reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Naprawa > Słownik > Głowica silnika

Głowica silnika

Zadaniem głowicy silnika jest zamkniecie przestrzeni, w której następuje spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, a którą z drugiej strony zamyka denko tłoka.

Głowica nowoczesnego silnika spalinowego jest jego najbardziej skomplikowanym elementem. Jej zasadniczym zadaniem jest zamkniecie przestrzeni, w której następuje spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, a którą z drugiej strony zamyka denko tłoka. Głowice mają zwykle bardzo skomplikowane kształty, dlatego wykonuje się je ze stopów lekkich lub z żeliwa. Bardzo często, choć nie zawsze, są w nich umieszczane komory spalania. Powinny być one wykonane z dużą dokładnością, tak aby w danym egzemplarzu silnika różnica ich wielkości była nie większa, niż 1 cm sześć.

W głowicy współczesnego silnika znajdują się wszystkie elementy rozrządu. Tak więc jest do niej zamocowany wałek rozrządu, są wciśnięte prowadnice trzonków zaworów, a w specjalne gniazda są wstawione przylgnie zaworów. W silnikach, w których wałek rozrządu nie znajduje się w głowicy, zamiast niego jest umieszczony zespół dźwigni zaworowych wraz ze wszystkimi współpracującymi z nimi elementami. Nazywa się go popularnie klawiaturą, z racji niewielkiego podobieństwa do klawiszy fortepianowych.

W głowicy silnika znajdują się także kanały dolotowe i kanały wylotowe, uformowane w specjalny sposób, ułatwiający przemieszczanie się słupa gazu zasysanego, bądź wydmuchiwanych z niego spalin.

Istnieją dwa zasadnicze rozdaje głowic silników spalinowych: głowice silników chłodzonych cieczą i silników chłodzonych powietrzem. W głowicach chłodzonych cieczą są wykonywane specjalne kanały, dzięki którym chłodząca ciecz może dotrzeć do wszystkich punktów, wymagających intensywnego chłodzenia, a następnie przedostać się do bloku silnika lub bezpośrednio do pompy wodnej, skąd trafi do chłodnicy. W takich głowicach jest często montowany termostat, gwarantujący szybkie rozgrzewanie się silnika i późniejsze utrzymywanie go we właściwej temperaturze roboczej. Głowice silników chłodzonych powietrzem są, podobnie jak ich cylindry, bardzo gęsto użebrowane. Często znajduje się w nich termostat, sterujący przysłonami powietrza chłodzącego.

W głowicach znajdują się gniazda świec zapłonowych, a w przypadku silników z zapłonem samoczynnym, gniazda wtryskiwaczy oraz gniazda świec żarowych, ułatwiających rozruch zimnego silnika. Wtryskiwacze są coraz częściej spotykane również w silnikach z zapłonem iskrowym.

Zobacz też: Układ wtryskowy

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Źródło:

INFOR
Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Accace Polska

Accace to zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, profesjonalne usługi doradztwa podatkowego, doradztwa transakcyjnego oraz nowoczesny outsourcing księgowości, kadr i płac.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama