wynika z rezygnacji ze środkowego słupka – mocowanie pasów. W B-Maxie są umieszczone w fotelach, przez co niezbyt wygodnie się po nie sięga.

W tylnej części kabiny jest przestronnie, a przesuwane drzwi znacznie ułatwiają zajęcie miejsca na kanapie. Jednocześnie drzwi ograniczyły szerokość  siedziska tylnej kanapy i wymusiły na konstruktorach zrezygnowanie z bocznych podłokietników (z reguły umieszczonych na drzwiach).

Bez względu na odczucia dwa foteliki dla dzieci się mieszczą, ale dorośli pasażerowie będą musieli się przyzwyczaić do braku podłokietników na drzwiach.

Przestrzeń bagażowa Forda B-Max jest imponująca, głównie ze względu na możliwość jej wykorzystania. Standardowo bagażnik ma pojemność 326 l, jednak można ją powiększyć od 1293 l, a regularny kształt nadwozia i duże otwory załadunku sprawiają, że B-Maxem można przewieźć naprawdę duże gabaryty.

Zobacz też: Test Citroen C4 Picasso: francuska salonka

Napęd/układ jezdny

Czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 l, rozwijający moc 90 KM to źródło napędu przeznaczone dla kierowców o spokojniejszej naturze. Dynamika nie jest oszałamiająca – według danych producenta 90-konny B-Max przyspiesza od o do 100 km/g w 13,8 s i może się rozpędzić do 171 km/h.

Spalanie w ruchu miejskim to według producenta 7,9 l/100 km, ale realnie podczas jazdy w korkach udało nam się osiągnąć wynik na poziomie 8,8 l/100 km.

90-cio konny silnik B-Maxa pracuje cicho i kulturalnie, choć nie grzeszy elastycznością. W rezultacie podczas prób wyprzedzenia lub nagłego przyspieszenia należy zawsze zredukować przełożenie.

Mimo stosunkowo wysokiego nadwozia podczas jazdy B-Maxem we wnętrzu jest cicho, a samochód nie wykazuje przesadnych tendencji do przechyłów. Ford prowadzi się w stylu Fiesty, czyli pewnie, ale z dającą się zawczasu przewidzieć tendencją do podsterowności. Generalnie w prowadzeniu B-Max jest przewidywalny i nie zaskoczy nawet mniej doświadczonych kierowców.

Zawieszenie zostało zestrojone komfortowo, tłumi niedoskonałości nawierzchni bez nieprzyjemnych stuków.

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Podsumowanie

Reklama

W czym B-Max jest lepszy od np. klasycznego Focusa 5d? Kosztuje podobnie, ale jest wygodniejszy w użytkowaniu dla rodzin z dziećmi. Do B-Maxa łatwiej zapakować wózek i resztę sprzętu towarzyszącego młodym rodzicom podczas wyjazdów z dziećmi. Wygodniej się w nim instaluje pociechy  (m.in. dzięki rozsuwanym drzwiom bocznym) i łatwiej jest przewieźć różnego rodzaju dodatki typu łóżeczko etc.

Jednak B-Max jest samochodem mniej komfortowym niż Focus (ma krótsze siedzisko fotela, mimo wszystko mniej komfortowe zawieszenie) oraz wolniejszym (jazda z prędkością autostradową do dla B-Maxa z opisywanym silnikiem na dłuższą metę wysiłek).

Zobacz też: Test Citroen DS4: Przekombinowany

Dane techniczne:

Ford B-Max 1.4 benz.
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1388 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 90 KM/5700 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 128 Nm/3500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg
Pojemność bagażnika 326/1293 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 407,7/175,1/157,8 cm
Rozstaw osi 248,9 cm
V-max 171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,8 s.
Zużycie paliwa* 7,9/4,9/6,0 l/100 km
Cena od 58 900 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Ford B-Max - tył
Moto.wieszjak.pl
Ford B-Max - lampa
Moto.wieszjak.pl
Ford B-Max - tył
Moto.wieszjak.pl
Ford B-Max - drzwi
Ford
Ford B-Max - wnętrze
Ford
Ford B-Max - drzwi
Ford
Ford B-Max - bok
Ford
Ford B-Max - kokpit
Ford
Ford B-Max - bagażnik
Mototarget.pl
Ford B-Max - przód
Moto.wieszjak.pl
Ford B-Max - tył
Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    4 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?