Kategorie

Opel Vectra A: wymiana termostatu

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana termostatu
Uszkodzony termostat ma negatywny wpływ na wydajność układu chłodzenia. Poniżej znajduje się opis wymiany termostatu w samochodzie Opel Vectra A.

Termostat odpowiedzialny jest za otwarcie dużego obiegu układu chłodzenia jeśli silnik jest odpowiednio nagrzany. Uszkodzony termostat objawia się na dwa sposoby. Jeśli jest zamknięty to temperatura silnika jest zbyt wysoka. Można to bardzo łatwo sprawdzić, jeżeli chłodnica jest zimna w wskaźnik temperatury osiągnął już czerwone pole to możemy być pewni, że termostat się nie otwiera.

Drugi przypadek to nie zamykanie się termostatu kiedy jest zimny silnik. Silnik pozostaje niedogrzany i temperatura cieczy chłodzącej rośnie bardzo powoli. Odczuwalne jest to również poprzez zmniejszenie intensywności ogrzewania wewnątrz auta.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana pompy paliwa

Zalecamy kupić oryginalny termostat lub droższy zamiennik, lepszej firmy. Tańsze odmiany zazwyczaj nie posłużą nam długo.

Reklama

Zaczynamy od silników OHC 1.8, 2.0 oraz 1.6 C16NZ i NZ2. Podstawiamy puste naczynie pod króciec znajdujący się przy termostacie. Luzujemy opaskę zaciskową i zdejmujemy gumowy przewód z obudowy. Zbieramy wypływającą ciecz do pustego pojemnika i odkręcamy obudowę termostatu. W tych silnikach termostat tworzy jedną część razem z obudową i nie wymienia się go oddzielnie.

Przechodzimy do montażu. Przykręcamy nowy termostat wraz z obudową pamiętając o użyciu nowej uszczelki. Śruby dokręcamy momentem 15Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego wykonujemy to na wyczucie jednak niezbyt mocno. Na końcu podłączamy gumowy przewód i zabezpieczamy ko opaską zaciskową. Sprawdzamy poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku i uruchamiamy silnik.

Koleją grupą będą silnik 1.7. Zaczniemy od jednostki 1.7D. Pierwszy krok pozostaje taki sam, podkładamy puste naczynie pod obudowę termostatu. Następnie odkręcamy pokrywę termostatu od obudowy i odkładamy ją na bok, nie ma konieczności odłączania gumowego przewodu. W tym momencie możemy wyjąć termostat razem z gumowym pierścieniem.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: wymiana termostatu

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Wkładamy termostat razem z nowym pierścieniem gumowym. Należy zwrócić szczególną uwagę, żeby strzałka znajdująca się nad nim była skierowana do dołu. Teraz przykręcamy pokrywę termostatu momentem 15Nm. W przypadku braku klucza dynamometrycznego, dokręcamy na wyczucie.

Reklama

W silniku 1.7TD wymiana przebiega w podobny sposób. Podstawiamy puste naczynie pod obudowę termostatu. Luzujemy opaskę zaciskową z przewodu na pokrywie termostatu i ściągamy go. Odkręcamy pokrywę termostatu i możemy wyjąć uszkodzony termostat.

Przed montażem czyścimy dokładnie miejsce styku pokrywy oraz obudowy. Instalujemy termostat w taki sposób, żeby otwór znajdujący się pomiędzy dwoma mocowaniami znalazł się na górze.

Dokręcamy pokrywę termostatu używając nowej uszczelki. W tym silniku moment dokręcania jest 2 razy większy niż w pozostałych – 30Nm. Pozostaje nam podłączyć przewód gumowy i zabezpieczyć go opaską. Na koniec sprawdzamy poziom płynu chłodniczego.

Zobacz też: Volkswagen Golf MK II: wymiana termostatu

Kolejna grupa silników to jednostki OHC 1.4 i 1.6. Tutaj czeka nas znacznie więcej pracy. Czynność tą najlepiej wykonywać z osobą mającą pewne doświadczenie w mechanice. Operacja ta wiąże się z zdemontowaniem paska rozrządu. Już na samym początku należy spuścić całą ciecz chłodzącą. Najpierw odkręcamy korek ze zbiorniczka wyrównawczego. Jeśli silnik jest rozgrzany to należy to zrobić bardzo ostrożnie, żeby uniknąć poparzenia. Teraz podstawiamy puste naczynie pod chłodnicę i luzujemy opaskę zaciskową na dolnym przewodzie. Ściągamy przewód i czekamy aż spłynie cała ciecz. Na końcu ponownie zakładamy i zabezpieczamy przewód.

Następny krok to demontaż paska rozrządu. Odłączamy przewód masowy od akumulatora i demontujemy filtr powietrza razem z przewodem dolotowym. Kolejny krok to zdjęcie paska klinowego lub wieloklinowego. Opis demontażu został przedstawiony w oddzielnym poradniku. Teraz odpinamy klamry mocujące górną osłonę paska zębatego i demontujemy całkowicie osłonę.

W tym momencie musimy ustawić tłok pierwszego cylindra w górnym położeniu zwrotnym. Dźwignia zmiany biegów musi być w położeniu neutralnym dodatkowo zaciągamy hamulec ręczny. Zaczynamy obracać wałem korbowym. W tym celu będzie nam potrzebny klucz nasadowy, który założymy na środkową śrubę koła pasowego. Obracamy go zgodnie z ruchem wskazówek zegara do momentu aż nacięcie na kole pasowym wału będzie na wysokości ostrza zamocowanego na pokrywie przedniej.

Dodatkowo znak na kole zębatym wałka rozrządu musi pokryć się ze znakiem znajdującym się na osłonie. Jeżeli będzie potrzebna delikatna korekta to należy wykonać jeden obrót wałem zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Nie należy obracać wałka rozrządu za śrubę mocującą, możemy doprowadzić do zbyt dużego przeciążenia paska zębatego.

Zobacz też: Jak sprawdzić termostat?

Teraz luzujemy śruby mocujące pompę cieczy chłodzącej. Jeśli w naszym silniku nie ma automatycznego napinacza (modele do maja 1990 r.) to należy obrócić pompę cieczy chłodzącej w taki sposób, żeby poluzować pasek zębaty. Na pompie znajduje się specjalny sześciokąt służący do obracania ją. Z uwagi na bardzo słabą dostępność dla ręki i klucza płaskiego można wymontować alternator. Kiedy pasek będzie odpowiednio luźny należy go zdjąć.

W modelach wyposażonych w automatyczny napinacz należy odciągnąć do boku napinacz i zdjąć pasek. Po zdjęciu paska nie należy poruszać wałem korbowym i wałkiem rozrządu.

Kolejny krok to odkręcenie obudowy termostatu. Sam termostat umiejscowiony jest z boku bezpośrednio przy głowicy, poniżej koła zębatego wałka rozrządu. Wyjmujemy go i przystępujemy do montażu nowego. Instalujemy go używając nowej uszczelki. Należy zwrócić uwagę na prawidłowe ułożenie. Rowek w termostacie musi wejść w nacięcie na głowicy.

Zobacz też: Wysokie spalanie? A może to termostat?

Przykręcamy obudowę termostatu oraz pozostałe zdemontowane elementy. W tym momencie należy założyć pasek rozrządu. Wykonujemy wszystkie czynności w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o odpowiednim wyregulowaniu naciągu paska. Osoby bez pewnego doświadczenia mogą mieć z tą czynnością duży problem. W serwisach stosowane są specjalne narzędzia do regulacji naciągu. Na końcu należy napełnić cały układ płynem chłodniczym i odpowietrzyć go.

Uruchamiamy silnik i ustawiamy obroty na około 3500 obr/min i czekamy aż otworzy się termostat. Rozpoznajemy to poprzez dotyk dolnego przewodu chłodnicy (powinien być gorący). Pozostaje sprawdzić poziom płynu i ewentualnie uzupełniamy do odpowiedniego poziomu.

Na końcu pozostają nam wszystkie silniki szesnasto zaworowe. Odkręcamy korek od zbiorniczka wyrównawczego i podstawiamy puste naczynie pod obudowę termostatu. Odłączamy gumowy przewód od obudowy termostatu i spuszczamy niewielką ilość płynu chłodzącego. Teraz odkręcamy górną część obudowy i zdejmujemy ją razem z termostatem. Odkręcamy termostat z mocowania i wyjmujemy jednocześnie dociskając go za pomocą szczypiec.

Przechodzimy do montażu. Pierwszy krok to dokładne wyczyszczenie powierzchni styku. Następnie wkładamy nową uszczelkę i instalujemy termostat w jego mocowaniu. Dokręcamy obudowę termostatu i podłączamy gumowy przewód. Zabezpieczamy go za pomocą opaski. Na końcu pozostaje nam sprawdzić poziom płynu chłodzącego i uzupełnić ewentualne braki.

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    18 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.