Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Diesle bez DPF. Jaki silnik wybrać?

Top 10: Diesle bez DPF. Jaki silnik wybrać?
Top 10: Diesle bez DPF. Jaki silnik wybrać?
Materiały prasowe Fiat
Filtr cząstek stałych utrudnia życie kierowców poruszających się głównie w mieście. Jak zatem znaleźć diesla bez DPF? Dziś przygotowaliśmy 10 propozycji takich właśnie silników.

Filtr cząstek stałych potrafi zamienić miejską eksploatację diesla w koszmar. Albo będzie nieustannie podnosił spalanie podczas wypalania zawartości, albo z czasem zeszkli zebrane w swoim wnętrzu złogi i ulegnie awarii. Czy DPF można się pozbyć? Teoretycznie istnieje taka możliwość. Wycięcie filtra wraz z wprowadzeniem tzw. łatki systemowej kosztuje przeciętnie 1500 złotych. Niestety modyfikacja prawdopodobnie zakończy się problemem podczas najbliższego badania technicznego. Diagnosta bowiem nie przedłuży jego ważności. Co zatem zrobić? Najlepiej kupić diesla, który już w fabryce nie był wyposażony w filtr cząstek stałych.

1.3 MultiJet Fiat

1.3 MultiJet bez DPF

Fiat

Materiały prasowe Fiat

Jest małolitrażowy, nowocześnie skonstruowany i był produkowany w Polsce! Motor otrzymał wtrysk typu common rail, łańcuch rozrządu i doładowanie. Na rynku funkcjonują przede wszystkim cztery wersje mocy: 70, 75, 90 lub 105 KM. Co powinno skupić uwagę kierowców wybierających starszą wersję silnika 1.3 MultiJet? Głównie norma emisji spalin. Gdy motor spełnia wymogi Euro 5, powinien zostać w fabryce wyposażony w filtr cząstek stałych. Modele Euro 4 nie będą miały DPF-u na sto procent. Osadnik stał się standardem w każdym wariancie dopiero po roku 2009, gdy na rynek trafiła druga generacja diesla 1.3 Fiata.

Zobacz również: Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie

1.4 HDI PSA

1.4 HDI bez FAP

Materiały prasowe Citroen

Być może silnik 1.4 HDI zbudowany przez koncern PSA nie ma ani dużej pojemności, ani na ogół dużej mocy. Z drugiej strony potrafi dosłownie jeździć na kropelce, a to jeszcze nie koniec eksploatacyjnych oszczędności. Bazowe wersje o mocy 68 koni mechanicznych mają prostą turbosprężarkę pozbawioną zmiennej geometrii łopatek, wszystkie wersje nie były parowane z kołem dwumasowym, a do tego filtr cząstek stałych typy FAP stał się elementem wyposażenia standardowego dopiero w roku 2008. Te wszystkie cechy sprawiają, że samochody napędzane dieslem 1.4 HDI stają się idealnym środkiem transportu do miasta.

Zobacz również: Eksploatacja silników 1.4 HDI

1.4 D-4D Toyota

1.4 D-4D bez DPF

Materiały prasowe Toyota

Na przełomie lat dziewięćdziesiątych i nowego millenium jasne stało się to, że diesel zacznie królować w rankingach sprzedaży. Toyota potrzebowała zatem jednostki wolumenowej, która idealnie sprawdzi się w segmentach B i C. Tak właśnie powstał motor 1.4 D-4D. Tak, miał wtrysk typu common rail i doładowanie. Z drugiej strony został pozbawiony koła dwumasowego, a do tego dopiero w roku 2008 standardem stał się w nim filtr cząstek stałych. Na rynku spotykane są dwie wersje jednostki - o mocy 75 i 90 koni mechanicznych. W międzyczasie inżynierowie podmieniali w dieslu np. wtryskiwacze. Zawsze efekt był jeden. Silnik okazywał się wyjątkowo trwały!

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.4 D-4D

1.6 HDI PSA

1.6 HDI bez FAP

Materiały prasowe Peugeot

Francuski diesel miał szereg zalet. Po pierwsze oferował wysoką kulturę pracy. Po drugie potrafił jeździć na kropelce. Po trzecie miał na tyle uproszczoną budowę, na ile dało się to zrobić w XXI wieku. Tak, wtrysk był realizowany poprzez system common rail, jednak bazowe odmiany nie były wyposażane np. w koło dwumasowe czy turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek. Co z filtrem cząstek stałych? Francuzi stosują osadnik typu mokrego FAP. Ten przed 2010 rokiem był opcją w mocniejszych wersjach. Po tej dacie powoli stawał się elementem wyposażenia standardowego w każdej wersji. Diesel 1.6 HDI jest trwałą jednostką polecaną przez mechaników.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 1.6 HDI

1.6 CRDi Kia i Hyundai

1.6 CRDi bez DPF

Materiały prasowe Kia

Diesle bez DPF przez lata upatrzyli sobie Koreańczycy. Czemu inżynierowie Kii i Hyundaia nie chcieli stosować osadników? Bo ich obecność oznaczała dodatkowy koszt, a koszt to zdecydowany przeciwnik ich samochodów. Osadnik stał się elementem wyposażenia obowiązkowego dopiero w roku 2009 - a wszystko za sprawą śruby, którą producentom przykręciły przepisy emisyjne. Silnik 1.6 CRDi jest jednak pozbawiony często nie tylko DPF-u. Bazowe wersje nie mają też koła dwumasowego, a czasami nawet zmiennej geometrii łopatek. Poza tym na ogół wtrysk common rail realizują tanie w regeneracji wtryskiwacze Boscha.

Zobacz również: Test Hyundai i30 1.6 CRDi: Bez kompleksów

1.7 CDTI Opel

1.7 CDTI bez DPF

Materiały prasowe Opel

Silnik 1.7 CDTI to dość dziwna konstrukcja. Bo choć jednostka była produkowana w Tychach do roku 2014, jej konstrukcja pamiętała jeszcze rok 1990 i motor 4EE1 stworzony przez inżynierów Isuzu! Oczywiście diesel był nieustannie modernizowany. Najpierw otrzymał 16-zaworową głowicę, potem wtryskiwacze typu common rail, a na końcu... filtr cząstek stałych. Osadnik wyłapujący szkodliwe związki ze spalin stał się standardem w Zafirze w roku 2007. W przypadku pozostałych modeli zaczął być montowany obowiązkowo dopiero od roku 2009. Pomijając problematyczny DPF, oplowskiego diesla należy uznać za trwałego. Bez remontu potrafił pokonać nawet 450 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie

1.9 TDI Grupa Volkswagena

1.9 TDI bez DPF

Materiały prasowe Volkswagen

Jeżeli rynek silników wysokoprężnych ma swoje legendy, to bez wątpienia jedną z nich jest motor 1.9 TDI stworzony przez Grupę Volkswagena. Początkowo jednostka korzystała z pompy rotacyjnej. Z czasem przestawiła się na pompowtryskiwacze. I posunięcie wcale nie odebrało siły bezawaryjności motorowi! Diesel z Niemiec nadal był w stanie pokonać 350 - 400 tysięcy kilometrów bez poważniejszych awarii. Silnik 1.9 TDI miał co prawda koło dwumasowe, nie był jednak wyposażany w problematyczny filtr cząstek stałych. A dziś da się jeszcze znaleźć całkiem zadbane jego egzemplarze w wydaniu Skody Octavii II, ewentualnie Volkswagena Golfa V.

Zobacz również: Wady i zalety silnika 1.9 TDI

1.9 JTD Fiat

1.9 MultiJet bez DPF

Alfa Romeo

To jeden z pierwszych nowoczesnych diesli zbudowanych przez Fiata. Jednostka 1.9 JTD zadebiutowała w roku 1997 i początkowo była budowana w ramach serii UniJet. Zmiana generacyjna przyszła w roku 2002. To wtedy motor otrzymał układ common rail drugiej generacji i zaczął być stopniowo coraz mocniej szpikowany zaawansowanymi rozwiązaniami. Początkowo filtr cząstek stałych był elementem wyposażenia dodatkowego. Z czasem stał się jednak standardem w niektórych wersjach. Jak rozstrzygnąć obecność DPF-a? W pierwszej kolejności można próbować poszukiwać odpowiedzi po konkretnym kodzie silnika. Wielość wariantów jest jednak na tyle duża, że i tak pewnie kierowca skończy na kontroli u mechanika...

Zobacz również: Jak eksploatować silniki 1,9 JTD/Multijet?

2.0 D-4D Toyota

2.0 D-4D bez DPF i D-CAT

Materiały prasowe Toyota

W roku 1999 w gamie Toyoty pojawiła się nowoczesna jednostka diesla. Motor oferował wtrysk typu common rail oraz turbosprężarkę. I praktycznie z miejsca zaczął być montowany w Corolli oraz Avensis. Początkowo ropniak miał 90 lub 110 koni mechanicznych. Z czasem został wzmocniony do 116, a nawet 126 koni. Pechowe były odmiany pośrednie - usterki turbosprężarek czy wtrysków były jednak usuwane na gwarancji. Po wymianie motor stawał się raczej mało problematyczny. Co z filtrem cząstek stałych? System odcedzania zanieczyszczeń ze spalin w postaci systemu D-CAT (z piątym wtryskiwaczem) był stosowany głównie w modelach o mocy 126 koni mechanicznych.

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: Toyota 2.0 D-4D oraz 2.2 D-4D

2.4 D5 Volvo

2.4 D5 bez DPF

Materiały prasowe Volvo

Szwedzi od zawsze lubili chodzić swoimi ścieżkami. Właśnie dlatego w roku 2001, gdy zaprezentowali pierwszego własnego diesla, postawili na głowicę 5-cylindrową. Konstrukcja była naprawdę nowoczesna. Paliwo dostarczał układ wtryskowy typu common rail, w jednostce obecny był zaawansowany zawór EGR oraz turbina o zmiennej geometrii łopatek. Początkowo topowa wersja diesla 2.4 D rozwijała 163 konie mechaniczne. Z czasem jednostka zaczęła być modernizowana i wzmacniana. To jednak sprawiło, że od roku 2006 w gamie zaczął przewijać się filtr cząstek stałych. Początkowo był montowany głównie w najmocniejszej wersji 185 KM. W roku 2009 stał się standardem w każdym wariancie.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Osiem ofert w przetargu na budowę obwodnicy Gorajca
    Obwodnica Gorajca. Osiem podmiotów złożyło oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Gorajca (woj. lubelskie) w ciągu drogi krajowej nr 74. Jak podała w środę GDDKiA, wszystkie propozycje zmieściły się w zaplanowanym budżecie na tę inwestycję, tj. 184 mln zł.
    Lexus RX 500h to chyba najmocniejsza hybryda w historii marki!
    Lexus RX 500h łączy silnik elektryczny i spalinowy. Tyle że spalinowy w tym przypadku dysponuje turbodoładowaniem. Moc? Ta sięga 371 koni.
    Ile kosztuje Mercedes klasy A 2022? Dyskretny lifting. Ceny solidne
    Ile kosztuje Mercedes klasy A 2022? Za najtańszy model trzeba zapłacić dokładnie 154 tys. zł. Tak, nadal mówimy o segmencie C!
    Sadzenie drzew w zamian za emisję CO2. Oto pomysł LeasePlan
    Sadzenie drzew w zamian za emisję CO2? W ten sposób LeasePlan, SKANSKA i Pfizer posadzili w sumie 100 tys. drzew.
    Czy wzrost kosztów wypadków przyczyni się do wyższych cen OC?
    W II kwartale 2022 r. średnia wartość szkody komunikacyjnej wyniosła 8769,5 zł w porównaniu do 8255 zł w I kwartale. Oznacza to wzrost o 514,5 zł kwartał do kwartału. Może to zmusić towarzystwa ubezpieczeniowe do podwyżek cen OC po raz pierwszy od 2017 r.
    Mały parking – automatyzacja i cyfryzacja
    Cyfryzacja i automatyzacja parkingu wpływa na redukcję kosztów i optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni z uwzględnieniem zmieniającego się zapotrzebowania kierowców. Z perspektywy zarządców, główną zaletą jest natomiast elastyczność. Parking może być współdzielony, zarządzany w czasie rzeczywistym, posiada różne warianty cenowe i usprawnia proces parkowania.
    Opel Astra Electric. Znamy dane techniczne elektrycznej Astry
    Elektryczny Opel Astra 2022? Niemcy zaprezentowali właśnie zeroemisyjny wariant swojego kompaktowego hatchbacka. Co wiadomo o aucie?
    Lexus LS 2023. Czyżby drobny lifting?
    Lexus LS 2023 otrzyma kilka zmian w stosunku do modelu tegorocznego. Nowe będą multimedia. Delikatnie zmieni się też stylizacja wnętrza.
    Ile kosztuje Mercedes klasy B 2022? Mamy polski cennik!
    Ile kosztuje Mercedes klasy B 2022? Dobra informacja jest taka, że zamówienia można już składać. Zła jest taka, że cennik klasy B startuje od 171 tys. zł.
    Jak dbać o opony zimowe? Kilka rad może wydłużyć ich życie
    Jak dbać o opony zimowe? Jest kilka rzeczy, o których kierowca powinien pamiętać. Dzięki temu wydłuży maksymalny przebieg kompletu ogumienia.
    Samochody są za drogie? Dlatego Polacy kupują... motocykle!
    Samochody są za drogie? To hasło, które krąży po Polsce od dobrych kilkunastu miesięcy. Polacy znaleźli jednak sposób na koszty. Tym są motocykle.
    Polacy kupują mniej samochodów? Dane są oczywiste.
    Polacy kupują mniej samochodów? To pytanie, które warto zadać. Co może odpowiadać za spowolnienie? Wyższe ceny i oczywiście inflacja.
    Strefy czystego transportu w Europie. Poprawiły jakość powietrza?
    Strefy czystego transportu w Europie a jakość powietrza w europejskich miastach. Czy ograniczenia dotyczące ruchu pojazdów przynoszą skutek?
    Jak bezpiecznie transportować drewno? ITD podpowiada
    Jak bezpiecznie transportować drewno? To pytanie, które ITD zadały Lasy Państwowe. Współpraca obydwu podmiotów przynosi poradnik dla kierowców.
    Konfiskata samochodu za jazdę po pijanemu. Nowe przepisy
    Konfiskata samochodu za jazdę po pijanemu przeszła przez Sejm i czeka na podpis Prezydenta. Co konkretnie oznaczają nowe przepisy? Sprawdźmy.
    Strefa czystego transportu. Kraków będzie pierwszy w Polsce
    Strefa czystego transportu? Kraków zatwierdził utworzenie SCT 23 listopada 2022 roku. Radni ustalili że pierwsze zmiany wejdą w życie w lipcu 2024.
    Sieć dróg szybkiego ruchu się rozrasta. Wyższy standard, większe koszty
    Standard istniejących polskich autostrad jest wysoki. Porównując do krajów Europy Zachodniej, możemy pochwalić się nowymi technologiami, przede wszystkim w kontekście ochrony środowiska. Większość tras szybkiego ruchu wciąż powstaje jako drogi dwujezdniowe, wpływa na ograniczoną przepustowość.
    Duży Fiat skończył 55 lat
    Duży Fiat. W czasach PRL synonim luksusu i komfortu, marzenie wszystkich Polaków, w okresie rozwoju kapitalizmu pogardzany symbol minionych czasów. Duży Fiat, kant, kredens, czyli po prostu Fiat 125p, 55 lat temu po raz pierwszy wyjechał z fabryki na warszawskim Żeraniu.
    Na czym polega inteligentne parkowanie?
    Sektor zautomatyzowanych technologii sukcesywnie rośnie, a automatyzacja jest jednym z kluczowych elementów strategii rozwoju firm. Przedsiębiorstwa świadome nadchodzących wyzwań przyspieszają przebieg swoich inicjatyw biznesowych w zakresie cyfryzacji po kryzysie gospodarczym wywołanym pandemią.
    Europa i Polska przechodzi na transport intermodalny
    Bezpieczeństwo stało się kluczowym aspektem w biznesie. W tym kontekście coraz częściej mówi się o transporcie intermodalnym, który w Polsce wciąż ma ogromny potencjał rozwoju. To rodzaj transportu, który tworzy nowoczesne łańcuchy zespajające kilka rodzajów transportu w jeden system, dzięki czemu zapewnia większą przewidywalność i regularność przejazdów niż sam transport drogowy.
    Nowe radiowozy dla policji. Uważajcie na te SUV-y na drogach!
    Nowe radiowozy dla policji? Tak, funkcjonariusze dostali właśnie oznakowane Kie. Cała partia kosztowała w sumie prawie 13 mln zł.
    Jazda z telefonem? Policyjny dron ujawnia wykroczenia
    Jazda z telefonem nie jest wcale taka trudna do wykrycia. Szczególnie że dziś policjanci mogą obserwować kierowców z ukrycia. Korzystają z dronów!
    Rynek motoryzacyjny. Wyprzedaże na koniec roku
    Czy jest szansa na wyprzedaże samochodów? Rok 2022 był wyjątkowo trudny na rynku motoryzacyjnym: kolejki oczekujących na odbiór auta, anulowane zamówienia, a to wszystko w warunkach rosnących cen oraz podwyżek rat za samochód.
    Kolejki do wymiany opon? Kierowcy znaleźli na nie sposób
    Kolejki do wymiany opon pojawiły się przed zakładami wulkanizacyjnymi wraz z pierwszymi objawami zimy. Trzeba stać i czekać? Nie zawsze!
    Mandat za ośnieżone tablice rejestracyjne. 2022 rok z nową karą?
    Mandat za ośnieżone tablice rejestracyjne. 2022 rok przynosi podwyżkę. Wykroczenie oznacza teraz więcej punktów karnych. Dużo więcej!