REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany infrastruktury w obrębie nowych osiedli - jak to wygląda w praktyce?

mieszkanie Fot. Fotolia
mieszkanie Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy standardowa jest sytuacja, w której deweloper realizujący projekt mieszkaniowy partycypuje w budowie infrastruktury w pobliżu swoich inwestycji? Jakie zmiany infrastrukturalne wprowadzają deweloperzy

Jakie zmiany infrastrukturalne wprowadzają deweloperzy w pobliżu budowanych osiedli

Jakich zmian dokonują deweloperzy w okolicznej infrastrukturze podczas realizacji inwestycji mieszkaniowych? W jakim stopniu wpływa to na poprawę komunikacji i komfort użytkowania osiedli? Które z projektów wymagały dodatkowych nakładów inwestycyjnych? Sondę prezentuje serwis nieruchomości Dompress.pl

REKLAMA

Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.

REKLAMA

Przed uzyskaniem pozwolenia na budowę dla każdego projektu wymagany jest szereg uzgodnień w zakresie komunikacji i mediów. Przed wydaniem decyzji odpowiednie organy analizują wpływ projektu na okolicę i zobowiązują inwestora do jak największego zaangażowania w jej rozwój. W praktyce oznacza to iż każda inwestycja wiąże się z nakładami, zmianami infrastrukturalnymi związanymi, zarówno z rozbudową lub modernizacją dróg publicznych, jak i budową rond albo skrzyżowań. Tego rodzaju inwestycje były i zapewne nadal będą realizowane przez naszą spółkę.

Przykładami naszego zaangażowania w rozwój lokalnej infrastruktury są inwestycje Centralna Park w Krakowie, Bastion Wałowa w Gdańsku, Osiedle Krzemowe, Mała Praga, czy Na Woli w Warszawie. W Krakowie na przykład koszt takich robót wynosi od 50 zł do nawet 100 zł na metr użytkowy mieszkań.

Nakłady na infrastrukturę to nie jedyne koszty inwestycji. Zdarza się, że w ramach projektu realizowane są inwestycje na cele społeczne, takie jak na przykład budowa przedszkola przy Osiedlu Promenady w Warszawie, częściowe wykonanie/modernizacja elewacji budynku kościoła w ramach budowy gdańskiego Osiedla Przy Alejach oraz przedszkola sąsiadującego z osiedlem Bastion Wałowa w Gdańsku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wioletta Kleniewska, dyrektor Biura Sprzedaży i Marketingu Polnord S.A.

Zmiany infrastrukturalne wprowadzamy niemal wszędzie, gdzie powstają nasze osiedla. Najczęściej skupiamy się na infrastrukturze drogowej, budowaniu dróg dojazdowych do większych tras i ułatwieniu mieszkańcom dostępu do komunikacji miejskiej. Zakres wprowadzanych przez nas zmian jest różny w zależności od projektu. Dużych nakładów zawsze wymagają lokalizacje unikalne. Na przykład osiedle Fotoplastykon jest położone 100 merów od największego akwenu retencyjnego w Gdańsku Świętokrzyska II. Wybudujemy tam dla mieszkańców drogę dojazdową – ulicę Flisykowskiego.

Rafał Zdebski, dyrektor handlowy w Inpro S.A.

Realizując inwestycje regularnie wprowadzamy zmiany infrastrukturalne lub inicjujemy je. Takie działania są konieczne szczególnie w przypadku inwestycji budowanych na obrzeżach miast i innych terenach, które są słabiej zagospodarowane, na których brakuje niektórych elementów infrastruktury. Do prowadzonych przez nas w tym zakresie działań należą m.in.: budowa dróg dojazdowych, skrzyżowań, sygnalizacji świetlnej, a także chodników, czy latarni. Ponosimy też część kosztów inwestycji, które mają na celu usprawnienie komunikacji miejskiej tak, aby mieszkańcom naszych osiedli ułatwić dojazd do najważniejszych punktów miasta. Miało to miejsce w przypadku inwestycji Optima w Gdańsku Jasieniu, gdzie 1 marca br. uruchomiliśmy specjalną linię autobusową, która łączy osiedle m.in. z centrum miasta.

Małgorzata Ostrowska, członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.

Obecnie standardem jest, że deweloperzy realizujący projekty mieszkaniowe partycypują w budowie infrastruktury w pobliżu swoich inwestycji. W warszawskim osiedlu Zielona Dolina wybudowaliśmy ulicę Verdiego wraz z oświetleniem, a w planach mamy budowę mostku nad rzeką Długą, który połączy osiedle z ulicą Ostródzką, co znacznie ułatwi mieszkańcom dotarcie do przystanku autobusowego. W osiedlu Bliska Wola w Warszawie wybudowaliśmy wewnątrzosiedlową kanalizację, która umożliwia gromadzenie wody deszczowej, wykorzystywanej następnie do pielęgnacji zieleni na terenie osiedla. Pozwala to ograniczyć nawet o 70 proc. ilość ścieków odprowadzanych do kanalizacji miejskiej, co w dużym stopniu redukuje opłaty za wodę. Ponadto, w osiedlu domów szeregowych Villa Campina wybudowaliśmy ekologiczną oczyszczalnię ścieków, która bazuje na najnowocześniejszych rozwiązaniach technologicznych.

Monika Golec, dyrektor ds. Marketingu i Sprzedaży w firmie Budnex

Projektując duże kompleksy mieszkaniowe na kilkaset lokali, niejako zmuszeni jesteśmy do budowania pełnej infrastruktury. Nie dotyczy to tylko najbliższego otoczenia budynków, ale także całych ulic dojazdowych do nieruchomości, czy doprowadzenia brakujących sieci i mediów. Wynika to z faktu, że budujemy na nowych terenach, zlokalizowanych poza ścisłym centrum miasta, tworząc niejako nowe dzielnice. W takich miejscach często brakuje funduszy i inicjatywy lokalnych samorządów do uzbrajania nowych terenów pod inwestycje mieszkaniowe.

Michał Melaniuk, dyrektor zarządzający Cordia Polska

Przykładem takiej inwestycji jest budowa drogi łączącej ulicę Lazurową z Coopera na warszawskim Bemowie. Inny przykład to budowa wraz z innymi deweloperami infrastruktury wodociągowej, która po wybudowaniu przekazana zostanie przedsiębiorstwu wodociągowemu, które dostarczy wodę i odbierze ścieki, nie tylko z naszego osiedla, ale również okolicznych posesji.

Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic

Praktycznie w każdym projekcie wnosimy coś dodatkowego. W warszawskiej inwestycji Hubertus współfinansowaliśmy budowę ronda przy ulicy Bokserskiej, robiliśmy chodniki wokół osiedla, budowaliśmy przystanek autobusowy i podjazdy dla niepełnosprawnych. W gdańskiej inwestycji Wolne Miasto było podobnie, z tym że tam dodatkowo współfinansowaliśmy i pomogliśmy zorganizować przedszkole, które na początku było prywatną placówką, a z czasem stało się przedszkolem publicznym.

Andrzej Swoboda, wiceprezes zarządu Grupy CTE

Wszystkie z prowadzonych przez nas inwestycji wymagają realizacji infrastruktury towarzyszącej: budowy nowych dróg lub przebudowy dotychczasowego układu komunikacyjnego, budowy kanalizacji, chodników etc. Niedawno mogliśmy z radością przekazać wybudowaną w całości przez naszą firmę ulicę Łomżyńską we Wrocławiu. Grupa CTE działa realizując społeczną odpowiedzialność biznesu, stąd często angażuje się w inicjatywy związane z potrzebami lokalnych społeczności, sygnalizowane przez Rady Osiedli, czy stowarzyszenia mieszkańców.

Marta Kasprzak, menedżer ds. sprzedaży i marketingu w Duda Development

Zawsze dbamy o to, by budynkom towarzyszyły infrastrukturalne ułatwienia dla mieszkańców. Co do ich rodzaju, wiele zależy od usytuowania inwestycji i jej charakteru, a także od już istniejących zabudowań. Nasze podpoznańskie osiedle Nowe Złotniki, a także osiedle Morasko Park w Poznaniu wyposażyliśmy w pełną infrastrukturę, tj. ulice i chodniki, oświetlenie i wszystkie niezbędne instalacje.

Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest

W przypadku budowy niektórych inwestycji zdarzają się sytuacje, w których realizowane są także zmiany infrastrukturalne, związane głównie z drogami, chodnikami, czy oświetleniem w pobliżu osiedli mieszkaniowych. Szczególnie jest to konieczne w sytuacji, gdy infrastruktura w pobliżu projektów nie jest najlepsza.

Maciej Bartczak, współwłaściciel w KM Building

  1. naszych inwestycjach wykonujemy takie elementy jak drogi wewnętrzne, podjazdy dla samochodów, oświetlenie, przestronne tarasy z piaskowca, pergole i place zabaw, jak np. w osiedlu Rodzinny Zakątek w Błażejewku i Słonecznym w Brodowie. Zapewniamy także mieszkańcom ogrody z wysianą trawą. Ponadto, w osiedlu Rodzinny Zakątek zaplanowaliśmy powiększenie strefy sportowo rekreacyjnej.

Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska

W przypadku prawie każdego, naszego projektu zdarza nam się budowa lub poprawa istniejącej infrastruktury. Często są to chodniki, nasadzenia zieleni, drogi dojazdowe oraz podjazdy. W porozumieniu z sąsiadami prowadzimy też w niektórych przypadkach prace w bezpośredniej okolicy osiedli, które wpływają na podniesienie komfortu i estetyki otoczenia. Przykładami może tu być osiedle Kolska od Nowa, Apartamenty Pereca, czy Apartamenty Marymont w Warszawie.

Marcin Komuda, kierownik Biura Sprzedaży firmy Profbud

Przystępując do budowy inwestycji staramy się wsłuchiwać się w potrzeby potencjalnych mieszkańców, by zapewnić to czego najbardziej brakuje im w najbliższym otoczeniu. Przykładem może być tu inwestycja Awangarda zlokalizowana przy ulicy Waldorffa w Warszawie . Wspieramy rewitalizację tej okolicy poprzez koordynację prac przeprowadzanych przez dzielnicę Bemowo w zakresie ciągów komunikacyjnych dla pieszych oraz oświetlenia. Staramy się także rozmawiać i współpracować z instytucjami publicznymi, aby podwyższać standard zamieszkania w danej lokalizacji poprzez wprowadzanie udogodnień dla mieszkańców, na przykład dodatkowych linii autobusowych.

Adrian Potoczek, dyrektor ds. sprzedaży w Wawel Service

Zawsze staramy się zadbać o potrzeby i komfort naszych przyszłych mieszkańców. Dlatego wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom i jeśli tylko istnieje takie zapotrzebowanie budujemy dodatkowe chodniki, czy drogi dojazdowe. Wszystkie nasze inwestycje są zlokalizowane w dobrze skomunikowanych częściach miasta. Aktualnie nie mamy inwestycji, która wymagałaby dodatkowych nakładów inwestycyjnych podczas budowy.

Magdalena Szulc, PR Manager w Ataner

Prawie zawsze realizujemy zmiany infrastrukturalne w pobliżu budynków. Poprawiamy jakość usług komunikacyjnych, wykonujemy remonty dróg, chodników lub partycypujemy w kosztach, jeśli wykonuje je ZDM. Budujemy także infrastrukturę związaną z mediami.

Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates

W przypadku realizowanych przez nas inwestycji już na etapie uzyskiwania pozwoleń musieliśmy zapewnić zmiany infrastrukturalne w pobliżu budynków. Chodzi o modernizację chodników i zapewnienie mieszkańcom odpowiedniego dostępu do dróg publicznych, czy budynków znajdujących się na sąsiednich działkach. Zdarzało się, że konieczne było również zabezpieczenie okolicznej zieleni miejskiej na czas realizacji inwestycji.

Piotr Zagórski, Marketing Manager w Nexity Polska

Zmiany infrastrukturalne realizujemy, gdy tworzymy wieloetapowe osiedla. Wtedy musimy zapewnić drogi dojazdowe, przejazdowe oraz chodniki, co jest wpisane w koszty inwestycji. Przykładowo w warszawskim osiedlu Next Ursus będziemy partycypować w budowie niewielkiego ronda.

Autor: Dompress.pl

Polecamy serwis: Inwestycje

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzicy lokatorzy w Polsce idą śladem hiszpańskich ocupas. Jest obywatelski projekt ustawy, który ma ich powstrzymać

Osoba, która porusza się bez zgody właściciela jego samochodem traktowana jest przez prawo jako złodziej. Jeśli zajmie cudze mieszkanie, ma więcej praw od właściciela, bo ten musi nawet płacić czynsz wspólnocie mieszkaniowej. To tak jakby prawo zakazywało właścicielowi tego kradzionego auta jeszcze fundować złodziejowi paliwo.

Czy ceny mieszkań nadal będą rosły?

Minister Rozwoju i Technologii, Krzysztof Hetman, ocenił w Radiu Zet, że deweloperzy zwiększyli podaż mieszkań, przewidując wprowadzenie programu "Mieszkanie na start" oraz programu wsparcia rozwoju budownictwa społecznego.

Wiosenne wyzwania finansowe Polaków. Remont domu na czele listy

Według najnowszego badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank "Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2024", aż 38% respondentów wskazało, że największym wydatkiem, jaki planują ponieść wiosną, jest remont domu. Co więcej, 58% badanych planuje sfinansować swoje projekty z bieżących dochodów.

