REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cała prawda o kolektorze dolotowym

Piotr Dziedzic
Zaniedbane kolektory dolotowe, mogą powodować liczne problemy.  Fot. Fotolia
Zaniedbane kolektory dolotowe, mogą powodować liczne problemy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolektor dolotowy jest ważnym elementem silnika i jego uszkodzenie może mieć opłakane skutki dla auta. W naszym poradniku dowiesz się wszystkiego na temat kolektora dolotowego.

Czym jest kolektor?

REKLAMA

Ogólnie kolektor dolotowy doprowadza dowolny czynnik gazowy lub ciekły do silnika. Kolektor dolotowy ma zwykle za zadanie połączenie urządzeń pomocniczych (filtr, chłodnica, nagrzewnica) z silnikiem, a w niektórych przypadkach także odpowiednie przyspieszenie czynnika (konfuzor), spowolnienie (dyfuzor), zawirowanie, zwiększenie lub zmniejszenie turbulencji, nadanie odpowiedniego kierunku napływu, i inne.

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

W silnikach kolektor ssący jest przewodem wykonanym z metalu bądź tworzywa sztucznego, podłączanym do głowicy. Służy do doprowadzenia powietrza lub mieszanki paliwowej do cylindra. Należy pamiętać, że  konstrukcja kolektorów bywa różna. Można ją podzielić ze względu na liczbę rur zależnej od liczby cylindrów, sposób zasilania silnika, miejsce usytuowania gaźnika i układu wtrysku paliwa.

Jest on bardzo ważnym elementem w silniku, ponieważ zapewnia dostarczenie odpowiedniej mieszanki do silnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Audi A3 8L 1.9 TDI: czyszczenie kolektora ssącego

Problemy z kolektorami:

REKLAMA

Zaniedbany kolektor dolotowy przysparza ogromnego problemu użytkownikom aut. Z biegiem czasu, za sprawą przedmuchów ze skrzyni korbowej, luzów w łożyskowaniu turbosprężarki i pracy systemu recyrkulacji spalin EGR, w kolektorze dolotowym systematycznie narasta coraz grubsza warstwa nagaru. W skrajnych sytuacjach zanieczyszczenia te mogą doprowadzić do całkowitego zatkania kolektora i kanałów ssących w głowicy oraz zaworu EGR. Właśnie dlatego niezmiernie istotne jest systematyczne czyszczenie tych elementów.

Kolejnym problemem jest rozszczelnienie się uszczelek pod kolektorem. Może to powodować  wpadanie „lewego” powietrza do silnika, a to skutkuje nierówną pracą silnik na biegu jałowym, słabszymi osiągami, czy „syczeniem” z okolic kolektora. Aby sprawdzić, czy na pewno powietrze dostaje się poza kolektorem, można uszczelkę polewać wodą, najlepiej gorącą, a wtedy ujrzymy miejsce nieszczelne.

Ciekawy jest fakt, że niektóre modele są fabrycznie wyposażone w wadliwy kolektor ssący. Toyota Corolla e12, jest jednym z nich. Objawia się to bardzo głośnym klekotaniem kolektora, przez co slnik vvt-i (benzynowy) może brzmieć jak diesel. Inne objawy w przypadku uszkodzenia są te, opisane powyżej. Niestety ceny oryginalnych części w ASO są nadal bardzo wysokie, sięgają nawet 1500 zł.

Zobacz też: Jak zdejmować i zakładać kolektor dolotowy i wydechowy?

Inny problem dotyczy samochodów wyposażonych w instalacje LPG. W przypadku złego montażu, czy niewłaściwego dobrania technologii, może dojść do uszkodzenia kolektora lub nawet silnika. W przypadku plastikowych kolektorów (obecnie coraz więcej samochodów je posiada) i montażu taniej jednopunktowej instalacji, może dochodzić do wybuchów, co może spowodować rozerwanie kolektora. Odpowiedni dobór elementów i fachowe wykonanie, praktycznie eliminują możliwe uszkodzenie kolektora przez instalację LPG.

Jak dbać o kolektory?

REKLAMA

Aby kolektor prawidłowo funkcjonował, należy szybko reagować na objawy możliwego uszkodzenia tego elementu. Obecnie produkuje się preparaty, które ułatwiają czyszczenie kolektora, bez konieczności demontażu całego elementu. Jednak dotyczy to tylko silników diesla.

Podczas demontażu należy uważać na śruby, które się odkręca: nie można uszkodzić ich główek oraz nakrętek. Dlatego nie należy do tej czynności używać zwykłych otwartych kluczy płaskich, lecz jedynie klucze oczkowe lub nasadowe.

Zobacz też: Co zrobić z pękniętym kolektorem wydechowym?

Zakładając kolektory należy zawsze pamiętać o konieczności użycia odpowiednich uszczelek. Uszczelki kolektora dolotowego są miękkie i łatwo przylegające do drobnych nierówności samego kolektora jak i miejsc na głowicy silnika, z którymi on się styka. Przed montażem nie należy smarować ich silikonową masą uszczelniającą, ponieważ jest ona mało odporna na działanie paliwa i po pewnym czasie mogą powstać pewne nieszczelności w miejscach, z których zostanie ona wypłukana.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA