Kategorie

Opel Astra F: wymiana rozrusznika

Robert Kuśpiel
Opel Astra F  wymiana rozrusznika
Opel Astra F wymiana rozrusznika
Awaria rozrusznika nie pozwala nam na normalne uruchomienie silnika. W poradniku tym pokażemy, jak samemu wymienić rozrusznik w Oplu Astra F.

W przypadku nagłej awarii rozrusznika możemy spróbować uruchomić silnik z „popychu”. Nie jest to bezpieczny sposób, ponieważ grozi uszkodzeniem rozrządu. Jednak w wielu przypadkach taka próba przebiega bez problemu. Mimo wszystko nie polecamy częstego uruchamiania silnika w taki sposób. Z wymianą rozrusznika nie należy czekać. Jeśli zaciął się po raz pierwszy możemy być pewni, że będzie się to zdarzać znacznie częściej.

Silnik, do rozruchu potrzebuje małego silnika elektrycznego, który jest zwany rozrusznikiem. Nadaje on wałowi korbowemu prędkość obrotową minimum 300 obr/min, co powoduje zapłon. Jeśli rozrusznik nie obraca się, należy sprawdzić czy na zacisku 50 (dochodzi do niego przewód czarno – czerwony) jest napięcie minimum 8V. Jeśli jest niższe, należy sprawdzić obwód rozrusznika, będzie do tego potrzebny odpowiedni schemat elektryczny.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

Reklama

Można również sprawdzić czy rozrusznik zadziała przy napięciu z akumulatora. Przed wykonaniem tej próby należy zwrócić szczególną uwagę na złącza przewodów. Nie mogą być poluzowane ani utlenione. Teraz ustawiamy dźwignię zmiany biegów na luz i włączamy zapłon. Następnie mostkujemy zacisk 30 (dochodzi do niego czarny przewód) i zacisk 50 (dochodzi do niego przewód czarno – czerwony) na rozruszniku. Zalecamy użyć do tego grubego przewodu o przekroju minimum 4mm2.

Jeżeli podczas wykonywania tej próby rozrusznik działa to znak, że jest sprawny i usterki musimy szukać na przewodach do niego dochodzących. Jeśli rozrusznik nie działa, należy go wymontować i najprawdopodobniej wymienić na nowy.

Z rozrusznikiem jest podobnie jak z alternatorem. Należy przemyśleć, który wariant jest dla nas najbardziej korzystny. Zakup używanego, nowego lub regeneracja obecnego. Po raz kolejny przestrzegamy przed tanimi zamiennikami. Zazwyczaj ich eksploatacja nie trwa zbyt długo. Większość z nich ma problemy z dotrwaniem do końca gwarancji (na ogół 12 miesięcy). Pamiętajmy, że nowy, oryginalny rozrusznik jest znacznie droższy niż zamiennik.

Zobacz też: Szczotki w prądnicy i rozruszniku

Reklama

Warto rozeznać się w temacie regeneracji. Zazwyczaj ceny są zróżnicowane. Oczywiście, jakość wykonanej usługi też jest ważna. Najczęściej ceny regeneracji przewyższają zakup używanego rozrusznika. Zaletą tego wyboru jest fakt, że nie musimy czekać na naprawę. Od razu dostajemy zregenerowany rozrusznik pozostawiając swój uszkodzony na wymianę. Jeżeli mamy dostęp do używanych i sprawdzonych części to warto przemyśleć taki wybór. Należy jednak pamiętać, że produkcja Opla Astry F dawno się skończyła i części używane mogą być w różnym stanie. Kiedy podejmiemy już decyzję, możemy dokonać wymiany rozrusznika.

Rozrusznik znajduje się z tyłu przy kadłubie silnika. Najlepiej wymontować go od dołu samochodu. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego do akumulatora. Pamiętajmy, że akumulator odłączamy tylko przy wyłączonym zapłonie. Następnie odpinamy od włącznika elektromagnetycznego czarny przewód (zacisk 30) oraz przewód czarno – czerwony (zacisk 50).  Teraz musimy podnieść samochód.

Najlepiej skorzystać z platformy warsztatowej lub kanału najazdowego. Jeśli nie mamy takiej możliwości to pozostaje nam praca z wykorzystaniem podstawek. Unosimy przód samochodu i podkładamy „kobyłki”. Odkręcamy śrubę górnego mocowania od strony skrzyni biegów i wykręcamy śrubę dolnego mocowania, która znajduje się od strony silnika. Na końcu odkręcamy śrubę wspornika rozrusznika (jeśli występuje w naszym aucie). Teraz możemy wyjąć rozrusznik.

Zobacz też: Jak szybko usunąć zimowe usterki rozrusznika? Porada

Przystępujemy do montażu. Wkładamy rozrusznik na swoje miejsce i dokręcamy śruby mocujące. Następnie podłączamy do wyłącznika elektromagnetycznego przewód czarny (do zacisku 30) i przewód czarno – czerwony (do zacisku 50). Należy zwrócić szczególną uwagę na podłączenie przewodów. Opuszczamy samochód na koła i podłączamy przewód masowy do akumulatora. Nie powinno być problemów z uruchomieniem silnika. Wymontowany rozrusznik oddajemy do punktu utylizacji.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    30 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.