Kredyty hipoteczne z WIBOR-em. Abuzywne formuły zmiany oprocentowania niezgodne z unijnym rozporządzeniem BMR

Wraz z wejściem rozporządzenia BMR umowy kredytowa zawierające niedozwolone zapisy powinny zostać aneksowane i dostosowane do nowego porządku prawnego. Brak dostosowania umowy może skutkować tym, że umowa zawarta wiele lat temu może okazać się nieważna.

REKLAMA

Nowe mieszkania w starej przestrzeni - rewitalizacja centrów miast

Centra wielkich miast są atrakcyjnymi miejscami nie tylko do pracy, ale też do mieszkania. Swobodny dostęp do miejskiej infrastruktury zapewnia tam wygodne funkcjonowanie na co dzień. Niestety, gęsta zabudowa – typowa dla centrum – ogranicza możliwość budowania nowych lokali, zarówno komercyjnych, jak i mieszkalnych. Zdaniem architektów i urbanistów skutecznym rozwiązaniem tego problemu są rewitalizacje zabytkowych kamienic i nadbudowy. Wciąż jednak można odnieść wrażenie, że potencjał istniejących budynków pozostaje niewykorzystany.

Ustawa w sprawie dzikich lokatorów - powstał obywatelski projekt. Co zrobić, żeby w Polsce nie było jak w Hiszpanii? Coraz więcej mieszkań jest zajmowanych bezprawnie

- Nie możemy pozwolić na to, by uczciwie pracujący obywatele byli terroryzowani przez dzikich lokatorów. Niestety z miesiąca na miesiąc rośnie ilość zgłoszeń, że mieszkanie, które miało być wynajmowane komercyjnie, jest po prostu zagrabiane przez dzikich lokatorów. Jeżeli nie dojdzie do zmian w prawie możemy spodziewać się, że niebawem zaleje nas fala dzikich lokatorów jeszcze większa niż w czasie pandemii – mówi Małgorzata Marczulewska, detektyw i windykator.
Małgorzata Marczulewska wspólnie z prawnikami z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski: mec. Grażyną Wódkiewicz oraz mec. Markiem Jarosiewiczem przygotowali projekt ustawy, który miałby pomagać w odzyskiwaniu mieszkań zajmowanych przez dzikich lokatorów. W Internecie dostępna jest petycja w tej sprawie. 

Dom za 1 euro. Jakie są warunki?

Władze miasteczka Saint-Amand-Montrond, położonego w centralnej Francji, podjęły niecodzienną inicjatywę. Wystawiły na sprzedaż dom za symboliczną kwotę 1 euro. Jest jednak pewien warunek - nabywca musi zobowiązać się do zamieszkania w nim na co najmniej 10 lat.

Nowe wsparcie dla kredytobiorców. Wiadomo, kiedy kredyt #naStart wejdzie w życie

Ministerstwo Rozwoju i Technologii ogłosiło, że nowe przepisy dotyczące wsparcia przy zakupie pierwszego mieszkania wejdą w życie w drugiej połowie 2024 roku. Projekt ustawy wprowadzającej kredyt "#naStart" jest obecnie konsultowany.

REKLAMA

Frankowicze czekają na uchwałę Sądu Najwyższego. Czy 25 kwietnia 2024 r. Izba Cywilna SN wyjaśni wreszcie 6 kluczowych zagadnień prawnych?

W dniu 25 kwietnia 2024 roku poznamy kolejny rozdział wieloletniej już sagi związanej z wydaniem tzw. uchwały frankowej przez Sąd Najwyższy w pełnym składzie Izby Cywilnej. Na ten dzień zostało wyznaczone posiedzenie Sądu Najwyższego, który ponownie ma zająć się zagadnieniami prawnymi dot. spraw frankowych, które zostały przedstawione przez Pierwszą Prezes. Czy jednak ta uchwała ma szanse zostać wydana i czy rzeczywiście – po wielu wyrokach TSUE w polskich sprawach frankowych – jest jeszcze potrzebna? Czy jeżeli zostanie wydana, to ułatwi rozstrzyganie pozwów Frankowiczów czy tylko skomplikuje te procesy? 

W jaki sposób deweloperzy mieszkaniowi korzystają z sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja jako wsparcie dla deweloperów? Jak najbardziej. W jaki sposób już ją wykorzystują i jak planują wykorzystywać AI w przyszłości? 

REKLAMA