Kategorie

Którą wersję Audi A6 3.0 TDI wybrać - Avant, Allroad czy Limousine?

Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Kamil Fraszkiewicz
Obszerny test Audi A6 3.0 TDI ma wskazać różnice pomiędzy trzema wersjami tego modelu - Allroad, Avant i Limousine. Jakie są wady i zalety poszczególnych odmian? Czy różnice miedzy nimi są duże?

Test Audi A6 3.0 TDI: Avant, Allroad czy Limousine?

Audi A6 to jeden z najchętniej wybieranych przez Polaków samochodów Audi. W grudniu 2015 roku większą popularnością od niego cieszyły się tylko modele Q5 i Q7. Postanowiliśmy zatem sprawdzić w czym tkwi sekret jego powodzenia i przetestowaliśmy 3 odmiany tego modelu – limuzynę, kombi i uterenowioną wersję Allroad. Wszystkie mają silnik 3.0 TDI, stały napęd quattro, pneumatyczne zawieszenie i bardzo podobne wyposażenie windujące cenę do oszałamiających 480 tys. zł.

Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM

Kamil Fraszkiewicz

Najnowsza, 4 generacja Audi A6 została poddana w 2014 roku faceliftingowi. Auto, niezależnie od wersji nadwoziowej, skutecznie skupia na sobie uwagę, zwłaszcza jeśli jest wyposażone w opcjonalny pakiet stylizacyjny S-line Exterieur.

Audi A6 3.0 TDI Limousine

Najdostojniej prezentuje się sedan (Limousine). Ta potężna limuzyna swoimi wymiarami jeszcze dekadę temu zaliczana byłaby do tej samej klasy co Mercedes Klasy S czy BMW 7. Ma długość 4933 mm i rozstaw osi 2912 mm. Dla porównania rozstaw osi w S-klasie (W220) wynosi 2964 mm , BMW serii 7 (E65) 2990 mm, a Audi A8 (D3) 2944 mm. Ogromne gabaryty nowego A6 zostały jednak skrzętnie ukryte pod dynamiczną linią nadwozia. Auto sprawia wrażenie lekkiego i zwinnego.

Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM

Kamil Fraszkiewicz

Audi A6 3.0 TDI - Avant i Allroad

Avant i Allroad to z kolei dwa masywne auta z nadwoziem typu kombi. Avant jest nieco dłuższy od sedana (4943 mm), ale podobnie jak on prezentuje się bardzo dynamicznie. Agresywnie stylizowane zderzaki z ogromnymi wlotami powietrza, 20-calowe alufelgi z nisko profilowanymi oponami szczelnie wypełniające nadkola i dwie chromowane końcówki wydechu robią duże wrażenie.

Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Audi Q7 3.0 TFSI 333 KM - zupełnie nowa konstrukcja

Allroad bazuje na wersji Avant, ale różni się od niej plastikowymi nakładami w dolnej części nadwozia i wokół nadkoli, srebrnymi elementami w obu zderzakach i o ponad 3 cm większym prześwitem. (o 31,5 mm większym niż w Avancie). Ale to nie koniec różnic. Spód auta jest dodatkowo zabezpieczonymi osłonami ze stali szlachetnej zarówno w z przodu jak i z tyłu pojazdu.

Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM

Kamil Fraszkiewicz

To co łączy wszystkie trzy wersje Audi A6 to nadwozie zbudowane w ok. 20 procentach z aluminium i … problem z domykaniem drzwi. Trzeba użyć sporej siły by pokonać opór stawiany przez ich zawiasy. Być może dlatego Audi oferuje system automatycznego ich domykania za pomocą siłowników.

Zobacz też: Test Audi A7 Sportback 3.0 TFSI facelifting: kropka nad i!


Audi A6 3.0 TDI - wnętrze

Wnętrza wszystkich 3 wersji Audi A6 są do siebie bardzo podobne. Uwagę zwraca kapitalna jakość wykończenia, świetne materiały i rewelacyjne wygłuszenie. Do tego najnowocześniejsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa jazdy – kamera z widokiem 360°, asystent parkowania, wyświetlacz Head-Up czy asystent nocnej jazdy prezentujący obraz w podczerwieni. O luksusowym charakterze świadczy także skórzane wykończenie nie tylko foteli, kierownicy czy lewarka skrzyni biegów, ale i boczków drzwi. Dodatkowo kokpit i tunel środkowy pokryte są specjalnymi aplikacji z aluminium (Allroad) lub czarnego drewna Beaufort łączonego z aluminium (limuzyna i Avant).

Wnętrze Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM zachwyca precyzyjnym spasowaniem elementów, wysoką jakością materiałów i elegancką, choć dość prostą stylizacją

Kamil Fraszkiewicz

Zobacz też: Test Audi A7 Sportback 3.0 TFSI facelifting: kropka nad i!  

Niezależnie od wersji nadwoziowej nowe Audi A6 zachwyca przestronnością. Bez trudu pomieści  cztery osoby o wzroście ok. 185 cm. Piąta nie będzie czuć się komfortowo z uwagi na specyficzne wyprofilowanie tylnej kanapy i tunel biegnący przez środek kabiny. To co na pewno różni te trzy auta to bagażniki. Limuzyna ma kufer o pojemności 530 l, a Avant i Allroad 565 l. Dodatkowo w obu "kombiakach" przestrzeń można zagospodarować wykorzystując w tym celu siatki i specjalną, ruchomą przegrodę.

Audi A6 Allroad posiada swoisty żyroskop, przydatny w trudniejszym terenie. Pytanie tylko, kto odważy się takim autem przeprawiać przez niedostępne knieje i lasy?

Kamil Fraszkiewicz

Po zajęciu miejsca za małą, świetnie leżącą w dłoniach kierownicą uwagę kierującego skupia centralny ekran systemy multimedialnego MMI Navigation plus. We wszystkich trzech wersjach jest on prawie identyczny. Dlaczego prawie? Bowiem w Allroadzie wyposażona go w aplikację prezentując kąt natarcia auta i jego przechył względem podłoża. Funkcja ma być przydatna w trakcie jazdy trudniejszym terenie. Biorąc pod uwagę to wręcz bizantyjskie wnętrze tego auta, trudno mi uwierzyć, aby funkcja ta kiedykolwiek okazała się przydatna. 

Zobacz też: Co może uszkodzić podgrzewanie foteli w samochodzie?

To co najbardziej różni te trzy auta po zajęciu miejsca za kierownicą to fotele. Moim zdaniem najlepsze okazują się siedzenia z Allroada, bowiem paradoksalnie zapewniają  o wiele lepsze trzymanie boczne niż opcjonalne, sportowe fotele S-line zastosowane w limuzynie i kombi. Osoby o szczupłej budowie ciała mogą nie być nimi zachwycone. Za to te z Allroada mają jeszcze jedną przewagę – regulowane w dwóch płaszczyznach zagłówki.

Audi A6 3.0 TDI - wyciszenie kabiny

Jak wspomniałem na początku wszystkie trzy wersje A6 zachwycają wysokim komfortem akustycznym. W żadnym nie można narzekać na hałas, nawet przy bardzo wysokich prędkościach autostradowych. Jednak i tu zauważyć można różnice.

Najprzyjemniej podróżowało mi się Audi A6 Avant. Model ten wyposażony był w najmocniejszy silnik Diesla 3.0 TDI o mocy 320 KM, w którego wydechu zainstalowano specjalny oscylator dźwięku, emitujący sztuczny dźwięk ośmiocylindrowego motoru. W trakcie jazdy w trybie Dynamic kierowca ma wrażenie podróżowania sportowym autem, lecz gdy odpuści gaz, silnik przycicha, a w kabinie zapada błoga cisza. Warto zauważyć, że motor ten, dzięki 8-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów ZF, przy 200 km/h na ostatnim biegu ma zaledwie 2400 obr./min! I właśnie dlatego jest wręcz stworzony do pokonywania nawet najdłuższych tras.

Zobacz też: Test Audi A8 3.0 TDI 258 KM - komfort przede wszystkim

Audi A6 Allroad też posiada wspomniany oscylator, ale jest minimalnie głośniejszy w środku, z uwagi na nieco większy opór powietrza jaki stawia wyżej zawieszone nadwozie (Avant Cd=0,30 a Allroad Cd=0,32). Limuzyna jest prawie tak samo cicha jak Avant, jednak jej silnik połączony jest tylko z 7-biegową przekładnią, co przy prędkościach powyżej 140 km/h zaczyna być odczuwalne.

Audi A6 3.0 TDI - 272 KM czy 320 KM?

W kontekście samych silników to różnice są dużo bardziej wyraźne. Co prawda wszystkie noszą oznaczenie 3.0 TDI i wywodzą się z tego samego motoru, jednak nie są identyczne. Najsłabszy 272-konny diesel znalazł się pod maską limuzyny. Najsłabszy, nie znaczy słaby, wręcz przeciwnie. Audi A6 Limousine rozpędza się dzięki niemu 0-100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy! Duża w tym zasługa ogromnego momentu obrotowego (580 Nm), który będąc dostępnym w szerokim zakresie obrotów (1250-3250 obr./min), sprawnie radzi sobie z rozpędzaniem 1770-kilogramowej limuzyny! Motor zaskakuje przy tym przyjemnym dźwiękiem silnika V6 i ogromną lekkością w nabieraniu prędkości. Trudno właściwie oczekiwać więcej od auta służącego rodzinnym wyjazdom. Niezależnie od liczby pasażerów, Audi bardzo szybko nabiera prędkości. Co prawda jego 7-stopniowa przekładnia DSG zaskakująco długo inicjuje sam proces startu auta (co bywa irytujące na dłuższą metę), ale później zbiera ona same pochwały. Zmiana biegów przebiega szybko i sprawnie. Silnik pracuje przy tym bardzo kulturalnie i jest dość oszczędny w gospodarowaniu paliwem. W mieście zużywa od 10 do 12 litrów oleju napędowego na 100 km, w trasie ok. 7,5-8,5 l/100 km.

Zobacz też: Test BMW 640i Coupe

Silnik 3.0 TDI 320 KM

Pod maską A6-tek w wersji Allroad i Avant zagościł dużo mocniejszy, podwójnie doładowany motor 3.0 TDI. Generuje on moc 320 KM i maksymalny moment obrotowy równy 650 Nm dostępny w zakresie 1400-2800 obr./min. Dzięki wbudowanemu w wydech oscylatorowi dźwięku ma świetne brzmienie, które co ciekawe, jest bardziej słyszalne na zewnątrz pojazdu niż w jego kabinie. Sekretem dodatkowych 48 KM są dwie, szeregowo połączone ze sobą turbosprężarki, które dbają jednocześnie o jak najszerszy zakres użytecznych obrotów silnika. Aby wytrzymać wysoką moc, jednostka napędowa otrzymała mocniejsze tłoki, głowicę i wałki rozrządu.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz C200 7G-Tronic: ze sportową nutą!

Reklama

Pierwszą setkę Avant osiąga po 5,2 sekundy, Allroad po 5,5 sekundy, a odczucia towarzyszące przyspieszaniu są prawie identyczne jak w przypadku słabszej o 48 KM limuzyny. Różnica zaczyna być zauważalna dopiero po przekroczeniu 130 km/h kiedy to mocniejszy motor z zaskakującą łatwością napędza cięższe kombi do prędkości 200 km/h.

Większy silnik, dzięki 8-mio a nie 7-stopniowej przekładni, może pracować na niższych obrotach, przez co pasażerowie jeszcze lepiej znoszą jazdę z dużymi prędkościami. Ośmiostopniowy automat ZF oparty na konwerterze pracuje też delikatniej niż 7-biegowe DSG z limuzyny, szybciej zrzuca biegi przy mocnym wciśnięciu gazu i dużo płynniej rusza z miejsca. Mocniejszy motor 3.0 TDI jest jednak nieco bardziej paliwożerny. W mieści potrzebuje od 11,5 do 14 l paliwa na 100 km, na trasie ok. 8,5-9,0 l/100 km. Dalszą część porównania znajdziecie w poniższym linku:

Zobacz też: Którą wersję Audi A6 3.0 TDI wybrać - Avant, Allroad czy Limousine? Część II

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Limousine 3.0 TDI 272 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Avant 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Audi A6 Allroad 3.0 TDI 320 KM
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    29 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?