Przyzwyczailiśmy się już do wygody, na jaką pozwalają zakupy on-line. Portale takie jak e-bay czy Allegro rozwijają się dynamicznie, a sklepy internetowe rosną jak grzyby po deszczu. W nich kupujemy najczęściej książki i elektronikę. Na aukcjach polujemy na ubrania i buty, a w serwisach ogłoszeniowych szukamy części samochodowych - wynika z przeprowadzonych przez Money.pl badań preferencji zakupowych internautów.
Te same badania pokazały, iż w ciągu dwóch lat odsetek e-zakupowiczów urósł dwukrotnie. Liczba ta będzie wzrastała, bowiem zakupy w sieci są wygodne, często tańsze, pozwalają również oszczędzić czas. Powstały nawet porównywarki cenowe, z których regularnie korzysta 83 proc. „e-Polaków”. Wartość handlu internetowego według danych Euromonitora w roku 2010 wyniosła około 15,5 mld zł.
reklama
reklama
Boston Consulting Group podaje szacunkowe perspektywy wzrostu wydatków konsumenckich w Internecie, które przy założeniach konserwatywnych mają rosnąć w tempie 16 proc. w skali roku, aż do 2015 roku, w którym wyniosą 36 mld zł. Nic więc dziwnego, że firmy z branży logistycznej zainteresowały się tą nową formą prowadzenia działalności.
Początkowo sklepy internetowe były wyłącznie e-odpowiednikami tych tradycyjnych. Działalność w Internecie pełniła tylko funkcję pomocniczą wobec sprzedaży w standardowym obiekcie. Z biegiem czasu zaczęło pojawiać się coraz więcej takich sklepów, które funkcjonowały wyłącznie w sieci. Aktualnie zdecydowana większość internetowych sklepów to mikroprzedsiębiorstwa, które zatrudniają zazwyczaj jedną lub dwie osoby2 . Ich miesięczne przychody dochodzą maksymalnie do 10 tys. zł, a większość oscyluje raczej wokół 2 – 3 tys. zł.
Inną grupę stanowią największe sklepy, których miesięczna sprzedaż przekracza 3 mln zł. Jest ich niecałe 2 procent. Mniejszych – z roczną sprzedażą do miliona złotych – jest niecałe 20 procent. Ale – według eCommerce Index – te dwie kategorie sprzedawców odpowiadają za blisko 80 procent przychodów w sektorze e-commerce3.
Wymagania dla operator logistycznego
Dopiero teraz rozumiejąc ten podział jesteśmy w stanie odpowiedzieć, jakie warunki musi spełnić operator logistyczny, aby mógł obsługiwać ten rynek. W omawianej branży istotne znaczenie ma koszt przesyłki, bowiem widocznie wpływa na cenę produktu. W przypadku standardowych sklepów, do których produkty dostarczane są na paletach, koszt dostawy rozbity jest na ilość dostarczanego towaru – bazując na efekcie skali. Przy wyborze e-sklepu, na pierwszym miejscu, w przypadku większości produktów, ankietowani stawiają cenę, a następnie kolejno: koszt dostawy. Jest to zatem wyzwanie dla operatora logistycznego.