Kategorie

Peugeot 208 HYbrid FE - sportowe osiągi i niskie spalanie

Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 208 HYbrid FE
Peugeot 208 HYbrid FE
peugeot
Peugeot 208 HYbrid FE ma spalać ok. 2 litrów paliwa na 100 km a przy tym oferować osiągi jak w modelu GTi. Jak to możliwe?

Celem projektantów opracowujących Peugeota 208 HYbrid FE było stworzenia auta, które z jednej strony łączyć będzie emisję CO2 na poziomie modelu 208 z silnikiem 1.0 VTi z osiągami najmocniejszej, 200-konnej odmiany GTi tego modelu.

Peugeot 208 HYbrid FE - lepsza aerodynamika

Aby zrealizować to ambitne zadanie trzeba było zastosować wiele nowatorskich rozwiązań. Udało się ograniczyć współczynnik oporu powietrza Cx do nieco poniżej 0,25. Aby to osiągnąć zredukowano o 40 mm rozstaw tylnych kół. Poza tym boki pojazdu zostały pozbawione elementów zakłócających przepływ strumieni powietrza.

Zobacz też: Nissan Leaf - opis modelu

Sporym zaskoczeniem są koła Peugeota 208 HYbrid FE. Firma Michelin opracowała specjalnie dla tego modelu opony typu Tall&Narrow (145/65 R19), czyli o dużej średnicy i niewielkiej szerokości. Są one zakładane na aluminiowe, 19-calowe obręcze kół z aerodynamicznymi, karbonowymi wstawkami wypełniającymi przestrzenie między ramionami.

Auto wzorem sportowych bolidów wyposażone jest z tyłu w dyfuzor powietrza, a podłoga 208-mki jest praktycznie płaska, co ułatwić ma przepływ powietrza pod autem.

Mimo że nawet standardowa wersja Peugeota 208 w wersji Access waży tylko 975 kg, to inżynierowie i tak zmusili odmianę HYbrid FE do rzucenia 20% swojej masy (np. maska waży 5kg a błotnik 1kg).

Peugeot 208 HYbrid FE - innowacyjne zawieszenie

208 HYbrid FE wyposażony został w innowacyjne zawieszenie typu pseudo McPherson, w którego skład wchodzi kompozytowa, wykonana na bazie żywicy i włókien szklanych, montowana poprzecznie belka. Zastępuje ona kilka elementów zawieszenia: resory, dolne wahacze i stabilizator poprzeczny. Ponadto belka przednia charakteryzuje się zmienną na swojej długości sprężystością. Te dwie zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę Hutchinson belki pozwoliły zmniejszyć masę pojazdu o 20 kg.

Peugeot 208 HYbrid FE - potężny układ hamulcowy bez wspomagania

Zaskakująco potężnie wygląda układ hamulcowy Peugeota 208 HYbrid FE. Tarcze hamulcowe mają średnice 380 mm a ich grubość to 9,6 mm. Auto dzięki temu zostało pozbawione układu wspomagania hamowania.

Zobacz też: BYD e6 - test

Peugeot 208 HYbrid FE - silnik spalinowy i elektryczny

Pod maską Peugeota 208 HYbrid FE pracuje hybrydowy napęd. Spalinowy silnik 1.2 VTi-FE ma 3 cylindry i osiąga moc 68 KM przy jednoczesnym spadku zużycia paliwa o 10 % w stosunku do standardowej jego wersji (optymalizacja cyklu spalania, zmniejszenie strat związanych z oporami tarcia, sterowanie temperaturą).

W celu zwiększenia sprawności termodynamicznej, cykl Millera został wydłużony, a stopień sprężania podwyższony z 11:1 do 16:1. Aby ograniczyć zwiększone ryzyko spalania stukowego przeprowadzono szereg modyfikacji np. zmniejszono procent węglowodorów niespalonych w komorze spalania poprzez zwiększenie średnicy zaworów, przeprojektowanie kanałów wydechowych i kolektora oraz zmianę algorytmu przebiegu wznosu zaworów. Jednostkę 1.2 VTi-FE wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa, układ zmiennych faz rozrządu (zawory ssące i wydechowe).

Silnik elektryczny przy wadze zaledwie 7 kg generuje 30 kW w trybie napędzania i 100 kW w trybie hamowania. W obydwu trybach jego maksymalny moment obrotowy wynosi 30 Nm. Jego maksymalna prędkość obrotowa, proporcjonalna do prędkości pojazdu, wynosi 40 000 obr/min. Jednostka ta umożliwia także jazdę wyłącznie w trybie elektrycznym.

Zobacz też: Peugeot 208 GTi - opis modelu

Peugeot 208 HYbrid FE - osiągi

Dane techniczne Peugeota 208 HYbrid FE robią ogromne wrażenie. Według producenta auto będzie przyspieszać 0-100 km/h w czasie 8 sekund a jego średnie spalanie trybie mieszanym kształtuje się na poziomie 2,1 litra paliwa na 100 km. Emisja CO2 ma kształtować się na poziomie 49 g CO2/km.

Jeśli chodzi o osiągi, to wpływ na poprawę przyspieszenia od 0 do 100 km/h z 14 do 8 sekund miały następujące czynniki:

- zmniejszenie masy, poprawa aerodynamiki i opony: 4 sekundy,

- układ hybrydowy: 2 sekundy.

Zobacz też: Volkswagen Jetta Hybrid - opis modelu

Mimo że auto jest póki co pojazdem koncepcyjnym to jego parametry oraz stopień włożonej w niego pracy robi wrażenie. Prawdopodobnie jest tylko kwestią czasu kiedy Peugeot 208 HYbrid FE trafi do produkcji seryjnej.

Źródło: wykorzystano materiały prasowe Peugeot

Peugeot 208 HYbrid FE
peugeot
Peugeot 208 HYbrid FE
peugeot
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    21 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?