Kategorie

Ford Focus MK1: kontrola układu hamulcowego

Robert Kuśpiel
Kontrola układu hamulcowego w Fordzie Focusie MK1.
Kontrola układu hamulcowego w Fordzie Focusie MK1.
Sprawne i bardzo dobre hamulce są konieczne w każdym aucie. Oto opis krok po kroku jak dokonać kontroli układu hamulcowego w Fordzie Focus Mk1.

Kontrolę układu hamulcowego zalecamy wykonywać, co roku o tej samej porze. Można również przyjąć przebieg ok. 25 000 km. W Fordzie Focusie zastosowano kontrolkę, która informuje nas o niedoborze płynu hamulcowego lub usterce całego układu. Jeżeli zaczyna migać podczas jazdy jest to informacja dla kierowcy o zbyt niskim stanie. Zazwyczaj nie ma problemów z dojechaniem do najbliższego punktu obsługi.

Oczywiście poza informacją na desce rozdzielczej warto wykonać wzrokową kontrolę. Zbiornik znajduje się pod maską przy przegrodzie czołowej. Zbyt niski stan płynu nie musi oznaczać usterki w układzie. Zużycie wkładek ciernych również wpływa na stan płynu w zbiorniczku. Jeżeli jego poziom jest pomiędzy znacznikiem „MIN” a „MAX” to nie ma powodów do zmartwień.

Zobacz też: Jak objawiają się problemy z hamulcami?   

Do wykonania kontroli układu hamulcowego jest nam potrzebny kanał lub podnośnik. Warunkiem bezwzględnym jest czyste podwozie a dokładnie przewody hamulcowe. Najlepiej umyć je za pomocą szmatki. Unikajmy czyszczenia za pomocą szczotki drucianej lub śrubokręta. Przewody hamulcowe pokryte są warstwą ochronną z tworzywa sztucznego. Na ich powierzchni nie powinno być żadnych uszkodzeń w postaci rys czy pęknięć. To samo tyczy się przewodów elastycznych. Jeżeli są wilgotne lub spuchnięte natychmiast trzeba je wymienić.

Sprawdzamy również odpowietrzniki, są one zakryte za pomocą specjalnych kapturków. Na koniec warto przeprowadzić najprostszą próbę ciśnienia. Wciskamy pedał hamulca i trzymamy przez ok. minutę. Przez ten czas pedał nie może się zapadać. Jeżeli jest inaczej a nie stwierdziliśmy wycieków to najprawdopodobniej mamy uszkodzoną pompę hamulcowa. W takim przypadku wymagane jest dokładne sprawdzenie ciśnienia w specjalistycznym warsztacie.

Kolejny krok to sprawdzenie serwa hamulców. Na początku wyłączamy silnik i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Trzymamy go w możliwie najniższym położeniu. Nie puszczamy go i uruchamiamy silnik. Pedał powinien się zapaść trochę niżej. Jeżeli tak się nie dzieje to jest znak, że występują pewne usterki. Poniżej przedstawimy możliwe usterki powodujące taki stan.

Zobacz też: Ford Focus MK1: wymiana oleju silnikowego

Jedną z kilku przyczyn może być uszkodzona przepona serwa. W takim przypadku nie przewiduje się naprawy, konieczna jest wymiana całego elementu. Kolejną jest uszkodzony zawór zwrotny w przewodzie podciśnienia. Tutaj możemy wykonać pewien test. Zdejmujemy przewód i sprawdzamy czy przedmuchuje powietrze, w żadnym wypadku nie może go zasysać.

Do pozostałych przyczyn należą: zapchany filtr serwa hamulców, zużyty pierścień pomiędzy pompą hamulcową a serwem hamulców. W przypadku konieczności wymiany serwa możemy pomyśleć o używanym, jeśli mamy dostęp do pewnego źródła. W innym przypadku czeka nas zakup nowego.

Kolejny krok to sprawdzenie grubości klocków hamulcowych i szczęk hamulcowych. W pierwszym przypadku minimalna grubość wraz z płytką wynosi 6mm dla hamulców bębnowych 2.5mm. Kontrola uzależniona jest od tego, jaki wynik chcemy uzyskać i od rodzaju naszych felg. Jeżeli mamy alufelgi i zależy nam na poglądowym zbadaniu grubości to wystarczy spojrzeć na zacisk a dokładnie na wkładki, które są w nim zamontowane. Oczywiście, jeśli jest taka możliwość. Dostępne są alufelgi o różnym prześwicie (rozkład ramion).

Zobacz też: Ford Focus MK1: przegląd układu zapłonowego

W przypadku felgi stalowej musimy dokonać demontażu koła. Z takiej pozycji wszystko dokładnie widać. Nie ma sensu demontować zacisku w celu dokonania pomiaru. Jeżeli stan „na oko” nie budzi naszych zastrzeżeń to należy wstrzymać się z wymianą. Demontaż koła ma również dodatkową zaletę. Możemy ocenić stan tarcz hamulcowych. Dopuszczalna różnica to 2mm. Nowa sztuka ma grubość 22mm z przodu i 10mm z tyłu.

Jeżeli jest wyczuwalny bardzo duży rant nie ma sensu przetaczać tarcz zalecamy kupić nowe. Oczywiście operacja przetaczania jest dyskusyjna i wszystko zależy od nas, jaki wariant wybierzemy. W przypadku tylnych hamulców bębnowych jesteśmy zmuszeni do zdjęcia koła. Z zewnętrznych oględzin nic się nie dowiemy poza stanem korozji bębnów. Chcąc ocenić stan szczęk hamulcowych należy zdemontować bęben.

Zobacz też: Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?  

Zazwyczaj są z tym duże problemy. Wówczas zalecamy opukać go za pomocą młotka. Po zdjęciu oceniamy stan szczęk. Zazwyczaj nie ulegają one szybkiemu zużyciu, przez co ich wymiana nie jest zbyt często wykonywana. Nominalna średnica bębna to 203mm. Dopuszcza się zużycie sięgające 204mm. Jeżeli rant znajdujący się na bębnie jest dosyć wyraźny możemy być pewni, że przekroczyliśmy granicę.

W przypadku bębnów jest podobna sytuacja jak w tarczach. Możemy zdecydować się na przetoczenie lub wymienić na nowe. Dostępność zamienników jest tak duża, że można pozwolić sobie na zakup nowych. Wystarczą one na dłuższy czas. Pamiętajmy, żeby zamontować również nowe szczęki. Takie same wytyczne są do tarcz hamulcowych. Po tak wykonanym przeglądzie można być pewnym odnośnie stanu naszego układu hamulcowego.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    29 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Nissan Qashqai 2021: test japońskiej nowości z wynikiem...

    Nissan Qashqai 2021: test japońskiej nowości jasno pokazał skalę postępu tego modelu. Auto stało się bardziej dojrzałe. Ale czy dojrzałość jest dobra?

    Ciśnienie powietrza w oponach to podstawa bezpieczeństwa

    Ciśnienie powietrza w oponach – to drugie zaraz za stanem ogumienia pojęcie, które ma szczególnie duże znaczenie z uwagi na warunki trakcyjne.

    Samochody koncepcyjne: najsłynniejsze projekty na świecie

    Samochody koncepcyjne często stanowią pokaz siły. Dlatego rzadko trafiają do produkcji. I takim pokazem siły były modele zabrane na tej liście.

    Jak jeździć hybrydą? Oczywiście oszczędnie jeździć hybrydą

    Jak jeździć hybrydą? Dziś przygotowaliśmy pięć najważniejszych wskazówek dotyczących eco-drivingu w aucie o napędzie spalinowo-elektrycznym.

    NASCAR to amerykańskie F1? Trochę tak i trochę nie

    NASCAR - to hasło może niewiele mówić Europejczykom. Czy to tylko nudna jazda w kółko mocnym coupe? No właśnie nie.

    Nissan Townstar: lekki dostawczak i eko-napędy

    Nissan Townstar – według zapowiedzi firmy – ma zmienić zasady gry. To nowy, lekki dostawczak, który zaoferuje m.in. silniki benzynowe i elektryczne.

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?