REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak bez przyrządów sprawdzić poprawność działania hamulców?

Jakubowski Ryszard
Od poprawnego działania hamulców zależy bezpieczeństwo jazdy. Fot. Fotolia
Od poprawnego działania hamulców zależy bezpieczeństwo jazdy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od poprawnego działania hamulców zależy bezpieczeństwo jazdy. Warto więc raz na jakiś czas skontrolować działanie układu hamulcowego. Pozwoli to na szybsze wykrycie ewentualnej usterki w układzie hamulcowym.

Do skontrolowania układu hamulcowego nie są potrzebne specjalistyczne stanowiska naprawcze. Wystarczy odcinek szerokiej gruntowej drogi bez drzew i rowów na poboczach. Aby test hamulców był skuteczny, najpierw należy przekonać się, czy w układzie hamulcowym jest dostatecznie dużo płynu. Wystarczy sprawdzić jego poziom w zbiorniczku i – gdy jest on niski – uzupełnić takim samym płynem, jaki był wlany do układu hamulocwego poprzednio. Powinien być to płyn hamulcowy zalecany przez producenta danego samochodu.

REKLAMA

Zobacz również: Jak wymienić płyn hamulcowy?  

REKLAMA

Następną czynnością jest sprawdzenie, czy hamulce nie są zapowietrzone albo czy któryś z elastycznych przewodów hamulcowych nie stał się zbyt „elastyczny” ze starości lub w wyniku mechanicznego uszkodzenia. Test polega na silnym i energicznym wciśnięciu pedału hamulca przy nieruchomym samochodzie i niepracującym silniku. Mniej więcej w połowie skoku pedału powinien być wyczuwalny twardy opór. Jeżeli pedał nie stawia takiego oporu, może to świadczyć o usterce w układzie hamulcowym wymagającej interwencji fachowca.

Jeżeli test wypadł pomyślnie, kolejnym krokiem będzie udanie się na wspomnianą wcześniej drogę, gdzie należy rozpędzić samochód do prędkości nie większej niż 50 km/h, po czym gwałtownie zahamować do zablokowania kół (Uwaga - ABS musi być wyłączony! By to zrobić, wystarczy wyjąć odpowiedni bezpiecznik) i szybko puścić pedał hamulca, nie dopuszczając do całkowitego zatrzymania się pojazdu. Ślady hamowania, jakie pozostaną na piasku, powinny dla każdej pary kół zaczynać i kończyć się w tym samym miejscu. Jeżeli któreś z kół, zwłaszcza przednich, zostało zablokowane później niż znajdujące się po przeciwnej stronie pojazdu lub w ogóle nie zostało zablokowane – wizyta w warsztacie jest konieczna. W taki sam sposób można sprawdzić działanie hamulca ręcznego.

Zobacz również: Jak wyregulować hamulec ręczny?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O tym, czy samochód hamuje z dostateczną siłą, można przekonać się, gwałtownie zwalniając na suchym i gładkim asfalcie w miejscu, gdzie nie zagrozi to innym użytkownikom drogi. Najlepiej na środku dużego, pustego parkingu. Przy prędkości 30 km/h z włączonym ABS (jeżeli jest), jadąc po prostej, trzeba mocno wcisnąć pedał hamulca. Jeżeli przy tej czynności koła samochodu nie zostaną zablokowane, powinien on zatrzymać się nie dalej niż 5-6 metrów od miejsca, w którym pojawi się na asfalcie ślad hamowania (często niestety jest trudny do zauważenia). Wynik tego testu należy traktować jako bardzo orientacyjny. Jedynie badanie w stacji diagnostycznej pozwala na jednoznaczne określenie stanu hamulców.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA