Kategorie

Test Fiat 500C: Wspomnień czar!

Tomasz Korniejew
Jazda Fiatem 500C z maksymalnie odsuniętym do tyłu dachem to czysta przyjemność.
moto.wieszjak.pl
Najnowsza wersja Fiata 500C jest wręcz rozbrajająca. Jak na pojazd miejski, jest absurdalnie droga. Ale dawka radości, którą 500C dostarcza kierowcy jest tak duża, że nawet największy malkontent cieszy się z tego auta jak dziecko.

Pierwowzorem konstrukcji Fiata 500C jest Fiat 500 z płóciennym dachem produkowany w latach 50. Stąd najnowsza generacja „Pięćsetki” C nie jest typowym kabrioletem z całkowicie rozkładaną powierzchnia dachu wraz z bocznymi słupkami. Nie mniej, mały Fiat z rozkładanym dachem prezentuje się niezwykle uroczo i zarazem elegancko.

Nadwozie

O wyglądzie Fiata 500 napisano już wiele. Fakt, jest to jeden z najpiękniejszych samochodów dostępnych na polskim rynku. W sylwetce Fiata 500C „cieszy oko” niemal każdy detal. Wygląd nadwozia można dodatkowo spersonalizować i wedle własnych upodobań nadać Fiacikowi wygląd bardziej nowoczesny lub bardziej nawiązujący do poprzednika. W widocznym na zdjęciach egzemplarzu jednym z elementów personalizacji jest utrzymana w stylizacji retro chromowana listwa na przednim pasie pomiędzy światłami.

Zobacz też: Opinie kierowców o Fiat 500

Reklama

Spoglądając na gabaryty zewnętrze większość odnosi wrażenie, że 500C to auto, którym damy radę zaparkować nawet w luce pod balkonem. Rzeczywiście nadwozie ma długość jedynie 354,6 cm, szerokość 162,7 cm i wysokość 148,8 cm, a średnica zwracania pomiędzy krawężnikami wynosi 9,3 m. To w zupełności wystarczy do sprawnego parkowania i manewrowania w zatłoczonych miastach.

Typowo dla aut miejskich 500C ma niewielki bagażnik. Przy normalnym położeniu tylnej kanapy przestrzeń na pakunki ma objętość 182 l, a możliwości przewozowe dość znacznie ogranicza mały otwór załadunku. Dlatego wsadzenie do bagażnika dużej walizki może się okazać nie lada wyzwaniem.

Wnętrze/wyposażenie

Przedział pasażerski Fiata 500C nie różni się od tego z odmiany z blaszanym dachem. Niektóre elementy wnętrza testowanej wersji zostały wykończone brązową skórą podobnie do fragmentów foteli i tylnej kanapy.
Piękna, nawiązująca do klasycznego stylu tablica przyrządów częściowo została pomalowana na biało, a częściowo w kolorze nadwozia. W połączeniu z ogromnym, obszytym białą skórą kołem kierownicy prezentuje się niezwykle efektownie i zdobywa przychylne uwagi nawet tych, którzy zauważą, że zarówno duży prędkościomierz, jak i mały wyświetlacz wkomponowany w jego tarczę są w gruncie rzeczy dość nieczytelne.

Zobacz też: Test Volkswagen Polo 1.2 TSI: Uroczy… Volkswagen?

Reklama

Do pozycji za kierownicą Fiata 500C trzeba się przyzwyczaić. Fotel został umieszczony wysoko nad podłogą, w rezultacie kierowca ma wrażenie, że siedzi na krześle. Jednak taka pozycja mimo, że budzi sprzeciw miłośników sportowych aut, w których siedzi się bardzo nisko z nogami wyprostowanymi ma swoje zalety – wygodę. Zajmowanie miejsca i wysiadanie z foteli 500C jest ułatwione właśnie za sprawą wysoko umieszczonych siedzisk.

Fotel kierowcy widocznego na zdjęciach Fiata teoretycznie dał się regulować na wysokość. W praktyce zakres regulacji okazał się mocno ograniczony. Wysokość siedzenia kierowcy da się bowiem regulować jedynie poprzez kąt pochylenia siedziska fotela. Dokładając do tego tylko jednopłaszczyznową regulację kierownicy, żeby zająć odpowiednią pozycję w 500C kierowca musi się sporo nagimnastykować z ustawieniem kątów pochylenia oparcia i siedziska. Ale koniec końców, w Fiacie 500C da się wygodnie usiąść, nawet spędzić na fotelach kilka godzin i to nawet gdy jest się dość dużym mężczyzną.

Najbardziej zaskakująca jest jednak ilość przestrzeni, jaką dysponują pasażerowie tylnej kanapy. Większość osób od razu skreśla funkcjonalność tylnych miejsc w tak małym aucie. Tymczasem nie będzie przesadą stwierdzenie, że na tylnej kanapie Fiata 500C swobodnie usiądą dwie dorosłe osoby i nie będą narzekały na brak miejsca.

Zobacz też: Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

Prezentowana na zdjęciach odmiana Lounge to podstawowa wersja wyposażeniowa „Pięćsetki Ce”. Bez dopłaty otrzymamy (oprócz elektrycznie rozkładanego dachu) czujniki parkowania z tyłu, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, piętnastocalowe obręcze ze stopów lekkich, manualną klimatyzację, czyli całkiem nieźle.

Napęd

Do redakcyjnej recenzji trafiła odmiana 500C z jedynym dostępnym w gamie silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,3 l, rozwijającym moc maksymalną 95 KM i dysponującym momentem obrotowym 200 Nm dostępnym od 1500 obr./min.

Mały diesel jest dość głośny, ale żwawy i oszczędny. Ochoczo przyspiesza od dolnych zakresów obrotów. Jest też bardzo elastyczny. I mimo, że „na papierze” osiągi „Pięćsetki” nie wyglądają porywająco (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,7 s) to subiektywne odczucia kierowcy są dużo bardziej emocjonujące. Podczas dynamicznego przyspieszania z odkrytym dachem i szumem wiatru w uszach testowany Fiat 500C wydawał się autem niezwykle szybkim.

Zobacz też: Test Honda CR-Z: elektroszok

Sprawiający wrażenie dynamicznego wysokoprężny silnik Fiata 500C spala w ruchu miejskim ok. 6-6,5 l/100 km. To nieco więcej niż podaje producent, ale nadal bardzo niewiele, co niewątpliwie czyni jazdę 500C przyjemniejszą.

Mimo rozstawu osi spotykanego jedynie w autach dla dzieci  - 230 cm, Fiat 500C jest autem, które dość komfortowo pokonuje wszelkie nierówności nawierzchni. Głównie za sprawa stosunkowo miękkiego nastawu zawieszenia.
Z kolei miękkie zawieszenie skutkuje dość znacznymi przechyłami nadwozia podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. I nie chodzi o przesadną podsterowność, auto radzi sobie na ciasnych łukach zupełnie przyzwoicie.

Jazda „Pięćsetką” z odkrytym dachem to sama radość.  Po całkowitym rozsunięciu dachu podróżującym na przednich fotelach nie będą doskwierały nadmierne podmuchy powietrza. Mimo to, można dokupić do Pięćsetki tzw. windshot, czyli wiatrochron.

Podsumowanie

Fiat 500C nigdy nie miał spełniać roli takiej, jaką musiał spełnić jego poprzednik. Nie miał być autem dla ludu. Nie łudźmy się niewielkimi gabarytami, „Pięćsetka” to stylowy, modny gadżet dla ludzi którzy nie „ciułają” pieniędzy na samochód.  

Podstawowa odmiana Fiata 500C kosztuje 62 tys. zł. Wersja z dieslem kosztuje 73 tys. zł. Jak za auto miejskie, te ceny to fanaberia. Ale biorąc pod uwagę niezwykłość Fiata 500C oraz fakt, że jest to samochód, który daje kierowcy nieprawdopodobnie dużą dawkę radości podczas jazdy, porównywalną z jazdą szybkim supersamochodem cena zaczyna schodzić na drugi plan, a Fiat 500C dumnie trafia na listę aut, które w życiu trzeba mieć.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta: Piękna Włoszka

Dane techniczne:

Fiat 500C 1.3 Multijet Lounge

Typ silnika

turbodiesel

Pojemność

1 248 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

95 KM/4000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

200 Nm/1500 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man. 5-bieg

Pojemność bagażnika

185 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

354,6/162,7/148,8 cm

Rozstaw osi

230 cm

V-max.

180 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,7 s.

Zużycie paliwa*

5/3,3/3,9 l/100 km

Cena

Od 59 500

*miasto/trasa/cykl mieszany

Zawieszenie Fiata 500C zaskakująco komfortowo tłumi nierówności nawierzchni.
moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Do wyposażenia Fiata 500C można dokupić windshot'a, czyli osłonę przeciwwiatrową.
moto.wieszjak.pl
Nadwozie Fiata 500C dość mocno się przechyla podczas dynamicznej jazdy po łukach.
moto.wieszjak.pl
Fiat 500C to synonim radości z jazdy.
moto.wieszjak.pl
Automatyczna klimatyzacja to wyposażenie opcjonalne Fiata 500C.
moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów w stylu retro to wizytówka Fiata 500. Całość jest urocza, ale wskaźniki niezbyt czytelne.
moto.wieszjak.pl
Fotele Fiata 500C mimo niewielkiego zakresu regulacji są wygodna, ale do pozycji za kieronicą trzeba się przyzwyczaić.
moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie Fiata 500C usiądą bez narzekań dwie dorosłe osoby.
moto.wieszjak.pl
Niewielkie zagłówki tylnej kanapy Fiata 500C po wysunięciu przestają zawadzać pasażerom.
moto.wieszjak.pl
Dach Fiata 500C rozsuwa się w dwóch fazach. W pierwszej zatrzymuje się przed tylna szybą.
moto.wieszjak.pl
W drugiej zsuwa się w dół do samego końca, jednak trzecie światło stop jest nadal widoczne.
moto.wieszjak.pl
Bagażnik Fiata 500C ma objętość ok. 180 l. Otwór załadunku jest niewielki.
moto.wieszjak.pl
Wysokoprężny silnik o mocy 95 KM pracuje dość głośno, ale jest oszczędny i dynamiczny.
moto.wieszjak.pl
Materiałowy dach dodaje Fiatowi 500C szlachetności.
moto.wieszjak.pl
Chromowana listwa na przednim pasie Fiata 500C to element personalizacji nadwozia.
moto.wieszjak.pl
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    12 maja 2021
    Zakres dat:

    Test: Opel Insignia kombi po liftingu. Królowa flot ciągle w formie?

    Opel Insignia po liftingu: Niemcy reanimowali staruszka czy jedynie usprawnili kilka drobiazgów w aucie, które jest nadal godne uwagi? Sprawdziliśmy to.

    Top 7: Jak podróżować z dziećmi?

    Jak podróżować z dziećmi? Jeżeli dziecko jest naprawdę małe, wyjazd może się stać wyzwaniem. Oto porady jak przygotować się do wyjazdu.

    Profesjonalna rejestracja pojazdów

    Profesjonalna rejestracja pojazdów: czym jest, na czym polega i dopełnienia jakich formalności wymaga? Sprawdziliśmy to.

    Wymiana karty motorowerowej na prawo jazdy kategorii AM

    Wymiana karty motorowerowej na prawo jazdy kategorii AM powinna zostać wykonana niezwłocznie. Na czym polega i jakich dokumentów wymaga?

    Wyrejestrowanie pojazdu po złomowaniu

    Wyrejestrowanie pojazdu po złomowaniu jest konieczne do tego, aby kierowca nie musiał np. płacić za polisę OC. Jak dochować obowiązku?

    Mercedes EQT - niewielki van z napędem elektrycznym

    Mercedes EQT jest przestronny, rodzinny, nowoczesny i... elektryczny. Niewielki van być może już wkrótce uzupełni ofertę marki.

    Odholowanie samochodu przez policję

    Odholowanie samochodu przez policję: w jakich przypadkach jest możliwe? Jak wygląda procedura odbioru samochodu z parkingu policyjnego?

    Nieodebranie samochodu z parkingu policyjnego

    Nieodebranie samochodu z parkingu policyjnego: co oznacza? I kiedy właściciel straci pojazd? Dziś poszukamy odpowiedzi na te pytania.

    Ile kosztuje parking policyjny 2021 r.?

    Ile kosztuje parking policyjny 2021 r.? Na jak duże opłaty powinni przygotować się kierowcy? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Nalepka kontrolna na szybie pojazdu: gdzie ją przykleić?

    Nalepka kontrolna na szybie pojazdu: gdzie ją przykleić? I jak ją przykleić? Przygotowaliśmy zestaw praktycznych porad.

    Nowy Tigaun Allspace. Premiera jeszcze w maju!

    Tiguan Allspace będzie kolejną z nowości, które pojawią się w gamie marki. Volkswagen odświeży wygląd SUV-a i zadba o... technologię!

    Jak założyć wyząbkowane opony? Czy się da?

    Jak założyć wyząbkowane opony? To o tyle zasadnicze pytanie, że ząbkowanie oznacza uszkodzenie bieżnika w ogumieniu.

    Kto płaci za parking policyjny po wypadku?

    Kto płaci za parking policyjny po wypadku? To postanowiliśmy sprawdzić dziś. Odpowiedź na pytanie jest o tyle ważna, że koszty mogą być wysokie!

    Wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym: czym jest?

    Wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym: czym jest, do czego może być potrzebne i czemu ułatwia załatwienie sprawy kierowcy? Sprawdziliśmy to.

    Jazda na suwak a wymuszanie. Kiedy kierowcy łamią przepisy?

    Jazda na suwak a wymuszanie, czyli dziś opowiemy o przypadkach, w których kierowca nie ma obowiązku ustąpienia pierwszeństwa.

    Test: Audi Q2 po liftingu. Recepta jest prosta: benzyniak i automat

    Audi Q2 po liftingu w czerwonym kolorze stanęło przed redakcją. Recepta na sukces? Półtoralitrowy benzyniak, automatyczna skrzynia i wyposażenie.

    Co druga Toyota w Polsce jest... hybrydowa!

    Sprzedaż hybryd Toyoty w Polsce wzrosła do poziomu 30 316 sztuk. W efekcie co drugi model opuszczający salon japońskiej marki ma eko-napęd.

    Ile kosztuje doba na parkingu policyjnym?

    Ile kosztuje doba na parkingu policyjnym? Od 1 stycznia kierowcy powinni się liczyć z wyższymi opłatami. O ile wzrosły i ile teraz wynoszą?

    Brak nalepki na szybie 2021 r. Ile wynosi mandat?

    Brak nalepki na szybie: 2021 r. coś zmienia? Ile wynosi mandat? Jakie jeszcze konsekwencje czekają na kierowcę? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Kupno auta z parkingu policyjnego: co musisz wiedzieć?

    Kupno auta z parkingu policyjnego? Tak jest możliwe. Atrakcyjna cena to jednak nie wszystko. Kupujący musi też pamiętać o wadach takich pojazdów.

    Mandat za dwie naklejki na szybie. Czy jest możliwy?

    Mandat za dwie naklejki na szybie. Czy jest możliwy? I ile może wynosić? Poszukajmy odpowiedzi na te pytania.

    Auta luksusowe: Polacy kupują je coraz chętniej!

    Auta luksusowe zdają się być... korona-odporne w Polsce. Bo pomimo pandemii rynek samochodów premium ma się świetnie. Na ile świetnie? Oto raport.

    Przejęcie leasingu samochodu przez osobę prywatną

    Przejęcie leasingu samochodu przez osobę prywatną: na czym polega, czy jest możliwe i co musisz o nim wiedzieć? Na te pytania odpowiemy w tekście.

    Jak odebrać auto z parkingu policyjnego?

    Jak odebrać auto z parkingu policyjnego? Podstawą są dokumenty uprawniające do odbioru, ale także... wniesienie opłaty za holowanie i postój.

    Porzucony samochód na terenie prywatnym. Da się go usunąć?

    Porzucony samochód na terenie prywatnym? Niestety jego usunięcie nie jest takie łatwe. Bo w większości przypadku płaci za nie właściciel parkingu!