REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiat 500L: nowe silniki, wrażenia z jazdy

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Producent Fiata 500L zdecydował się poszerzyć gamę silnikową „Pięćsetki El”. Pod maskę trafiła nowa (produkowana w Tychach) dwucylindrowa jednostka benzynowa TwinAir o mocy 105 KM oraz nowy silnik wysokoprężny o tej samej mocy, ale o pojemności 1,6 l. Sprawdziliśmy, jak jeździ Fiat 500L w obu odmianach silnikowych.

Według producenta Fiata 500L „dorastanie jest fajne”. Wspomniany slogan reklamowy nawiązuje do koncepcji 500L, jako większej, dojrzalszej wersji względem kultowego i dobrze znanego miejskiego Fiata 500.

REKLAMA

Fiat 500L - nadwozie

Fiat 500L nie jest jedynie pięciodrzwiową odmianą „Pięćsetki”. Tak naprawdę to dużo większe i kompletnie inne auto. 500L zabierze na pokład 5 osób, mierzy 414,7 cm długości, 178,4 cm szerokości oraz 166,5 cm wysokości. Rozstaw osi Fiata 500L to 261,2 cm, a bagażnik ma objętość od 343 do 1310 l w zależności od rozłożenia tylnej kanapy. Dla porównania rozmiary tradycyjnego, czteroosobowego Fiata 500 to: długość - 354,6 cm, szerokość - 162,7 cm, wysokość - 148,8 cm, rozstaw osi – 230 cm, a pojemność bagażnika to 185 l.

Zobacz też: Test Fiat 500C: Wspomnień czar!

REKLAMA

Pod względem stylizacyjnym Fiat 500L wzbudza skrajne emocje. Jedni postrzegają go poprzez niedościgniony urok mniejszego brata i narzekają na brak stylu do jakiego przyzwyczaiła nas „Pięćsetka”. Z kolei inni zwracają uwagę, że jest to jeden z najciekawiej zaprojektowanych samochodów w segmencie, z wyrazistym i praktycznym nadwoziem .

Będąc obiektywnym nie można odmówić Fiatowi 500L wyrazistości. Producent zdecydował o doborze ciekawej palety kolorów do nadwozia, które skutecznie podkreślają ciekawe detale samochodu. Interesującymi akcentami są dostępne za dopłatą atrakcyjne obręcze kół ze stopów lekkich, czy okrągłe tylne lampy. Producent zwraca uwagę, że przód samochodu ma się wydawać „uśmiechnięty”, nam trudno się w tej części auta doszukać uśmiechu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Fiat Punto Evo: hot-hatch rozcieńczony

Fiat 500L – recenzja wnętrza

Przedział pasażerski to jedna z najmocniejszych stron Fiata 500L. Od pierwszej chwili po zajęciu miejsca za kierowcą czuć lepszą jakość w stosunku do poziomu, do jakiego przyzwyczaił nas Fiat. Na środkowej konsoli wygospodarowano miejsce dla pokręteł, którymi reguluje się m.in. siłę nawiewu i temperaturę klimatyzacji. Pokrętła są wykonane z miłego w dotyku tworzywa i przekręcają się z precyzją godną samochodów wyższych segmentów.

Tablica przyrządów ma ładny kształt i nie można nic zarzucić jakości jej montażu. W zależności od wersji wyposażeniowej i kolorystycznej kokpit może mieć różny wygląd. Począwszy od najbardziej krzykliwego, z szeroką listwą polakierowaną na kolor czerwony wsuniętą w czarne otoczenie aż do bardziej eleganckiego z miękkimi wstawkami o stonowanych kolorach.

Zobacz też: Test Abarth 500C: w dobrym stylu

REKLAMA

Fotele kierowcy i pasażera są sprężyste, ale ich siedziska mogłyby być większe. Trzeba się również przyzwyczaić do profilu wygięcia oparcia. Siedzisko tylnej kanapy zostało umieszczone nieco wyżej niż siedziska przednich foteli. Mimo to pasażerowie siedzący z tyłu na pewno nie będą narzekali na brak przestrzeni na nogi, czy nad głowami (o ile będą podróżować we dwójkę, w trzy osoby na pewno będzie ciasno).

Regularny kształt nadwozia Fiata 500L sprawia, że samochód zyskuje na praktyczności. Wysoko unoszona pokrywa bagażnika ułatwia - zwłaszcza wysokim osobom - załadunek pojazdu. Dzięki piątym drzwiom i dużemu otworowi załadunku można do Fiata 500L załadować przedmioty typu pralka, czy spory telewizor.

Fiat 500L wrażenia z jazdy

Podczas niedawnej prezentacji mieliśmy okazję ocenić, jak jeździ Fiat 500L napędzany nowymi silnikami, które trafiły do oferty. Pierwsza jednostka to dwucylindrowy turbodoładowany silnik TwinAir rozwijająca moc 105 KM, produkowana w polskiej fabryce Fiata w Tychach.

Z kolei druga jednostka to wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 l z rodziny Multijet, również rozwijający moc maksymalną 105 KM. Mimo takiej samej mocy maksymalnej obie jednostki różnią się od siebie charakterystyką pracy.

Fiat 500L z silnikiem 0.9l TwinAir/105 KM – recenzja

Dwucylindrowy, turbodoładowany silnik skrywa w sobie dwie natury. W tradycyjnym trybie pracy dysponuje mocą maksymalną 105 KM przy 5500 obr./min. oraz momentem obrotowym 145 Nm przy 2000 obr./min. Ale po wciśnięciu przycisku Eco jednostka zostaje elektronicznie osłabiona. Po przejściu w tryb pracy, w którym priorytetem jest zminimalizowanie emisji szkodliwych związków do atmosfery, silnik dysponuje mocą maksymalną obniżoną do  98 KM dostępnych przy 5750 obr./min. oraz maksymalnym momentem obrotowym ograniczonym do 120 Nm przy 1750 obr./min.

Według danych producenta napędzany silnikiem TwinAir Fiat 500L przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,2 s i może się rozpędzić do 180 km/h.

Zobacz też: Test Fiat Panda: stworzona do miejskiej dżungli

W praktyce dwucylindrowy silnik ujawnił, że jego naturalnym środowiskiem eksploatacji są miejskie ulice. Na dwóch pierwszych biegach samochód przyspiesza żwawo, a „zadyszki” dostaje dopiero przy wyższych obrotach na trzecim biegu. Najciekawszym zjawiskiem w jeździe samochodem z silnikiem dwucylindrowym jest to, że trudno wsłuchać się w moment, w którym powinniśmy zmienić przełożenie na wyższe. W rezultacie łatwo „przeciągnąć” wskazówkę obrotomierza do wartości granicznej, w której następuje nagłe odcięcie momentu obrotowego i dynamiki przyspieszenia. Tym bardziej, że dźwięk dwucylindrowego silniczka jest bardzo przyjemny dla ucha i zachęca do jazdy na wyższych obrotach.

Dwucylindrowy TwinAir nie jest jednostką, która dobrze sprawdza się podczas konieczności przyspieszenia podczas jazdy z prędkościami powyżej 100 km/h. To silnik, który sprawnie napędzi samochód w ruchu miejskim, ale w trasie będzie wymagał raczej jazdy ze stałą prędkością bez nagłych przyspieszeń. Zwłaszcza, gdy będziemy jechali 500L TwinAir ze sporym obciążeniem.

Kontrowersyjna w przypadku tego silnika jest kwestia zużycia paliwa. Można zaryzykować stwierdzenie, że Fiatem 500L TwinAir nie da się osiągnąć wyników spalania deklarowanych przez producenta poruszając się w typowy sposób w ruchu miejskim. Producent deklaruje, że zużycie paliwa w mieście to 5,7 l/100 km. W rzeczywistości podczas dynamicznej jazdy należy przyjąć spalanie nie mniejsze niż 7 l/100 km, a w skrajnych przypadkach nawet powyżej 8 l/100 km.. Z drugiej strony, traktując pedał gazu bardzo delikatnie i nie korzystając z wyższych zakresów obrotomierza można uśrednić zużycie paliwa w ruchu miejskim na poziomie 6,5 l/100 km.

Zobacz też: Test Abarth 500 Esseesse: po prostu „wariat”

Fiat 500L z silnikiem 1,6 Multijet  105 KM – recenzja

Nowy, wysokoprężny silnik zastosowany w Fiacie 500L osiąga moc maksymalną 105 KM przy 3750 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 1750 obr./min.

