reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Top 10: Silniki benzynowe i diesle, które kiedyś napędzały Europę!

Top 10: Silniki benzynowe i diesle, które kiedyś napędzały Europę!

Recepta na popularny silnik? Musi oferować przyzwoitą moc, rozsądne spalanie i przede wszystkim być… trwały! Na dzisiejszej liście pojawiają się takie legendy jak 1.9 TDI, 1.2 8v, 1.6 HDI, 1.0 VVT-i czy 1.9 MultiJet.

Zobacz również: Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

1.6 HDI PSA

Diesel 1.6 HDi PSA Ford

Lista legendarnych diesli nie byłaby pełna bez francuskiego silnika 1.6 HDI. Motor ma rozsądną pojemność, 4 cylindry, precyzyjny wtrysk common rail i był montowany nie tylko w Peugeotach i Citroenach, ale też Fordach czy Volvo. Głównym problemem diesla jest zapychający się przewód olejowy. Jeżeli jednak kierowca będzie pamiętał o jego czyszczeniu, będzie w stanie pokonać nawet 500 tysięcy kilometrów bez generalnego remontu. A na tym nie koniec, bo podczas jazdy właściciel auta zaoszczędzi sporo gotówki za sprawą naprawdę niskiego spalania. Przykład? Słyszeliśmy historię modelu 307, który w warszawskich korkach potrafił spalić 5,5 - 6 litrów oleju napędowego. A to wartość, która często nie jest dostępna nawet dla współczesnych jednostek!

Zobacz również: Silnik 1.6 HDi PSA - awarie, problemy, opinie

1.6 MPI VAG

1.6 MPI VAG

1.6 MPI VAG

Pomijając wpadkę z jednostką 2.5 TDI V6, lata dziewięćdziesiąte upłynęły dla Niemców pod znakiem silnikowej hossy. Grupa Volkswagena miała w tym czasie serię hitów sprzedaży, do których bez wątpienia należał 8-zaworowy motor 1.6 MPI. Jednostka w zależności od wersji oferowała 101 lub 102 konie mechaniczne. I prostota konstrukcji oraz jej niewysilenie stanowiły podstawową zaletę. Czemu? Benzyniak był trzonem sprzedaży w przypadku chociażby Golfa. A jego kierowcy cenili sobie trwałość, rozsądne osiągi i niskie koszty eksploatacji. Tak, silnik 1.6 MPI nie był mocno oszczędny. Ale łatwo i tanio można go było przerobić na zasilanie LPG. A wtedy koszt zakupu paliwa spadał o połowę.

Zobacz również: Oznaczenia silników Audi A3 8L. Diesel czy benzyna?

1.9 MultiJet Fiat

silnik 1.9 JTD 16V 150 KM

Fiat był pionierem na rynku samochodowych silników diesla zasilanych układem common rail. System zadebiutował w motorze 2.4 JTD. Jednostka o pojemności 1.9 litra pojawiła się niewiele później. Na dużo dłużej zapisała się jednak w świadomości kierowców. Powód? Diesel choć zaawansowany, potrafił pokonać 400 - 500 tysięcy kilometrów bez generalnego remontu. A do tego oferował niskie spalanie i dobre osiągi. Długa lista zalet włoskiego silnika sprawiła, że MultiJet trafił nie tylko do szerokiej gamy włoskich samochodów z logo Fiata, Alfy Romeo czy Lancii na masce. Pojawiał się też m.in. w Oplach, Suzuki czy Saabach.

1.6 serii K Renault

Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie

Źródło: Materiały prasowe Renault

Silnik 1.6 16v z serii K Renault pojawił się na rynku pod koniec lat dziewięćdziesiątych. I choć wtedy był zarezerwowany przede wszystkim dla modeli pokroju Laguny, dość szybko trafił do reszty gamy francuskiej marki. Był montowany w hitowym Megane, Scenicu, Kangoo, Clio, a nawet Twingo! I gdy w nowym millenium wszystkim wydawało się, że Renault zrezygnuje z wolnossącego benzyniaka, na rynku odrodziła się marka Dacia. A takie modele jak Logan, Sandero czy Duster dały silnikowi 1.6 z serii K nowe życie. Czemu Francuzi postawili na benzyniaka podczas tworzenie gamy rumuńskiej marki? Bo był tani w produkcji, pokonywał nawet 400 - 500 tysięcy kilometrów bez poważnych napraw, a do tego nadawał się do zasilania LPG. A oszczędzanie na każdym kilometrze było tym, czego szukali kierowcy Dacii.

reklama

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Top 10: Silniki benzynowe i diesle, które kiedyś napędzały Europę!
Top 10: Silniki benzynowe i diesle, które kiedyś napędzały Europę!

Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami129.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Jaworski

Specjalista do spraw IT

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama