REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak szybko usunąć zimowe usterki rozrusznika? Porada

Jakubowski Ryszard
Ważne, by przy przekręcaniu kluczyka w pozycję 'start' wsłuchać się w odgłosy dochodzące z komory silnika.
Ważne, by przy przekręcaniu kluczyka w pozycję 'start' wsłuchać się w odgłosy dochodzące z komory silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Zimą w naszych samochodach zdarzają się najrozmaitsze usterki. Np. nie działa rozrusznik, który jeszcze wczoraj był w pełni sprawny. Przyczyną awarii rozrusznika może być np. zamarzająca woda.

W niektórych rejonach używanie soli do zwalczania gołoledzi jest zabronione. Zalegający na drogach takiego rejonu śnieg jest, więc chemicznie prawie czysty. Powstająca z niego woda nie zawiera domieszek, obniżających jej temperaturę krzepnięcia. Jeżeli samochód jeździ po takich drogach na niezbyt długich dystansach zwłaszcza podczas odwilży, to część wody, którą zostanie spryskany silnik, nie zdąży odparować i przedostanie się przez różne nieszczelności do wielu zespołów w komorze silnika, takich jak alternator, rozrusznik z elektromagnesem, klaksony itp.

REKLAMA

Najczęściej długo w nich nie pozostanie, wyciekając przez inne nieszczelności. Bywa czasem, że nie ma którędy się wydostać i wówczas zamarznie we wnętrzu takiego urządzenia podczas nocnego spadku temperatury. Dzieje się tak zazwyczaj z rozrusznikiem, który jest najrzadziej używanym ze wszystkich urządzeń niezbędnych do pracy silnika.

Zobacz również: W jaki sposób dbać o przewody zapłonowe?

REKLAMA

Ilość lodu w rozruszniku nie jest duża, można więc liczyć na to, że stopnieje on dość szybko pod wpływem ciepła, jakie wydzieli się na uzwojeniach stojana i wirnika. Trzeba jedynie sprawdzić, czy działa elektromagnes z przekaźnikiem, włączający prąd, który zasila rozrusznik. W tym, celu należy przy przekręcaniu kluczyka w stacyjce w pozycję „Start” wsłuchać się w odgłosy, dochodzące z komory silnika. Praca elektromagnesu objawia się charakterystycznym, głośnym metalicznym szczękiem. Po usłyszeniu go należy przytrzymać co najmniej przez kilka sekund kluczyk w pozycji startowej.

Prąd popłynie wówczas przez styki elektromagnesu i przez uzwojenia rozrusznika, rozgrzewając je. Może nastąpić wówczas dość duży spadek napięcia w instalacji pojazdu. Aby nie rozładować akumulatora, należy dopilnować, aby czas włączenia prądu do rozrusznika nie przekroczył 15 sekund, po czym musi nastąpić przerwa, na co najmniej 15 sekund.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Co robić, gdy akumulator odmówi posłuszeństwa?

Podczas opisanych czynności należy zwrócić uwagę, czy z chwilą zadziałania elektromagnesu nie nastąpi gwałtowny spadek napięcia w instalacji pokładowej. Objawi się on mocnym przygaśnięciem lampki, oświetlającej wnętrze pojazdu i lampek kontrolnych na desce rozdzielczej. Jeżeli to nastąpi, a jednocześnie słychać będzie, że rozrusznik próbuje się obracać, będzie to świadczyło, iż nie on jest przyczyną kłopotów, ale rozładowany akumulator albo zły styk klem z biegunami akumulatora.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA