REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak dbać o akumulator w samochodzie?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Akumulator samochodowy, nawet tzw. bezobsługowy, aby długo służył, wymaga specjalnej troski. Warto poświęcić mu kilka minut przynajmniej raz na kwartał.

Pierwszą czynnością są oględziny. Klemy powinny być czyste, srebrzysto-szare lub szare. Nie powinien być na nich widoczny jakikolwiek nalot. Jeżeli klema jest pokryta szarawą lub szaro-zielonkawą substancją, przypominającą mokrą sól kuchenną lub drobny cukier, należy ją oczyścić. Czynności można przeprowadzać jedynie w gumowych rękawicach ochronnych. Odkręcamy delikatnie śrubę zaciskową klemy i następnie zdejmujemy ją z akumulatora.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli jest to niewykonalne, można pomóc sobie płaskim wkrętakiem, delikatnie rozchylając klemę przy śrubie zaciskowej. Pomaga także luzowanie jej poprzez niewielkie obroty (po kilka stopni) na przemian w lewo i prawo, trzymając za dochodzący do niej najgrubszy przewód elektryczny (rozruchowy). Nie wolno podważać klemy – grozi to uszkodzeniem obudowy akumulatora, lub nawet ułamaniem ołowianego bieguna (kołka), na którym tkwi klema.

Z uwagi na zawartość silnie żrącego kwasu siarkowego, przy pracach z akumulatorem należy chronić skórę rąk, ubranie i elementy karoserii przed spryskaniem nim. Szczególnie należy dbać o twarz i oczy! Gdyby to nastąpiło, należy natychmiast spłukać zachlapane miejsce dużą ilością wody, z dodatkiem mydła, sody spożywczej lub nawet – zwykłego proszku do pieczenia, który zawiera sodę! Oczy chronić okularami!

Po zdjęciu klemy należy starannie usunąć papierowym ręcznikiem lub szmatką substancję, pokrywającą klemę i obudowę akumulatora w jej pobliżu. Szmatkę lub ręcznik po użyciu włożyć do torebki foliowej i wyrzucić do śmietnika. Wnętrze klemy i biegun akumulatora starannie oczyścić do połysku papierem ściernym o ziarnie 180-300. Obejrzeć, czy klema nie ma pęknięć i wżerów spowodowanych kontaktem z elektrolitem. Pękniętą lub pokrytą wżerami wymienić na nową!

Do czyszczenia wnętrza klemy i bieguna akumulatora nie stosować papieru gruboziarnistego, gdyż może on usunąć zbyt dużo metalu z klemy i bieguna, co spowoduje, że klema stanie się zbyt luźna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po oczyszczeniu pokryć wnętrze klemy i biegun akumulatora specjalnym preparatem. Najlepiej spisuje się stary i znany od dawna „Elektrosol”. Odczekać co najmniej 2-3 minuty, aby odparowała część rozpuszczalników, po czym założyć klemę na biegun i dość mocno dokręcić śrubę zaciskową. Podobnie można postąpić z drugą klemą. Następnie, po zakończeniu czyszczenia i ich skręceniu na biegunach akumulatora, można je pokryć warstewką „Elektrosolu” co zapobiegnie ich utlenianiu.

Zobacz również: Co zrobić, gdy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora?

REKLAMA

Jeżeli klemy zostaną starannie oczyszczone i powleczone „Elektrosolem” zwykle przez najbliższy rok lub dłużej nie wymagają żadnej obsługi, pod warunkiem że akumulator jest ładowany napięciem 14,0 – 14,2 V, a jego obudowa nie ma pęknięć, przez które może się wydostawać elektrolit i uszkadzać nie tylko klemy, ale i inne elementy samochodu.

Jeśli posiadamy akumulator obsługowy, kolejną czynnością jest sprawdzenie poziomu elektrolitu. W tym celu należy odkręcić, po jednym, korki zamykające cele akumulatora, lub zdjąć pokrywę z przytwierdzonymi do niej na stałe koreczkami. Zaglądając do poszczególnych cel należy sprawdzić czy widoczna jest powierzchnia wypełniającego je elektrolitu. Jeżeli nie, uzupełnić wodą destylowaną, ale tylko do takiego poziomu, aby pokryć wszystkie, widoczne w otworze elementy wnętrza akumulatora. W nowoczesnych akumulatorach nie ma możliwości obejrzenia przez otwór wlewowy płyt ołowianych, są one zasłonięte. Wystarczy, aby elektrolit minimalnie pokrywał ten plastikowy element, który je zasłania. Do uzupełniania elektrolitu nie stosować zwykłej wody, nawet wielokrotnie przegotowanej. Gotowanie nie usuwa z niej substancji przyspieszających zużycie akumulatora!

Przy zaglądaniu do wnętrza akumulatora nie wolno przyświecać sobie zapałką lub innym źródłem otwartego ognia. Wydobywający się wodór tworzy z powietrzem silnie wybuchową mieszankę!

Po uzupełnieniu elektrolitu szczelnie zamknąć cele akumulatora i zmyć jego powierzchnię wodą. Można osuszyć papierowym jednorazowym ręcznikiem.

Zobacz również: Jak oszczędzać prąd w samochodzie?

Poziom elektrolitu należy sprawdzać latem przynajmniej raz na miesiąc lub po zauważeniu niepokojących objawów, np. trudności w obracaniu przez rozrusznik wałem silnika. Zimą wystarczy sprawdzić raz na 3 – 4 miesiące.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA