| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opla bazą technologiczną sięga do roku 1990. To jednak nie przeszkodziło mu w osiągnięciu sukcesu pod maską chociażby Opla Astry IV. Powód? To trwała konstrukcja.

Silnik 1.7 CDTI o oznaczeniu 4EE2 należy do rodziny Circle L powołanej do życia pod koniec lat dziewięćdziesiątych przez inżynierów Isuzu. Czemu twórcy japońskiej firmy oddali swoją technologię General Motors i Oplowi? Współpraca marki z amerykańskim koncernem trwała od roku 1971. W roku 1999 GM zwiększyło jednak udziały w Isuzu do 49 proc. A to pozwoliło Amerykanom na przejęcie kontroli nad przedsiębiorstwem. Choć silniki 1.7 DI, 1.7 DTI i 1.7 CDTI były rynkową nowością, ich budowa nie odbywała się od zera. Podstawą do prac stał się diesel o oznaczeniu 4EE1 zaprezentowany w roku 1990.

Choć pojemność pozostała ta sama i nadal wynosi 1686 cm3, 4-cylindrowa głowica otrzymała 16 zamiast 8 zaworów. Poza tym znacząco wzrósł poziom mocy, a do tego po roku 2003 inżynierowie zastosowali w jednostce wtryskiwacze bezpośrednie typu common rail. Produkcja silnika 1.7 CDTI odbywała się w polskim zakładzie GM w Tychach. I choć wiele komponentów powstawało nad Wisłą, jeden - a konkretnie blok - trafiał do zakładu z japońskiej fabryki Isuzu. Blok był na tyle udany, że jego konstrukcja nie uległa zmianie od roku 1992 do 2014! To ewenement na rynku motoryzacyjnym.

Silnik 1.7 CDTI 4EE2 Opel - common rail, ale często bez dwumasy!

Podstawy technologiczne silnika 1.7 CDTI 4EE2 były przestarzałe. A to sprawiało, że choć motorowi nie brakowało mocy i okazywał się całkiem oszczędny, ustępował rynkowym rywalom pod względem jednej, ale dość ważnej cechy. Mowa o kulturze pracy. Szczególnie głośne okazywały się silniki wyposażone w pompę rotacyjną i znane pod oznaczeniami 1.7 DI oraz 1.7 DTI. Jakie jeszcze cechy miał diesel Isuzu? Inżynierowie zastosowali aluminiową głowicę, w większości wersji montowana była turbosprężarka Mitsubishi, wtryskiwacze common rail były markowane logo Denso lub Boscha, a wersje o mocy poniżej 80 koni mechanicznych były pozbawione np. drogiego w wymianie koła dwumasowego.

Zobacz również: Używany Opel Meriva A: funkcjonalny minivan

Doładowanie było realizowane za pomocą standardowej sprężarki lub takiej wyposażonej w zmienną geometrię łopatek i doposażonej w intercooler. Filtr cząstek stałych stał się standardem od roku 2007 w Zafirze i od roku 2009 w pozostałych wersjach. Dodatkowo diesel 4EE2 - przemianowany później na A17 - wypełniał wymogi norm emisji spalin od Euro 3 do Euro 5. Z Polski motory były przekazywane do fabryk Opla i pod maski takich hitów sprzedaży jak Corsa, Astra, Zafira, Vectra czy Meriva. Na tym jednak nie kończyło się spektrum możliwości produkcyjnych. W końcu diesel o pojemności 1.7 litra był też montowany m.in. w Hondzie Civic siódmej generacji czy różnej maści Chevroletach.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Rogowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »