Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mazda 323 IV: kontrola luzu zaworowego

Robert Kuśpiel
Odpowiednie luzy zaworowe znacznie przedłużą żywotność naszego silnika. W poradniku tym dowiesz się wszystkiego o luzach zaworowych i ich regulacji.

Kiedy silnik jest rozgrzany, elementy mechanizmu zaworowego wydłużają się. Najbardziej podatne na taki efekt są trzonki zaworów. Wniosek jest taki, że przy ciepłym silniku zawory muszą być odpowiednio szczelne, dlatego pomiędzy nimi a dźwigniami zaworowymi powinno być trochę luzu.

Jakie są objawy nieprawidłowego luzu?

Zbyt mały luz zaworowy powoduje, że zawory nie przylegają do gniazd. Bardzo mocno rozgrzane zawory wydechowe nie mają wówczas możliwości przekazania ciepła pierścieniom gniazda zaworu. Konsekwencją tego jest ich spalenie wraz z gniazdami, ponieważ obok gniazd nieustannie przepływają gorące spaliny. Zawory zostają zdeformowane, co powoduje brak uszczelnienia oraz wypalenie gniazd. Odczuwalny efekt takiego uszkodzenia to obniżenie ciśnienia sprężania, spadek mocy, większe spalanie i problemy z odpalaniem.

Zobacz też: Czym skutkuje pęknięcie paska rozrządu?

Za duży luz zaworowy powoduje późniejsze otwieranie się zaworów. Co za tym idzie, cylindry są słabiej napełniane, a silnik nie ma możliwości osiągnięcia pełnej mocy. Efektami ubocznymi takiej konfiguracji jest większe zużycie dźwigni zaworowych i wałka rozrządu. Towarzyszą temu również efekty akustyczne, ponieważ mechanizm zaworowy pracuje znacznie głośniej.

Jak przeprowadzić kontrolę luzu zaworowego?

Do przeprowadzenia całej operacji będą nam potrzebne następujące rzeczy:
• Klucz oczkowy 12
• Szczelinomierz
• Płaski śrubokręt (wąski)

Kontrolę luzu zaworowego należy przeprowadzać przy rozgrzanym silniku.

Za pomocą klucza oczkowego zdejmujemy pokrywę głowicy cylindrów. Cały pomiar będzie się opierał na kontroli zaworów ssących, jak i wydechowych danego cylindra. Luz, jaki powinien być na wlocie i wylocie to 0,3 mm. Podczas pomiaru zawory muszą być odciążone. W tym celu obracamy wał korbowy silnika tak, aby pierwszy cylinder był ustawiony na górny punkt zwrotny (górne maksymalne położenie) na kole pasowym.

Robimy to w następujący sposób. Włączamy 5 bieg i popychamy auto w przód i w tył (manualna skrzynia) lub wykręcamy świece (automat). W prawym nadkolu, bezpośrednio przy osłonie silnika demontujemy plastikową pokrywkę. Za pomocą klucza nasadowego 21 obracamy wałem korbowym.

Zobacz też: Dlaczego warto dbać o olej w skrzyni biegów?

W celu sprawdzenia luzu zaworowego wsuwamy szczelinomierz pomiędzy trzonek zaworu a dźwignię zaworową. Powinien się on przesuwać z lekkim oporem. Do regulacji musimy odkręcić nakrętkę zabezpieczającą na dźwigni zaworowej. Za pomocą śrubokręta kręcimy śrubą do momentu aż będzie odpowiedni luz. Należy uważać, żeby nie zacisnąć i uszkodzić szczelinomierza.

Na koniec przeprowadzamy ostateczny pomiar. Należy pamiętać, że nigdy nie wykonuje się pomiaru luzu pomiędzy wałkiem rozrządu a dźwignią zaworową. Na koniec zamykamy pokrywę głowicy cylindrów.

Kontrolę luzu zaworowego można przeprowadzić co 40 tysięcy kilometrów, oczywiście można częściej.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

    Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.

    Polskie drogi są dziurawe. Nawet 40 proc. wymaga remontu!

    Polskie drogi są dziurawe. Jak duża jest skala zjawiska? Potężna! Nawet 9000 km jezdni w naszym kraju pilnie wymaga remontu.

    BMW serii 5 G60. Wersja M5 będzie... elektryczna! Piekło zamarzło?

    BMW serii 5 G60 szykuje się do rynkowego debiutu. Marka przekazuje zatem pierwsze informacje o modelu. A te brzmią dość rewolucyjnie.

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? DHL kupiło właśnie pięć Volvo FM Electric

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? Powoli stają się elementem drogowego krajobrazu. A zakupy DHL nie ograniczają się do pięciu Volvo FM Electric.

    Kręci nas recykling. Oponeo i druga odsłona jego akcji

    Kręci nas recykling? Oponeo ma zamiar dokładnie dziś odpalić drugą edycję swojej akcji. W jej ramach będzie sprzątać odpady i sadzić drzewa.

    Pechowy kolor samochodu, czyli kolory o największej szkodowości

    Pechowy kolor samochodu? Dziś mamy listę kolorów aut z największym ryzykiem szkody. Zestawienie jest naprawdę ciekawe.

    Continental PremiumContact 7. Nowość letnia z Niemiec

    Continental PremiumContact 7 dopracowuje kwestią trakcji na mokrej nawierzchni. Ale nie tylko! Nowy model ogumienia można zamawiać już dziś.

    Goodyear Urbanmax Commuter, czyli opona dla autobusów

    Goodyear Urbanmax Commuter to opona przeznaczona do autobusów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym, jak i elektrycznym.

    Zakup samochodu przez internet? Trochę tak. Od sieci zaczynają się poszukiwania

    Zakup samochodu przez internet? 80 proc. nabywców nowych aut i prawie 100 proc nabywców używanych poszukiwania zaczyna w internecie.

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Obydwaj mają problem

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Teraz konsekwencje poniosą obydwaj. Grozić im może kara nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

    Postęp na rynku opon. Przed jakimi wyzwaniami stoją producenci?

    Postęp na rynku opon. Bo na przestrzeni ostatnich dwóch trzech dekad zmieniły się nie tylko oczekiwania kierowców, ale i samochody.

    Polacy znowu kupują nowe auta. Rośnie ruch w salonach

    Polacy znowu kupują nowe auta. W styczniu i lutym br. odnotowano o ponad 3% więcej wizyt w salonach niż w analogicznym okresie ub.r.

    Nissan elektryczny? Japończycy mają nowy pomysł

    Nissan elektryczny? Marka będzie rozwijać e-napędy i ma na to całkowicie nowy pomysł. Chodzi o komponenty modułowe.

    Kradzież na walizkę. Jak się zabezpieczyć auto? Range Rover ma pomysł

    Kradzież na walizkę. Jak się zabezpieczyć auto? Odpowiedź może stanowić nowy Range Rover Velar i zastosowany w tym aucie system multimedialny.

    Wynajem auta w firmie to nowy kierunek rozwojowy

    Wynajem auta w firmie? Aż 42 proc. firm handlowych planuje wynajmować pojazd. A takie dane oznaczają spore przetasowanie na rynku finansowania.

    Mercedes Pagoda skończył 60 lat. Klasyk, ale ciągle w formie!

    Mercedes Pagoda skończył 60 lat. Roadster był kamieniem milowym w historii marki. Dziś stał się naprawdę pożądanym klasykiem.

    Z czego buduje się bolidy F1? To metale, ale nietypowe

    Z czego buduje się bolidy F1?  Materiały komponentów pojazdu są wybierane na podstawie ich właściwości mechanicznych i gęstości. Wyższa inżynieria!

    Produkcja wodoru. Elektroliza wody i pomysł Toyoty

    Produkcja wodoru? Elektroliza wody może stanowić odpowiedź zdaniem Toyoty. Marka zaprezentowała właśnie nowy elektrolizer.

    Jeep Gladiator i ciekawostki. 8 faktów, które sprawią że go pokochasz!

    Jeep Gladiator i ciekawostki? Nie da się go legalnie zaparkować na chodniku, ale za to ma... wyjmowany system audio. A to dopiero początek listy.

    Oszczędności na samochodzie elektrycznym w firmie

    Oszczędności na samochodzie elektrycznym w firmie. Czyli dziś zastanowimy się nad tym, ile właściwie można zyskać, kupując elektryka do firmy?

    Bridgestone dostał certyfikat SBT za ambitny cel CO2

    Bridgestone dostał certyfikat SBT. Science Based Targets oznacza ambitny cel redukcji emisji CO2 wyznaczony przez firmę do roku 2030.

    SCT w Warszawie. Nawet 20 proc. mniej emisji zanieczyszczeń

    SCT w Warszawie. Strefa powstanie. Jakie korzyści przyniesie? Według wariantu optymistycznego może obniżyć emisję zanieczyszczeń nawet o 20 proc.

    Jeep Avenger. Cena wersji benzynowej i elektrycznej w Polsce jest znana!

    Jeep Avenger. Cena nowego modelu amerykańskiej marki w Polsce będzie startować od 99 900 zł. Ile będzie kosztować elektryczny Avenger?