Kategorie

Kierowca kontra pieszy - kto ma pierwszeństwo i kiedy?

Kamil Fraszkiewicz
Piesi czasem zapominają, że ich także obwiązuje szereg obowiązków na drodze.
Piesi czasem zapominają, że ich także obwiązuje szereg obowiązków na drodze.
Fotolia
Kierowca, w konkretnych sytuacjach ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu. Problem w tym, że świadomość na temat tego kiedy to zrobić jest wśród użytkowników aut nadal zbyt mała. Poz tym , pieszy nie jest "świętą krową" na drodze i również musi przestrzegać pewnego kanonu zachowań.

Nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego to jedna z głównych przyczyn wypadków drogowych w Polsce. Zaraz po zderzeniu się pojazdów w ruchu, najczęstszym ich rodzajem jest najechanie na pieszego – w 2012 r. odnotowano 10 042 takie wypadki. Zginęło w nich 1 152 pieszych, a obrażenia odniosło 9 548. Piesi stanowią 27% ogółu poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych. Najczęściej do niebezpiecznych sytuacji z udziałem pieszych dochodzi na przejściach dla nich przeznaczonych. W zeszłym roku wydarzyło się na nich 3 581 wypadków, w których rannych zostało 3 621 osób i 223 straciło życie. Znacznie mniej wypadków ma miejsce na chodnikach (583). Wina za wypadek z udziałem pieszego leży najczęściej po stronie kierowcy – w zeszłym roku w 81% przypadków zawinił kierowca.

Zobacz też: Jak wyprzedzać by nie dostać mandatu?

Surowy mandat za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu

Najbardziej odczuwalne dla portfela kierowcy jest wyprzedzenie pojazdu jadącego w tym samym kierunku, który zatrzymał się w celu przepuszczenia pieszego – manewr ten kosztuje 500 zł. Sporo zapłaci się także za nieustąpienie pierwszeństwa pieszym, którzy znajdują się na przejściu, chodniku, placu lub nieustąpienie pierwszeństwa na skrzyżowaniu, podczas skręcania w drogę poprzeczną. Identycznie sytuacja wygląda
w przypadku niezatrzymania w celu umożliwienia przejścia przez pasy osobie niepełnosprawnej o widocznie ograniczonej sprawności ruchowej lub używającej odpowiedniego znaku. Za popełnienie któregoś
z wymienionych wykroczeń grozi mandat w wysokości 350 zł, a w większości przypadków również wzbogacenie konta z punktami karnymi o 10. Tyle samo punktów otrzymamy również w razie nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu przy cofaniu.

Prawidłowe parkowanie na chodniku

Mandatu można spodziewać się także za zatrzymywanie samochodu na przejściu dla pieszych (od 100 do 300 zł), jak również za jazdę po chodniku (250 zł). W kwestii chodnika należy także pamiętać o tym, by przy parkowaniu zachować minimum 1,5 m odstępu umożliwiającego pieszym swobodne przejście. Dla tych, którzy się nie zastosują do tego wymogu przewidziana jest kara w wysokości 100 zł i 1 punktu karnego. Co jeszcze warto mieć na uwadze? – Kierowca przejeżdżający koło przystanku bez wysepki, musi zatrzymać się w takim miejscu i na taki czas, by umożliwić pieszym przedostanie się do autobusu czy tramwaju – mówi Agnieszka Kaźmierczak, operator systemu Yanosik.pl – Za złamanie tego przepisu, kierowcy grozi 100 zł mandatu – dodaje. Warto też wiedzieć, że w Sejmie został złożony projekt zmian w Prawie o ruchu drogowym, na mocy którego kierowcy mieliby ustępować pierwszeństwa nie tylko pieszym znajdującym się na przejściu, ale też tym, którzy czekają przed pasami.

Piesi nie są bez winy

W kwestii wypadków z udziałem pieszych zdecydowanie głównymi winowajcami są kierowcy, ale piesi też nie są całkiem bez winy. W zeszłym roku spowodowali oni 3 735 wypadków. Jakie błędy najczęściej popełniają? Zdecydowanie głównym z nich jest wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd (2 071 wypadków). Jest to przyczyną ponad połowy wypadków z winy pieszych. W dalszej kolejności znajduje się przekraczanie jezdni w miejscach niedozwolonych (441) oraz wejście na jezdnię zza pojazdu lub innej przeszkody, która uniemożliwia dostrzeżenie pieszego (433).  Nieco mniej wypadków spowodowanych jest wejściem na pasy na czerwonym świetle (441).

Zobacz też: Mandat za złe oświetlenie pojazdu - sprawdź swoje auto

Największa liczba wypadków na drodze ma miejsce jesienią

Miesiące jesienne odznaczają się większą niż w innych porach roku liczbą wypadków z udziałem pieszych.   Jak wynika ze statystyk policyjnych najwięcej wypadków piesi spowodowali w listopadzie (414 wypadków,
w których zginęło 97 osób a 324 zostały ranne) oraz w  październiku (398 wypadków, 72 ofiary śmiertelne, 332 rannych). Panujące wówczas gorsze warunki atmosferyczne i szybciej zapadający zmrok znacznie obniżają widoczność pieszych na drodze. Nie zawsze zdają sobie oni z tego sprawę, a wystarczyłoby wyposażyć się w odblaski. – To bardzo istotne, by pieszy poruszający sie przy drodze w terenie niezabudowanym, posiadał elementy odblaskowe – mówi A. Kaźmierczak, z Yanosik.pl – Dzięki temu kierowca może zauważyć go już z odległości ok. 150 metrów. Dla porównania, przy złych warunkach pogodowych i oświetleniowych, pieszy ubrany w ciemny strój jest widoczny dla kierowcy dopiero z odległości ok. 20 metrów. Przy jeździe z większą prędkością jest to zbyt krótki dystans by zahamować na czas –  dodaje. Za rok każdy pieszy poruszający się przy drodze po zmierzchu w terenie niezabudowanym będzie miał obowiązek noszenia elementów odblaskowych, w sposób widoczny dla inych uczestników ruchu. Taką nowelizację podpisał w sierpniu prezydent Bronisław Komorowski. Do tej pory obowiązek ten dotyczył tylko dzieci do 15. roku życia.

Źródło: materiały prasowe Creandi.pl

Poszerzaj swoją wiedzę czytając naszą publikację
Kodeks kierowcy. Zmiany 2021
Kodeks kierowcy. Zmiany 2021
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    4 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?