Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Freemont: Przyrodni brat

Tomasz Korniejew
Fiat Freemont - tył
Fiat Freemont - tył
Moto.wieszjak.pl
We włoskiej rodzinie motoryzacyjnej po zawarciu małżeństwa z Chryslerem pojawił się nowy potomek. To adoptowany z USA i przyozdobiony europejskimi cechami Fiat Freemont. Z wyglądu przypomina Yankesa, ale serce ma europejskie. W teście największy Fiat z silnikiem 2.0 Multijet o mocy 170 KM.

Fiat Freemont to dla wielu europejskich kierowców zjawisko egzotyczne. Nie dlatego, że duży, a przywykliśmy że Fiat raczej sprzedaje samochody małe. Dlatego, że amerykański. Koncern Fiat to esencja europejskiej motoryzacji. W swoim historycznym portfolio ma takie modele jak Alfa Romeo Spider, Lancia Fulvia, Fiat 500, o Abarcie nie wspominając. To amerykanie w latach 60-tych z uwielbieniem kupowali zaimportowane na ich rynek Alfy, czy Fiaty 124 Spider.

Teraz to Europejczycy mają kupować kanciastego Dodge’a Jurney ze znaczkiem Fiat. A skoro tak, to przyjrzyjmy mu się bliżej.

Zobacz też: Test Citroen C4 Picasso: francuska salonka

Nadwozie

Szału nie ma, Freemont nie jest mistrzem stylu. Ale z drugiej strony wyjątkowo szpetny też nie jest. Tu chodzi o coś innego. Spoglądając na kanciaste nadwozie z logiem Fiata nie można pozbyć się wrażenia, że coś tu nie gra. Włosi przyzwyczaili nas, że projektują samochody piękne. I nie chodzi tu tylko o modele historyczne. Urodą na tle konkurencji wyróżniały się przecież takie modele, jak Uno, Punto, czy Brava o Alfie 156 nie wspominając. Dlatego osobom zorientowanym w motoryzacji dość trudno przełknąć tę kanciastą bryłę z przodem przypominającym paszczę krokodyla.

Zobacz też: Test Chevrolet Captiva: Po prostu "Chevy"

Wnętrze

Tablica przyrządów jest inna niż w Journeyu. I dobrze, bo ta w Fiacie jest lepsza. Ciekawsza, zawłaszcza po zmroku, gdy widać ładne podświetlenie „zegarów”. Egzemplarz, którym jeździliśmy to pośrednia odmiana Urban z doposażeniem stąd znalazły się w niej fotele obszyte miękką w dotyku jasną skórą (koszt 5000 zł).

Mimo, że tworzywa użyte do wykończenia przedziału pasażerskiego są średniej jakości, a rozplanowanie przycisków i przełączników jest rodem zza Oceanu (np. charakterystyczna dla samochodów Jeep i Chrysler jedna dźwigienka po lewej stronie kierownicy, którą włączamy zarówno wycieraczki, jak i kierunkowskazy) we wnętrzu Freemonta można poczuć się dobrze. Głównie za sprawą świetnych foteli. Nie chodzi o trzymanie boczne. Siadając na nich kierowca i pasażer czują się tak, jak w fotelu z salonu. To jedne z najwygodniejszych foteli, na których mieliśmy okazję podróżować. Serio.

W drugim rzędzie siedzi się tylko odrobinę mniej wygodnie. Za to gorzej, gdy przyjdzie nam podróżować na jednym z dwóch dodatkowych miejsc ze składanymi oparciami umieszczonymi w bagażniku. Przestrzeni jest tam sporo mniej.

Jak na porządnego Vana przystało, producent wyposażył Fiata Freemonta w wiele praktycznych schowków, a przedział pasażerski po złożeniu dodatkowych foteli ma 540 litrów. W konfiguracji siedmioosobowej ma objętość 145 litrów. Z kolei maksymalnie Freemont pomieści  1461 l bagaży.

Zobacz też: Test Ford C-Max: Van w rozmiarze mini

Napęd/układ jezdny

Fiat Freemont waży aż 1874 kg i ma 614 kg ładowności, co oznacza że przy pełnym załadunku będzie ważył prawie 2,5 tony. A to jest informacja, którą warto wziąć pod uwagę przy wyborze wersji silnikowej. Pod maską widocznego na zdjęciach egzemplarza pracowała jednostka wysokoprężna 2.0 Multijet skonstruowana z czterech cylindrów, rozwijająca moc maksymalną 170 KM i moment obrotowy 350 Nm w zakresie 1750—2500 obr./min.

Według danych producenta taki zestaw przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11 s. To wynik dostateczny, ale pamiętajmy że dane dotyczą auta bez ładunku. Już przy komplecie pasażerów na pokładzie dynamika dużego Fiata mocno spada. W rezultacie Freemont przypomina w charakterze dzielnego osiołka, który nie jest zrywny, ale jest w stanie ruszyć z miejsca i zawieźć daleko znaczny ładunek, przemieszczając go w swoim spokojnym tempie.

Co ciekawe mimo dużej masy Freemont jest oszczędny. Spalanie w ruchu miejskim w zasadzie nie przekracza 9 l/100 km, natomiast w trasie 7l/100 km.

Zawieszenie Freemonta (z przodu kolumny MacPherson, z tyłu układ wielowahaczowy) zostało zestrojone z naciskiem na komfort, a zachowanie Freemonta na drodze jest przewidywalne.  Samochód ma tendencje do podsterowności podczas jazdy po łukach. Układ kierowniczy ma amerykański charakter, czyli nie został stworzony z myślą o chirurgicznej precyzji prowadzenia.

Podobne wrażenie można odnieść podczas zmiany biegów za pomocą dźwigni manualnej sześciobiegowej przekładni. Amerykański charakter Freemonta i brak precyzji prowadzenia lewarka zdaje się jasno udowadniać, że manualna przekładnia jest fanaberią Europejczyków i we Freemoncie znalazła się w zasadzie przypadkiem i od niechcenia.

Dużym plusem w tego typu aucie jest fakt, że przedział pasażerski Freemonta został dobrze wyciszony.

Zobacz też: Mazda5: jaką wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Freemont tani nie jest. Podstawowa wersja dużego Fiata kosztuje 102 990 zł. Podstawowa wersja z opisywanym silnikiem, czyli w opisywanej specyfikacji Urban - 121 990 zł. W zamian dostajemy siedmiomiejscowy samochód wyposażony m.in. w trójstrefową klimatyzację system audio z siedmiocalowym ekranem kolorowym z DVD, komputer pokładowy, czujniki cofania, zintegrowany w tylnym fotelu fotelik dla dziecka, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne oraz tempomat. Jest nieźle choć wielu osobom do pełni szczęścia zbraknie ksenonowych reflektorów. Na osłodę po dopłacie 12 tys. zł możemy zamówić Freemonta z automatyczną przekładnią i napędem 4x4.   

Zobacz też: Test Peugeot 5008: krążownik szos

Dane techniczne:

Fiat Freemont 2.0 Multijet 170 KM 4x2
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1956 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 170 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1750-2500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 145-1461 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 488,8/187,8/174,5 cm
Rozstaw osi 289 cm
V-max 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11 s.
Zużycie paliwa* 8,3/5,3/6,4 l/100 km
Cena 121 990 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Fiat Freemont - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - lampa
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - lusterko
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - przód
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - felga
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - felga
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - kokpit
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - konsola
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - skrzynia biegów
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - zegary
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - fotele przednie
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - tylne fotele
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - tylne fotele
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont -wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - dodatkowe fotele
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - fotelik dla dziecka
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - fotelik dla dziecka
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Fiat Freemont - wnętrze
Moto.wieszjak.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile paliwa zużywa klimatyzacja?
    Ile paliwa zużywa klimatyzacja? To latem ważne pytanie. Znamy na nie odpowiedź. Wiemy też czy lepiej jeździć na klimatyzacji czy z otwartymi szybami.
    Międzynarodowe prawo jazdy – co musisz wiedzieć?
    Międzynarodowe prawo jazdy. Co musisz o nim wiedzieć? Jak je zdobyć? I do czego tak właściwie może być potrzebne? Sprawdźmy.
    Koniec naklejek rejestracyjnych od 4 września 2022 r.
    Koniec naklejek rejestracyjnych od 4 września 2022 r. Nowe przepisy są już tuż za rogiem. Skąd wziął się ten pomysł i co oznacza dla kierowców?
    Mycie auta latem. O czym pamiętać?
    Mycie auta latem różni się od mycia samochodu zimą. Dlatego są pewne zasady, które właściciel samochodu powinien poznać i stosować.
    Koniec karty pojazdu od 4 września 2022 r.
    Koniec karty pojazdu od 4 września 2022 r.? Tak, przepisy w tej sprawie już są przesądzone. Co dawała karta pojazdu i co oznacza nowelizacja?
    Remont na A4 w wakacje 2022
    Remont na A4 w wakacje 2022 r., czyli rozkopane zostaną aż dwa odcinki tej autostrady. Które i jak wygląda organizacja ruchu?
    Najwięcej wypadków drogowych zdarza się w wakacje. Powody: nietrzeźwość i używanie smartfona w czasie jazdy
    Bezpieczeństwo na polskich drogach to temat powracający jak bumerang, szczególnie w okresie wakacyjnym. W 2021 roku do największej liczby wypadków doszło właśnie w czerwcu i lipcu, a w 2020 roku ten niechlubny rekord przypadł na sierpień. GfK na zlecenie start-upu ubezpieczeniowego Beesafe sprawdziło, co Polacy uważają za największe zagrożenie na drogach oraz jakie ich zdaniem działania kierowców przyczyniłyby się do poprawy poziomu bezpieczeństwa. Czy w te wakacje wyciągniemy wnioski ze statystyk?
    Obowiązkowa wymiana prawa jazdy czeka każdego kierowcę. Ale niektórzy mają lepiej
    Obowiązkowa wymiana prawa jazdy czeka każdego kierowcę. Kiedy dokładnie i czemu bezterminowe prawo jazdy musi zniknąć? Sprawdźmy.
    Ufać sprzedawcom samochodów? Te dane nie dają złudzeń...
    Ufać sprzedawcom samochodów? To pytanie, przed którym stanie każdy kupujący pojazd z drugiej ręki. Jak brzmi odpowiedź? Oto ciekawe dane.
    Zakazy dla ciężarówek w Polsce 2022 r.
    Zakazy dla ciężarówek w Polsce 2022 r. Czyli jakie pojazdy i w jakich godzinach zostały objęte ograniczeniem w ruchu? Sprawdźmy.
    Remont na A2 w wakacje 2022
    Remont na A2 w wakacje 2022 r. To największy element remontu dróg w Polsce w okresie od czerwca do sierpnia. Dotyczy województwa łódzkiego.
    Znika karta pojazdu i naklejka na szybę. Taniej zarejestrujesz auto od września 2022 r.
    Znika karta pojazdu i naklejka na szybę. Taniej zarejestrujesz auto od września 2022 r. Na czym konkretnie będą polegać te zmiany? Już opowiadamy.
    30 groszy na litrze taniej. Orlen ma pomysł na wysokie ceny paliw
    30 groszy na litrze taniej? Tak, to nowa promocja stworzona przez Orlen. Zanim jednak zatankujesz tańsze paliwo, musisz poznać trzy główne warunki.
    Wakacyjne zniżki cen paliw na Orlen
    PKN Orlen wprowadza zniżki cen paliw na swoich stacjach. Promocja przewiduje trzy tankowania miesięcznie do 50 litrów paliwa każde, ze zniżką 30 groszy na litrze w ciągu dwóch wakacyjnych miesięcy.
    Toyota RAV4 2023. Nowy rocznik i lifting. Co się zmieni?
    Toyota RAV4 2023, czyli Japończycy zaprezentowali lekki lifting swojego hitowego SUV-a. I niektóre z nowości widać już na pierwszy rzut oka!
    Nowy Peugeot 408. Wyrazisty, nowoczesny i... rodzinny!
    Nowy Peugeot 408 został pokazany w pełnej krasie. Pierwszy SUV z nadwoziem coupe francuskiej marki wygląda imponująco! Co wiadomo o tym aucie?
    Kurs reedukacyjny 2022. Ile kosztuje? Od kiedy obowiązuje?
    Kurs reedukacyjny 2022. Kiedy kursy zaczną obowiązywać i ile mają kosztować? O tym wszystkim opowiemy w naszym materiale.
    Po jakim czasie znikają punkty karne 2022? Zmiana 17 września
    Po jakim czasie znikają punkty karne 2022? Odpowiedź może wydawać się oczywista, ale tylko może. Bo już 17 września zmienią się przepisy.
    Długi firm transportowych to już 2,5 mld zł. Nie jest dobrze...
    Długi firm transportowych rosną w tempie lawinowym. Winna temu jest pandemia, inflacja, rosnące koszty paliwa, Pakiet Mobilności i wojna w Ukrainie.
    Punkty karne za prędkość 2022
    Punkty karne za prędkość 2022, czyli omówimy stan rzeczy przed zmianami taryfikatora punktów i po nich. Co musi wiedzieć kierowca?
    Podróż wakacyjna samochodem. Przygotuj siebie i... auto!
    Podróż wakacyjna samochodem? To nie tylko przemyślenie trasy i organizacja noclegu. To również właściwe przygotowanie samochodu do wyjazdu.
    Dziecko w rozgrzanym samochodzie? Kolejny przypadek...
    Dziecko w rozgrzanym samochodzie? Choć o zostawianiu dzieci w autach latem mówi się od lat, takie przypadki nadal się zdarzają. Oto przykład z Zatoru.
    Koszty w transporcie drogowym. Co i ile kosztuje w roku 2022?
    Koszty w transporcie drogowym? Aż 40 proc. wydatków firm transportowych to obecnie paliwo. A to dopiero pierwszy z filarów wydatków.
    Kontrole autokarów przed wyjazdem na kolonie. Lista punktów
    Kontrole autokarów przed wyjazdem na kolonie to jeden z kluczy bezpiecznego wyjazdu na wakacje. Gdzie można sprawdzić autobusy? Lista punktów.
    Bateria samochodu elektrycznego. Volkswagen naprawi ją w ASO
    Bateria samochodu elektrycznego? Z czasem ulegną usterce. Dlatego Volkswagen już dziś organizuje Centra Napraw Akumulatorów w Polsce.