Multijet wykazuje inne cechy niż nowa jednostka benzynowa. Według producenta przyspiesza od 0 do 100 km/h o niecałą sekundę szybciej (w 11,3 s) niż 500L TwinAir. Jest też o 1 km/h szybszy, osiągając prędkość maksymalną 181 km/h.

Podczas przyspieszania wyraźnie odczuwalny przyrost dynamiki rozpędzania czuć po przekroczeniu około 2700 obr./min. ale w przeciwieństwie do jednostki benzynowej dla silnika Diesla przyspieszanie przy prędkościach przekraczających 100 km/h nie stanowi to większego problemu.

Zobacz też: Abarth Punto Evo: powrót króla skorpiona

Silnik wysokoprężny bardziej przypadnie do gustu osobom, które planują wykorzystywać Fiata 500L jako środek transportu podczas dalekich wakacyjnych podróży z rodziną. Fiat poruszając się z autostradowymi prędkościami jest dzielny nie tylko dlatego, że sprawnie nabiera prędkości. Mimo dość pudełkowatych kształtów w samochód jest dobrze wyciszony. Jadąc 140 km/h nie przeszkadza szum opływającego nadwozie powietrza, czy odgłos pracy jednostki napędowej.

Fiat 500L – prowadzenie i układ jezdny

Nowy Fiat 500L jest samochodem bardzo przewidywalnym w zachowaniu na drodze. Kształt nadwozia i stosunkowo miękkie zawieszenie sprawiają, że samochód mocno się przechyla podczas szybkiego pokonywania łuków ale mimo to utrzymuje założony tor jazdy. Nie ma tendencji do zarzucania tyłem i jest podsterowny na tyle na ile można się po tego typu konstrukcji spodziewać. Jedynym mankamentem według nas, to zbyt mocne wspomaganie kierownicy.

Zobacz też: Test Fiat Freemont: Przyrodni brat

Fiat 500L – podsumowanie i ceny

Fiat 500L dostępny jest od 49 990 zł. Ale za odmianę z nowym silnikiem TwinAir trzeba zapłacić minimum 66 tys. zł, a za wersję z silnikiem 1.6 Multijet minimum 78 tys. zł. Konfrontując to z ceną podstawowej wersji silnikowej jest to sporo.

Mimo pewnej dysproporcji, którą można zauważyć pod względem stylizacji, porównując go do tradycyjnego Fiata 500, 500L pozytywnie zaskakuje dobrej jakości i bardzo przestronnym wnętrzem. Zaskakuje również komfortem jazdy, udanym zawieszeniem oraz dobrym wyciszeniem.

Zobacz też: Test Opel Meriva: akwarium bez rybek

Fiat 500L - dane techniczne

Fiat 500L 0.9l TwinAir 1.6 Multijet
Typ silnika benzynowy, turbo turbodiesel
Pojemność  875 ccm 1598 ccm
Układ cylindrów/zawory R2/8 R4/16
Maksymalna moc 105 KM/5500 obr./min 105 KM/3750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 145 Nm/2000 obr./min 320 Nm/1750 obr./min.
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 343/1310 l 343/1310 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 414,7 cm/178,4 cm/166,5 cm 414,7 cm/178,4 cm/166,5 cm
Rozstaw osi 261,2 cm 261,2 cm
V-max 180 km/h 181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 11,3 s
Zużycie paliwa* 5,7/4,3/4,8 5,4/3,9/4,5
Cena od 66 000 zł 78 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Fiat 500L - bok
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - tył na ulicach Cannes
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - tył
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - tył
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - fotele i tylna kanapa
Fiat
Fiat 500L - kokpit
Fiat
Fiat 500L - wnętrze
Fiat
Fiat 500L - wskaźniki
Fiat
Fiat 500L - wyświetlacz na konsoli centralnej
Fiat
Fiat 500L
Fiat
Fiat 500L - przód
Fiat
Fiat 500L - tył
Fiat
Fiat 500L - przód
Fiat 500L - tył
Fiat
Fiat 500L - przód
Fiat
Fiat 500L - tył
Fiat
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - lampa
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Fiat 500L - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA