Kategorie

Fiat 500L: nowe silniki, wrażenia z jazdy

Tomasz Korniejew
Fiat 500L - przód
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Producent Fiata 500L zdecydował się poszerzyć gamę silnikową „Pięćsetki El”. Pod maskę trafiła nowa (produkowana w Tychach) dwucylindrowa jednostka benzynowa TwinAir o mocy 105 KM oraz nowy silnik wysokoprężny o tej samej mocy, ale o pojemności 1,6 l. Sprawdziliśmy, jak jeździ Fiat 500L w obu odmianach silnikowych.

Według producenta Fiata 500L „dorastanie jest fajne”. Wspomniany slogan reklamowy nawiązuje do koncepcji 500L, jako większej, dojrzalszej wersji względem kultowego i dobrze znanego miejskiego Fiata 500.

Fiat 500L - nadwozie

Fiat 500L nie jest jedynie pięciodrzwiową odmianą „Pięćsetki”. Tak naprawdę to dużo większe i kompletnie inne auto. 500L zabierze na pokład 5 osób, mierzy 414,7 cm długości, 178,4 cm szerokości oraz 166,5 cm wysokości. Rozstaw osi Fiata 500L to 261,2 cm, a bagażnik ma objętość od 343 do 1310 l w zależności od rozłożenia tylnej kanapy. Dla porównania rozmiary tradycyjnego, czteroosobowego Fiata 500 to: długość - 354,6 cm, szerokość - 162,7 cm, wysokość - 148,8 cm, rozstaw osi – 230 cm, a pojemność bagażnika to 185 l.

Zobacz też: Test Fiat 500C: Wspomnień czar!

Reklama

Pod względem stylizacyjnym Fiat 500L wzbudza skrajne emocje. Jedni postrzegają go poprzez niedościgniony urok mniejszego brata i narzekają na brak stylu do jakiego przyzwyczaiła nas „Pięćsetka”. Z kolei inni zwracają uwagę, że jest to jeden z najciekawiej zaprojektowanych samochodów w segmencie, z wyrazistym i praktycznym nadwoziem .

Będąc obiektywnym nie można odmówić Fiatowi 500L wyrazistości. Producent zdecydował o doborze ciekawej palety kolorów do nadwozia, które skutecznie podkreślają ciekawe detale samochodu. Interesującymi akcentami są dostępne za dopłatą atrakcyjne obręcze kół ze stopów lekkich, czy okrągłe tylne lampy. Producent zwraca uwagę, że przód samochodu ma się wydawać „uśmiechnięty”, nam trudno się w tej części auta doszukać uśmiechu.

Zobacz też: Test Fiat Punto Evo: hot-hatch rozcieńczony

Fiat 500L – recenzja wnętrza

Przedział pasażerski to jedna z najmocniejszych stron Fiata 500L. Od pierwszej chwili po zajęciu miejsca za kierowcą czuć lepszą jakość w stosunku do poziomu, do jakiego przyzwyczaił nas Fiat. Na środkowej konsoli wygospodarowano miejsce dla pokręteł, którymi reguluje się m.in. siłę nawiewu i temperaturę klimatyzacji. Pokrętła są wykonane z miłego w dotyku tworzywa i przekręcają się z precyzją godną samochodów wyższych segmentów.

Tablica przyrządów ma ładny kształt i nie można nic zarzucić jakości jej montażu. W zależności od wersji wyposażeniowej i kolorystycznej kokpit może mieć różny wygląd. Począwszy od najbardziej krzykliwego, z szeroką listwą polakierowaną na kolor czerwony wsuniętą w czarne otoczenie aż do bardziej eleganckiego z miękkimi wstawkami o stonowanych kolorach.

Zobacz też: Test Abarth 500C: w dobrym stylu

Reklama

Fotele kierowcy i pasażera są sprężyste, ale ich siedziska mogłyby być większe. Trzeba się również przyzwyczaić do profilu wygięcia oparcia. Siedzisko tylnej kanapy zostało umieszczone nieco wyżej niż siedziska przednich foteli. Mimo to pasażerowie siedzący z tyłu na pewno nie będą narzekali na brak przestrzeni na nogi, czy nad głowami (o ile będą podróżować we dwójkę, w trzy osoby na pewno będzie ciasno).

Regularny kształt nadwozia Fiata 500L sprawia, że samochód zyskuje na praktyczności. Wysoko unoszona pokrywa bagażnika ułatwia - zwłaszcza wysokim osobom - załadunek pojazdu. Dzięki piątym drzwiom i dużemu otworowi załadunku można do Fiata 500L załadować przedmioty typu pralka, czy spory telewizor.

Fiat 500L wrażenia z jazdy

Podczas niedawnej prezentacji mieliśmy okazję ocenić, jak jeździ Fiat 500L napędzany nowymi silnikami, które trafiły do oferty. Pierwsza jednostka to dwucylindrowy turbodoładowany silnik TwinAir rozwijająca moc 105 KM, produkowana w polskiej fabryce Fiata w Tychach.

Z kolei druga jednostka to wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 l z rodziny Multijet, również rozwijający moc maksymalną 105 KM. Mimo takiej samej mocy maksymalnej obie jednostki różnią się od siebie charakterystyką pracy.

Fiat 500L z silnikiem 0.9l TwinAir/105 KM – recenzja

Dwucylindrowy, turbodoładowany silnik skrywa w sobie dwie natury. W tradycyjnym trybie pracy dysponuje mocą maksymalną 105 KM przy 5500 obr./min. oraz momentem obrotowym 145 Nm przy 2000 obr./min. Ale po wciśnięciu przycisku Eco jednostka zostaje elektronicznie osłabiona. Po przejściu w tryb pracy, w którym priorytetem jest zminimalizowanie emisji szkodliwych związków do atmosfery, silnik dysponuje mocą maksymalną obniżoną do  98 KM dostępnych przy 5750 obr./min. oraz maksymalnym momentem obrotowym ograniczonym do 120 Nm przy 1750 obr./min.

Według danych producenta napędzany silnikiem TwinAir Fiat 500L przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,2 s i może się rozpędzić do 180 km/h.

Zobacz też: Test Fiat Panda: stworzona do miejskiej dżungli

W praktyce dwucylindrowy silnik ujawnił, że jego naturalnym środowiskiem eksploatacji są miejskie ulice. Na dwóch pierwszych biegach samochód przyspiesza żwawo, a „zadyszki” dostaje dopiero przy wyższych obrotach na trzecim biegu. Najciekawszym zjawiskiem w jeździe samochodem z silnikiem dwucylindrowym jest to, że trudno wsłuchać się w moment, w którym powinniśmy zmienić przełożenie na wyższe. W rezultacie łatwo „przeciągnąć” wskazówkę obrotomierza do wartości granicznej, w której następuje nagłe odcięcie momentu obrotowego i dynamiki przyspieszenia. Tym bardziej, że dźwięk dwucylindrowego silniczka jest bardzo przyjemny dla ucha i zachęca do jazdy na wyższych obrotach.

Dwucylindrowy TwinAir nie jest jednostką, która dobrze sprawdza się podczas konieczności przyspieszenia podczas jazdy z prędkościami powyżej 100 km/h. To silnik, który sprawnie napędzi samochód w ruchu miejskim, ale w trasie będzie wymagał raczej jazdy ze stałą prędkością bez nagłych przyspieszeń. Zwłaszcza, gdy będziemy jechali 500L TwinAir ze sporym obciążeniem.

Kontrowersyjna w przypadku tego silnika jest kwestia zużycia paliwa. Można zaryzykować stwierdzenie, że Fiatem 500L TwinAir nie da się osiągnąć wyników spalania deklarowanych przez producenta poruszając się w typowy sposób w ruchu miejskim. Producent deklaruje, że zużycie paliwa w mieście to 5,7 l/100 km. W rzeczywistości podczas dynamicznej jazdy należy przyjąć spalanie nie mniejsze niż 7 l/100 km, a w skrajnych przypadkach nawet powyżej 8 l/100 km.. Z drugiej strony, traktując pedał gazu bardzo delikatnie i nie korzystając z wyższych zakresów obrotomierza można uśrednić zużycie paliwa w ruchu miejskim na poziomie 6,5 l/100 km.

Zobacz też: Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Fiat 500L z silnikiem 1,6 Multijet  105 KM – recenzja

Nowy, wysokoprężny silnik zastosowany w Fiacie 500L osiąga moc maksymalną 105 KM przy 3750 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 1750 obr./min.

Multijet wykazuje inne cechy niż nowa jednostka benzynowa. Według producenta przyspiesza od 0 do 100 km/h o niecałą sekundę szybciej (w 11,3 s) niż 500L TwinAir. Jest też o 1 km/h szybszy, osiągając prędkość maksymalną 181 km/h.

Podczas przyspieszania wyraźnie odczuwalny przyrost dynamiki rozpędzania czuć po przekroczeniu około 2700 obr./min. ale w przeciwieństwie do jednostki benzynowej dla silnika Diesla przyspieszanie przy prędkościach przekraczających 100 km/h nie stanowi to większego problemu.

Zobacz też: Abarth Punto Evo: powrót króla skorpiona

Silnik wysokoprężny bardziej przypadnie do gustu osobom, które planują wykorzystywać Fiata 500L jako środek transportu podczas dalekich wakacyjnych podróży z rodziną. Fiat poruszając się z autostradowymi prędkościami jest dzielny nie tylko dlatego, że sprawnie nabiera prędkości. Mimo dość pudełkowatych kształtów w samochód jest dobrze wyciszony. Jadąc 140 km/h nie przeszkadza szum opływającego nadwozie powietrza, czy odgłos pracy jednostki napędowej.

Fiat 500L – prowadzenie i układ jezdny

Nowy Fiat 500L jest samochodem bardzo przewidywalnym w zachowaniu na drodze. Kształt nadwozia i stosunkowo miękkie zawieszenie sprawiają, że samochód mocno się przechyla podczas szybkiego pokonywania łuków ale mimo to utrzymuje założony tor jazdy. Nie ma tendencji do zarzucania tyłem i jest podsterowny na tyle na ile można się po tego typu konstrukcji spodziewać. Jedynym mankamentem według nas, to zbyt mocne wspomaganie kierownicy.

Zobacz też: Test Fiat Freemont: Przyrodni brat

Fiat 500L – podsumowanie i ceny

Fiat 500L dostępny jest od 49 990 zł. Ale za odmianę z nowym silnikiem TwinAir trzeba zapłacić minimum 66 tys. zł, a za wersję z silnikiem 1.6 Multijet minimum 78 tys. zł. Konfrontując to z ceną podstawowej wersji silnikowej jest to sporo.

Mimo pewnej dysproporcji, którą można zauważyć pod względem stylizacji, porównując go do tradycyjnego Fiata 500, 500L pozytywnie zaskakuje dobrej jakości i bardzo przestronnym wnętrzem. Zaskakuje również komfortem jazdy, udanym zawieszeniem oraz dobrym wyciszeniem.

Zobacz też: Test Opel Meriva: akwarium bez rybek

Fiat 500L - dane techniczne

Fiat 500L 0.9l TwinAir 1.6 Multijet
Typ silnika benzynowy, turbo turbodiesel
Pojemność  875 ccm 1598 ccm
Układ cylindrów/zawory R2/8 R4/16
Maksymalna moc 105 KM/5500 obr./min 105 KM/3750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 145 Nm/2000 obr./min 320 Nm/1750 obr./min.
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 343/1310 l 343/1310 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 414,7 cm/178,4 cm/166,5 cm 414,7 cm/178,4 cm/166,5 cm
Rozstaw osi 261,2 cm 261,2 cm
V-max 180 km/h 181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 11,3 s
Zużycie paliwa* 5,7/4,3/4,8 5,4/3,9/4,5
Cena od 66 000 zł 78 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Fiat 500L - bok
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - tył na ulicach Cannes
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - tył
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - tył
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - fotele i tylna kanapa
Fiat
Fiat 500L - kokpit
Fiat
Fiat 500L - wnętrze
Fiat
Fiat 500L - wskaźniki
Fiat
Fiat 500L - wyświetlacz na konsoli centralnej
Fiat
Fiat 500L
Fiat
Fiat 500L - przód
Fiat
Fiat 500L - tył
Fiat
Fiat 500L - przód
Fiat 500L - tył
Fiat
Fiat 500L - przód
Fiat
Fiat 500L - tył
Fiat
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - lampa
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    5 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Niebieska kontrolka temperatury. Co oznacza?

    Niebieska kontrolka temperatury pojawia się na tablicy zegarów części samochodów. Jaką informację przekazuje kierowcy?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego. Co oznacza?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego nie stanowi najlepszego sygnału. Może bowiem oznaczać, że silnik w aucie przegrzewa się.

    Rynek motoryzacyjny w Polsce. 5 razy więcej aut przez 30 lat

    Rynek motoryzacyjny w Polsce rozwija się. Ostatnie 30 lat minęło pod znakiem 5-krotnego wzrostu ilości samochodów i wzrostu długości dróg.

    Letnie rekordy wypadków drogowych. Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Wypadki. Połowa wakacji za nami. W ubiegłym roku to właśnie sierpień był miesiącem z niechlubnym rekordem największej liczby wypadków. W tym roku w pierwszej połowie letniego sezonu urlopowego liczba zgłoszonych w ramach assistance spraw była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czy w 2021 r. idziemy na kolejny rekord? Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Check engine: LPG winne pojawienia się kontrolki?

    Check engine: LPG może powodować świecenie się błędu? W niektórych przypadkach tak. To jednak nie wina instalacji, a na ogół gazownika lub usterki.

    Cennik Lexusa NX startuje od 200 tys. zł

    Cennik Lexusa NX został przygotowany dla polskiego rynku. Za bazową wersję hybrydową trzeba zapłacić co najmniej 200 tys. zł.

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.