Kategorie

Renault Laguna I: regeneracja kolektora wydechowego

Robert Kuśpiel
Układ wydechowy, naprawa
Naprawa kolektora wydechowego w Renault Lagunie I jest czasochłonna. Przede wszystkim wymaga demontażu kolektora, a potem jego regeneracji.

Operację demontażu kolektora wydechowego oraz regeneracji kolektora wdechowego opisujemy na przykładzie Renault Laguna I z silnikiem benzynowym. Na początku należy przygotować odpowiednie narzędzia i części do przeprowadzenia tej naprawy.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć tłumik przed korozją?

Co będzie nam potrzebne do demontażu kolektora wydechowego?

  • Zestaw narzędzi (najlepiej skorzystać z zestawu kluczy)
  • Smar miedziowy
  • Papier ścierny
  • WD40
  • Benzyna ekstrakcyjna
  • 12 sztuk śrub M8 z podkładkami pod M8
  • 8 sztuk śrub M6 z podkładkami pod M6
  • Uszczelka pod kolektor wydechowy do naszej wersji silnikowej

Zobacz też: Jak samemu naprawić spryskiwacze szyb?

Demontaż kolektora wydechowego – Renault Laguna I

Reklama

Pierwszy krok to odłączenie klemy akumulatora. Nie należy lekceważyć tej czynności ponieważ bezpośrednio pod kolektorem znajduje się rozrusznik i ma odsłonięte zasilanie. Kolejny krok to odkręcenie uchwytu silnika po czym demontujemy obudowę filtra powietrza razem z rurą. Teraz odkręcamy dwie śruby typu Torx na obudowie filtra powietrza i odpinamy kostkę elektryczną z czujnika położenia przepustnicy.

Wypinamy wtyczkę z silnika krokowego po czym wykręcamy trzy śruby mocujące i wyjmujemy go z obudowy. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie zgubić gumowego oringu, który się tam znajduje. Następnie wykręcamy dwie szpilki na klucz Torx i wypinamy gumową rurkę z prawego górnego rogu kolektora dolotowego. Wyjmujemy obudowę filtra powietrza na przepustnicy.

Zobacz też: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

Reklama

W tym momencie mamy przed oczami osłonę termiczną, która pokrywa kolektor wydechowy. Przykręcona jest ona na 4 śruby typu M6, dodatkowo połączona jest nitami z małą osłoną. Obok znajduje się sonda lambda, od której odpinamy kostkę oraz wypinamy uchwyt na kabel od bloku silnika. Sondę wykręcamy kluczem 22, który należy uprzednio zmodyfikować tak, żeby można było go założyć na sondę poprzez przewód, który z niej wychodzi. W tym celu należy naciąć go wzdłuż.

Teraz wykręcamy trzy nakrętki M8 na połączeniu kolektora wydechowego i katalizatora. Szpile najlepiej odkręcać poprzez użycie dwóch skontrowanych nakrętek M8. Poprzez wykręcenie tych szpilek ułatwimy sobie wyjęcie kolektora. Pozostaje nam odkręcić 9 pozostałych nakrętek M8. Wyjmujemy kolektor i zdejmujemy uszczelkę. W tym momencie zatykamy otwory wylotowe z głowicy oraz wlot rury katalizatora oraz pozostałe miejsca, które są otwarte i istnieje ryzyko zabrudzenia.

Wykręcam dolną osłonę termiczną kolektora i zabieramy się za regenerację.

Zobacz też: Używany Golf VI: lepszy z dieslem!

Regeneracja kolektora wydechowego – Renault Laguna I

Pękający kolektor wydechowy to dosyć częsta bolączka Renault Laguny I. W przypadku pękniętego kolektora musimy go zespawać. Trudnym zadaniem może się również okazać znalezienie dobrego spawacza, który spawa żeliwo. Ewentualnie możemy zamontować zamiennik. W ostatnim przypadku należy zwrócić uwagę, żeby nie kupić uszkodzonego elementu.

Po odebraniu od spawacza warto sprawdzić, czy można wkręcić szpilki w kolektor, podczas spawania mógł się delikatnie zdeformować. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to oddajemy kolektor do splanowania tak, żeby idealnie pasował do głowicy. Za pomocą papieru 400, a następnie 1000 przecieramy powierzchnie głowicy w miejscu montażu kolektora. Na końcu czyścimy wszystko szmatką namoczoną w benzynie ekstrakcyjnej.

Zobacz też: Test Peugeot 208 – inspirowany legendą

Przed montażem należy dokładnie umyć kolektor ze wszystkich opiłków i zanieczyszczeń, które powstały podczas obróbki.

Na początku montujemy na dole kolektora osłony termiczne za pomocą śrub M6. Warto je nasmarować za pomocą smaru miedziowego.

Wyjmujemy wszystkie kawałki szmat, którymi zatkaliśmy otwory w głowicy i rurze katalizatora. Montujemy nową uszczelkę pomiędzy kolektorem i głowicą. Nie powinno być żadnych problemów ponieważ pasuje tylko w jednym ułożeniu. Zakładamy kolektor, smarujemy dokładnie szpilki smarem miedziowym, zakładamy podkładki i wkręcamy nakrętki. Wkręcamy je solidnie, bez nadmiernej siły bo możemy je ukręcić.

Teraz skręcam wylot kolektora i rurę katalizatora. Pomiędzy te dwa elementy wsuwamy metalową podkładkę. Wkręcamy trzy szpilki do wylotu kolektora za pomocą dwóch skontrowanych nakrętek M8. Teraz montujemy górną osłonę termiczną, wkręcając wstępnie cztery śruby M6 (również je smarujemy).

Zobacz też: Jak ratować zerwane gwinty?

Kolejny krok to wkręcenie nasmarowanej sondy lambda. Na początku robimy to palcami a na końcu dociągamy delikatnie zmodyfikowanym kluczem. Należy robić to uważnie, żeby nie przerwać przewodu. Podpinamy wtyk sondy do gniazda i zapinamy metalowy uchwyt na kabel do bloku silnika. Pozostałe elementy montujemy w odwrotnej kolejności.

Po uruchomieniu silnika przez chwilę może być słyszalna nierównomierna praca. Po chwili powinniśmy usłyszeć cichą pracę silnika. Jeśli wszystko dobrze wykonaliśmy, efekt będzie słyszalny od razu.

Zobacz też: Jak naprawiać otarcia podwozia?

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    25 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy?

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy? Jak najbardziej. Niestety tylko w przypadku, w którym kandydat... nie zda egzaminu.

    Kurs reedukacyjny: co to jest?

    Kurs reedukacyjny: co to jest i w jakich przypadkach jest konieczny? Dziś opowiemy o szkoleniach organizowanych przez WORD-y.

    Ile kosztuje licencja taxi?

    Ile kosztuje licencja taxi? Kierowca musi spełnić parę wymogów formalnych. Na jaki wydatek musi się przygotować? Kilkaset złotych.

    Jak zostać kierowcą Ubera? To w pewnym sensie proste...

    Jak zostać kierowcą Ubera? Choć wymogi nie są zaporowe, jest kilka punktów, które musi wypełnić kandydat. Zaraz opowiemy o procesie autoryzacji.

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Sunderland zaczyna produkcję

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Pomimo brexitu Nissan nie zdecydował się na przeniesienie produkcji z Wysp Brytyjskich.

    Zgoda na nadanie numeru VIN. Kiedy jest wydawana?

    Zgoda na nadanie numeru VIN jest wydawana przez wydział komunikacji w określonych przypadkach. Jakich? O tym opowiemy za chwilę.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.