Kategorie

Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 3.0 TDI

Kamil Fraszkiewicz
Silnik 3.0 TDI stosowany w samochodach Audi jest oszczędny, ale cierpi na szereg poważnych i kosztownych w naprawach usterek.
Silnik 3.0 TDI stosowany w samochodach Audi jest oszczędny, ale cierpi na szereg poważnych i kosztownych w naprawach usterek.
Kamil Fraszkiewicz
Awarie silnika 3.0 TDI stosowanego w Audi zaczynają pojawiać się przy przebiegu powyżej 200 tys. km. Okazuje się, że konstrukcja tego silnika jest niedopracowana, a koszty naprawy bardzo wysokie.

Silnik Audi 3.0 TDI: awarie i problemy

Audi w latach 90-tych uważane było za synonim jakości i trwałości. Dziś auta z Ingolstadt nie prezentują już tak dobrego poziomu jak dawniej. Wysilone silniki są wykonywane z osprzętu albo niskiej jakości, albo niedostatecznie przetestowanego przez co drobna awaria potrafi nieść ze sobą poważne konsekwencje dla całego zespołu napędowego. Silnik 3.0 TDI jest tego świetnym przykładem. Spora część jego nowoczesnych rozwiązań okazała się być nietrwała i bardzo kosztowna w naprawie.

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

Osoby poszukujące Audi A4, A6, A8 czy Q7 (zwłaszcza z lat 2004-2011), które zainteresowane są wersją z wysokoprężnym silnikiem 3.0 TDI (zwłaszcza o mocy 224 KM) powinny zdawać sobie sprawę z kilku poważnych wad tego motoru. O ile początkowe koszta eksploatacji aut z tą jednostką napędową można po części ograniczyć za sprawą jej dość niskiego zużycia paliwa (w przypadku A6 3.0 TDI wynosi ono w mieście ok. 12 l/100, poza nim ok. 9l / 100km ) o tyle koszty ich eksploatacji nie są niskie. Pierwsze poważniejsze awarie pojawić się mogą już po ok. 150-180 tys. km czyli przeciętnie po 4-5 latach eksploatacji.

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
NOWOŚĆ
na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Silnik Audi 3.0 TDI: awarie rozrządu

Głównym problem poruszanym przez użytkowników samochodów Audi z tym silnikiem jest jego układ rozrządu. Wadliwa konstrukcja napinaczy łańcuchów (zwłaszcza hydraulicznego) ogranicza smarowanie łańcuchów co przekłada się na ich rozciąganie i uszkodzenie. Jeśli użytkownik pojazdu będzie zbyt długo zwlekał z wymianą rozrządu, to może dojść do sytuacji, w której jeden z łańcuchów przesunie się po kole zębatym, doprowadzającym tym samym do uszkodzenia zaworów i układu korbowo-tłokowego. Niestety koszty związane z wymianą układu rozrządu nie są tak niskie. W przeciętnym samochodzie usługa taka to koszt ok. 600-700 zł (części+robocizna). W przypadku Audi, same części będą kosztować ok. 4700 zł (ASO)! Co więcej wzdłużnie ułożony motor oraz rozrząd umiejscowiony od strony ściany grodziowej pojazdu powodują, że do przeprowadzenia operacji niezbędne jest wyjęcie silnika. To powoduje, że koszt robocizny sięga co najmniej 1000 zł w nieautoryzowanym serwisie. W ASO koszt takiej operacji to ok. 12 000 zł (części+robocizna). Wstępne obajwy zużywającego się rozrządu można zauważyć przy ok. 160-180 tys. km, powyżej 200 tys.km ryzyko wystąpienia awarii jest już bardzo duże.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 2.5 TDI V6

Silnik Audi 3.0 TDI: konstrukcja rozrządu

Na wysoki koszt wymiany rozrządu wpływa jego skomplikowana budowa. Widlasty silnik 3.0 TDI posiada dwie głowice, co wymusza specyficzną konstrukcję rozrządu. W jego skład wchodzą aż 4 łańcuchy, 3 ślizgi, 4 napinacze, 4 koła zębate i oraz śruby mocujące. Użytkownicy podkreślają, aby nie ograniczać wymiany napinaczy wyłącznie do obu górnych, bowiem najczęściej tego typu naprawa przynosi rezultaty na krótki czas. Warto także wymienić koła zębate, zwłaszcza jeśli planujemy eksploatację przez kilka najbliższych lat. Zaleca się także wymianę pompy wody wraz z jej napędem. Oszczędności poczynione przy wymianie elementów rozrządu powodują, że problem z rozrządem powraca ponownie w dość krótkim czasie. Naprawę wykonać należy raz, ale gruntownie.

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018
Polecamy: Aktualny taryfikator punktów karnych 2018 r.
Polecamy: Aktualny taryfikator mandatów 2018 r.

Warto zauważyć, że problem z napinaczami dotyczył przede wszystkim silników z początkowych lat produkcji (BMK o mocy 224 KM). Wadliwe napinacze zostały z czasem poprawione (np. ASB 233 KM) i wykazują się dużo wyższą trwałością, ale problem nie został rozwiązany definitywnie. Trzeba o tym pamiętać i być przygotowanym na ewentualne koszty naprawy.


Silnik Audi 3.0 TDI: wtryskiwacze

Kolejnym mankamentem silnika Audi 3.0 TDI są usterkowe piezoelektryczne wtryskiwacze paliwa marki Bosch (zwłaszcza te stosowane w modelach z lat 2005-2006 czyli w BMK o mocy 224 KM). Charakterystyczne objawy ich awarii to m.in. białe spaliny wydobywające się z układu wydechowego na biegu jałowym, falowanie obrotów motoru i przede wszystkim dziwne zacinanie się silnika podczas rozruchu. Naprawa układu wtryskowego także nie należy do najtańszych. W przypadku konieczności wymiany wszystkich 6-ciu wtryskiwaczy cena części wyniesie ok. 6000 zł (w ASO nawet ponad 12 tys. zł). Wymiana wtryskiwaczy była objęta akcja serwisową Audi, ale istnieje ryzyko zakupu egzemplarza, który takiej akcji nie został poddany. W nowszych wersjach także zdarzają się problemy z wtryskiwaczami ale ich zużycie następuje dopiero po ok. 200 000 km.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 2.0 TFSI 211KM

Silnik Audi 3.0 TDI: awaryjne kolektory dolotowe i pękające kolektory wydechowe

Wśród innych problemów z jakimi spotkać się mogą użytkownicy samochodów Audi z silnikiem 3.0 TDI wymienić należy pękające kolektory wydechowe oraz zacinające się klapy w kolektorach dolotowych (kod błędu nr P3135). Usterkę kolektora dolotowego usunąć można na dwa sposoby - albo go wymienić na nowy, albo oddać go do warsztatu, który usunie klapy sterujące jego długością (problemem jest najczęściej luz pojawiający się na osi klap). Nowy kolektor dolotowy to ok. 1800 zł (z nastawnikiem).

Silnik Audi 3.0 TDI:

Reklama

Zakres potencjalnych usterek jakie dotknąć mogą silnik Audi 3.0 TDI (oprócz wyżej wymienionych) jest naprawdę obszerny. Zapychający się filtr DPF, zużywające się świece żarowe, psująca się pompa podciśnienia (tzw. vacu pompa) to tylko niektóre z nich. Co więcej eksploatacja mocnego silnika Diesla wiąże się także z koniecznością serwisowania jego turbosprężarki, koła dwumasowego czy intercoolerów (w 3.0 TDI są dwa oddzielne) i przewodów doprowadzających powietrze do turbosprężarki. Oczywiście tego typu problemy pojawiają się już przy większych przebiegach (po ok. 220-250 tys. km), ale auto eksploatowane głównie w mieście może cierpieć na wymienione dolegliwości już przy nieco niższych przebiegach.Biorąc pod uwagę, że auto będzie wymagało także innych napraw typowo eksploatacyjnych (wymiana układu hamulcowego, zawieszenie itd.) trzeba zdawać sobie sprawę z naprawdę wysokich kosztów eksploatacyjnych samochodów marki Audi.

Dawne samochody z Ingolstadt, zwłaszcza te z pierwszej połowy lat 90-tych prezentowały zdecydowanie wyższość jakość wykonania. Przekładała się ona na wysoką bezawaryjność, zapewniającą marce stosowną renomę. Dziś nietrudno zauważyć, że samochody niemieckiego producenta wyraźnie zwiększyły swoją awaryjność. Dlatego poszukując używanego egzemplarza trzeba zdawać sobie sprawę z problemów jakie może przysporzyć takie auto. Im większy przebieg pojazdu, tym większe ryzyko wystąpienia kosztownej usterki.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
silnik Audi 3.0 TDI 233 KM
Audi
silnik Audi 3.0 TDI 233 KM klapy wirowe
Audi
Audi 3.0 TDI 233 KM piezowtryskiwacz Bosch
Audi
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    30 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.