reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Okresowa wymiana paska rozrządu w silniku spalinowym to czynność niezwykle ważna, a jej zaniechanie może skutkować poważnym uszkodzeniem jednostki napędowej. Aby uniknąć kosztownych napraw podpowiadamy kiedy powinno się wymienić pasek rozrządu.

Doprowadzenie do sytuacji, w której zniszczeniu ulega pasek rozrządu to prawdziwy dramat dla właściciela pojazdu. W większości silników jest tzw. „kolizyjny rozrząd” co oznacza, że w chwili zerwania paska rozrządu, dochodzi do fizycznego kontaktu tłoka z zaworami. W rezultacie te drugie ulegają zniszczeniu i trzeba je wymienić na nowe. Przy okazji niezbędna okazuje się także regeneracja głowicy, w której są one umieszczone.

Przebieg auta a trwałość paska rozrządu

Aby ograniczyć ryzyko przedwczesnego zerwania paska rozrządu należy przede wszystkim nie pozwolić na to, by pracował on na dystansach dłuższych niż ok. 100 tys. km. W większości przypadków właśnie taki przebieg jest granicznym limitem jego trwałości. Oczywiście nie jest to regułą, bo w przypadku niektórych aut producenci zalecają wymianę paska rozrządu dopiero przy np. 120 tys. km, ale dla świętego spokoju większość mechaników zaleca skrócenie tego interwału do tzw. „setki”.

Pasek rozrządu – wymiana

Wymiana paska rozrządu powinna obejmować także te podzespoły, które bezpośrednio z nim współpracują i mają wpływ na jego żywotność. Standardowa taka czynność obejmuje zatem wymianę wszystkich rolek napinających pasek i pompę cieczy chłodzącej (o ile napędza ją pasek). Tę drugą warto wymienić nawet jeśli jest jeszcze sprawna, bowiem jej ewentualna usterka zawsze skutkuje kolejną wymianą paska rozrządu i rolek (nawet jeśli pasek ma dopiero kilkanaście tysięcy kilometrów przebiegu).

Zobacz też: Co może być przyczyną awarii pompy wodnej?

Wiek paska rozrządu

Zdarza się, że rzadko używane pojazdy w ciągu 10 lat użytkowania nie przekraczają przebiegu 100 tys. km. W takich sytuacjach należy pamiętać, by nie sugerować się tylko przebiegiem auta, a kondycją paska rozrządu. Mimo że jest on wykonany wewnątrz z wielu warstw stalowego kordu, to jego zewnętrzna, gumowa cześć ulega procesowi parcenia. Konsekwencją tego zjawiska są nadpęknięcia zębów paska rozrządu, co może doprowadzić do przeskoczenia paska i zmiany pracy układu rozrządu. Z tego powodu zaleca się wymianę paska nie rzadziej niż raz na 7 lat.

Zerwanie paska rozrządu – najczęstsze przyczyny

Zerwanie paska rozrządu następuje najczęściej z jednej z dwóch głównych przyczyn. Albo zatarciu ulega łożysko rolki napinającej pasek (rolka nagle się zatrzymuje), albo pomiędzy pasek rozrządu, a koło zębate dostaje się ciało obce.

Zobacz też: Wszystko o rozrządzie silnika

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zerwanie paska rozrządu w większości przypadków kończy się zniszczeniem zaworów w silniku i uszkodzeniem głowicy.
Zerwanie paska rozrządu w większości przypadków kończy się zniszczeniem zaworów w silniku i uszkodzeniem głowicy.

Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców51.75 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Latkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama