Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.3 MultiJet - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Fiat
Silnik 1.3 MultiJet to wielki hit sprzedaży! Włosi rocznie produkowali nawet 700 tysięcy sztuk. Jak sprawuje się podczas eksploatacji? Dziś to właśnie sprawdzimy.

Włosi od końca lat dziewięćdziesiątych dość swobodnie czuli się na rynku silników wysokoprężnych. W roku 1997 zaprezentowali pierwszą na świecie jednostkę zasilaną nowoczesnym wtryskiem common rail 2.4 JTD. Niedługo później zadebiutował równie udany silnik - 1.9 JTD. W roku 2003 Fiat postanowił pomyśleć o dieslu skierowanym głównie do pojazdów segmentu A i B. I tak właśnie powstał motor 1.3 MultiJet. Opis technologiczny? Ten tak właściwie jest dość prosty. Jednostka ma pojemność 1248 cm3, 4 cylindry, 16-zaworową głowicę i wtrysk typu common rail.

Silnik 1.3 MultiJet - bez dwumasy i DPF

Kluczowe z punktu widzenia użytkowników okazały się jednak inne cechy motoru. Fiat zastosował proste sprzęgło z kołem jednomasowym - dwumasa pojawia się tylko w przypadku wersji motoru dedykowanej samochodom Opla. Poza tym napęd rozrządu był realizowany za pomocą łańcucha i do roku 2008 filtr cząstek stałych stanowił wyłącznie element wyposażenia dodatkowego. Standardem w Europie stał się po tej dacie, a w Polsce po roku 2010. Ważna informacja dotyczy też wtryskiwaczy Boscha. Te korzystają z technologii elektromagnetycznej, a to oznacza możliwość regeneracji w razie wystąpienia awarii.

Zobacz również: Silnik 1.0 i 0.9 TwinAir - awarie, problemy, opinie

Co z turbosprężarką? Zmienna geometria łopatek pojawia się tylko w wariancie o większej mocy - pomijając bazową, 70-konną wersję. Kunszt inżynieryjny Włochów sprawił, że w roku 2005 diesel zdobył nagrodę International Engine of the Year. Powód? Jury zachwycił m.in. fakt, że pomimo braku zastosowania osadnika wyłapującego cząstki stałe, motorowi udało się spełnić wymogi normy emisji spalin Euro 4. Małolitrażowy diesel z rodziny SDE - Small Diesel Engine bardzo szybko stał się hitem sprzedaży. Roczna produkcja - realizowana głównie w Polsce w Bielsku-Białej - oscylowała w granicy 700 tysięcy egzemplarzy.

Silnik 1.3 MultiJet - wiele modeli, kilka wersji mocy

Sukces silnika 1.3 MultiJet stał się faktem po pierwsze dlatego, że jednostka była montowana w modelach wolumenowych. Po drugie pojawiał się w autach około 10 marek, a w tym był stosowany we Fiatach, Lanciach, Alfach Romeo, Oplach, Suzuki, Fordach, Chevroletach, Peugeotach, a nawet Tatach! To jednak nie koniec. Na duże zainteresowanie silnikiem 1.3 MultiJet wpływ miała szeroka oferta i uwarunkowania eksploatacyjne. Silnik dawał możliwość wyboru jednej z pięciu wersji mocy. Jednostka debiutowała z wariantem dysponującym stadem 70 koni mechanicznych. Paleta szybko została jednak rozszerzona o wersję 75, 90, 95 i 105 koni mechanicznych.

Włoski diesel charakteryzował się niskim zużyciem paliwa. W aucie segmentu B potrafił spalać w mieście nieco ponad 5 litrów oleju napędowego. Na trasie wprawnym kierowcom mogło udać się zejść poniżej 4 litrów! A do tego jednostka nie wymagała nadmiernie częstych wizyty serwisowych. Wymiana oleju według zaleceń producenta nie była konieczna częściej niż raz na 30 tysięcy kilometrów, ewentualnie raz na dwa lata.

Silnik 1.3 MultiJet - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiat Panda II 75 KM 190 Nm 12,8 s. 168 km/h 4,7/3,9/3,5
Opel Astra III 90 KM 200 Nm 13,7 s. 172 km/h 6,5/5,1/4,3
Alfa Romeo MiTo 95 KM 190 Nm 11,6 s. 180 km/h 5,5/4,3/3,6
Lancia Ypsilon 105 KM 200 Nm 10,3 s. 177 km/h 5,4/4,7/3,9

Silnik 1.3 MultiJet dość szybko dał się poznać kierowcom jako kulturalnie pracują i właściwie dość trwały. Jednostka na ogół bezawaryjnie pokonywała 150 - 200 tysięcy kilometrów. Po tym przebiegu zdarzyć się mogły właściwie tylko trzy usterki, z czego pierwsza dotyczy przypadków zabrudzenia zaworu EGR. Jak uniknąć nagłego i chwilowego spadku mocy? Wystarczy raz na kilka lat (przeciętnie co 60 - 80 tysięcy kilometrów) zlecić mechanikowi czyszczenie układu recyrkulacji spalin. Wykonanie procedury nie jest drogie - przeciętnie kosztuje około 150 złotych.

Zobacz również: Silnik 1.2 FIRE Fiat - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.3 MultiJet - uwaga na wycieki oleju!

Po drugie choć silnik 1.3 MultiJet został wyposażony w łańcuch rozrządu, ten wyciąga się już po pokonaniu 130 - 150 tysięcy kilometrów. Metalicznego hałasu podczas rozruchu nie warto bagatelizować - napęd może się nawet zerwać! Szczególnie że sama wymiana nie jest mocno droga. Zestaw naprawczy łańcucha kosztuje już 169 złotych. Czemu teoretycznie bezobsługowy element ma ograniczoną trwałość? To prawdopodobnie nie wynika z ułomności elementu, a raczej innych czynników, a konkretnie specyfiki budowy układu smarowania.

Miska olejowa jest zamontowana w silniku 1.3 MultiJet dość nisko. W efekcie jest podatna na uszkodzenia mechaniczne np. podczas podjeżdżania pod krawężnik. Gdy dojdzie do naruszenia jej konstrukcji i pojawią się wycieki oleju, poziom smarowidła w jednostce dość szybko stanie się zbyt niski. Miska mieści bowiem tylko 2,8 litra płynu! Skutek? Dochodzi nie tylko do osłabienia smarowania łańcucha, ale też np. turbosprężarki. Aby zaradzić problemowi, kierowca musi nie tylko uważać podczas parkingowych manewrów, ale też powinien regularnie kontrolować poziom oleju i uzupełniać ewentualne braki.

Silnik 1.3 MultiJet - awarie sprzęgła?

Usterki silnika 1.3 MultiJet odnoszą się też do sprzęgła. W egzemplarzach aut eksploatowanych głównie w mieście mechanizm nie wytrzymuje więcej niż 150 tysięcy kilometrów. Całe szczęście jego wymiana w przypadku modeli bez koła dwumasowego jest tania (czyli montowanych nie w Oplu). Zestaw części kosztuje bowiem jakieś 500 złotych. Eksploatacyjne zalety? Wysoką trwałość wykazuje np. układ wtryskowy. Jeżeli kierowca będzie dbał o jakość tankowanego paliwa, może bezawaryjnie pokonać nawet 250 - 300 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.3 MultiJet ma niewielką pojemność, sporą moc i niski apetyt. I mimo że wpisuje się w nurt nowoczesnych diesli, jest naprawdę godny uwagi! Szczególnie jeżeli był zamontowany w jednym z modeli segmentu A lub B. Czy to serwisowy ideał? Z pewnością nie. Są jednak pewne rady, które mogą wydłużyć jego bezawaryjność nawet do 200 - 250 tysięcy kilometrów. A to sprawia, że może stanowić naprawdę ciekawy wybór na rynku wtórnym.

Silnik 1.3 MultiJet - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 22 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 70 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 169 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 141 zł
  • sprzęgło komplet - od 467 zł
  • koło zamachowe - od 1317 zł
  • wtryskiwacz - od 800 zł
  • pompa wtryskowa - od 2708 zł
  • zawór EGR - od 426 zł
  • świeca żarowa - od 47 zł
  • filtr cząstek stałych - od 2050 zł
  • sonda lambda - od 549 zł
  • turbosprężarka - od 1560 zł

Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • tomasz
    2023-01-26 02:33:07
    Takie głupoty pan piszę a się nie zna gdy czytam takie bajki to głowa boli, wszystkie silniki fiata diesel mają dwu masę nawet te 1.0 i 1.3, pracowałem to wiem nie tylko opel montował je ale i panda suzuki ignis wagon R punto i tak dalej, gdzieś dzwonią ale nie wiadomą gdzie,ja znam cały cykl produkcji od początku tego wspaniałego silnika MULTI JETT, ponieważ kultura pracy silnika jest o wiele lepsza, niż na sprzęgle stałym nawet były robione próby w benzynowych itd. sprzęgło dwu masowe jest znane od lat i to nic nowego, a nie wszystkie miały filtr D P F . bo część spalin wracało do biednego silnika żeby jeszcze raz je spalił,dlatego po pewnym czasie zapalała się kontrolka E G R, .Było założone na początku nawet że miał być łańcuch podwójny i był by dożywotny, taki był montowany nawet w fiacie 126p. fiat 600 fiat 850 seat 850, ale magicy stwierdzili że starczy pojedynczy bo przy normalnej jeździe wytrzyma 300tyś.a potem do huty, pozdrawiam wszystkich nie douczonych
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nissan Juke Hybrid N-Design

Nissan Juke Hybrid N-Design to nowa hybryda w gamie marki. Układ łączy 1.6-litrowego benzyniaka i silnik elektryczny. Moc systemowa to 143 KM.

Kto musi wymienić prawo jazdy jeszcze w tym roku?

Kto musi wymienić prawo jazdy jeszcze w tym roku? Lista przypadków być może nie jest długa, ale warto o niej pamiętać.

Sprzedaż Lexusa NX? No to mamy nowego lidera w Polsce

Sprzedaż Lexusa NX? Tylko w styczniu roku 2023 w Polsce salony opuściły 544 egzemplarze. To lider rejestracji samochodów klasy premium.

Nissan Ariya od biegu do bieguna. Tak, ma 39-calowe koła!

Nissan Ariya od biegu do bieguna to nie szalony render. To samochód, który powstał i którym Japończycy mają zamiar pokonać 27 tys. km.

Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka. Co to jest eSCOR?

Elektroniczny System Centralnej Oceny Ryzyka, czyli eSCOR rozwiązanie stworzone przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG).

Stop agresji drogowej. Ponad 28 tys. zgłoszeń w roku 2022

Stop agresji drogowej to policyjne skrzynki mailowe, na które kierowcy mogą zgłaszać wykroczenia. W roku 2022 zgłoszeń takich było ponad 28 tys.

Kosztowna zima nie tylko dla kierowców. Wysokie mandaty

Zima – kojarzy się z białym szaleństwem na stoku i bywa, że jej piękno zapiera nam dech w piersiach. Ale stanowi również wyzwanie dla kierowców. Nie chodzi jednak tylko o utrudnione warunki jazdy, za które odpowiadają np. zalegający śnieg lub oblodzone drogi. Zimą kierujący pojazdami narażeni są na „dodatkowe” kary i mandaty. 

Nissan Max-Out. Elektryczny kabriolet przyszłości. WIDEO prezentacja

Nissan Max-Out pokazuje przyszłość japońskiej marki. Zobacz jak się prezentuje nowe auto! Czy Nissan Max-Out podbije rynek?

Produkcja opon w Polsce. Te liczby robią wrażenie!

Produkcja opon w Polsce? Choć rodzimych marek już nie ma, w naszym kraju zadomowili się światowi producenci. Dane ich fabryk brzmią imponująco.

Mistrzostwa mechaników 2023. Ruszyły zapisy zespołów

Mistrzostwa mechaników 2023 czas zacząć. Ruszyły zapisy zespołów. Te będą konkurować aż do kwietnia. Finał w czasie Poznań Motor Show.

Range Rover Velar 2023. Lifting na kilku ważnych polach

Range Rover Velar 2023. Lifting luksusowego SUV-a skupił się na kilku ważnych polach. Co poprawili Brytyjczycy? Mocno skupili się na technologii.

Podwyżki opłat za autostrady 2023. Na A4 będą. Co z resztą tras?

Podwyżki opłat za autostrady 2023. Operator odcinka A4 Katowice-Kraków zapowiedział wzrost cen. Co z resztą tras typu A w Polsce?

Czynny żal, PCC-3 samochód. Czy uratuje przed karą?

Czynny żal, PCC-3 samochód. Czyli co stanie się w sytuacji, w której kierowca zapomni opłacić podatku od czynności cywilnoprawnych po zakupie auta?

Cupra Leon eTSI 150 KM DSG. Budżetowy booser sukcesu?

Cupra Leon eTSI 150 KM DSG to nowość w gamie kompaktowego modelu. Nowość, która ma dopełnić budżetową część oferty marki.

Autonomiczny Mercedes? Certyfikacja III poziomu SAE w USA

Autonomiczny Mercedes? Dokładnie. To pierwsza firma motoryzacyjna na świecie z certyfikacją systemu na trzecim poziomie SAE na rynku USA.

Toyota najczęściej kupowana na świecie w 2022 roku

Toyota najczęściej kupowana na świecie w 2022 roku. Marka zawdzięcza ten tytuł sprzedaży na poziomie prawie 10,5 miliona egzemplarzy aut.

Peugeot 308 SW BlueHDi 130

Peugeot 308 SW BlueHDi 130 jest napędzany 4-cylindrowym, 1.5-litrowym dieslem. A oszczędny silnik to początek jego zalet. Tylko na nie popatrzcie!

Toyota Proace Electric. Cena czyni cuda? Wyniki sprzedaży

Toyota PROACE City Electric. Cena nigdy nie jest największą zaletą elektryka. Mimo wszystko ten cieszy się sporą popularnością w Polsce.

Mercedes 280 GE Dakar, czyli jak G klasa wygrała legendarny rajd

Mercedes 280 GE Dakar był napędzany benzyniakiem M110 i pokonał 12 tys. km w ciągu 20 dni. Skutek? G klasa wygrała rajd Paryż-Dakar 1983.

Volkswagen sadzi lasy. Po raz drugi! Tym razem 3,5 ha drzew

Volkswagen sadzi lasy. To kontynuacja programu. Po każdym teście dziennikarskim samochodu z silnikiem spalinowym sadzone jest 70 drzew.

BMW X1. Jakie opony są fabryczne? OEM dostarcza Continental

BMW X1. Jakie opony są montowane w tym aucie w fabryce? Atesty wyposażenia OEM Continental zdobył właśnie dla modelu EcoContact 6 Q.

Toyota C-HR 2023. Turcja to kraj, w którym będzie produkowana

Toyota C-HR 2023. Turcja została wybrana na kraj, w którym składana będzie druga generacja japońskiego crossovera. Co jeszcze wiadomo o aucie?

Przejścia dla zwierząt. W Polsce jest ich w sumie 5008!

Przejścia dla zwierząt to integralny element budowy dróg szybkiego ruchu. Jak się je wytycza? Jak się je stawia? I ile to kosztuje? Sprawdźmy.

Mercedes SL Motorsport Collectors. Kabrio z designem z F-jedynki

Mercedes SL Motorsport Collectors to limitowany model, który wyróżnia się za sprawą stylizacji inspirowanej bolidem F1 W13 E Performance.

Karambol a odszkodowanie. Analiza prawna

Karambol a odszkodowanie. Kolizja wielu aut utrudnia wskazanie sprawcy. Co z odszkodowaniem w takim przypadku? Sprawdźmy to.